  • 41. Data: 2011-01-11 14:16:33
    Temat: Re: instalacja elektryczna ze sterownikiem - jak podejść do tematu
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 11 Sty, 14:35, Shaman <s...@o...com> wrote:

    > A miałeś już w głowie projekt oświetlenia salonu na tym etapie? Ja ciągle
    > nie wiem czy będą jakieś LEDowe bajery zainstalowane w zmyślnych
    > konstrukcjach z korton gipsów, czy może zwykłe tradycyjne dyndające lampy.

    Jesteśmy tu z żoną tradycjonalistami, za wielopoziomowymi rampami z
    milionem lampek nie przepadamy, więc o tyle mieliśmy łatwiej. A że
    żona projektowała dom od razu wrysowywując w projekt zagospodarowanie
    docelowe, to i to oświetlenie samo wychodziło: centralne w salonie,
    kinkiety za sofą "telewizyjną", lampa nad stołem w jadalni, osobne
    doprowadzenie do "bajeranckiego" podświetlenia zabudowy kominka
    (opcja, chodzi o doświetlanie jakichś ewentualnych wnęk, czy sam nie
    wiem czego, nie wiem, czy będzie potrzebna, kabel dałem) i to
    wszystko.

    > Znaczy się imć Wyjątek instaluje się pod kołderką i dopiero wtedy czyni
    > zmrok? Dobrze pojąłem?

    Dokładnie tak :)

    > Mam skrzynkę Legranda 4x18.. jak kupowałem wydawała mi się zbyt duża.. :)

    No własnie u mnie Moeller 3x14 też mi się wydawał do sterowania samym
    oświetleniem o wiele za duży, a teraz nagle mi w nim się ciasno robi.
    I nie, nie brakuje miejsca na moduły przekaźników, bo tych nie ma dużo
    (jak wyżej pisałem - obecne sterowanie na bistabilnych to prowizorka,
    obejmująca jedynie niezbędne punkty), ciasnota straszliwa jest jeśli
    chodzi o miejsca na połączenia - do tej rozdzielni schodzi mi się
    kilkadziesiąt (nie pamiętam dokładnie, ale będzie ze 30-40) przewodów
    instalacyjnych, do tego te nadmiarowe telekomunikacyjne.

    > Najwyżej obok powstanie druga - w piwnicy takie rzeczy nie rażą. Bardzo
    > natomiast żałuję, że nie mam w projekcie takiego szachtu instalacyjnego
    > jak Ty.

    Mój szacht to chyba jednak przegięcie w drugą stronę [1], ale śmieszne
    przy tym jest to, że szafki do sterowania oświetleniem i tak mam gdzie
    indziej: salon, kuchnia i ciągi komunikacyjne są sterowane z piwniczki
    pod schodami (tam jest ten Moeller 3x14), a oświetlenie sypialni
    (zaraz do niego wrócę) jest wyniesione na poddasze. Jedynie sterowanie
    oświetleniem zewnętrznym będzie (bo jeszcze nie zrobiłem) normalnie w
    rozdzielni elektrycznej.

    [1] - Dla niewiedzących, o czym mówimy - jest to szyb idący przez obie
    kondygnacje domu, w którym od wewnątrz są zabudowane normalne drabinki
    kablowe, a na poddaszu połaczony z wnęką na normalnego racka 42U. A
    zresztą, co mi tam, pochwale się:

    http://lh3.ggpht.com/_UD9j3sBeSEQ/TDiyZYHJtPI/AAAAAA
    AADSo/B8Fm5M5KcJk/s640/JP100510.jpg

    http://lh6.ggpht.com/_UD9j3sBeSEQ/TGQ_x1m-G0I/AAAAAA
    AADXc/mG5_W7G7Ksw/s640/JP120728.jpg

    http://lh3.ggpht.com/_UD9j3sBeSEQ/TGQ_x8uvlUI/AAAAAA
    AADXg/Yeyn9ew3AaM/s640/JP120730.jpg

