  • 1. Data: 2011-10-05 13:48:17
    Temat: całkiem niezły artykuł o opłacalności solarów, czasie zwrotu
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>

    Wyborcza popełniła całkiem niezły artykuł o opłacalności solarów,
    czasie zwrotu
    przy założeniu stałych cen energii oraz zwyżce o określony procent
    na rok, url tu:

    http://wyborcza.pl/1,75476,10411581,Zakladamy_Solary
    ___krotki_poradnik_finansowy.html

    Albert Einstein (1879-1955)

  • 2. Data: 2011-10-05 14:16:54
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy> napisał w
    wiadomości news:j6hn7g$4gv$1@news.onet.pl...
> [...]
    > czasie zwrotu
    > przy założeniu stałych cen energii oraz zwyżce o określony procent

    Jednym słowem - na razie sie nie opłaca. Dziwnym trafem zgadzam sie z wyborcza,
    chociaz od dawna wiadomo ze wyborcza kłamie. Ale dzial ekonomiczny byl jeszcze w
    miare ok, moze to im zostalo....

    b.

  • 3. Data: 2011-10-05 14:32:04
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > U=C5=BCytkownik "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy> =
    > napisa=C5=82 w wiadomo=C5=9Bci news:j6hn7g$4gv$1@news.onet.pl...
    > op=C5=82acalno=C5=9Bci solar=C3=B3w,=20
    > okre=C5=9Blony procent=20
    > http://wyborcza.pl/1,75476,10411581,Zakladamy_Solary
    ___krotki_poradnik_fi=
    > nansowy.html
    >

    > Jednym s=C5=82owem - na razie sie nie op=C5=82aca. Dziwnym trafem =
    > zgadzam sie z wyborcza, chociaz od dawna wiadomo ze wyborcza =
    > k=C5=82amie. Ale dzial ekonomiczny byl jeszcze w miare ok, moze to im =
> [...]
    Opłaca się. A że nie temu co zakłada to inna sprawa. To ma się opłacać
    wszystkim co z tego żyją. Jak by sie miało opłacać użytkownikowi to system
    byłby inny. Instalacja kosztuje 10 tysięcy. Wpłacasz 5,5 i masz.

  • 4. Data: 2011-10-05 15:41:09
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "Budyń" <b...@g...pl> wrote in message

    > http://wyborcza.pl/1,75476,10411581,Zakladamy_Solary
    ___krotki_poradnik_finansowy.html

    > Jednym słowem - na razie sie nie opłaca.

    No właśnie, nie opłaca się. Gdyby cena wynosiła 2000zł z czego połowa była
    refundowana.

  • 5. Data: 2011-10-05 17:00:37
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 05.10.2011 17:41, kiki pisze:

    > "Budyń" <b...@g...pl> wrote in message

    ___krotki_poradnik_finansowy.html

    > No właśnie, nie opłaca się. Gdyby cena wynosiła 2000zł z czego połowa
    > była refundowana.
    JA niemam solarów, nawet nie mam domu, ale bardzo mnie interesuje
    pozyskiwanie energii ze słońca. nurtuje mnie jedna sprawa. skąd sie
    bierze te 6m2 solarów? dlaczego nie 10, albo 20 metrów? Skoro instalacja
    ta sama, pompa ta sama, cieczy niewiele wiecej tylko paneli trzeba dołożyć?
    ToMasz

  • 6. Data: 2011-10-05 17:25:43
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > te 6m2 solarów? dlaczego nie 10, albo 20 metrów? Skoro instalacja ta sama,
    > pompa ta sama, cieczy niewiele wiecej tylko paneli trzeba dołożyć?

    Odpowiedz jest banalna. Po prostu kazdy metr kosztuje.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2011-10-05 17:29:53
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > ta sama, pompa ta sama, cieczy niewiele wiecej tylko paneli trzeba dołożyć?

    Firmowe kolektory w celu podniesienia sprawnosci mają zastosowane powłoki selektywne
    które to powodują ze kolektor potrafi dostac wysokiej niekorzystnej dla układu
    temperatury np150 czy 200 stopni. Unikamy tego poprzez chłodzenie kolektora czyli
    jego normalną pracę.

    Ale w przypadku gdy baniak z wodą do nagrzania jest normalnej wielkosci, a kolektory
    duze moze okazac sie ze do godziny 11ej nagrzalismy baniak do prawie 100 stopni a
    słonko nadal napiera. Sterowniki wyłaczją pompy i kolektor zaczyna sie nagrzewać a
    cisnienie w układzie glikolowym rosnie, rosnie, rosnie.....

    b.

  • 8. Data: 2011-10-05 17:42:04
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > zwrotu
    > przy założeniu stałych cen energii oraz zwyżce o określony procent na rok,

    Nie rozumiem zalozen:
    -koszt instalacji 14tys.
    -roczny uzysk energetyczny 2100kWh z ponad 6m^2 powierzchni.
    -koszty serwisu 80zl/rok

    Zawsze mowilem, ze na doplatach najlepiej zarobia banki i producenci
    solarow, ktorzy dzieki presji popytowej nie maja powodow do obnizenia cen.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2011-10-05 18:42:17
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 05-10-2011 o 15:48:17 Maciej 'AbrahaM' Piotrowski
    <n...@c...barg.cy> napisał(a):

    > Wyborcza popełniła całkiem niezły artykuł
    A to tylko dlatego że pisał go fachowiec a nie dziennikarz,
    ale i tak temat jest potraktowany po łebkach, bo nie wiadomo
    co wchodzi w skład zestawu, później gdzieś tam dowiadujemy się
    że są 3 kolektory :) ale jakie to już 0 informacji.

    > o opłacalności solarów, czasie zwrotu
    > przy założeniu stałych cen energii oraz zwyżce o określony procent na
> [...]
    I przy tych założeniach to się nie opłaca, ale można rzecz zrobić taniej
    i zyski policzyć
    inaczej. Mój przykład, przekroczyłem roczne zużycie gazu limitu taryfy W2
    i wpadłem w W3,
    na dzień dobry z tego tytułu jestem około 360zł rocznie w plecy, gazu
    zużywam przez lato
    za około 100zł/m, razy około 5 mies bo tyle spokojnie można wyciągnąć ze
    słońca daje razem
    860zł oszczędności rocznie.
    Instalacja jest uproszczona 3 kolektory + rurki, naczynie, pompa, wieszaki
    izolacja razem myślę <6000zł
    Wymiennik i pompę z drugiej strony mam, zbiornika biwaletnego nie robię bo
    zbędny,
    kolektory przez wymiennik będą grzać instalację COw której mam zbiornik
    CWU 130l, jak go zagrzeją
    to nadmiar ciepła puszczam w podłogówkę i po sprawie :)
    Prąd do dwóch pomp po parę godzin dziennie to mniej niż 50zł, czyli
    zostaje 6000/800zł=~7,5 roku
    a jak założyć że w okresie przejściowym kolektory wspomogą ogrzewanie i
    wzrost cen gazu to okaże się
    ze zwrócą się po 4-5 latach. A 3 kolektory to jest 6m2 apretury czyli już
    trochę ciepła to jest.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 10. Data: 2011-10-05 19:39:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >wzrost cen gazu to okaże się
    >ze zwrócą się po 4-5 latach. A 3 kolektory to jest 6m2 apretury czyli już

    Liczylem to juz gdzies wyzej i wyszlo mi podobnie. Wazne, aby podobne rzeczy
    planowac na etapie budowy, gdzie taki baniak i tak trzeba kupic. Nie mniej
    jednak nikogo nie namawiam, bo to indywidualna sprawa.

    Pozdro.. TK