  • 11. Data: 2009-06-23 13:48:38
    Temat: Re: grubośćścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Od: shaman <n...@n...com>

    Tornad pisze:
> [...]

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Jedno zdanie jest dla mnie niejasne -
    ale może po kolei.

    > Najpierw pare "madrych" zdan na temat parcia gruntu.
    [ciach]
    > Teraz rozklad tego parcia i wartosci. Wykres parcia gruntu na sciane,
    [ciach]
    > Jak to juz wielokrotnie pisalem, zalecam nieskomplikowane zbrojenie, jak to
    > chyba Szendzielorz nazwal, "lekkie" zbrojenie scian fundamentowych wkladkami
    [ciach]
    na razie wszystko jasne
    > Korzystne jest ukladanie tych drutow glownie od strony wewnetrznej ale tak,
    > tak aby on byl krzywy, w srodku sciany oba winny byc ulozone przy krawedzi
    > wewnetrznej sciany a przy podporach czyli naroznikach sciany, blizej krawedzi
    > zewnetrznej sciany. Po to robi sie np. odgiecia pretow zbrojeniowych w belkach
    > czy stropach nad podporanmi. Tu sprawa jest podobna z tym ze parcie wystepuje
    > z boku i taki e ulozenie drutow znaczaco poprawia "statyke" i wytrzymalosc
    > sciany na zginanie.

    ok - i tutaj pytanie - żebym miał pewność. Rozumiem, że mogę postawić
    ścianę piwniczną pod warunkiem "lekkiego dozbrojenia". Dozbrojenie owe
    stanowią (do pewnej wysokości) 2 pręty zbrojeniowe ułożone poziomo na
    warstwie bloczków w ten sposób, że spełniają następujące warunki:
    - zachowana jest otulina ok. 3m
    - zachowana jest stała odległość między nimi (czy może schodzą się razem
    w srodku ściany?)
    - pręty są odgięte w taki sposób, jakby już były poddane naporowi gruntu
    (albo jakbym miał w piwnicy turbo kosmiczny nadprzewodzący magnes :))
    - czyli do środka.

    > Powyzej polowy wysokosci sciany wystarczy juz jeden drut ukladany jak to
    > opisalem; przy naroznkach jego koniec ma celowac w naroze od strony
    > zewnetrznej a w srodku sciany byc od strony wewnetrznej.

    I tutaj jest ta niejasność. Chyba "przy naroznkach jego koniec ma
    celowac w naroze _ku_ stronie zewnetrznej" (czyli od wewnętrznej), bo
    przecież jeśli pręt jest wygięty w łuk skierowany do środka budynku to
    ramiona tego łuku celują na zewnątrz (?)

    pzdr
    shaman

  • 12. Data: 2009-06-24 00:02:25
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > przecież jeśli pręt jest wygięty w łuk skierowany do środka budynku to
    > ramiona tego łuku celują na zewnątrz (?)

    Dobrze myslisz i nie ma niejasnosci. Napisalem celuje w naroze od strony
    zewnetrznej. Inaczej by sie nie dalo. Jesli chcesz juz byc przy tych drutach
    jeszcze bardziej racjonalny to korzystne byloby odginanie tych koncow pod
    katem nieco wiekszym od prostego aby one zchodzily na prety sciany sasiedniej.
    Takie L-ki jak to nazywaja wzmacniajace same narozniki.
    Ale poszukaj a na pewno znajdziesz te gotowe zgrzewki; dwa druty w odleglosci
    18-20 cm polaczone zygzakowato trzecim. Tu w Hameryce jest tego duzy wybor i
    stosuje sie je standardowo dla kazdej sciany dlatego maja rozne szerokoasci od
    2.5 cala dla bloczkow 4 calowych czyli 10 cm do chyba 10 calowej szerokosci
    dla bloczkow 12 calowych czyli 30 cm.
    Wtedy nie trzeba juz nic kombinowac te zygzaki przenosza sily poprzeczne a
    druty momenty zginajace.
    Pzdr.

  • 13. Data: 2009-06-24 06:22:31
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 24 Cze, 02:02, "Tornad" <t...@v...pl> wrote:

    > drutow znaczaco poprawia "statyke" i wytrzymalosc

    Chyba centymetry?

