  • 41. Data: 2011-06-27 09:34:38
    Temat: Re: [było] solary - ogrzewanie basenu
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    news:iu8apl$16f$1@news.onet.pl...
    > by sie zmiescily - dwa przy kalenicy i jeden ponizej. To wszysto co moge
    > zrobic na dachu. Ty mozesz wszystko i dla Ciebie gumowe kolektory byc moze
    > byly by dobre. Wszystko mozna ale na etapie projektu o ile rzecz jasna dachu
    > na moc wystarczy, a im bardziej g..wniane tym wiecej ich trzeba.

    Otóż to -zaczynac trzeba na etapie projektu - bo jak nie ma miejsca to nie ma i tyle.
    Ja mam miejsce - ale gumowych nie dam - kombinuję inny system -co 2 tygodnie mam nowy
    genialny plan :-)))))))))

    b.

  • 42. Data: 2011-06-27 19:00:54
    Temat: Re: solary - ogrzewanie basenu
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >no jasne - tylko ze urządzenia konstruuje sie na warunki extremalne -
    >wyjechałeś z domu, a jakas różnicówka wyłaczyła ci cały >dom - równiez
    >solary. I co? Ma wytrzymać...

    Scenariuszy moze byc wiele, a kolega straszyl temp. powyzej 100C. Zauwaz, ze
    chodzilo o otuliny i jakies inne drogie sprzety instalacyjne. Paradoksalnie
    w stanie stagnacji rury i reszta sprzetu nie nagrzeje sie, bo gotowac bedzie
    sie wylacznie kolektor na dachu. Moim zdaniem autor nie wie w jakich temp.
    pracuja kolektory.

    >No ja wiem? Cały dach? Zauważ ze w kategorii opłacalnosci inwestycji to
    >dach wygladający tak:
    >krokwie-pokrycie osb-papa-gumowy kolektor byłby REWELACYJNIE tani i
    >zapewniłby przy jakims wiekszym akumulatorze >ciepła (1000litrów?) 100%
    >zapotrzebowania na cieplą wode w okresie późna wiosna-wczesne lato.
    >Jesli ta guma byłamy odkryta to nagrzewałaby sie góra do 80stopni (w
    >stagnacji)

    Tak sobie gdybamy, ale nie wiemy ile kosztuje taki kolektor gumniany. :-)
    Jak to ma byc cena z linku gdzies wyzej to sorry, ale taniej to raczej nie
    bedzie. Poki co nie mamy innych danych na temat cen. Co do odkrytego
    kolektora, to wiesz..., jego straty beda sporawe. Jak doda sie do tego
    jakies szklo, konstrukcje do szkla to relacja wypada jeszcze gorzej. Lepiej
    pewnie w jakis sposob ulozyc czarna blache na rurkach pexal np. i korzystac
    w ten sposob. Wyglad i trwalosc poza dyskusja, a i bezwladnosc znacznie
    lepsza, choc nie jestem pewien czy ten pex by sie nadal. Pozostaja ciagle
    straty nieizolowanego kolektora. Lekki zimny wiatr zniweczy uzyski, a zima
    pewnie trzeba zapomniec o jakim kolwiek korzystaniu, tym bardziej pod
    sniegiem.

    >Byłoby to samo co w twoich tradycyjnych - praktyczny uzysk około zera.

    W najwieksze mrozy i przy pochmurnym niebie kolektor rozgrzewa sie do
    dodatnich temperatur. Nie ma z tego nic a jedynie informacja o docierajacym
    promieniowaniu. Kiedy jednak slonce sie pokaze, to w grudniu temp. wody
    podniesie sie o te kilkanascie stopni. Nie jest tak calkiem zle, choc o
    samodzielnym grzaniu nie ma mowy no i slonce to warunek aby w ogole
    instalacja ruszyla. Najgorszy jest listopad, grudzien i styczen nie tylko z
    powodu malej mocy slonca a z powodu w ogole braku slonca.

    >Nie rozumiem czemu cie to smieszy- zadzwon do dowolnej firmy od solarów i
    >powiedz ze chcesz zamontować na domku >jednorodzinnym 50m2 solatów. Złoty
    >interes -ale jak firma bedzie poważna to spusci cie na drzewo - własnie z
    >powodu za >wysokiej temperatury od chwili gdy zapełnisz bufor ciepła.

