  • 221. Data: 2010-03-01 13:50:43
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:hmgdr8$fq5$1@inews.gazeta.pl...

    > No zreszta popatrz na prostą zasade zachowania energii - wprowadzasz do
    > układu promieniowaniem słonecznym przez okno energię X. Wiec albo ta
    > energia wyjdzie z układu w tej samej wielkosci (a którędy?, meble nie
    > świecą wiec z powrotem przez okno sie nie da

    Coż za Herezje.
    Meble nie są idealną czernią więc sporo energii od nich się odbije i z tej
    energii spora część jak wpadła przez okno tak i wypadnie :)

    Marek

  • 222. Data: 2010-03-01 13:52:19
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
    > grupie prawdy.budynia.pl jak masz jedyny sluszny poglad.

    wolałbym zebys zajrzał na fizyka.kurspodstawowy.pl

    > Temp. w rozwazaniach obrazuje sprawnosc, nic wiecej.

    Gdyby rozważane układy miały równą mase i ciepło własciwe - tak. Mają? A
    zresztą....niech ci bedzie - masz racje :-))))

    b.

  • 223. Data: 2010-03-01 14:15:50
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    t.googlegroups.com...
    > O, znalazlem tabelke:
    >
    > http://www.ho.haslo.pl/images/article/2002/11/1108/1
    .gif

    No i wniosków nie wyciągasz.
    Podpowiem ci.
    Ta szklarnia wykonana jest zapewne z jednej szyby grubości gdzieś około
    3,5mm.
    Promieniowanie wewnątrz szklarni wjak widać w tabelce w każdym miesiącu
    jest około 30% niższe niż
    to które dociera do szklarni.
    Wniosek jest taki ze jedna taka szyba tłumi około 30% energii. To znaczy że
    30% energii zostaje cześciowo odbite od szyby a częściowo zamienione w
    ciepło szyby. Szyba wypromieniuje to ciepło z obu stron, do otoczenia i do
    wewnątrz.
    W oknach pakietowych masz nie jedną a dwie lub trzy szyby. Jak by nie było
    jest wewnątrz o 30% mniej.
    Wniosek jest taki że tłumienie okna w domu będzie jeszcze większe ponieważ
    złożone jest nie z jednej lecz dwóch lub trzech szyb co przenosi się na dwie
    trzy tafle odbijające energię oraz dwie trzy tafle nagrzewanące się i
    oddające ciepło z obu stron. Myślę że minimum 40 procent energii zostanie
    zredukowanej po przejściu przez okno zbudowane z dwóch szyb.
    Mamy więc sprawność ogrzewania wnętrza domu na poziomie co najwyżej 60%.
    W kolektorze stosuje się tak jak w szklarni tylko jedną szybę. W moim
    kolektorze jest
    to szyba grubości 3,2mm ale jest to specjalna szyba która ma zredukowaną
    zawartość tlenków żelaza które
    odpowiedzialne są w dużej części za tłumienie promieniowania w zakresie IR.
    Zwróc uwagę że IR przebija się przez chmury w przeciwieństwie do UV i
    widzialnego znacznie lepiej więc w pochmurny dzień ta część promieniowania
    ma zasadnicze znaczenie w uzysku energii.
    Według badań szwajcarskiego Instytutu SPF przy napromieniowaniu 1000Wm2 oraz
    przy Tm-Tamb=0stC uzyskano w kolektorze moim 1458W. Przy tym samym
    napromieniowaniu lecz
    Tm-Tamb=60stC jest to jeszcze 1000W a więc 68% wartości maksymalnej.
    Przy Tm-Tamb=100stC uzyskano 620W czyli 42%. 42% przy róznicy temperatur
    100stC! Ale normalnie takich różnic temperatur w zimie przecież nie
    uświadczysz! A Nawet w lecie podczas normalnej pracy kolektora.
    W zimie w pochmurny dzień zanotowałem przykładowo -10stC na zewnątrz podczas
    gdy kolektor miał wtedy temp +40. Z tym że te wartości się mocno zmieniają
    oczywiście bo nie
    każde zachmurzenie jest takie samo.
    W słoneczny dzień zimowy przy temp na zewnątrz +5stC kolektor u mnie osiąga
    w południe temp +70stC o ile oczywiście temperatura w zbiorniku jest na tyle
    duża że temperatura powrotu pozwala na rozgrzanie się kolektora do tych
    temperatur. Wtedy sprawność kolektora wynosi jeszcze 65%.
    Gdy delta jest spora (czyli temp wody w zbiorniku jest niska) temperatura
    powrotu jest niższa i w konsekwencji temperatura kolektora wynosi mniej bo
    około 40-50stC. Więc mamy jeszcze większą sprawność i wtedy sprawność układu
    wynosi sporo ponad 70%.

