  • 11. Data: 2010-01-15 10:14:55
    Temat: Re: do Adama Sz
    Od: "rrr." <r...@r...or>

    Użytkownik j...@W...gazeta.pl napisał:

    > ciach
    >
    > Podziwiam... w sensie negatywnym. Pasje niektórych ludzi potrafią zwalić z nóg.
    >
    > Musiałbym na prawdę mocno na łeb upaść by topić tyle kasy w kablach,
    > skrzynkach , sterownikach itp. tylko po to by wyłączyć zasilanie w chałupie
    > gdy z niej wychodzę.
    >
    > Pzdr,
    > g-jaro

    U mnie w skrzynce na słupie mogę zrzucić esa i mam wyłączone zasilanie w
    całym domu. Chociaż ciepła wódeczka w zamrażarce ? Nie to głupi pomysł.
    pozdrawiam
    rafał

  • 12. Data: 2010-01-15 11:18:27
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Sty, 05:53, "krzysztof pinczewski"
    <k...@W...gazeta.pl> wrote:

    > sam chciałem tez wszytko rozrysowywac itd ale pomyslałem ze jak wejde na
    > obiekt zaczne kuc to samo wszystko wyjdzie najwazniejsze to przemyslec co
    > gdzie bedzie stało:) nie cierpie przedłuzaczy.

    Dokladnie ;-) Ja w samej np. kuchni mam... 18 gniazd :) Ale podstawa
    to wstepnie zaprojektowac sobie caly dom - od kuchni, przez lazienki,
    po pokoje, a nawet garaz. Nam to zajelo calutki dzien. Takze
    planowanie gdzie jaki wlacznik / wylacznik to niezla jazda :-) Musisz
    odrazu wiedziec jak beda otwierane drzwi etc ;) O tym sie jeszcze
    czesto nie mysli na tym etapie, a trzeba :)

    > z rozdzielni głównej do kazdego punktu oswietlenia oddzielny pzrewód? dobzre

    Tak. Dzieki temu moge sobie sterowac z PLC kazda lampka z osobna.
    Dzieki temu np. moge sobie teraz przez internet wlaczyc swiatlo w
    pokoju ;))) A tak powazniej to jest kilka przydatnych funkcji -
    pomijajac te oczywiste jak np. automatyczne wlaczanie / wylaczanie
    przez czujki ruchu to np. przyciski przy lozku i przy wyjsciu dzieki
    ktorym wylaczasz cale (tudziez wybrane) oswietlenie w domu, po
    wlaczeniu alarmu - aktywacja funkcji symulatora obecnosci domownikow.
    Przy wlaczeniu alarmu mozesz urzadzic zlodziejowi dyskoteke ;-) Dzieki
    temu tez ew. wlam zostanie szybciej zauwazony przez przechodzace ulica
    osoby. Mozliwosci jest wiele, bo PLC to tak naprawde serce domu -
    podlaczasz do niego wejscia (czujniki ruchu, temperatury, wilgotnosci,
    swiatla, wlaczniki itp) i wyjscia (lampy, styczniki sterujace
    wiekszymi urzadzeniami, bramy garazowe, pompy ogrodowe, itp itd).
    Reszta to odpowiednie oprogramowanie tegoz :)

    > zrozumeiłam a on nie powinien isc do włacznika czy puszki nad włacznikiem ? no
    >   ale jak masz sterowanie oświetleniem to chyba wiesz co robisz:) a po co
    > skretka do kazdego gniazda i włacznika?

    Lampa idzie do PLC jako wyjscie, wylacznik idzie (skretka) do PLC jako
    wejscie. Jedno z drugim nie ma nic wspolnego - wylacznik wiazesz z
    lampa piszac program dla tego PLC :)

    > no ja troszke inaczej planowałem  do wszytkich urzadzen które beda mozno
    > obciazone po obwodzie np grzejniki

    U mnie tylko w kuchni beda "duze" urzadzenia - no i w kotlowni piec CO
    (tez elektryczny). Nie wliczajac oczywiscie obwodow 3 fazowych do
    garazu (spawarka etc, dzialajace bardzo sporadycznie). Do reszty nie
    bylo sensu ciagnac oddzielnych kabli do np. oddzielnego gniazda. Ale
    warto pociagnac tam skretke zeby w razie czego moc kiedys w puszke
    wrzucic przekaznik i moc tym gniazdem sterowac :)

    > w jakim miejscu masz zainstalowana centralke alarmowa? czy do manipulatora
    > masz 220 podłaczone? ile metrów kabli zuzyłeś? ilo modułowa masz tablice?

