  • 11. Data: 2024-09-23 12:36:36
    Temat: Re: Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Pięć lata temu zmieniałem dach nad garażem na najbardziej płaski, jak
    > się dało (sąsiad ładnie prosił, a ja prośbom ulegam, bo sąsiad miły).
    > Jest blacha, bardzo porządna, choć wcale nie była droga. Jest całkiem
    > ładna, a ja mam na to widok z góry. Na pewno starczy to na wiele lat,
    > jestem zadowolony. Ale to wymaga konstrukcji dachu, bo na "lekki spadek
    > dla deszczu", jaki stosuje się przy "płytach betonowych ze zbrojeniem"
    > nie da się wprost położyć blachy.

    Dokładnie tak.
    Jak nic całość będzie 10=20 tys+, w zależności od wielkości dachu.

> [...]
    > dach można po prostu otynkować. U nas pokrycie jest koniecznością.
    > No i jakies rynny, kapinosy czy inne takie potrzebne, by po ścianach
    > nie ciekło. A o tym ani słowa. W każdym razie na takie płaskie betonowe
    > dachy to jest papa zgrzewalna. Żadem półśrodek, normalna technologia
    > używana pewnie w 99% podobnych przypadków. Łatwe w robocie, można
    > samemu, wystarczy palnik na propan-dupan z butli. Zrobiłem tak w jednym
    > miejscu, które ciągle ciekło. Wiele lat temu i żadnych zmian nie widać.
    > Nawet brzydkie nie jest (są nawet kolorowe papy).

    Mam płaski dach garażu i takież rozwiązanie.
    Co kilka lat od nowa zacieka i trzeba poprawiać.

    Ostatnio przy ścianie domu ciekło, rok temu o to pytałem i na podstawie
    Waszych porad zrobili mi ostatnio od nowa oblachowanie tego połączenia,
    wcięte w styro.
    Zobaczymy z jakim efektem.

  • 12. Data: 2024-09-23 13:06:01
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2024 o 12:27 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > U mnie koszt blachy stanowił ze 20% całej inwestycji albo mniej.

    Jest różnica między pokryciem dwupiętrowego domu, na dachu dwuspadowym,
    nachyleniu 45 st.
    a budynkiem gospodarczym z płytą betonową o nachyleniu 5st.
    W pierwszym wypadku całe zaplecze potrzebne do wykonania tego pokrycia
    (rusztowania, jakieś wciągarki,cała galanteria okołodachowa) to może być
    faktycznie 80% kosztu blachy.
    Przy budynku gospodarczym, którego dach dostępny jest z niewielkiej
    drabiny, nie ma kominów i okien dachowych, gdzie to pokrycie wprawny
    człowiek może zrobić sam, koszt blachy to może być 80% całości kosztów.

    > Jakie to ma znaczenie? Tego argumentu nigdy nie pojmę -- z okien
    > pałacu widać lamus i inne budynki gopodarcze. To powinno być
    > estetyczne.

    Nie chodzi o estetykę ale o złożoność pokrycia i ilość dodatkowych
    obróbek, które wchodzą do kosztu m2 całości.

    TG

  • 13. Data: 2024-09-23 13:08:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2024 o 12:23 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > używana pewnie w 99% podobnych przypadków. Łatwe w robocie, można
    > samemu, wystarczy palnik na propan-dupan z butli.

    Widzisz, dla Ciebie położenie papy jest łatwe, dla mnie dużo bardziej
    skomplikowane i czasochłonne niż położenie blachy na takim budynku
    gospodarczym.
    Dodatkowo blacha jak jej nie przebijesz zapewni 100% szczelność na wiele
    lat w każdych warunkach pogodowych.

    TG

  • 14. Data: 2024-09-23 13:55:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Jest różnica między pokryciem dwupiętrowego domu, na dachu dwuspadowym,
    > nachyleniu 45 st.

    Jest. U mnie na domu mam spadek 36,8698976° (proporcje egipskie --
    przed wojną ludzie nie mieli kalkulatorów ani precyzyjnych przyrządów
    pomiarowych, a z takimi proporcjami buduje się najłatwiej).

    > a budynkiem gospodarczym z płytą betonową o nachyleniu 5st.

    Ktoś takie cudo widział w naturze?

    > Przy budynku gospodarczym, którego dach dostępny jest z niewielkiej
    > drabiny, nie ma kominów i okien dachowych

    To ja o takim pisałem. Garaż stojący w granicy, wcześniej z mocno
    spadzistym dachem, przytulony do wysokiej ściany sąsiada. Sąsiad się
    zmienił, rozebrał stary budynek, mój dach mu wystawał i słabo wyglądał.
    Zmieniłem na płaski, mnie też przestał zasłaniać okoliczności przyrody.
    Stropu nie było, majster zrobił jednospadową konstrukcję z belek,
    położył blachę, a pod nią membranę paroizolacyjną (na wszelki wypadek).
    Do tego jeszcze rynnę.

    > gdzie to pokrycie wprawny człowiek może zrobić sam, koszt blachy to
    > może być 80% całości kosztów.

    Nie tylko wprawny, ale i niedoceniany przez świat. Taki, którego czas
    jest darmowy, bo nikt go nie potrzebuje. To nie pasuje do znanych mi
    sytuacji. U mnie dach robił dekarz. Bardzo dobry. Za konkretne, uczciwie
    wyliczone pieniądze.