    Jak to się ma do 40% z okien wieloszybowych?

    Marek

  • 224. Data: 2010-03-01 14:16:45
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    b.googlegroups.com...
    On 1 Mar, 00:37, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    >Co z tego, ze zlapie 85% promieniowania ze slonca, jak wiekszosc tej
    >energii w zimie straci na zewnatrz, nim wystapi potrzebna roznica
    >temp. zeby wlaczyc pompke :)

    Sprawność optyczna to zysk na czysto po odliczeniu strat wypromieniowania.

    >Nie nagrzeje sie, bo odrazu go wiaterek przedmucha i cala uzyskana
    >energia "pojdzie w swiat" :) Co nie znaczy, ze energii nie uzyska.
    >Powtorze.. Gdyby w zimie na ziemie nie docieralo cieplo z
    >promieniowania sloneczka to mielibysmy epoke lodowcowa ;-)

    Aaa czyli że jednak absorber kolektora znajduje się w ocieplonej obudowie
    nie bez powodu?

    Marek

  • 225. Data: 2010-03-01 14:16:48
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > O to chodzi, ze on sie nie nagrzeje, bo cala energie bedzie oddawal do
    > otoczenia (do domu). DOKLADNIE dlatego nie dziala solar w zimie!!:)

    Wcale że nie całą.
    Wnętrze domu nie jest ciałem doskonale czarnym więc odbija sporo promieni.
    Spora ich część "wyleci" spowrotem na zewnątrz budynku tą drogą którą
    wpadły - przez okno.
    W kolektorze natomiast dąży się do tego aby absorber miał właściwości ciała
    czarnego więc znikoma część energii zostanie odbita i wypromieniowana
    spowrotem przez szybę.

    Marek

  • 226. Data: 2010-03-01 14:16:51
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Opanowuje sie :) No tak - straty konwekcyjne pomijam, bo nie rozważamy czy
    > zlikwidowac okna a w zamian dac solary. Okna są i będą i straty
    > konwekcyjne bedą niezależnie czym nagrzejemy środek budynku.

    Spora część co to wpadnie do pomieszczenia przez okno zostanie odbita wnętrz
    pomieszczenia które przecież nie jest idealna czernią. Więc z tej odbitej
    część spowrotrem opuści pomieszczenie tą samą drogą czyli przez nasze okno.

    > Z solara rozprowadzisz ciepło gdzie chcesz, ale bedziesz go miał duzo
    > mniej niz z okien,

    Nie licz na to.

    > tym bardziej ze żeby przekazac ciepło z solara musisz uzyskać w nim
    > temperature powyżej temperatury w domu. Inaczej ciepło nie przejdzie.
    > Czyli w mróz jesli solar da 15 stopni to nic ci po tym - do domu
    > przekażesz równo 0 kWh.

    A co jeśli w mróz mam z solara 40stC?