    Wlasnie nie potrzebuje 50m^2 solara. Wystarczy mi kilka ale wysokosprawnych.
    Przeciez nie mozna sobie ukladac paneli ile jest dachu. To trzeba zrobic z
    glowa. Nie ma problemu w 50m^2, ale co zrobic latem? Solar gumowy cos da
    latem, ale przed i po tak jakby go nie bylo. Zaleznosc niestety jest taka,
    ze jak latem nie rozgrzeje sie w stagnacji do 80C to i zima nie rozgrzeje
    sie proporcjonalnie.

    >Na dzis mój dachowo-basenowy-"darmowy" kolektor dał ponad 10kW.

    Basen to duzy bufor. Podnies mu temp. do 40 - 50C i zobacz ile da. Prawda
    jest taka, ze przy podobnym ukladzie te niecale 6m^2 slolara spokojnie
    przekroczy 20kWh. Jak moj da 10 to Twoj da ponizej 5 tylko, ze ja przy 10kWh
    kotla nie odpale a Ty bedziesz juz palil. Jak ja odpale przy 5kWh to Ty nie
    zauwazysz u siebie nic i to wszystko przy szesciokrotnie mniejszej
    powierzchni. Pomysl jaki wykorzystales uwazam za rewolucyjny, ale do
    ogrzewania basenu. Sprawnosc Twojego kolektora bardzo spadnie przy wzroscie
    gradientu i tak bedzie z kazdym nieocieplanym.

    >Zauważ ze ten gumowy kolektor ustawiny pionowo od kalenicy do okapu jest
    >dokładnie równoległy tak jak sobie życzysz :-)
    >Równoległość masz gratis :-)

    Mialem na mysli rownolegle hydrauliczne obiegi, zeby koniec kolektora nie
    produkowal wiekszych strat. Lepiej podlaczyc kilka mniejszych rownolegle
    utrzymujac je przez wiekszosc czasu w nizszej temp. Mniej wiecej caly
    kolektor bedzie mial wzglednie podobna temperature. Przy duzych kaskadach
    ostatni kolektor ma najwyzsza temp i jego sprawnosc do pierwszego jest
    znacznie mniejsza. Plaskie zwykle laczy sie nie wiecej jak po 5 szt. Chociaz
    przy tej gumie to pewnie i tak bez znaczenia.

    >Sprawnie czyli z wysoką mocą a nie z wyskoką sprawnoscią.

    No w konsekwencji to nas przeciez interesuje. Tyle, ze moc bedzie pochodna
    sprawnosci niestety, czyli ciagle korelacji absorbcji i temperatur. Czyli
    nieizolowany kolektor mozna Kogutkowi sprzedac by sie przekonal o co w tym
    chodzi.

    Pozdro.. TK

  • 43. Data: 2011-06-27 19:08:41
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >Otóż to -zaczynac trzeba na etapie projektu - bo jak nie ma miejsca to nie
    >ma i tyle. Ja mam miejsce - ale gumowych nie dam - >kombinuję inny
    >system -co 2 tygodnie mam nowy genialny plan :-)))))))))

    Jest jeszcze jedna rzecz, mianowicie opory przeplywu. Jak uklad bedzie zbyt
    duzy i malosprawny to moc pompy moze zniweczyc caly ciekawy plan. Stosunek
    zyskow do wlozonej mocy moze nie wyjsc ciekawie, wiec uklad warto przeliczyc
    hydraulicznie. Jak kolektor jest za darmo to nie ma wiekszego problemu, ale
    kupne powinny sie zwracac, wiec kazdy niewykorzystany wat mozna zaliczyc do
    strat.

    Pozdro.. TK

  • 44. Data: 2011-06-28 06:13:34
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Basen to duzy bufor. Podnies mu temp. do 40 - 50C i zobacz ile da. Prawda
    > jest taka, ze przy podobnym ukladzie te niecale 6m^2 slolara spokojnie

    Jasne - na razie jestem w najlepszym punkcie charakterystyki bo nagrzewam całkiem
    zimna wodę. Max co zmierzyłem to było 15,5kW. Jak będę podgrzewał wode juz ciepłą to
    spodziewam sie jakis ze później jakis 3-5kW uzytecznych

    > No w konsekwencji to nas przeciez interesuje. Tyle, ze moc bedzie pochodna
    > sprawnosci niestety, czyli ciagle korelacji absorbcji i temperatur.

