  • 1. Data: 2013-06-16 19:28:44
    Temat: dach przykryty zielenią
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam

    dyskutowałem tak sobie teoretyzując na temat lokalu użytkowego. Miała by
    to być wstępnie wiata, czyli płaski dach na słupach, nogach. Odstęp
    pomiędzy nogami ok 3.5m. powierzchnia całkowita - 100m. Nośność dachu -
    duża. nie wiem ile muszę założyć, ale o ile się orientuje, to w naszym
    klimacie śnieg moze ważyć 70kg. Wiata w moim planie ma być pokryta
    zielenią, więc warstwa nasiąkliwej ziemi napewno zwiększy ciężar, może
    nawet dwukrotnie. ile, pi razy oko, może kosztować 100m2 dachu o
    wysokiej wytrzymałości?

    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 2. Data: 2013-06-16 22:28:52
    Temat: Re: dach przykryty zielenią
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 16 czerwca 2013 19:28:44 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    >
    > zielenią, więc warstwa nasiąkliwej ziemi napewno zwiększy ciężar, może
    >
    > nawet dwukrotnie. ile, pi razy oko, może kosztować 100m2 dachu o

    Dwa miliony.

  • 3. Data: 2013-06-17 07:07:47
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > pomiędzy nogami ok 3.5m. powierzchnia całkowita - 100m. Nośność dachu
    > - duża. nie wiem ile muszę założyć, ale o ile się orientuje, to w

    70 kg?

    ciekawe

    Ciężar włąsciwy [kN/m3]
    świeży 1.0
    osiadły (kilka godzin lub dni po opadach) 2.0
    stary (kilka tygodni lub miesięcy po opadach) 2.5 - 3.5
    mokry 4.0
    zlodowaciały 6.0 - 7.0
    lód (z zamarzniętej wody)9.0

  • 4. Data: 2013-06-17 08:53:10
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 czerwca 2013 07:07:47 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > 70 kg?
    >

    > ciekawe
    70kg/m2 Tyle sie chyba przyjmuje do obliczeń

  • 5. Data: 2013-06-17 09:06:36
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 17.06.2013 07:07, Marek Dyjor pisze:

    > 70 kg?
    >
    > ciekawe
    >
    > Ciężar włąsciwy [kN/m3]
    > świeży 1.0
    > osiadły (kilka godzin lub dni po opadach) 2.0
    > stary (kilka tygodni lub miesięcy po opadach) 2.5 - 3.5
    > mokry 4.0
    > zlodowaciały 6.0 - 7.0
    > lód (z zamarzniętej wody)9.0
    fajnie, ale może wróćmy do budowlanki. Jakie są normy "ciężąru" ziemi?
    ToMasz

  • 6. Data: 2013-06-17 17:05:03
    Od: "Andrzej" <a...@g...NO_Spam.pl>

    >fajnie, ale może wróćmy do budowlanki. Jakie są normy "ciężąru" ziemi?
    ?ToMasz

    W normie PN-82/B-02001 "Obciążenia stałe" w załączniku 3 jest tabelka - 6
    kolumn, kilkadziesiąt wierszy.
    Z tabelki wynika, że piasek próchniczny w zależności od wilgotności i
    stopnia zagęszczenia ma ciężar 'charakterystyczny' 15,0 do 19,0 kN/m^3.
    Najcięższe są grunty spoiste: żwir gliniasty do 22,5 kN/m^3 (znowu
    charakterystyczny).
    Aby przeliczyć ciężar charakterystyczny na 'obliczeniowy' należy go pomnożyć
    przez współczynnik obciążenia, który wynosi dla gruntów nasypowych 1,2
    (0,8). Współczynnik w nawiasie stosujemy, gdy większy ciężar zwiększa
    bezpieczeństwo.
    Pozdrawiam Andrzej Sadowski.

  • 7. Data: 2013-06-17 17:58:42
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 17.06.2013 17:05, Andrzej pisze:

> [...]
    > pomnożyć przez współczynnik obciążenia, który wynosi dla gruntów
    > nasypowych 1,2 (0,8). Współczynnik w nawiasie stosujemy, gdy większy
    dziękuję za INŻYNIERSKIE wyjaśnienia, ale niewiele one mi dają.
    Domniemam ze metr sześcienny ziemi wazy od 2.5ton. Problem jest inny.
    gdy zakopujemy rury których średnica jest ok 1.5 metra, nikt nie
    przejmuje się obciążeniem gruntu. nieważne czy rura jest metr pod ziemią
    czy 10metrów. gdzieś jest jakiś przepis, mówiący o tym ze tak a nie
    inaczej budujemy ziemianki, piwnica itp. jasne ze łatwiej dom z itonga i
    dachówek -ale ja mam inny plan. tak samo ze śniegiem. waga metra
    sześciennego śniegu to jedno, a norma którą spełniają płaskie dachy w
    blokach to inna sprawa.
    Dachy w blokach mają często podparcie scianami bocznymi i jakimś filarem
    - z klatki schodowej na środku. ja mam prostrzy model, bo dach może być
    podparty nieograniczoną ilością kolumn, byle prześwit był ok 3.5 metra.
    naprawdę nikt nie wie (poza kogutkiem) jak pi razy oko postawić betonową
    wiatę i ile to moze kosztować?

    ToMasz

  • 8. Data: 2013-06-17 19:04:56
    Od: "Andrzej" <a...@g...NO_Spam.pl>

    Obawiam się, że bez projektu konstrukcyjnego, zrobionego przez projektanta z
    uprawnieniami, nie da się wybudować 'zielonego dachu'
    Jest to kwestia zarówno wytrzymałości, ale również izolacji, odwodnienia i
    pewnie innych czynników.
[...]

    Tą problematyką zajmują się specjaliści od 'Budowli Podziemnych'
    Oczywiście istnieją poradniki: 'Jak zbudować ziemiankę', ale ich znajomość
    Ci nie pomoże.

    To się nie da powiedzieć pi razy oko.

  • 9. Data: 2013-06-21 22:50:45
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 17 czerwca 2013 19:04:56 UTC+2 użytkownik Andrzej napisał:
> [...]
    > uprawnieniami, nie da się wybudować 'zielonego dachu'
    > Jest to kwestia zarówno wytrzymałości, ale również izolacji, odwodnienia i

    Bez przesady, to nie silos atomowy :>

    Ot, takie coś samo sobie wyrosło. Wybaczcie jakość zdjęć, ale robione małpą marki
    małpa

    picasaweb.google.com/Lisciasty.pl/ZielonyDach

    Nie wiem jak te brzozy rosną, a jedzą chyba papę, beton i kurz ;)

    L.

  • 10. Data: 2013-06-22 00:02:44
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 21 czerwca 2013 22:50:45 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    >

    > picasaweb.google.com/Lisciasty.pl/ZielonyDach
    >

    > Nie wiem jak te brzozy rosną, a jedzą chyba papę, beton i kurz ;)

    Coś Ci w brzozach nie pasuje?:-)