  • 1. Data: 2013-06-28 16:23:14
    Temat: Zadanie z fizyki
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Znajomy nauczyciel z USA opowiedział mi wczoraj pewne zadanie pochodzące z
    konkursu dla nastolatków i podał mi je jako przykład promowania myślenia a
    nie wkuwania wzorów na pamięć. Co ważne odpowiedź nie jest oceniana 0/1, ale
    w zależności od szczegółowości za poprawną odpowiedź można było dostać 1,2
    lub 3 punkty.

    Oto zagadka w kiepskim (moim) tłumaczeniu:

    Mieszkanie jest na 10 piętrze w bloku wielorodzinnym, jest zima. W łazience
    jest zamontowany przepływowy ogrzewacz wody o stałej mocy. Jak będzie się
    zmieniała tempreatura wody lecącej z kranu po jego odkręceniu. Założyć, że
    ciśnienie w sieci i przepływ wody w rurach po otwarciu kranu są stałe, a moc
    ogrzewacza jest wystarczająca by podgrzać płynąca wodę o ponad 20 stopni.
    Rozwiązanie przedstawić w formie wykresu temperatury w zależności od czasu.

    Ktoś ma odwagę zmierzyć się z takim zadaniem to zapraszam, za pół godziny
    podam odpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2013-06-28 16:37:17
    Temat: Re: Zadanie z fizyki
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu piątek, 28 czerwca 2013 16:23:14 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Rozwiązanie przedstawić w formie wykresu temperatury w zależności od czasu.

    Nic nie podano o sterowaniu temperaturą wiec zakładam ze piec dziala na 100% cały
    czas.
    Przez pewien początkowy czas temperatura bedzie narastała a potem sie ustabilizuje na
    docelowej wartości.
    Tak teoretycznie okres stabilizacji bedzie nieskończony - w praktyce - dość krótki.

    b.

  • 3. Data: 2013-06-28 17:23:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Nic nie podano o sterowaniu temperaturą wiec zakładam ze piec dziala na
    > 100% cały czas.

    Tak takie jest założenie

    > Przez pewien początkowy czas temperatura bedzie narastała a potem sie
    > ustabilizuje na docelowej wartości.
    > Tak teoretycznie okres stabilizacji bedzie nieskończony - w praktyce -
    > dość krótki.

    Zadanie miałbyś zaliczone ale nie dostałbyś maksymalnej liczby punktów -
    Pominąłeś fragment zadania mówiący o tym, ze to zima i 10 piętro :-)
    Tak czy inaczej wygrałeś bo nikt inny się nie zgłosił :-)

    Prawidłowa odpowiedź brzmi:

    Najpierw poleci woda o temp. podobnej do tej w łazience t0, następnie coraz
    cieplejsza aż do temperatury t1, później nastąpi stopniowy spadek do t2 i
    narastanie bardzo powolny wzrost do t3.

    Co istotne aby dostać maksymalną liczbę punktów należało napisać że t1 > t3.
    Chodzi o to że najpierw grzejemy wodę z pionu, a później zimniejszą z
    wodociągu, a skoro piec ma stałą moc i przepływ to t1 > t3

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2013-06-28 18:31:16
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu piątek, 28 czerwca 2013 17:23:54 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Zadanie miałbyś zaliczone ale nie dostałbyś maksymalnej liczby punktów -
    > Pominąłeś fragment zadania mówiący o tym, ze to zima i 10 piętro :-)

    oj tam, jak to mówią lemigi. Przecież w pionie woda jest cieplejsza niz na dworze
    czyli ma temperature jak w gruncie :) Troche te dane opisowe są mylące.

    > Tak czy inaczej wygrałeś bo nikt inny się nie zgłosił :-)

    ja zawsze wygrywam ;-)

    > Najpierw poleci woda o temp. podobnej do tej w łazience t0,

    zgoda

    >następnie coraz cieplejsza aż do temperatury t1,

    bo grzejemy ta lekko ciepłą z pionu

    >później nastąpi stopniowy spadek do t2

    bo zaczynamy grzac ta z gruntu

    > narastanie bardzo powolny wzrost do t3.

    a to skad sie wzieło to nie wiem :-) Pan mnie objasni to hamerykanskie zadanie...

    b.

  • 5. Data: 2013-06-28 19:11:00
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-06-28 18:31, Budyń pisze:
    > a to skad sie wzieło to nie wiem :-) Pan mnie objasni to hamerykanskie zadanie...

    No i skąd wiadomo, że rury z wodą nie idą po elewacji budynku.
    Słabo opisane to zadanie

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 6. Data: 2013-06-28 21:17:49
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2013-06-28 19:11, quent pisze:

    > No i skąd wiadomo, że rury z wodą nie idą po elewacji budynku.
    > Słabo opisane to zadanie

    Nie wzięliście pod uwagę jeszcze jednej rzeczy. Jak ktoś przed kilkoma
    minutami używał tego podgrzewacza, to najpierw poleci woda chłodna,
    potem wrzątek, potem znowu chłodna i dopiero po jakimś czasie się
    ustabilizuje ciepła.

    Dlaczego?

    Pozdrawiam,
    MW

  • 7. Data: 2013-06-28 23:14:00
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 28 czerwca 2013 21:17:49 UTC+2 użytkownik wolim napisał:

    > Nie wzięliście pod uwagę jeszcze jednej rzeczy. Jak ktoś przed kilkoma
    > minutami używał tego podgrzewacza, to najpierw poleci woda chłodna,

    Nie wzieliscie tez pod uwage ze przed chwila kranem bawilo sie dziecko i wlaczalo /
    wylaczalo cyklicznie kilka razy pod rzad wodę! Wykres tworzy na poczatku sinusoide ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2013-06-28 23:54:39
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 28 Jun 2013 21:17:49 +0200, wolim napisał(a):

> [...]
    > minutami używał tego podgrzewacza, to najpierw poleci woda chłodna,
    > potem wrzątek, potem znowu chłodna i dopiero po jakimś czasie się

    Bo to pier... podgrzewacz przepływowy.

    /me zirytowany po kąpieli.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 9. Data: 2013-06-29 09:56:05
    Od: "gzk" <g...@g...pl>

    >Znajomy nauczyciel z USA opowiedział mi wczoraj ..

    nie zna polskiego?

  • 10. Data: 2013-06-29 14:17:27
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-06-28 16:23, Ergie pisze:
    > przykład promowania
    > myślenia a nie wkuwania wzorów na pamięć.

    Ta a propos "promowania myślenia", ciekawe czy ktoś umiałby narysować
    wykres zależności między temperaturą w Wąchocku a ilością szczupaków w
    jeziorze? ;-)