    > Nie chodzi o estetykę ale o złożoność pokrycia i ilość dodatkowych
    > obróbek, które wchodzą do kosztu m2 całości.

    Że co proszę?! Zacytuję w całości:

    Blachę można mieć za 10-15 zł/m2.
    To nie pałac tylko budynek gospodarczy.

    To po ile jest metr blachy na pałac? Albo chociaż na dom.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2024-09-23 14:00:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Widzisz, dla Ciebie położenie papy jest łatwe, dla mnie dużo bardziej
    > skomplikowane i czasochłonne niż położenie blachy na takim budynku
    > gospodarczym.

    Sam bym tego nie robił, ale to jest najmniej skomplikowane i najszybsze
    -- co potwierdza fakt, że tak się dachy betonowe kryje (na przykład bloki).
    Się papę przykłada, się zionie na nią palnikem jak smok ogniem, się ma to
    wszystko z głowy. Dobrze widziałem, ile to łat potrzeba pod blachę, ile
    pomiarów laserowych, by płaski dach był faktycznie był równy. Chyba że
    komuś nie zależy, może mieć zrobione na odwal się. Bo to nie pałac.

    > Dodatkowo blacha jak jej nie przebijesz zapewni 100% szczelność na wiele
    > lat w każdych warunkach pogodowych.

    Jak to "dodatkowo"?! Akurat z w miare popularnych pokryć, wyłącznie papa
    zgrzewalna daje stuprocentową szczelność. Znajomi zażyczyli sobie dom
    z "płaskim" dachem. Czyli wklęsłym, spadek do wewnątrz, rynny w środku.
    Niczego innego poza zgrzewalną papą tam być nie mogło. Blacha nigdy nie
    zapewnia 100% szczelność. Ale też nie musi, jeśli jest tam, gdzie jej
    miejsce.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2024-09-23 14:28:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2024 o 14:00 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    \
> [...]
    > pomiarów laserowych, by płaski dach był faktycznie był równy. Chyba że
    > komuś nie zależy, może mieć zrobione na odwal się. Bo to nie pałac.

    Ile grzać, jaką temp. jaki zakład, w którą stronę papa, ile warstw, jaki
    promień gięcia przy załamaniach itp.
    Jest sporo detali, które trzeba wykonać poprawnie aby pokrycie było
    szczelne przez kilka kolejnych sezonów.

    Blacha - kręcisz na górkach fali dedykowanymi wkrętami do łaty.
    Zrobienie konstrukcji może być trudniejsze - ale i tak technologicznie
    prostsze niż prawidłowe zgrzanie papy.

    > Jak to "dodatkowo"?! Akurat z w miare popularnych pokryć, wyłącznie papa
    > zgrzewalna daje stuprocentową szczelność.
    Jeśli nie jest wystawiona na słońce i mróz. Gdy jest na dachu, trzeba ją
    co "jakiś czas" łatać.
    Blacha jest długowieczna w stosunku do papy, położona prawidłowo ze
    spadkiem wymaganym przez producenta jest szczelna i nie rozszalnia się pod
    wpływem warunków atmosferycznych

    TG

  • 17. Data: 2024-09-23 14:29:35
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > W pierwszym wypadku całe zaplecze potrzebne do wykonania tego pokrycia
    > (rusztowania, jakieś wciągarki,cała galanteria okołodachowa) to może być

    Przy blasze za 15 zł, to robocizna wyjdzie jeszcze więcej procentowo.
    Samej roboty jest prawie tyle samo.

  • 18. Data: 2024-09-23 14:33:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Blacha jest długowieczna w stosunku do papy, położona prawidłowo ze
    > spadkiem wymaganym przez producenta jest szczelna i nie rozszalnia się
    > pod wpływem warunków atmosferycznych

    Wprost na żelbecie z łatami, bez odpowiedniej wentylacji, też nie?
    Obstawiałbym coś dokładnie odwrotnego.

    A poprawka będzie bolesna, po papie wymagającej uszczelnienia możesz
    chodzić, a po już założonej na płasko blasze nie bardzo.

  • 19. Data: 2024-09-23 14:38:04
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2024 o 13:55 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Że co proszę?! Zacytuję w całości:
    >
    > Blachę można mieć za 10-15 zł/m2.
    > To nie pałac tylko budynek gospodarczy.

    No właśnie przecież o tym piszę. Przy budynku gospodarczym będziesz miał
    zazwyczaj jedną powierzchnię do pokrycia, kwadrat lub prostokąt.

    Przy domu mogą być lukarny, okna dachowe, kominy, itp których obróbka może
    pochłonąć znaczne koszty dachu.
    Przy pałacu dojdą wieżyczki, wieże z dzwonami itp - wszystko to dodatkowe
    mb do obróbek blacharskich dorabianych na budowie, których koszt
    wielokrotnie przewyższa koszt prostych odcinków blachy.

    TG

  • 20. Data: 2024-09-23 14:41:35
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2024 o 14:33 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

> [...]
    >
    > A poprawka będzie bolesna, po papie wymagającej uszczelnienia możesz
    > chodzić, a po już założonej na płasko blasze nie bardzo.

    A gdzie napisałem, że łaty wprost na żelbecie? - napisałem, że blacha ma
    być kręcona do łat i dodatkowo:
    "Łaty musisz do czegoś przymocować aby ten dach nie odleciał. Jest wiele
    na to rozwiązań."

    TG