  • 1. Data: 2013-03-19 11:22:09
    Temat: Technologie. materiały w temacie hydrauliki
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Ciąg dalszy i znów liczę na Waszą pomoc.

    Jest tak, trzeba zrobić kanalizację (w części socjalnej) oraz instalacje
    wody i ogrzewania.

    Kanalizacja Kaczmarkiem (tak mam w ziemi), podobno teraz wszystko z PP i
    z pianką w środku - takie przepisy? Nie da się lite?

    Woda zimna ze studni (tam pompa), zbiornik hydroforowy na poziomie
    100-200 litrów (polecano mi Wimest lub Reflex), ciepła z boilera 400
    litrów Galmet z dwoma wężownicami i wejściem na grzałkę. Wężownice do
    pieca i do solarów (jeżeli będą), grzałka na wszelki - gdyby trzeba było
    dołożyć.

    Pozostają rury i osprzęt. Myślę o technologii PEX, ale nie mam
    sprecyzowanego producenta.
    Polecano mi Wavin-a, ale też inne firmy. Oglądałem, część z nich ma
    plastikowe kolanka (moim zdaniem odpada), część podobno to chińszczyzna
    (rozdzielacze stalowe lekko pokrywane aby udawały mosiężne).
    Jak to jest, poradźcie proszę.
    Ogrzewanie myślałem w miedzi zrobić, ale podpowiedziano mi, że może
    lepiej też PEX-em.

    Uff... przewód doktorski czas zacząć :) Naprowadźcie proszę na właściwą
    drogę.

    Irek.N.

  • 2. Data: 2013-03-19 11:46:54
    Temat: Re: Technologie. materiały w temacie hydrauliki
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości grup

    > Ciąg dalszy i znów liczę na Waszą pomoc.

    > Jest tak, trzeba zrobić kanalizację (w części socjalnej) oraz instalacje
    > wody i ogrzewania.

    Najprościej wszystko w PEX zarówno ogrzewanie jak i zimną ciepła wodę.
    Niektórzy producenci mają do tego różne rury (i te same kształtki) a
    niektórzy jeden rodzaj rury do wszystkiego. Ja polecam system Tigris Wavina
    bo jest najłatwiej dostępny i w przypadku jakiejś modernizacji nie ma
    problemu by dokupić kilka złączek w najbliższej hurtowni.

    Co do kanalizacji to ja robiłem niskoszumową. W moim przypadku różnica w
    kosztach to ok 1 tys. zł. na cały dom, a różnica w komforcie ogromna.

    Przy okazji polecam zakup otulin bezpośrednio od producenta przez allegro
    (jest kilku) mnie wyszło ok. 4 razy taniej niż w najtańszej hurtowni po
    sporych upustach.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-03-19 18:19:06
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    OK, THX za porady.
    Powiedz mi proszę, co to znaczy niskoszumową?

    Teoretycznie robię budynek socjalny obok narzędziowni, więc hałas
    kanalizacji nie ma prawa przeszkadzać, ale... zaciekawiło mnie takie
    określenie.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. kogoś (producenta) polecasz w temacie otulin?

  • 4. Data: 2013-03-19 19:06:02
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 marca 2013 18:19:06 UTC+1 użytkownik Irek N. napisał:
    > OK, THX za porady.
    >
    > Powiedz mi proszę, co to znaczy niskoszumową?

    Kupa nie szura po rurze!

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2013-03-19 19:56:35
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Pozostają rury i osprzęt. Myślę o technologii PEX,

    Czemu akurat PEX? U mnie wszystko zgrzewane PP (woda i ogrzewanie) i tak
    jak u Ciebie - pneumatyka i wszystko dziala, montaz latwy, tanio i
    bezstresowo. PEX jest chyba dosyc cienki z reguly, jak na linii bedzie
    kibel, a dalej kran, to jak spuscisz wode, to w kranie bedzie chwilowo
    duzo mniej wody lecialo. U mnie proletaryat wymyslil rurki fi16 na
    pietro i jak sie na dole odkreci wode, to na gorze pod prysznicem ledwie
    kapie. Przy PP nie ma problemu z doborem srednic.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2013-03-19 20:19:50
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Czemu akurat PEX? U mnie wszystko zgrzewane PP (woda i ogrzewanie) i tak
    > jak u Ciebie - pneumatyka i wszystko dziala, montaz latwy, tanio i
    > bezstresowo.

    Nie chcę zgrzewanego. Mam złe doświadczenia z poprzedniej hali. Gdzieś
    uciekała woda z obiegu pieca. Na tyle mało, że nie widać, a na tyle
    dużo, że trzeba dolewać. Strasznie się z tym nabiedzili żeby znaleźć.
    U jednego klienta - 2 awarie tego podobnego typu (choć woda), ale tam
    zalało, więc łatwo było znaleźć (kuć posadzki też trzeba było).
    Jednym słowem - żadnych łączeń pod betonem.

> [...]
    > pietro i jak sie na dole odkreci wode, to na gorze pod prysznicem ledwie
    > kapie. Przy PP nie ma problemu z doborem srednic.

    Wiesz, nie mam pojęcia jak toto będzie zrobione.
    Wiem na ten moment, że hydraulik proponuje mi ciepłą wodę na przelew,
    ładnie zaizolowany. Zimną też izolowaną, bo woda ze studni tak zimna
    może być, że też może rosić.

    Instalacja CO miała być miedziana, ale już nie będzie. Puszczona w
    podłodze, wyjścia do kaloryferów od dołu (ale na ścianie - łatwiej się
    sprząta). Na halę tylko przygotowane wyjścia fi28mm - na każdą ze stron.

