  • 1. Data: 2016-02-23 15:43:17
    Temat: Temat spółki wodne
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Dostałem informację, że należą się drobne pieniądze spółce wodnej za...
    "konserwację urządzeń melioracyjnych". Powołują się na art. 170 p.1
    Prawa Wodnego z 2001 roku. Punkt 1, zacytuję:

    Art. 170. 1. Członek spółki wodnej jest obowiązany do wnoszenia składek
    i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń,
    niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki.

    Sęk w tym, że nie przypominam sobie, abym był członkiem jakiejkolwiek
    spółki wodnej. Dodatkowo na moim (i w bardzo dalekim nawet sąsiedztwie)
    terenie nic nie było robione od... lat... bardzo długich lat. U mnie nie
    ma rowów, stawów, studzienek... niczego - gładka łąka.
    Być może nabyłem jakieś prawa kupując ziemię, ale nie wpadło mi to w
    oczy czytając akt notarialny, a dzisiaj już nie sprawdzę.

    Zastanawiam się, czy prawnie żądają opłaty, czy po prostu poszła
    informacja "płać" awansem, a nuż się zapłaci.

    Możecie mi to wytłumaczyć? Nie chodzi o kwotę, jest niska, ale o zasadę.

    Irek.N.

  • 2. Data: 2016-02-23 17:59:20
    Temat: Re: Temat spółki wodne
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2016-02-23 o 15:43, Irek.N. pisze:
> [...]
    > informacja "płać" awansem, a nuż się zapłaci.
    >
    > Możecie mi to wytłumaczyć? Nie chodzi o kwotę, jest niska, ale o zasadę.

    Nie masz obowiązku płacenia składek na spółki wodne. Ale potem nie licz
    na to, że spółki będą Ci remontować urządzenia melioracyjne
    odprowadzające wodę z Twoich działek.

    U nas spółki działają bardzo prężnie. Jak ktoś regularnie płaci składki
    i zatka mu się drenaż, to wystarczy telefon i na drugi dzień są
    melioranci i działają.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 3. Data: 2016-02-23 20:14:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 23 lutego 2016 15:43:15 UTC+1 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]
    > informacja "płać" awansem, a nuż się zapłaci.
    >
    > Możecie mi to wytłumaczyć? Nie chodzi o kwotę, jest niska, ale o zasadę.

    "Obowiązek ponoszenia świadczeń na rzecz spółki wodnej, ustalony w statucie, może
    również obciążać osoby fizyczne, które nie są członkami spółki wodnej, jeżeli odnoszą
    one korzyści z urządzeń spółki lub przyczyniają się do zanieczyszczenia wody, dla
    której ochrony spółka została utworzona. Wysokość i rodzaj tych świadczeń ustala, w
    drodze decyzji, starosta (art. 171)."

    jesli nie jestes, za przeproszeniem, członkiem, to nie pismo ze spółek a decyzja
    starosty musi być.

    b.

  • 4. Data: 2016-02-23 21:01:23
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    drodze decyzji, starosta (art. 171)."

    > jesli nie jestes, za przeproszeniem, członkiem, to nie pismo ze spółek a decyzja

    No właśnie nie wiem...
    Kupiłem ziemię, z nią rozpoczętą inwestycję, być może poprzedni
    właściciel był członkiem (zarzeka się że nie, ale może nieświadomie
    jednak był). Pytanie, czy to członkostwo przechodzi przy
    sprzedaży/zakupie dalej automatycznie. Sprawdzę zapisy w księdze i
    akcie, ale mogę to zrobić w firmie, a leżę sobie grzecznie w uziu i
    zarażam dookoła :(

    Tak czy siak, spółki nie mają u mnie kompletnie nic, co mogły by
    remontować/konserwować. W pobliskim rowie jest od lat śmietnisko... tak
    to działa na moim terenie. Na długości działki sąsiad swoją część rowu
    samodzielnie posprzątał, bo mu wstyd było jak się wybudowałem, dalej nic
    nie jest zrobione. Dlatego mam wrażenie, że to koleje darmozjady.

    Najchętniej - niech się odwalą, ja od nich nic nie chcę, niech oni
    zrobią to samo, tylko czy tak mogę, oto jest pytanie.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2016-02-23 21:07:17
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Nie masz obowiązku płacenia składek na spółki wodne. Ale potem nie licz
    > na to, że spółki będą Ci remontować urządzenia melioracyjne
    > odprowadzające wodę z Twoich działek.

    Ok. A jesteś w stanie wskazać odpowiedni zapis?
    Ja od nich nic nie chcę...

    > U nas spółki działają bardzo prężnie. Jak ktoś regularnie płaci składki
    > i zatka mu się drenaż, to wystarczy telefon i na drugi dzień są
    > melioranci i działają.

    No widzisz i to się chwali. Złego słowa bym nie napisał gdybym tak miał.
    U mnie to działa biegunowo odwrotnie. W dodatku jakiś skur.... raz na
    miesiąc średnio, wyrzuca cały zakup poczyniony w pobliskim M_Donaldzie.
    Widocznie tak mu wychodzi, że w tym miejscu zakańcza konsumpcję. Wiem,
    spółki nie od śmieci, ale gdyby uporządkowały rów przy drodze, wygoliły
    chaszcze i pozbierały śmiecie, to może nikt by nie wyrzucał.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2016-02-23 21:20:39
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Poczytałem trochę. Art 171 p1 może narzucić świadczenia na rzecz spółki,
    jeżeli odnoszę korzyści z ich urządzeń, ale u mnie akurat ścieki są na
    umowie z kimś innym, woda z dachu jest gromadzona, a gruntowa przez
    najbliższych 2 sąsiadów po których płynie - samodzielnie konserwowana
    (sami regulowaliśmy, bo strasznie zaniedbane to było).

    Więc jak?

    Irek.N.

  • 7. Data: 2016-02-26 10:16:56
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    >No właśnie nie wiem...

    Najprościej zadzwonić do nich :-)