  • 211. Data: 2010-03-01 10:03:02
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > Ale czemu uparcie porównujesz z solarem sam parapet, zamiast traktować go
    > jako część większej całości? On jest tylko najbliżej źródła, energię
    > pochłania całe pomieszczenie. Dla promienia słońca taki pokój z oknem to
    > spore przybliżenie ciała doskonale czarnego.

    Parapet to uproszczenie oczywiscie, ale pewnie powinien reagowac na zmiany
    temp. gdyby takie byly w pochmurny grudniowy dzien.
    Ja widze wyrazne zyski ze slonca ale w pogodny dzien W pochmurny jakos nie.
    Zyski dla pomieszczenia mozna by porownac z wyprodukowana iloscia energii
    przez kolektor do zapotrzebowania na energie pomieszczenia z oknem od
    poludnia po przeliczeniu na m^2.

    Chyba mi starczy pobocznego tematu.

    Pozdro.. TK

  • 212. Data: 2010-03-01 10:09:21
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > O to chodzi, ze on sie nie nagrzeje, bo cala energie bedzie oddawal do
    > otoczenia (do domu). DOKLADNIE dlatego nie dziala solar w zimie!!:)

    Dziala, dziala o ile jest wystarczajaco duzo slonca, a ze nie ma to staram
    sie od dluzszego czasu pokazac.

    > Bo
    > nim powstanie roznica temperatur, to energia "pojdzie w otchlan". W
    > przypadku parapetu ta energia pojdzie.. w dom! Czyli zasili dodatnio
    > bilans energetyczny. W przypadku solara - dogrzeje atmosfere.

    Ale jezeli energii jest zbyt malo by rozgrzac parapet to jaka energia
    pojdzie w dom? Jak parapet sie nie nagrzeje to nie ma mowy o wymianie.
    Nierozgrzany parapet nie bedzie mial wystarczajacej mocy do ogrzania
    pomieszczenia.

    Pozdro.. TK

  • 213. Data: 2010-03-01 10:36:02
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Uzytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Przeciez Adam szczególowo wszystko podal. Browarowo flaszkowe koszty byly
    > tam pomijalne.
    > A ze sporo rzeczy robi sam to bardzo dobrze.
    > A czytajac Twoje sceptyczne wypowiedzi podejrzewam u Ciebie jakas
    > frustracje z powodu ze nie potrafisz wielu rzeczy zrobic samemu wiec
    > musisz placic jak za zboze wykonawcom.

    O tyle to istotny argument, ze ja moge sobie kupic koze i zainstalowac ja w
    dziesiec minut, a Adam moze i dwa lata montowac. Koza to koszt 100zl.
    Uwazasz, ze roznica miedzy naszymi instalacjami to 19900zl?

    Pozdro.. TK

  • 214. Data: 2010-03-01 11:46:17
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości

    > O tyle to istotny argument, ze ja moge sobie kupic koze i zainstalowac ja
    > w dziesiec minut, a Adam moze i dwa lata montowac. Koza to koszt 100zl.
    > Uwazasz, ze roznica miedzy naszymi instalacjami to 19900zl?

    Kwotowo tak;)) 20000zł - 100zł = 19900zł

    Tylko ze chodziło o coś innego.
    Ghost kwestionuje ceny/koszt podane przez Adama. Skoro Adam napisał że cała
    popma ciepła wyjdzie go 25tys i podał dokładnie wszystkie składniki tej ceny
    to zakładam że tyle go wyjdzie. A np Ghost sam nie potrafi/nie chce sie
    bawić w składanie tego wszystkigo do kupy to zleci to autoryzowanej firmie i
    zapłaci np. 70tys.
    Skoro Adam pisze że za pomoc przy rozładunku postawi piwo to pewnie tak jest
    i co tu kwestionować. Jak Ghost nie chce/nie lubi angazować
    znajomych/sąsiadów do rozładunku to niech najmie Firme i zapłaci za to 500zł
    np.
    Skoro GHOST kwestionuje cene podana przez Adama to niech poda szczegóły(np
    napisze w którym miejscu Adam podał zanizoną cene itp)
    Czy np to jak Ghost uparcie pisze ze robocizna własna Adama to jest jakiś
    koszt. Przeciez za to Adam nic nie płaci. Ty jak sobie wełne na poddaszu
    ułozyłeś sam to chyba na robocizne nie wydałes ani złotówki. Jakbyś
    zatrudnił ekipe to wydalbyś kilka tysiecy
    Ale taki jest juz styl dyskusji Ghosta. Przeważnie nie przyjmuje żadnych
    argumentów, obraża dyskutantów a na koniec PLONK itp.
    Niedługo wszystkich do plonkownicwy wrzuci i będzie czytał tylko swoje
    wypowiedzi i wypowiedzi smerfopodobnego bo ten nicki zmienia często.

    Krzysiek

  • 215. Data: 2010-03-01 12:47:06
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > w dziesiec minut, a Adam moze i dwa lata montowac. Koza to koszt 100zl.
    > Uwazasz, ze roznica miedzy naszymi instalacjami to 19900zl?

    Ino gdzie ja cokolwiek pisalem o sposobie podejscia do inwestycji
    (wlasnymi/cudzymi recami)? Poki co staram sie dowiedziec na ile podobne sa
    te inwestycje (20 vs 70 tysiecy) by miec jako taka mozliwosc oceny na ile
    porownanie wydajnosci jest sensowne (stad pytanie o kolektory) - choc na
    ostateczna weryfikacje trzeba poczekac. A to, ze krisowi sie zdaje, ze cos
    mu sie zdaje - coz, moge mu jedynie zyczyc milego zycia.