    ...oraz powierzchni solara. Ja stawiam na powierzchnie a nie na sprawnosc jako taką
    :)

    b.

  • 45. Data: 2011-06-28 10:27:32
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > kupne powinny sie zwracac, wiec kazdy niewykorzystany wat mozna zaliczyc do

    Można w nieskończoność coś udowadniać. Obydwaj macie w którymś momencie rację
    jak rozpatrujecie to pod względem rozwiązań technicznych. Nie liczą dokąd nie
    oszacuje się stosunku jakości do ceny. W tym wypadku szacunki są proste. Nie
    ważne opory przepływu, temperatura jak zabraknie prądu czy trwałość gumy.
    Ważne ile kosztowało i ile kasy zostanie po roku w kieszeni. Jak Chińczyk
    zrobił kolektor otwarty z gumy i jak ten kolektor będzie się dobrze sprzedawał
    to za moment zrobi podobny ale z szybą. Wymienniki z polietylenu już robi.
    Były dwa linki. Jeden do LM a drugi do sprzedawcy basenów. Ten drugi ma taki
    wymiennik. Na 100% też chiński. Ponieważ to uznana i poważna firma ceny nie
    podaje. Pewno tak jak w przypadku krajowych sprzedawców np pomp ciepła u
    Chińczyka w fabryce kosztuje 1/3 ceny. Tak że panowie nie cena, nie
    temperatura, nie moc, nie guma czy miedz. Stosunek wydajności do ceny trzeba
    policzyć albo oszacować. Napisałem wcześniej że zbili dupę kawałkiem gumy
    naciągaczom. Napisałem bo moje przypuszczenie graniczy z pewnością.

  • 46. Data: 2011-06-28 17:18:25
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >...oraz powierzchni solara. Ja stawiam na powierzchnie a nie na sprawnosc
    >jako taką :)

    Ciekaw jestem co w koncu Ci sie urodzi. :-)

    Pozdro.. TK

  • 47. Data: 2011-06-30 06:12:40
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > A kiedy to kolektor osiagnie te 100C?

    Kiedy wyłączysz prąd - patrz temperatura stagnacji - tyle piszesz o
    solarach a jakbym z ignorantem rozmawiał
    > No to sprawdz ile kosztuje ta droga otulina solarna w ilosci zwykle nie
    . Koszt glikolu 180zl/20 litrow.

    > Wez sie doksztalc.

    Sam się dokształć

    > Np. produkujac g..wniane solary z pominieciem norm i przy okazji ich nie
    > certyfikujac, co eliminuje ich zakup w pewnych sytuacjach.
    Najważniesze są certyfikaty - skuteczne narzędzie wykopywania
    niebezpiecznej konkurencji, praca dla armii niepotrzebnych urzędników

    > I to ma byc lepsze od wymiany glikolu? Wlazenie na dach by zmienic te
    > rewelacyjna gume przy pomocy ekipy serwisowej rzeczywiscie moze byc
    > latwiejsze.

    Po co masz włazić na dach ? Coś takiego instalujesz samodzielnie przed
    domem - kolejne - minus 1000 PLN kosztów instalacyjnych.

    > Jasne, tracycyjna instalacja to jakies 4-6 atm.

    Chyba twoja - po co komu 60 metrów słupa wody ciśnienia wody w
    instalacji -otwartej- przy okazji na lekcje fizyki chodził?????

    > I kapac sie w wodzie o zapachu gumy, myc gary tez mozna.

    Kolejna wypowiedź ignoranta - ostatni raz odpisuję na twój post
    naprawdę jakieś minimum technicznych właściwości mózgu delikwenta jest
    konieczne aby pisać na tej grupie - jakie ty masz wykształcenie ????
    (kończyłem mechatronike na PW)

    > Pompa solarna zdaje sie wiele drozsza od zwyklej nie jest, sterownik ten
    > sam...
    Przecież piszę że solarna jest niepotrzebna - woda poniżej 100 C -
    prochy bierzesz ????

