  • 1. Data: 2012-01-10 10:20:57
    Temat: Zużycie gazu
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Moje uwagi na temat opłat za gaz:

    U babci po wymianie rury doprowadzającej gaz do budynku podeszła woda.
    Był dziwny odgłos pracy licznika i (chyba) większe wskazanie zużycia,
    niż było. W końcu gaz wogóle nie chiał lecieć. Gazownicy opróżnili
    przyłącze z wody i zmienili licznik, a zużycie ustalili na podstawie
    średniej z ostatniego okresu.

    Inny problem to, jak już tu Koledzy sygnalizują "wzbogacanie" gazu
    azotem. Kilka lat temu w naszej okolicy ludzie skarżyli się na większe
    zużycie i w końcu ktoś zrobił analizę gazu na swój koszt i wyszła zbyt
    niska wartość opałowa. Po serii reklamacji gazownicy zaczęli dostarczać
    gaz normalnej jakości.

    Warto czasem się przyjrzeć dostawcy, a nie jest to proste, bo kto robi
    analizy gazu, czy sprawdza wiarygodnośc wskazań gazomierza?
    Jak mawiał ojczulek Stalin: wierzyć jest dobrze, ale lepiej jest
    kontrolować.
    Jacek

  • 2. Data: 2012-01-10 11:17:08
    Temat: Re: Zużycie gazu
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    > Warto czasem się przyjrzeć dostawcy, a nie jest to proste, bo kto robi
    > analizy gazu, czy sprawdza wiarygodnośc wskazań gazomierza?

    podpuszczony przez wasze dyskusje własnie zrobiłem pomiar :-) Odczytałem
    liczniki wody i gazu i napusciłem gorącej wode do wanny. Po przeliczeniu
    wyszło:
    zużyłem gazu 0,3365m3 gazu czyli po mocy nominalnej 3,69kWh
    a ogrzania wody to 2,39 kWh, reszta poszła w komin.
    Sprawnosc ogólnie 64%, piec 15letni. Wiec nawet jesli troche u nas tna na
    gazie to niedużo.

    b.

  • 3. Data: 2012-01-10 13:22:25
    Od: Piotr Boncza <p...@g...pl>

    On 10 Sty, 12:17, "Budyń" <b...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:jeh3e7$kol$1@news.task.gda.pl...

    r> > analizy gazu, czy sprawdza wiarygodnośc wskazań gazomierza?

    > Sprawnosc ogólnie 64%, piec 15letni. Wiec nawet jesli troche u nas tna na
    > gazie to niedużo.

    Ja myślę, że sami się tniemy. Kupujemy najtańsze kotły i robimy
    najtańsze instalacje. Co do kotłów to tylko moje własne zdanie, więc
    się nie będę wywnętrzał. A instalacje...
    Problem w tym, że wiele z nich ma za małe średnice.
    Kotły aby dobrze pracować muszą mieć na wejściu ściśle określony
    zakres ciśnienia gazu.
    Lepsze mają ten przedział większy, gorsze mniejszy. W zimie, gdy
    wszyscy dookoła grzeją spada ciśnienie na przyłączu. Gazownia jest ok,
    bo trzyma się widełek, ale do nas, gdy mamy za małą średnicę rur
    dociera ciśnienie poniżej wymaganego. Zużycie gazu rośnie a sprawność
    poważnie maleje. Również dlatego, że np. kotły atmosferyczne zasysają
    powietrze dzięki wypływowi gazu pod ciśnieniem.

    pozdrawiam Piotr

  • 4. Data: 2012-01-10 14:27:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Piotr Boncza wrote:

> [...]
    > poważnie maleje. Również dlatego, że np. kotły atmosferyczne zasysają
    > powietrze dzięki wypływowi gazu pod ciśnieniem.

    była by to prawda gdyby nie fakt że do gazomierza z reduktorem idzie gaz
    średnioprężny i ten kawałek robi gazownia.

    mało jest prawdopodobne aby ciśneinie po stronie wysokiej tak spadało żeby
    reduktor nie był w stanie dać nominalnego ciśnienia do instalacji
    wewnętrznej. Warto jednak czasem wezwać kogoś z manometrem który by
    sprawdził jakie jest ciśneinie przy kotle przy pełnej mocy. Szczeglnei gdy
    są jakieś jakzdy z wydajnością ukłądu grzewczego.

    Dodam że nowoczesne kotły nei lubią zbyt niskiego ciśnienia, i potrafią sie
    czasem uszkodzić.

  • 5. Data: 2012-01-10 19:01:29
    Od: Piotr Boncza <p...@g...pl>

    On 10 Sty, 15:27, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > była by to prawda gdyby nie fakt że do gazomierza z reduktorem idzie gaz
    > średnioprężny i ten kawałek robi gazownia.

