  • 31. Data: 2009-11-27 23:10:56
    Temat: Re: Usuniecie kilku jetek
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    ciach...

> [...]
    > morza, czyli tam gdzie są znacznie większe wiatry, w dodatku pokryty
    > lekkim poszyciem, w wariancie 4a - nawet bez ocieplenia (np. ocieplenie
    > na stropie). I dopiero przy takim dachu można mówić o rozciąganych
    > jętkach. Tyle że w Polsce na terenach wyzynnych stawia się raczej strome
    > dachy... W katalogu jest też projekt z rozciagana jętka, co do którego
    > przedwczoraj pochrzaniłem kierunki działania sił. Łatwo zgadnąć dlaczego
    > ta jętka jest rozciagana: ona po prostu pracuje jak ściąg, bo nie ma
    > w tej konstrukcji żadnej dolnej belki, a jedna z podpór ma możliwość

    Dziekuje za dotrzymanie slowa i te przykladowe obliczenia. Co prawda nie
    doszukalem sie wartosci sil poziomych ale latwo z wykresow Fx je wyliczyc.
    Napatoczyl mi sie przyklad "Dach jetkowy 4b rtd" z jetka i bez jetki.
    Wzialem pod lupe wykres Fx, Przypadki 16 do 12.
    Na lewej podporze, chyba przesuwnej, mamy wykres sil sciskajacych czyli
    podluznych w krokwi. Wartosc tej sily wynosi P = 20,88. Belka wiazarowa jest
    rozciagana sila F = - 10.52.
    Ja to sprawdzam za pomoca kalkulatora "naukowego", na ktorym mam sinusy
    potrzebne do wyliczenia sily poziomej od tej podluznej, ktorom sciskana jest
    krokiew. Z rysunku wyliczylem kat nachylenie krokwi rowny nieco ponad 20
    stopni i sinus tego kata rowny sin a = 0.94. Skladowa pozioma od sily
    poosiowej w krokwi bedzie miala wartosc F = sin a x 20.88 = = 19.60
    Wiec cos tu nie gra. Belka wiazarowa wg Twoich obliczen jest naciagana sila
    F = - 10.52 a mnie wychodzi prawie dwa razy wiecej!
    Teraz ten sam przyklad w alternatywie bez jetki i ten sam lewy wezel.
    Sila poosiowa P = 14.78
    Sila rozciagajaca wiezar wynosi F = - 6.83
    Stosujac ten sam wzor na rozklad sil, mnie wychodzi: F = 0.94 x 14.78 = -
    13.87.
    I znowu prawie dwa razy wiecj w stosunku do tego co wyliczyl Ci komputer...
    Wiec moze czegos nie rozumiem a moze tez komputer, scisle program, ktorym to
    liczysz, popelnia jakis grubszy blad.
    Czy mozesz to wyjasnic?
    Proponuje wstawic najtrywialniejsze dane; dwie krokwie spiete ta dolna belka
    i obciazyc ten trojkat jakas sila punktowo na szczycie i zobaczyc co z tego
    wyjdzie. A potem to samo policz na piechote; wyniki powinny byc identyczne.
    Sumy sil poziomych, sumy pionowych i sumy momentow - bilans musi wyjsc na
    zero.
    Pzdr.
    Tornad

  • 32. Data: 2009-11-28 02:15:51
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    Skladowa pozioma od sily
> [...]
    > Sumy sil poziomych, sumy pionowych i sumy momentow - bilans musi wyjsc na

    Autopoprawka. Tam w tym wzorku zamiast sinus ma byc oczywiscie cosinus.
    Obliczenia sa poprawne tylko pomydlilem pojecia. Ja sie tez czasem myje. Sam
    widzisz. Sinusem liczy sie skladowa pionowa.
    T.

  • 33. Data: 2009-11-28 19:08:38
    Od: Józef Małczyński <a...@g...com>

    On 26 Lis, 20:27, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Tornad" <t...@o...net> napisał w
    wiadomościnews:5d3e.0000022f.4b0eaefe@newsgate.onet.
    pl...

