  • 1. Data: 2011-01-10 10:22:53
    Temat: instalacja elektryczna ze sterownikiem - jak podejść do tematu
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Witam, powoli przerzucam się z myślenia o betonie i pustakach na myślenie
    o rurach i przewodach :)

    Zainpirowany pewnym dziennikiem budowy ubzdurałem sobie obecność
    sterownika w instalacji elektrycznej. Założenie mam jednak takie, aby w
    pierwszym kroku instalacja działała standardowo - a przynajmniej jej
    główna część (główne gniazdka i wyłączniki). Dopiero w dalszej kolejności
    dodam sterownik. Potrzebuję rady jak zorganizować okablowanie aby móc
    później dodać sterownik i móc każdy żądany wyłącznik podpiąć do jego
    wejscia. I tu pytania:
    - Czy zorganizowac to w gwiazdę i w każdy punkt dociągać przewody
    sygnałowe?
    - Czy może istnieje jakiś sposób żeby puścić pętlę i w jakiś sposów
    adresować poszczególne punkty wejśćia/wyjścia?
    - Czy to drugie rozwiązanie (jeśli istnieje) jest obarczone dużym
    opóźnieniem?
    - W ogóle jakie przewody sygnałowe stosuje się w takich rozwiązaniach (UTC
    kat.5?)
    - Do czego stosujecie w swoich instalacjach?

    Co do sprzętu to nie piszę o PLC, bo skrót kojarzy mi się z drogimi
    rozwiązaniami znanych producentów, a ja mam ambicje zrobić własny
    sterownik na mikrokontrolerze ATMega. Alternatywnie wykorzystać któryś z
    licznych klonów z projektu Arduino, lub może nawet jakis tani zestaw
    uruchomieniowy na rdzeniu ARM. I do tego oczywiście moduły wykonawcze z
    triakami. Myślę, że z tym sobie poradzę, nie wiem natomiast jak mam
    podejść do okablowania i generalnie do najsensowniejszego wykorzystania
    sterownika. Dlatego proszę o pomoc i dzielenie się własnymi
    doświadczeniami.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-01-10 10:38:23
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Sty, 11:22, Shaman <s...@o...com> wrote:

    > Co do sprzętu to nie piszę o PLC, bo skrót kojarzy mi się z drogimi
    > rozwiązaniami znanych producentów, a ja mam ambicje zrobić własny
    > sterownik na mikrokontrolerze ATMega. Alternatywnie wykorzystać któryś z

    IMHO lepszy bedzie gotowy PLC i zrobienie tego odrazu tak, jak ma byc.
    Czyli najprosciej (i najtaniej) - skretka w gwiazde. Do kazdego punktu
    osobny kabelek (do niektorych podwojny, jak wylacznikow duzo :-) Sama
    skretka jest tak tania ze szukanie tu oszczednosci nie ma IMHO sensu.
    Nie wiem jak u Ciebie ale jakbym ja zaczal projektowac cos swojego
    zamiast PLC to do dzisiaj swiatla wlaczalbym na bezpieczniku, a
    sterownik bylby w stanie rozkladu ;-) Jezeli najpierw chcesz zrobic
    "standardowo" to bedziesz musial do wylacznikow pociagnac kable typu
    0,75-1mm2. W gwiazdzie to znacznie podrozy koszt samych kabli.. Nie
    wiem czy warto :) Mnie kompletny PLC na ~72wejsc/wyjsc (wejsc chyba
    +16 wiecej) Fateka z interfejsem LAN kosztowal 2,9k pln. Dziala tu
    obsluga MODBUSa wiec mozesz sie tym komunikowac zdalnie. Nie wiem, czy
    takie mozliwosci da Ci Twoj sterownik, w tej cenie! Odzalowalbym te 3k
    i kupilbym cos sprawdzonego :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2011-01-10 10:58:44
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Shaman" <s...@o...com> napisał w wiadomości
    >Witam, powoli przerzucam się z myślenia o betonie i pustakach na myślenie
    >o rurach i przewodach :)

    [ciach]

    Nie wiem czym chcesz docelowo sterowac, ale jesli swiatlem to na jednym
    sterowniku raczej nie powinno sie skonczyc. Ja mam jedna skrzynke (czasem
    dwie) sterujaca na jedno pomieszczenie, ale tez mam calkiem sporo
    sterowanych punktow swietlnych (w malych pomieszczeniach przynajmniej dwa, w
    najwiekszych z dziesiec - posd jkazdym z dzisieciu "przekaznikow" moze byc
    kilka punktow swietlnych). Gdyby torobic jednym sterownikiem musialby miec
    ogromna ilosc wyjsc, a i opanowanie ogromnej liczby kabli byloby problemem.