    A co powiesz na 30m PE dn20, potem 15m miedzi 18 i na końcu kocioł
    35kW :D

    > wewnętrznej. Warto jednak czasem wezwać kogoś z manometrem który by
    > sprawdził jakie jest ciśneinie przy kotle przy pełnej mocy. Szczeglnei gdy
    > są jakieś jakzdy z wydajnością ukłądu grzewczego.

    Dobry serwis sprawdza to przy uruchomieniu kotła. Już parę razy
    spotkałem się z ciśnieniem ~10-12kPa
    przy pełnym obciążeniu.

    > Dodam że nowoczesne kotły nei lubią zbyt niskiego ciśnienia, i potrafią sie
    > czasem uszkodzić.

    co drogą przyjemnością jest...

    pozdrawiam Piotr

  • 6. Data: 2012-01-10 19:58:49
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Sprawnosc ogólnie 64%, piec 15letni. Wiec nawet jesli troche u nas tna na
    > gazie to niedużo.

    ale dodatkowo to oznacza ze 1kWh z gazu kosztuje mnie wiecej niż gdybym
    grzał prądem w II taryfie, co juz śmieszne nie jest. No ale 15lat
    użytkowania to juz można jakis remont zrobić. Dajcie jakiegos linka do
    sprawnosci pieców kondensacyjnych, CO mam podłogowe wiec spoko, a nie wiem
    jak to jest przy CWU...

    b.

  • 7. Data: 2012-01-11 09:55:30
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > użytkowania to juz można jakis remont zrobić. Dajcie jakiegos linka do
    > sprawnosci pieców kondensacyjnych, CO mam podłogowe wiec spoko, a nie wiem

    Ja co roku przed sezonem grzewczym (przeważnie w niedziele wypada :) )
    rozbieram osłonę kotła (na zatrzaskach) odkręcam blachę komory spalania
    ściągam czopuch i kolano i całość odkurzam i przedmuchuję kompresorem. Co
    roku to samo, zapchany syfem wymiennik pierwotny. Ten kurz podczas spalania
    ulega pirolizie i robią się z niego takie coś jak by piasek. Zapchany
    wymiennik wpływa znacząco na sprawność kotła. Przy okazji odcinam kocioł na
    zaworach, spuszczam z niego wodę, czyszczę filtr siatkowy powrotu oraz
    sprawdzam ciśnienie wstępne naczynia wzbiorczego.
    Po takim czyszczeniu od razu widzę że kocioł inaczej pracuje. Nawet szum ze
    spalania jest inny, taki bardziej aksamitny.
    Inna sprawa, jeżeli kocioł jest często eksploatowany w wysokich
    temperaturach to wymiennik szybko się zakamieni. To też pogarsza sprawność.

    Marek

  • 8. Data: 2012-01-11 10:30:16
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-01-11 10:55, 4CX250 pisze:

    > Ja co roku przed sezonem grzewczym (przeważnie w niedziele wypada :) )
    > rozbieram osłonę kotła (na zatrzaskach) odkręcam blachę komory spalania
    Czy takie czyszczenie jest możliwe przy kotle z zamkniętą komorą spalania?
    Jak miałem starego Termeta, to sam sobie czyściłem co roku odkurzaczem
    plus sprężone powietrze, a teraz mam rok po gwarancji Saunier Duval z
    zamkniętą komorą i chętnie bym się pobawił.
    Jacek

  • 9. Data: 2012-01-11 10:44:51
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > plus sprężone powietrze, a teraz mam rok po gwarancji Saunier Duval z
    > zamkniętą komorą i chętnie bym się pobawił.

    Nie wiem na 100%. Ja mam kocioł z otwartą komorą ale z tego słyszę to każdy
    da się rozebrać w celu przeczyszczenia.

    Marek

  • 10. Data: 2012-01-11 20:09:50
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-01-2012 o 10:55:30 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Inna sprawa, jeżeli kocioł jest często eksploatowany w wysokich
    > temperaturach to wymiennik szybko się zakamieni. To też pogarsza
    Adlaczego ma się zakamienić? przecież tam masz wodę kotłową czyli z obiegu
    CO.
    Kamień z niej wytrąca ci się już po pierwszym podgrzaniu, jak się zbyt
    często nie dolewa świeżej to cię nic nie dzieje.
    A jak już czyścisz filtr to przy okazji możesz wykręcić wymiennik i nalać
    do niego octu, rozpuści te ślady kamienia, a potem wypłukać wodą.

    --
    Pozdr
    JanuszK