    Manipulator nie potrzebuje 220.. Centralke mam obok skrzynki
    elektrycznej - w piwnicy (ale w latwo dostepnym miejscu). Skrzynie z
    pradu / oswietlenia mam dwie natynkowe po 90 modulow kazda :)
    Zmiescilem sie "na styk". Przed nimi i tak bedzie postawiona scianka z
    KG bo trudno zeby taka ilosc kabli wpuscic w sciane, wiec bedzie
    wygladalo jak podtynk :) Kabli nie zuzylem znowu tak duzo.. ok 1km
    1,5mm2 (900 pln) i chyba z 300-400m (tu pewny nie jestem) 2,5mm2 (~500
    pln). Do tego jakis kilometr skretki cat5 (rolka 300m = 100 pln, czyli
    w sumie 300 pln). Przy czym okablowalem tez dosc dokladnie cala
    piwnice, w sumie wszystkiego prawie 400m2. Wyszlo ok 60 punktow
    oswietleniowych i ~120-150 (nie pamietam tez - skleroza;) puszek pod
    osprzet (gniazda, wylaczniki). Takze tych kabli naprawde nie idzie
    duzo, jak to niektorzy przeciwnicy takich rozwiazan twierdza i nie sa
    to tysiace pln ;-))

    Nie zapomnij tez o instalacji TV. Przynajmniej piec koncentrykow na
    dach gdzie bedzie satelita (4 do konwertera quad) + naziemna, do
    salonu piec (dwa tunery po dwie skretki kazdy + kanal zwrotny) i do
    kazdego punktu gdzie w przyszlosci bedzie telewizor - po dwa (do
    jednego tunera). I wszystko tez do jednego punktu, do niego 230V. Jak
    robisz monitoring to jeszcze od kazdej kamery dodatkowo skretka i
    kabel zasilajacy (wystarczy imho jakis 2 x 0,7).

    > mógłbys cos wiecej o tym Fateku napisac? cos poczytałem ale to raczej do
    > sterowania maszynami nie oswietleniem. jak podłaczyłes ile  kosztowało itp

    To jest PLC, sterownik programowalny. Mozesz uzywac do czego
    chcesz :-) Fatek jest fajny bo ma moduly z duza iloscia wejsc / wyjsc
    - ja mam w sumie ponad 70 wejsc i ponad 70 wyjsc i sterownik kosztowal
    mnie 3k pln.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 13. Data: 2010-01-15 11:29:41
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    k.googlegroups.com...
    <k...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]

    chcesz :-) Fatek jest fajny bo ma moduly z duza iloscia wejsc / wyjsc
    - ja mam w sumie ponad 70 wejsc i ponad 70 wyjsc i sterownik kosztowal

    Nic tylko uwzględnić jeszcze elektroniczne sterowanie wzwodem członka
    poprzez konakt w ścianie

    p.

  • 14. Data: 2010-01-15 11:37:06
    Od: " " <j...@W...gazeta.pl>

    Przemek <e...@v...pl> napisał(a):

    > Tak. Dzieki temu moge sobie sterowac z PLC kazda lampka z osobna.
    > Dzieki temu np. moge sobie teraz przez internet wlaczyc swiatlo w
    > pokoju ;)))

    tylko po co... a i ile kosztuje w całości ta niewątpliwa niezbędna przyjemność
    zdalnego włączania światła w pokoju ?

    >A tak powazniej to jest kilka przydatnych funkcji -

    Poważnie to będzie jak dzieci (takie np. 7-letnie) wrócą same ze szkoły i nie
    będą sobie umiały światła w domu właczyć ;-) za to zrobią świetlną dyskotekę
    na pół dzielnicy...

    Widzę , że zżeramy już własne ogony.