    3cm musi być od brzegów, ale nad i pod prętem to aż tyle być nie musi.
    Wystarczy 0.5 do 1 cm

    mają być prowadzone równolegle do ściany.

    nie!

> [...]
    > katem nieco wiekszym od prostego aby one zchodzily na prety sciany sasiedniej.

    Bzdura.
    ;-)
    Pręty powinny iść idealnie prosto. Takie wyginanie nic nie daje
    konstrukcyjnie, a tworzy tylko problemy wykonawcze. Nikt tak nie robi.
    Parcie gruntu powinno działać idealnie prostopadle do prętów. Wygięty
    pręt jest dłuższy (więc słabszy i bardziej rozciągliwy) i jest
    składowa siły która chce go wyrwać (działa w osi pręta).

    >  Ale poszukaj a na pewno znajdziesz te gotowe zgrzewki; dwa druty w odleglosci
    > 18-20 cm polaczone zygzakowato trzecim.

    To jest najprostsze rozwiązanie.
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 14. Data: 2009-06-24 08:14:34
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > pręt jest dłuższy (więc słabszy i bardziej rozciągliwy) i jest
    > składowa siły która chce go wyrwać (działa w osi pręta).

    Mlody, nie bede Cie odsylal do szkoly bo bys sie obrazil; Ty wszystkonajlepiej
    wiesz. Ale jak jestes taki pewien tego co piszesz, to odpowiedz mi na pytanie
    po co odgina sie prety zbrojeniowe belek czy stropow, nad podporami.
    Piszesz, ze nikt tak nie robi. Mylisz sie, ja tak robie, to nic nie kosztuje a
    nosnosc sciany poprawia. Na ile tego nie sprawdzalem, szacuje, ze o 20 procent.
    Ale jak jestes taki do przodu to wez i sprawdz; odlej z tego samego betonu
    dwie, powiedzmy dwumetrowe beleczki o identycznych przekrojach, jedna zazbroj
    tak jak ja to opisalem a druga normalnie, poczekaj z tydzien, ustaw na
    podporach obok siebie i obciaz workami z piaskiem. Ja stawiam, ze pierwsza
    peknie (w polowie) ta zbrojona pretami "idealnie prostymi".
    Pzdr.

  • 15. Data: 2009-06-24 08:31:29
    Od: shaman <n...@n...com>

    Tornad pisze:
> [...]
    > dla bloczkow 12 calowych czyli 30 cm.
    > Wtedy nie trzeba juz nic kombinowac te zygzaki przenosza sily poprzeczne a

    Googlam, googlam i nic. Przetrzepałem już wszystkie hasła jakie mi
    przyszły do głowy. Ale nie znam fachowych określeń więc może dlatego nic
    nie znajduję.

    PZDR
    Shaman

  • 16. Data: 2009-06-24 08:53:18
    Od: shaman <n...@n...com>

    Tornad pisze:
    [ciach]

> [...]
    > podporach obok siebie i obciaz workami z piaskiem. Ja stawiam, ze pierwsza
    > peknie (w polowie) ta zbrojona pretami "idealnie prostymi".

    A w jaki sposób odginasz te pręty? Bo jak rozumiem kupuje się gotową
    "drabinkę". Jest to jakiś rodzaj kratownicy więc chyba dosyć sztywne i
    nie podatne na wyginanie w płaszczyźnie poziomej?

    Zastanawia mnie jeszcze coś innego. Ile stali trzeba zużyć żeby dozbroić
    ścianę grubą na 24cm. Może jednak taniej będzie murować ścianę 38cm?

    Na razie nie mogę policzyć bo ciągle nie potrafię znaleźć nigdzie
    rzeczonych zgrzewek. :(

    PZDR
    Shaman

  • 17. Data: 2009-06-24 08:59:54
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "shaman" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    > Na razie nie mogę policzyć bo ciągle nie potrafię znaleźć nigdzie
    > rzeczonych zgrzewek. :(

    http://bank.muratorplus.pl/produkt/dane?IdProduktu=2
    6234

    Krzysiek

  • 18. Data: 2009-06-24 09:06:19
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "shaman" <n...@n...com> napisał w wiadomości > Na razie nie
    mogę policzyć bo ciągle nie potrafię znaleźć nigdzie
    > rzeczonych zgrzewek. :(

    Albo tu: ostatnia fotka
    http://www.mikulska-klinkier.pl/site/index.php?r=ofe
    rta&rr=mocowania

    Tu można pooglądać
    http://www.kocielowicz.pl/tech/murfor.htm

    A tu cennik:
    http://www.attic.pl/pub/File/Cenniki/16.Materialy%20
    scienne/Grupa%20Silikaty/SILIKATY_15.02.2008.pdf

    Ale pewno znajdziesz taniej "niefirmowe" w marketach

    Krzysiek

  • 19. Data: 2009-06-24 09:17:40
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 24 Cze, 10:14, "Tornad" <t...@v...pl> wrote:
    > drutach
    > sasiedniej.