    > A to co wpadnie przez okna to jest w domu - moze i tylko 2kWh,

    Jeżeli przez okno wpadnie 2kWh to wierz mi że solar z cieńszą szybą solarną
    i nakierowany na słońce oraz z absorberem niemal o idealnej czeni odzyska
    więcej.
    Nie chce mi się udawadniać dlaczego.
    Jak chcesz to sobie zbierz kilka takich danych jak parametry szyb
    stosowanych w budownictwie, konstrukcje szyb zespolonych z napylanymi
    warstwamu, szyb solarnych, irradiacja, różnice w uzyskiwanych wartościach
    energii na powierzchniach poziomych, pionowych i skierowanych prostopadle
    do promieni słonecznych.

    Wystarczy wykonac kolektor powietrzny aby się przekonać jaka jest
    skuteczność takiego uzysku energi i jak znikoma część jest wykorzystywana
    przez okna wbrew temu co tu piszą "znawcy".
    Z rur aluminiowych średnicy około 5cm i możliwie najcieńszej grubości
    ścianki (można wykorzystać posklejane puszki po piwie z obciętymi
    dekielkami) wykonac coś na wzór harfy w kolektorach płaskich. Pomalować
    czarnym matem i zabudować w skrzynce ocieplonej wełną a z przodu zamknąc
    szybą nie grubszą niż 4mm.
    Kolektor taki powiesić na ścianie (idealnie byłoby nakierować na słońce)
    dolne podejście kolektora może być wprost z zewnątrz a górne wyjście do
    budynku i mamy wstępny podgrzew powietrza np. do rekuperacji albo
    grawitacyjnej wentylacji. Ewentualnie podłączyć dolny wlot kolektora także
    do pomieszczenia ale ten wlot przy podłodze a górne pod sufitem. Ogrzane w
    kolektorze powietrze grawitacyjnie będzie nagrzewało pomieszczenie zawsze
    wtedy gdy klapka zamykająca górny wylot sterowana termostatem bimetalowym
    się otworzy (gdy temp w pomieszczeniu < temp w kolektorze). Klapka taka to
    może być otwierana żaluzją kanałowa na bimetalu. Układ działa zawsze gdy
    tylko słońce operuje i nie potrzeba do tego wcale prądu. bimetal znajdujący
    się w górnym kanale wylotowym kolektora w sposób ciągły reguluje stopień
    otwarcia żaluzji dzięki czemu uzyskujemy w dość szerokim zakresie regulację
    tak aby zawsze temperatura powietrza wlatującego do pomieszczenia była
    wyższa niż temp pomieszczenia bez względu na stopień otwarcia.
    Jest to zdecydowanie wydajniejszy układ niż nagrzewanie pomieszczenia przez
    okno tej samej powierzchni i najlepszy przykład że kolektor jest o wiele
    razy wydajnieszy niż nagrzewanie pomieszczeń przez okno wykonane z kilku
    warstw zwykłego szkła budowlanego pokrytego warstwami ograniczającymi
    promieniowanie.

    Marek

  • 227. Data: 2010-03-01 14:36:07
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Maniek4" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
    > http://www.solver.katowice.pl/
    > http://monitoring.oze.info.pl/
    >
    > Pierwsza instalacja to monitoring 10 kolektorow plaskich, wiec sporo, a
    > wynik temp. jakos nie powala.

    Układy złożone z kolektorów większej ilości łączy się ze sobą
    szeregowo-równolegle bo tylko wtedy uzyskasz maksimum energii czyli duży
    przepływ i duże temperatury.
    Jeżeli zastosujesz 6 kolektorów gdzie wszystkie będą połączone równolegle to
    zyskasz np. 19stC i nic więcej ale o dużym przepływie. Jeżeli w zbiorniku
    masz temperaturę wody 20stC to nic ci z tych 6 kolektorów.
    Natomiast jezeli połączysz pierwsze 3 równolegie i drugie 3 równolegle a te
    trójki ze soba w szeregu to uzyskasz sporo wyższą temperaturę niż te 20stC
    która jest jak najbardziej użyteczna w naszym przykładzie.