    Pzdr,
    g-jaro

  • 15. Data: 2010-01-15 14:49:03
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    <j...@W...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Musiałbym na prawdę mocno na łeb upaść by topić tyle kasy w kablach,
    > skrzynkach , sterownikach itp. tylko po to by wyłączyć zasilanie w

    taki ficzer zrobisz za 50zł (razem z łącznikiem, który będzie tym sterował)

    --
    Bartek

  • 16. Data: 2010-01-15 18:24:00
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 15 Sty, 12:18, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:
    > On 15 Sty, 05:53, "krzysztof pinczewski"

    > Dokladnie ;-) Ja w samej np. kuchni mam... 18 gniazd :)

    http://eubiq.pl zaleznie od potrzeby dokladasz sobie gniazda albo
    zdejmujesz ;-)

    > U mnie tylko w kuchni beda "duze" urzadzenia

    a nie masz pralki/zmywarki na ciepla woda od razu?

    kilka rozwiazan warto zaplanowac - glownie podzial: jestem w domu/nie
    ma mnie w domu i alarmowa ale bez przesady

    z.

  • 17. Data: 2010-01-15 18:27:08
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > I kable ethernetowe zamiast telefonicznych czy "alarmowych". Tylko kłaść
    > skrętkę 5e albo lepszą w miarę funduszy. Nie daj się wrobić w ciut tańsze
    > kabelki alarmowe.

    Do alarmów tylko i wyłącznie kable alarmowe.

  • 18. Data: 2010-01-15 18:45:19
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik <j...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Musiałbym na prawdę mocno na łeb upaść by topić tyle kasy w kablach,
    > skrzynkach , sterownikach itp. tylko po to by wyłączyć zasilanie w

    Ma to swój sens.
    Po pierwsze mniejsze zużycie prądu.
    Po drugie większe bezpieczeństwo przed przypadkowym zapaleniem się
    urządzenia pozostającego pod napięciem.
    Po trzecie zmniejszenie ryzyka związanego z pozostawieniem właczonego
    żelazka lub innego urządzenia, któe bez nadzoru moze spowodować pożar. Żeby
    nie być gołosłownym, miałem przypadek w swoim życiu, ze pozostawiłem
    włączone do kontaktu żalazko, w którym uszkodził się termostat. Wyszedłem
    może na 15-20 min. przed budynek, bo zostałem wywołany przez znajomych,
    którzy prowadzili dyskusję na zewnątrz. W tym czasie pozostawione na
    taborecie żelazko w pozycji pionowej spowodowało, że stopiła się aluminiowa
    podstawa, tzn. część prasująca, która spłynęła jak cyna na powierzchnię
    taboretu. Z żelazka wypadła wkładka z grzałkami i upadła płasko na taboret i
    roztopiony metal. Wkładka z grzałkami zaczęła przepalać powierzchnię
    taboretu. Mało brakowało, a taboret został by przepalony na wylot.
    W czasie rozmowy jeden ze znajomych zauważył kłęby dymu wydobywające się
    przez niezamknięte drzwi. Wewnątrz zrobiło się ciemno od dymu. Przypomniałem
    sobie wtedy o włączonym żelazku. Wbiegłem do środka i dusząc się dymem
    dobiegłem do żelazka, wyłączyłem je i wyniosłem wraz z taboretem przed
    budynek. Przez cały dzień wietrzyłem pomieszczenia, a zapach dymu utrzymywał
    się przez prawie 3 tygodnie.

  • 19. Data: 2010-01-15 18:47:10
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jeżeli sam źle przemylisz to po pomalowaniu chaty okaże się, iż brakło ci
    > jednego przewodu i trzeba kuć albo stosować protezy.
    > Dla twojej żony zawsze bedzie dużo za dużo bezpieczników i będzie
    > siedziała w
    > ciemnym domu bo nie będzie wiedziała, który bezpiecznik zadziałał i
    > dlaczego.

    ... i zawsze jej będzie za mało gniazdek, choćby ich nawet było 15 w każdym
    pomieszczeniu ;)

  • 20. Data: 2010-01-15 18:50:33
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Lampa idzie do PLC jako wyjscie, wylacznik idzie (skretka) do PLC jako
    > wejscie. Jedno z drugim nie ma nic wspolnego - wylacznik wiazesz z
    > lampa piszac program dla tego PLC :)

    Myślisz, że on sobie da radę z takimi bajerami, skoro prosi o schematy
    instalacji ? :)