    > odleglosci

    > Mlody,

    "Mlody" to mi schlebia.
    ;-)
    Dzięki.
    :-))))

    > Ale jak jestes taki pewien tego co piszesz, to odpowiedz mi na pytanie
    > po co odgina sie prety zbrojeniowe belek czy stropow, nad podporami.

    Ty sugerujesz raczej wygięcie całego pręta w łuk na całej jego
    długości (no chyba że źle zrozumiałem). Nad podporami nie wygina się
    prętów w łuk tylko odgina się co drugi pręt (najczęściej) tak aby
    "szedł górą". Dzięki temu robi się (lub wzmacnia) zbrojenie górne w
    strefie która jest rozciągana (czyli nad podporą jest to górna strefa
    o ile płyta/ belka jest "utwierdzona" czyli nie ma "stopnia swobody").
    W przypadku gdy zbrojenie daje się i górą i dołem (nie ze względu na
    sposób pracy tylko ze względu na upodobania konstruktora) to prętów
    się nie odgina! Wtedy wychodzi więcej stali. Daje się tylko gęściej
    strzemiona lub takie skośne "zetki".

    "Odginanie" stosuje się tylko dla prętów z jednej strony (przechodzą
    na drugą) a nie pręty z obu warstw. No i na obu warstwach zostawia się
    pręty proste (nie odgina się wszystkich prętów z danej warstwy).

    > Piszesz, ze nikt tak nie robi. Mylisz sie, ja tak robie,

    No fakt. Przepraszam. Nikt oprócz Tornada tak nie robi!
    ;-)

    >to nic nie kosztuje a nosnosc sciany poprawia. Na ile tego nie sprawdzalem, szacuje,
    ze o 20 procent.

    Nie kosztuje i nie poprawia a raczej zmniejsza. Wiesz co to jest
    wysokość efektywna zbrojenia? Może się tym zainteresuj.... Gdy robisz
    "łuk" to (zważywszy że nie przekraczasz nigdzie granicznej otuliny) to
    pręty odchodzą od brzegów, więc wysokość efektywna się zmniejsza.

> [...]
    > podporach obok siebie i obciaz workami z piaskiem. Ja stawiam, ze pierwsza
    > peknie (w polowie) ta zbrojona pretami "idealnie prostymi".

    No i mylisz się okrutnie. Ewidentnie brak wiedzy. Jakkolwiek byś nie
    wyginał prętów (nawet tak prawidłowo jak "nad podporą") to ewidentnie
    pierwsza pęknie Twoja belka, a ta z prostymi prętami nie. To dlatego
    że strefa rozciągana w takim przypadku występuje tylko dołem. Belki
    ustawione tylko na podporze (czyli podparte tylko na końcach) ,czyli
    nie zamocowane, pracują w całym przekroju tylko na rozciąganie dołem,
    a to dlatego że belki mają swobodę ruchu do góry więc nic ich nie
    wygina przy podporze. Odginanie prętów tak mocno zaszkodzi, że mógłbym
    się założyć z Tobą o każde pieniądze że Twoja belka pęknie pierwsza.
    ;-)
    Ale z zasady nie będę się zakładał bo nie jestem ani chytry ani głupi
    (a przysłowie mówi że chytry z głupim się zakłada). Ciebie też o
    głupotę nie posądzam więc się nie zakładaj...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 20. Data: 2009-06-24 09:19:20
    Od: shaman <n...@n...com>

    kris pisze:
> [...]
    scienne/Grupa%20Silikaty/SILIKATY_15.02.2008.pdf

    > Ale pewno znajdziesz taniej "niefirmowe" w marketach

    Wielkie dzięki - już teraz wiem czego szukać.

    PZDR
    Shaman