    A co do wspomnianej sypialni - w pokoju dziecinnym chodzi jedynie o
    to, żeby gówniarz nie musiał czterech liter z wyra podnosić celem
    zgaszenia światła w pokoju. W naszej sypialni idea jest podobna, ale
    "trochę" bardziej rozbudowana: oświetlenie centralne x2 (mniejsza o
    szczegóły, dwa osobne były potrzebne), oświetlenie bocznex2 (też
    chodzi o dwa różne miejsca) i dwie lampki nocne po obu stronach łóżka.
    Do tego wyłączniki: po obu stronach łóżka oraz przy wejściu. Założenie
    jest takie, że MUSI być możliwość zgaszenia całości z dowolnego z tych
    punktów, a postaram się zrobić równiez maksymalnie bezstresowe
    sterowanie całością z dowolnego z tych punktów (coś pośredniego między
    ścianą fafnastu wyłączników w każdym z tych miejsc, a jednym
    wyłącznikiem i przybitą nad nim instrukcją: "wciśnij raz krótko i dwa
    razy długo celem zapalenia prawego kinkietu" itd.)

    > Póki co mam pomysł aby na poddasze podejść z kablem np YDY-5x4
    > (strzelałem) i tam zrobić drugą skrzynkę, żeby nie robić całej gwiazdy z
    > piwnicy - co o tym sądzisz?

    Rozdzielić rozdzielnię? :-) Czemu nie, na pewno będzie wygodniejsze w
    instalacji, jeśli tylko masz miejsce na tą rozdzielnię, to rób.
    Oczywiście musisz wtedy dobrze podumac nad zasilaniem obu rozdzielni.
    Albo zrobisz gdzieś (garaż, piwnica) rozdzielnię typu "złącze", w
    której będzie rozłącznik pepoż, zabezpieczenia p/przepięciowe, może
    zabezpieczenia obwodów trójfazowych i bezpieczniki zabezpieczające
    kable 5x4 prowadzące do rozdzielni piętrowych, albo zawrzesz to
    wszystko w rozdzielni tej głównej, a stamtąd wyjdziesz na poddasze i
    wtedy dozabezpieczasz (np. bezpiecznikiem 3B20) sam przewód
    łacznikowy. A rozdzielnię poddaszową wtedy również warto zacząć od
    rozłącznika p/poż.

    > RS-485 wykorzystuje 2 linie prawda? Po co więc 6 żył w tym kablu? "Future
    > use" czy już coś dla nich wymyśliłeś?

    Pełen RS485 to trzy linie (można na dwóch, ale wtedy są ograniczenia).
    Oczywiście mogłem więc dać YTDY 4x0,5 (bo nie wiem, czy są 3x05), ale
    cenowo dużo bym nie oszczędził, a od przybytku głowa nie boli :)

    J.

  • 42. Data: 2011-01-11 14:19:11
    Temat: Re: instalacja elektryczna ze sterownikiem - jak podejsc do tematu
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > Ekran dotykowy to tylko i wylacznie BAJER

    Znam Cie juz na tyle, ze dokladnie takiej odpowiedzi sie spodziewalem.
    Oczywiscie bylaby ona inna gdybys sie jednak nan zdecydowal sam.

  • 43. Data: 2011-01-11 14:39:42
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Sty, 15:19, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Znam Cie juz  na tyle, ze dokladnie takiej odpowiedzi sie spodziewalem.
    > Oczywiscie bylaby ona inna gdybys sie jednak nan zdecydowal sam.

    Zdecydowalbym sie jakby to nie byl bajer. Bo mi bajery nie sa
    potrzebne do zycia :) Jakiej innej odpowiedzi z mojej strony wiec
    oczekujesz? Ja polecam to, do czego po zwykle wielu dniach /
    tygodniach albo i miesiacach moich przemyslen i dociekania sam
    doszedlem. Doszedlem do tego ze ekran dotykowy to bajer i dlatego go u
    siebie nie mam. I dlatego kazdego od tej decyzji bede odwodzil! Twoje
    argumenty mnie poprostu nie przekonaly. Jakbys mnie przekonal to w
    kazdym momencie moge taki ekranik u siebie powiesic - skretek mam az
    nadmiar :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 44. Data: 2011-01-11 14:48:55
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    v.googlegroups.com...
> [...]
    > wiadomoscinews:7bca1225-9d9c-4591-bae7-4f6952381fd8@
    z5g2000yqb.googlegroups.com...