    Pewnie jeszcze miliona rzeczy nie wiem. Dopiero zaczynam doktorat ;)

    Miłego, Pawle.
    Irek.N.
    ps. jak następnym razem będziesz w pobliżu - uprzedź wcześniej, coś
    zorganizujemy :)

  • 7. Data: 2013-03-19 22:00:06
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości

    Jeżeli chodzi o wodę użytkową (zimną i ciepłą) to z PEX-a (rura
    jednowarstwowa tylko do wody użytkowej) lub PEX-Al-PEX (woda użytkowa i
    CO).
    System łączeń zaprasowywany promieniowo lub zaciskany osiowo (nieco
    droższy, ale ma tę przewagę, że w razie pomyłki złączkę można ponownie
    wykorzystać).
    Jeżeli chcesz zaoszczędzić, a do wszystkich złączek będziesz miał dostęp
    to polecam systemy skręcane.
    Na rynku jest wielu producentów, a osobiście polecam: Herz, Rehau, Tece,
    Emetti.
    Jeżeli chodzi o Wavina to nie wszystkie systemy ich są warte uwagi, a
    już z całą pewnością odradzam rury kanalizacyjne PCV. Odradzam rury
    kanalizacyjne Wavin. Niby są grubsze od rur innych producentów, ale
    tworzywo jest mocno oszukane. Najprawdopodobniej są wypełniane tzw.
    wypełniaczami, których zadaniem jest zwiększenie objętości tworzywa, a
    przy tym sprawiają, że PCV staje się kruche i podatne na pęknięcia.
    Które wybrać? Na rynku jest wielu dostawców, a rury trudno jest
    zweryfikować.
    Najprościej jest zrobić test rur PCV poprzez odkrojenie jej fragmentu
    ostrym nożem.
    Powierzchnia cięcia powinna być gładka i błyszcząca, a odcięty wiór nie
    powinien dać się złamać, powinien być elastyczny. Tu polecam produkty
    firmy PipieLife. Rury (jednowarstwowe) lub niskoszumowe (trójwarstowe) z
    Polipropylenu PP-b, który jest bardziej wytrzymały od zwykłego PVC i
    odporny na uderzenia.

  • 8. Data: 2013-03-20 09:59:14
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości grup

    > OK, THX za porady.
    > Powiedz mi proszę, co to znaczy niskoszumową?

    To znaczy taka która generuje mniejszy hałas. Jest kilku producentów tu masz
    przykład:
    http://www.poliplast.pl/uploads/File/Katalog-TechPOL
    IphonPL.pdf

    Rura jest wykonana z kilku warstw dzięki czemu bardziej tłumi odgłosy
    spadającej wody.

    > Teoretycznie robię budynek socjalny obok narzędziowni, więc hałas
    > kanalizacji nie ma prawa przeszkadzać, ale... zaciekawiło mnie takie
    > określenie.

    W takiej sytuacji hałas nie ma znaczenia, ale w domu różnica jest
    zauważalna, szczególnie jeśli ubikacja sąsiaduje z salonem lub sypialnią.

    > ps. kogoś (producenta) polecasz w temacie otulin?

    Tu nie ma co polecać. Otulina to otulina istotne jest tylko by miała
    odpowiednią grubość.
    Znalazłem na allegro kilku producentów i kupiłem u najtańszego. Wcześniej
    sprawdziłem ceny w hurtowniach i było ok. 4 razy drożej.

    Myślę, ze teraz też bez problemu znajdziesz jakiegoś producenta. No i
    bardzie opłacało mi się kupić cały karton (chyba 320m) niż kupić dokładnie
    tyle ile potrzebowałem na metry, no ale to zwykle tak jest :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2013-03-20 13:51:50
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
> [...]
    > Wavina bo jest najłatwiej dostępny i w przypadku jakiejś modernizacji
    > nie ma problemu by dokupić kilka złączek w najbliższej hurtowni.

    ja bym standardowo polecił TECE imho system 100% pewny oparty o mosiężne
    złaczki

    rura jest dość gruba (grubsza od typowych chińczyków). nawet jak ją złamiesz
    i rozprostujesz to trzyma szczelność i częściowo wraca do poprzedniej
    średnicy.

    > Co do kanalizacji to ja robiłem niskoszumową. W moim przypadku
    > różnica w kosztach to ok 1 tys. zł. na cały dom, a różnica w
    > komforcie ogromna.

    nie ma żadnej różnicy... niskoszumna kanalizacja ma sens na pionach i w
    poziomach podwieszanych, pod warunkiem że stosuje się firmowe mocowania
    (drogie) i zachowuje wszelkie zalecenia montażowe okresloen w dokumentach.

    Swego czasu sie "doktoryzowałem" dość dokładnei w tym temacie gdy
    zamieniałem na dużej inwetsycji bardzo drogi system na znacznie tańszy.

    Okazało sie, że njlepszą niskoszumność uzyskuej się obudowujac piony pełna
    cegła :) po prostu trzeba prawidłowo zaplanować przebieg pionów :) żeby w
    sypialniach czy salonach piony nie przechodziły.

  • 10. Data: 2013-03-20 13:53:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
    > W takiej sytuacji hałas nie ma znaczenia, ale w domu różnica jest
    > zauważalna, szczególnie jeśli ubikacja sąsiaduje z salonem lub
    > sypialnią.

    to trzeba prowidłow zaprojektować

    bardziej szumią w scianach podejścia do baterii.