  • 216. Data: 2010-03-01 12:50:31
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Mowa o ciele doskonale czarnym?

    mowa o potędze. 4 potęga sie nie zmieni.

    > Koles, weź sie troche opanuj - cieplo przez okna wychodzi nie tylko
    > promieniowaniem.

    Opanowuje sie :) No tak - straty konwekcyjne pomijam, bo nie rozważamy czy
    zlikwidowac okna a w zamian dac solary. Okna są i będą i straty konwekcyjne
    bedą niezależnie czym nagrzejemy środek budynku.

    > Ale bardzo dupiato i lokalnie - dupiato, bo zima swieci Ci w pomieszczeniu
    > jak jasna dupa, a lokalnie bo z solara rozprowadzisz cieplo gdziekolwiek.

    Z solara rozprowadzisz ciepło gdzie chcesz, ale bedziesz go miał duzo mniej
    niz z okien, tym bardziej ze żeby przekazac ciepło z solara musisz uzyskać w
    nim temperature powyżej temperatury w domu. Inaczej ciepło nie przejdzie.
    Czyli w mróz jesli solar da 15 stopni to nic ci po tym - do domu przekażesz
    równo 0 kWh.
    A to co wpadnie przez okna to jest w domu - moze i tylko 2kWh , ale jest. A
    ze lokalnie to co z tego? Nagrzejesz duzy pokój to znaczy ze wystarczy
    nagrzac tylko inne pomieszczenia. Dziennie potrzebujesz x kWh i jesli przez
    okno cos wpadnie to tyle mniej potrzeba z pieca.

    b.

  • 217. Data: 2010-03-01 13:01:27
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Ale jezeli energii jest zbyt malo by rozgrzac parapet to jaka energia
    > pojdzie w dom? Jak parapet sie nie nagrzeje to nie ma mowy o wymianie.
    > Nierozgrzany parapet nie bedzie mial wystarczajacej mocy do ogrzania

    Energia jaka wpadnie przez okna taka jest, jak jest znikoma to ogrzeje
    parapet i cokolwiek innego i bardzo małą dT. Reką nie poczujesz, dla ciebie
    moze byc zimny. Ale zostaje w domu praktycznie w całosci i zamienia sie
    ostatecznie w ciepło.
    No zreszta popatrz na prostą zasade zachowania energii - wprowadzasz do
    układu promieniowaniem słonecznym przez okno energię X. Wiec albo ta energia
    wyjdzie z układu w tej samej wielkosci (a którędy?, meble nie świecą wiec z
    powrotem przez okno sie nie da, konwekcyjnie - mała czesc) albo zwiększa
    temperature układu.

    b.

  • 218. Data: 2010-03-01 13:01:37
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > mowa o potędze. 4 potęga sie nie zmieni.

    I co z tego, ze sie zmieni? 0.0024x^4 to niezupelnie to samo co 1208*x^4

    > Opanowuje sie :) No tak - straty konwekcyjne pomijam, bo nie rozważamy czy
    > zlikwidowac okna a w zamian dac solary. Okna są i będą i straty
    > konwekcyjne bedą niezależnie czym nagrzejemy środek budynku.

    Wiec po co to porownywanie, skoro jest ono bez sensu?

> [...]
    > uzyskać w nim temperature powyżej temperatury w domu. Inaczej ciepło nie
    > przejdzie. Czyli w mróz jesli solar da 15 stopni to nic ci po tym - do

    Ja nie twierdze, ze solar to rewelacyjne zrodlo energi zima, ale
    twierdzenie, ze nic z niego nie bedzie przeczy empirii.

    Ale dupiato pozostaje.

  • 219. Data: 2010-03-01 13:04:49
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
    >

    > Energia jaka wpadnie przez okna taka jest, jak jest znikoma to ogrzeje
    > parapet i cokolwiek innego i bardzo małą dT.

    Rzeco?

    > Reką nie poczujesz

    Znaczy ogrzania parapetu swiatlem slonecznym nie poczuje?

  • 220. Data: 2010-03-01 13:27:11
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 1 Mar 2010 10:25:17 +0100, Maniek4 napisał(a):

    > Parapet nieczarny przyjmuje jakis ulamek calej energii, reszte odbija bo nie
    > czarny i lezy poziomo. Energia odbita trafia na bialy sufit i tez pod
    > niewlasciwym katem. Jest podloga tez nie czarna, wiec sie nie nagrzewa i
    > odbija wieksza czesc promieniowania na szafe? Pod jakim katem i jaki ma
    > kolor? Co Twoim zdaniem bedzie w stanie przyjac te energie w 100% w
    > pochmurny dzien, gdzie tak naprawde slonca nawet nie widac??

    Pokój nie jest wyłożony lustrami, wszystko po kolei pochłania jakąś część
    tego odbitego promieniowania - ściana, sufit, podłoga, meble.

    > Parapet
    > mimo strat (produkowania energii) jakos nie chce osiagnac nawet polowy tej
    > wartosci. Jak zatem mozna przyjmowac 100% zyskow docierajacej energii tym
    > bardziej w pochmurny dzien??

    Zostaw ten parapet w spokoju ;) Parapet do całego pomieszczenia ma się jak
    metr rurki w solarze do jego całości.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl