    From: Krzemo <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: grubośćścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Date: Wed, 24 Jun 2009 02:17:40 -0700 (PDT)

    On 24 Cze, 10:14, "Tornad" <t...@v...pl> wrote:
    > drutach
    > sasiedniej.

    > odleglosci

    > Mlody,

    "Mlody" to mi schlebia.
    ;-)
    Dzięki.
    :-))))

    > Ale jak jestes taki pewien tego co piszesz, to odpowiedz mi na pytanie
    > po co odgina sie prety zbrojeniowe belek czy stropow, nad podporami.

    Ty sugerujesz raczej wygięcie całego pręta w łuk na całej jego
    długości (no chyba że źle zrozumiałem). Nad podporami nie wygina się
    prętów w łuk tylko odgina się co drugi pręt (najczęściej) tak aby
    "szedł górą". Dzięki temu robi się (lub wzmacnia) zbrojenie górne w
    strefie która jest rozciągana (czyli nad podporą jest to górna strefa
    o ile płyta/ belka jest "utwierdzona" czyli nie ma "stopnia swobody").
    W przypadku gdy zbrojenie daje się i górą i dołem (nie ze względu na
    sposób pracy tylko ze względu na upodobania konstruktora) to prętów
    się nie odgina! Wtedy wychodzi więcej stali. Daje się tylko gęściej
    strzemiona lub takie skośne "zetki".

    "Odginanie" stosuje się tylko dla prętów z jednej strony (przechodzą
    na drugą) a nie pręty z obu warstw. No i na obu warstwach zostawia się
    pręty proste (nie odgina się wszystkich prętów z danej warstwy).

    > Piszesz, ze nikt tak nie robi. Mylisz sie, ja tak robie,

    No fakt. Przepraszam. Nikt oprócz Tornada tak nie robi!
    ;-)

    >to nic nie kosztuje a nosnosc sciany poprawia. Na ile tego nie sprawdzalem, szacuje,
    ze o 20 procent.

    Nie kosztuje i nie poprawia a raczej zmniejsza. Wiesz co to jest
    wysokość efektywna zbrojenia? Może się tym zainteresuj.... Gdy robisz
    "łuk" to (zważywszy że nie przekraczasz nigdzie granicznej otuliny) to
    pręty odchodzą od brzegów, więc wysokość efektywna się zmniejsza.

    > Ale jak jestes taki do przodu to wez i sprawdz; odlej z tego samego betonu
    > dwie, powiedzmy dwumetrowe beleczki o identycznych przekrojach, jedna zazbroj
    > tak jak ja to opisalem a druga normalnie, poczekaj z tydzien, ustaw na
    > podporach obok siebie i obciaz workami z piaskiem. Ja stawiam, ze pierwsza
    > peknie (w polowie) ta zbrojona pretami "idealnie prostymi".

    No i mylisz się okrutnie. Ewidentnie brak wiedzy. Jakkolwiek byś nie
    wyginał prętów (nawet tak prawidłowo jak "nad podporą") to ewidentnie
    pierwsza pęknie Twoja belka, a ta z prostymi prętami nie. To dlatego
    że strefa rozciągana w takim przypadku występuje tylko dołem. Belki
    ustawione tylko na podporze (czyli podparte tylko na końcach) ,czyli
    nie zamocowane, pracują w całym przekroju tylko na rozciąganie dołem,
    a to dlatego że belki mają swobodę ruchu do góry więc nic ich nie
    wygina przy podporze. Odginanie prętów tak mocno zaszkodzi, że mógłbym
    się założyć z Tobą o każde pieniądze że Twoja belka pęknie pierwsza.
    ;-)
    Ale z zasady nie będę się zakładał bo nie jestem ani chytry ani głupi
    (a przysłowie mówi że chytry z głupim się zakłada). Ciebie też o
    głupotę nie posądzam więc się nie zakładaj...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.