  • 48. Data: 2011-06-30 06:53:16
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    >Po co masz włazić na dach ? Coś takiego instalujesz samodzielnie przed
    >domem - kolejne - minus 1000 PLN kosztów instalacyjnych.

    a fuj, od tego mamy dach zeby go wykorzystać a nie paskudzić ogród stawiając tam
    urządzenia. Zresztą takie pomysły mozna miec patrząc na działke gdzie najwyższą
    rośliną jest2-letnia tuja. Ale za 15lat pojawi sie cień od zadrzewienia -i co wtedy?

    A poza tym koszty inwestycyjne ograniczymy integrując solar z dachem a nie budując go
    osobno.

    b.

  • 49. Data: 2011-06-30 07:59:43
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    (kończyłem mechatronike na PW)

    Podstaw kulturalnej dyskusji tam raczej nie wykładali.

    Krzysiek

  • 50. Data: 2011-06-30 17:49:45
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >Kiedy wyłączysz prąd - patrz temperatura stagnacji - tyle piszesz o
    >solarach a jakbym z ignorantem rozmawiał

    Co dzien Ci swiatlo wylaczaja?

    >Koszt glikolu 180zl/20 litrow.

    I tragedia?

    >Sam się dokształć

    A moze cos konstruktywnego?

    >Najważniesze są certyfikaty - skuteczne narzędzie wykopywania
    >niebezpiecznej konkurencji, praca dla armii niepotrzebnych urzędników

    Certyfikaty a raczej normy sa wymagane w inwestycjach innych niz samodzielne
    we wlasnym domu. Jezeli komus nie chce sie spelnic norm i wstydzi sie danych
    o uzyskach to klepie byle co za nie wiele taniej robiac klientow w bola.

    >Po co masz włazić na dach ? Coś takiego instalujesz samodzielnie przed
    >domem - kolejne - minus 1000 PLN kosztów instalacyjnych.

    A to przepraszam. Ja wole zielona tawe niz kilkanascie/dziesiat metrow
    solarnej gumy przed domem.

    >Chyba twoja - po co komu 60 metrów słupa wody ciśnienia wody w
    >instalacji -otwartej- przy okazji na lekcje fizyki chodził?????

    Ale tak w ogole to rozumiesz co sam napisales nieco wyzej? Jak nie to
    przeczytaj jeszcze raz. Klucz to wpiecie bezposrednie obiegu baniaka do
    solara czy jakos tak jak sam pisales. Jakie u Ciebie jest cisnienie w
    wodociagu?

    >Kolejna wypowiedź ignoranta - ostatni raz odpisuję na twój post

    I dobrze, bedzie mniej glupot do cedzenia dla potencjalnych czytaczy
    zainteresowanych tematem.

    >naprawdę jakieś minimum technicznych właściwości mózgu delikwenta jest
    >konieczne aby pisać na tej grupie - jakie ty masz wykształcenie ????
    >(kończyłem mechatronike na PW)

    Na Twoim miejscu nie przyznawal bym sie do tego, bo to ze szkoda dla PW
    niestety.

    >Przecież piszę że solarna jest niepotrzebna - woda poniżej 100 C -
    >prochy bierzesz ????

    Powiedz nam inzynierze za jajaka, jaka temp. ma glikol w czasie pracy
    instalacji? Gdzie umieszczona wg. Ciebie jest pompa skoro temp. stagnacji
    jej przeszkadza? Co sie dzieje kiedy temp. wody przekroczy uwazana za
    bezpieczna temperature? Jaka to temperatura? Jaka temperature osiagnie pompa
    w czasie tej katastroficznej stagnacji? W jaki sposob zabezpieczane sa
    instalacje solarne na wypadek stagnacji kolektora, przy czym nie jest to
    UPS?
    Jak znajdziesz odpowiedzi na te podstawowe pytania to moze bedzie to moment
    kiedy osiagnales czesc wiedzy o jakiej my tu rozmawiamy od lat. Podejzewam,
    ze dla takiego mechatronika jak Ty nie bedzie to problemem, a jak poczytasz
    archiwum to dowiesz sie tez ciut praktycznych zaleznosci. Poki co daruj
    sobie uwagi o ignorancji bo sie nieco kompromitujesz nie tylko wiedza ale i
    wychowaniem.

    TK