    > Pozwol na mala uwage: na litosc Boska, tnij cytaty.:-)

    > A pozniej ich za to zamkneli w rezerwatach. :-DD

    > No trzymam sie tego co wyczytalem analizujac amatorsko, bo specjalista w tej
    > dziedzinie nie jestem. Trudno tu znalezc wieksze bledy, wiec przyjmuje ze
    > tak jest. Czlowiek powinien uczyc sie od madrzejszych w danej dziedzinie a
    > nie odkrywac Ameryke za kazdym razem. :-)
    > Ktos tu przytaczal wyliczenia, zdaje sie wie co pisze i jego wyniki jakby
    > potwierdzaja te teze.

    > Mozna by ew. tym zastapic jetki przy zalozeniu, ze dzialaja na sciskanie.

> [...]

    No , i tenże Majer biedny ma bajer. On, was chłopy, nie tylko nie
    zrozumie, ale i ,być może, nie poczyta.
    Jakieś ogony lisie, rybie czy innych zwierzątek. Krokiew, dla
    przykładu, grubości 8 cm, przycinamy po obu stronach po 3 centymetry,
    a co, jętki jakieś prawa mają. Wkładamy ogon jakiś, dajmy na to
    jaskółczy. Cudnie to wygląda. Dobrze, że majstry sprzed kilkuset lat
    nie mają internetu.

  • 34. Data: 2009-11-28 19:08:57
    Od: Józef Małczyński <a...@g...com>

  • 35. Data: 2009-11-29 21:20:11
    Od: Józef Małczyński <a...@g...com>

> [...]
    > potwierdzaja te teze.

    > Mozna by ew. tym zastapic jetki przy zalozeniu, ze dzialaja na sciskanie.

    Witajcie. Majerowi w głowie namąciliście, że hej. Może on chciałby tak
    prosto, na rozum, bo nie budowniczy on, ale innej profesji poważnej.
    Jakieś ogony rybie, jaskółcze czy innych zwierzątek. Krokwie, może
    grubości 6-8 centymetrów podcinacie dla jętek. Podpieracie na
    odległościach 7 metrów od murłaty do kalenicy. W ogromnej większości
    obecnych domów dachy zapadły by się. Ludzie moi drodzy. Szacun Wam za
    wywody, za portfolio i za wiedzę niezgłębioną. Macie rację ale, zawsze
    jakieś ale, tu sprawa nie budynku opery w Sydney, ani innych
    niewyznaczalnych .... konstrukcji. To prosta sprawa ino trzeba tam
    być. W takich domach doświadczony cieśla spojrzy i zrozumie. Majer,
    Ty się chłopie o takie rzeczy nie w necie ale po okolicy pytaj.
    Poszukaj kierownika budowy, który odróżni słup od stolca(to nie żart),
    jętki od kleszczy, a miecze od zastrzałów. Jak rozezna się w materii
    ustrojstwa dachowego, powie lub napisze opinię i masz podstawę do
    rozumowania. Jak da się coś zmienić, to wiedz, że powinien być później
    wykonany scenariusz : inwentaryzacja konstrukcji poddasza, projekt i
    pozwolenie na budowę. To tyle ewangeliji dzisiejszej. powodzenia

  • 36. Data: 2009-12-01 18:59:14
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > Mam na domu dach kopertowy o nachyleniu 30st i powierzchni 200m2. Dach
    > wzmacniaja dwa rzedy jetek - jeden na wysokosci okolo 2,5 m od podlogi
    > poddasza a drugi okolo 1,5 m od podlogi. No i wlasnie z nimi mam problem
    > - jakbym usunal trzy nizsze jetki na srodku poddasza to zyskuje
    > powierzchnie na zrobienie pokoju. Tak sie zastanawiam czy mozna zrobic
    > jakies dodatkowe wzmocnienie konstrukcji usuwajac te trzy jetki? Na
    > razie to takie moje rozmyslania - fachowiec musialby to zobaczyc. Jestem
    > tylko ciekawy czy moze ktos z Was kombinowal cos z jetkami?

    jak juz chcesz sam to wez sobie sciagnij demo programu wiazar jetkowy ze
    strony specbudu, podstaw wartosci i zobaczysz jak pieknie Ci sie zlozy dach...
    z tego co piszesz nie masz dwa rzedy jetek a jetke i grzede
    pokombinuj w w/w programie policzy ci wszystko (jak podstawisz 33,5 stopnia to
    bedzie jak raz bo ma ograniczenia jak to demo)
    ja stawiam na spore zwiekszenie przekroju krokwi i grzedy tak na czuja...

    Andrzej
    www.hana.com.pl