    >Zdecydowalbym sie jakby to nie byl bajer.

    Fatek to tylko i wylacznie BAJER

  • 45. Data: 2011-01-11 17:04:00
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Sty, 15:48, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Fatek to tylko i wylacznie BAJER

    Dla mnie bajer to cos bezuzytecznego, niepotrzebnego, co mozna zrobic
    i obslugiwac znacznie prosciej. Bajerem jest dla mnie np. kupienie
    telefonu bezprzewodowego jezeli nigdy go nie zanuzymy w wodzie. Tak
    samo bedzie z tym wyswietlaczem - kupisz, zrobisz, pobawisz sie i
    przez reszte zycia bedziesz klal bo bedzie to wisialo bezuzytecznie i
    tylko kurz z ekranu bedzie trzeba scierac. U mnie fatek wykorzystywany
    jest codziennie. A co najwazniejsze - nie widac go, jest zamkniety w
    skrzynce, nie sluzy chwaleniu sie kolegom jaki mamy nowoczesny bajer
    na scianie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 46. Data: 2011-01-11 17:04:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Sty, 18:04, Adam <a...@g...com> wrote:

    > i obslugiwac znacznie prosciej. Bajerem jest dla mnie np. kupienie
    > telefonu bezprzewodowego jezeli nigdy go nie zanuzymy w wodzie. Tak

    Znaczy sie wodoodpornego, nie bezprzewodowego :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 47. Data: 2011-01-11 17:17:16
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    bb.googlegroups.com...

    > Znaczy sie wodoodpornego, nie bezprzewodowego :)

    Sam jestes wodoodporny bezprzewodowy.

  • 48. Data: 2011-01-11 17:26:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Sty, 18:17, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Sam jestes wodoodporny bezprzewodowy.

    No tak, znowu brak argumentow to zaczynamy sobie zartowac ? ;)
    To powiedz nam co tam aktualnie na Twoim wybajerzonym ekranie
    dotykowym wyswietlasz ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 49. Data: 2011-01-11 17:41:37
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Adam" <a...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

    > No tak, znowu brak argumentow to zaczynamy sobie zartowac ? ;)
    > To powiedz nam co tam aktualnie na Twoim wybajerzonym ekranie
    > dotykowym wyswietlasz ?

    Ekrany tez dla mnie to slepa uliczka, szczególnie te stacjonarne. Kolega ma
    takie trzy i na tych 3 poprzestal. Glównie sa wylaczone, bo tylko jedza
    prad. Nie chce mu sie do nich wstawac.
    Mnie sie wydaje, ze sterowanie trzeba zrobic z czegos trzymanego w reku ale
    tez bez przesady. Pewnie skonczy sie na routerku wifi co kilka metrów aby
    bylo pokrycie ale za to z minimalna moca kilku mW.

  • 50. Data: 2011-01-11 18:34:03
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Sty, 18:41, "kiki" <k...@k...net> wrote:

    > Mnie sie wydaje, ze sterowanie trzeba zrobic z czegos trzymanego w reku ale

    I tez o tym pisalem -> ipaq / iphone czy jakikolwiek inny smartfon
    ktorego zawsze mamy przy dupie! :) Kazdy inny sposob bedzie
    bezsensowny. No chyba ze mamy 10 scen swietlnych w salonie i zrobimy
    sobie w taki oto sposob wybajerzony cykacz! Tylko nie da sie wlaczyc
    lokciem ani kolanem :( Po wyjsciu z lazienki czy kuchni z wilgotnymi
    paluchami tez moze sobie nie radzic. A dzieciaki jak z tlustymi lapami
    podotykaja to sie zrobi fajna tecza na ekranie :) Ale za to fajnie
    wyglada i mozemy sobie na tych 10' calach ogladac co sie dzieje przed
    domem! Tyle to warte..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.