    > Co do prozniowek, obserwujac te i inne instalacje dochodze do wniosku, ze
    > z promieniowaniem rozproszonym radza sobie jednak lepiej. Moj kolektor
    > znacznie mniejszy uzyskuje podobne temp. Ale to tylko moje obserwacje.

    Tak jest ale cały zysk z próżniówek przysłania fakt że prózniówki są mniej
    odporne na śnieg a i cena 1kWh w prózniówce jest wyzsza niż w płaskim.
    Jeżeli tylko jest małe zachmurzenie to róznice są niezauważalne a przy
    pełnym nasłonecznieniu z odwracają się na korzyść płaskiego.
    Więc płaski jest jednak mniejszym złem.

    Marek

  • 228. Data: 2010-03-01 17:06:49
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Układy złożone z kolektorów większej ilości łączy się ze sobą
    > szeregowo-równolegle bo tylko wtedy uzyskasz maksimum energii czyli duży
    > przepływ i duże temperatury.

    Do pieciu zdaje sie.

> [...]
    > Jeżeli tylko jest małe zachmurzenie to róznice są niezauważalne a przy
    > pełnym nasłonecznieniu z odwracają się na korzyść płaskiego.

    To sie mniej wiecej zgadza. Patrzac na niebo zupelnie bez slonca bywa, ze
    jestem mocno zdziwiony wysoka temp. kolektora. Cos jakby duzo z niczego. I
    odwrotnie kiedy swieci slonce. Spodziewam sie nie wiadomo czego, a tu ledwo
    czterdziesci pare stopni, raptem 10 - 15C wiecej.
    Zastanawiam sie, czy nie dobrym rozwiazaniem bylo by laczenie dwoch typow
    kolektorow. Plaski jako pierwszy. W ten sposob podgrzany glikol w
    zachmurzony dzien nie bylby studzony w plaskim. Nie wiem jak skutecznie
    moznaby regulowac przeplyw w takim ukladzie, bo dwa rozne kolektory wymagaja
    jakby roznych wartosci.

    Pozdro.. TK

  • 229. Data: 2010-03-01 17:28:36
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
    >
    > wolałbym zebys zajrzał na fizyka.kurspodstawowy.pl

    Jak zajmiesz sie analizowaniem czytanego tekstu a nie wylacznie czpianiem
    sie slowek to ja przejde kurs fizyki. :-)

    > Gdyby rozważane układy miały równą mase i ciepło własciwe - tak. Mają? A
    > zresztą....niech ci bedzie - masz racje :-))))

    Czyli uwazasz, ze pokoj z oknem od poludnia bedzie mial wieksze zyski niz
    dedykowany kolektor sloneczny wlasciwie ustawiony czy nie? Bo raz, ze zyski
    w pokoju to 100%, kolektora to 30% - 50%, a teraz jakas masa i cieplo
    wlasciwe.
    W kontekscie czarnych dziur i swiecenia ksiezyca proponuje, bys zastanowil
    sie dla czego w dzien widac co stoi w pokoju patrzac przez okno z zewnatrz.
    Zastanow sie dla czego asfalt w nocy nie swieci w swiatlach samochodow a
    znaki swieca. Dla czego ten sam asfalt nagrzewa sie bardziej od slonca niz
    stojace obok znaki. Dla czego wlasciwe ustawienia kolektora jest takie wazne
    i zapoznaj sie takze z tematyka okien polaciowych w kontekscie ilosci
    swiatla w stosunku do okien sciennych.
    W sumie tez moge uznac, ze masz racje biorac poprawke na uznawana inna
    fizyke.
    Temat przestal mnie juz bawic i pozwole sie eotowac.

    Pozdro.. TK

  • 230. Data: 2010-03-01 17:37:53
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > energia wyjdzie z układu w tej samej wielkosci (a którędy?, meble nie
    > świecą wiec z powrotem przez okno sie nie da, konwekcyjnie - mała czesc)

    Polecam pobiezna lekture o czarnych dziurach.

    Pozdro.. TK