    Zatem przy twoich wymaganiach dalbym skrzynki (jedna, dwie na pomieszcenie)
    w scianach od ktorych szly by przewody do swiatel i przelacznikow, tak
    odpowiednio polaczone. Jak bedziesz gotowy wsadzisz do tych skrzynek
    sterowniki. Skrzynki nie powinny byc male.

    Nie widze sensu bawic sie w sterowanie swiatlem, gdy ma ono byc ograniczone
    jak za komuny tzn. zyradol na suficie i tyle.

  • 4. Data: 2011-01-10 11:04:47
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    bb.googlegroups.com...
> [...]

    > +16 wiecej) Fateka z interfejsem LAN kosztowal 2,9k pln. Dziala tu
    > obsluga MODBUSa wiec mozesz sie tym komunikowac zdalnie. Nie wiem, czy

    jakie konkretne zastosowania praktyczne znalazles dla takiej instalacji z plc?
    Nie pytam o typowy belkot marketingowy: symulacja domownikow itp.

    --
    pozdr Z.

  • 5. Data: 2011-01-10 12:04:07
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Sty, 12:04, "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>
    wrote:

    > jakie konkretne zastosowania praktyczne znalazles dla takiej instalacji z plc?
    > Nie pytam o typowy belkot marketingowy: symulacja domownikow itp.

    Poki co (bo caly czas wykanczam domek wiec na "bajery" nie ma czasu) -
    > sceny swietlne w salonie, wlaczanie pradu w kotlowni w godzinach
    dzialania II taryfy (wbudowany zegar czasu rzeczywistego),
    sprzegniecie z czujka ruchu (automatyczne wlaczanie/wylaczanie
    swiatla) w poki co dwoch miejscach (garaz + wiatrolap), bezproblemowa
    obsluga swiatel na schodach czterema przelacznikami (wyjscie z
    garazu1, wyjscie z garazu2, wyjscie z wiatrolapu i schody na dole),
    DISCO-lampy-pseudo-wiejskie-stroboskopy zrobione funkcja generatora
    PWM z oswietlenia halogenowego na impreze sylwestrowa (haha to
    bardziej jako zart ale dzialalo;))), czujka zmierzchowa na zewnatrz i
    wedlug niej wlaczane kilka energooszczednych lampek LEDowych w calym
    domu (podswietlenie schodow, kuchni, kominka, korytarzy etc),
    wylacznik oswietlenia calego domu przy wyjsciu i w sypialni.

    Narazie tyle. Bedzie oczywiscie symulacja obecnosci domownikow (nie
    wiem czemu nazywasz to belkotem marketingowym - IMHO b. wazna rzecz
    jak wyjezdzamy na wakacje), sprzegniecie z rekuperatorem i sterowanie
    predkosciami w zaleznosci od kilku czynnikow (temperatur wew, zew,
    wilgotnosci). I nie wiem co tam jeszcze, cos sie na pewno znajdzie ;-)

    Na pewno wszystko daloby sie zrobic bez PLC tylko ze trzebaby miec to
    wszystko przemyslane DOKLADNIE w fazie projektowania. Nie byloby to
    tez zbytnio elastyczne. A jak jest na budowie kazdy chyba z nas wie -
    jak sie robi elektryke to wszystko jest w stanie surowym i nie do
    konca wiemy co gdzie jak i z czym - latwiej pociagnac do wylacznikow
    skretki, do oswietlenia kabelki (moga byc ciensze, wiele wiecej nie
    wydamy), podlaczyc wszystko do PLC i siedzac przy laptopie ustawiac
    sobie wszystko, niz potem kuc, dokladac jakies dodatkowe urzadzonka i
    kombinowac jak to wszystko sensownie przerobic. PLC ma zarypiste
    mozliwosci i jestem pewien ze jak skoncze wykonczeniowke i znajde
    troche wolnego czasu - znajde jeszcze nie jedno zastosowanie ktore
    przyda sie w praktyce i bedzie ulatwieniem w "obsludze" domu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2011-01-10 12:37:50
    Temat: Re: instalacja elektryczna ze sterownikiem - jak podejsc do tematu
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    n.googlegroups.com...

> [...]
    > troche wolnego czasu - znajde jeszcze nie jedno zastosowanie ktore
    > przyda sie w praktyce i bedzie ulatwieniem w "obsludze" domu :)

    A masz juz wszystkie przewody dociagniete do tego PLC? To musi wygladac
    ciekawiej niz przelacznica w Odrze.

  • 7. Data: 2011-01-10 12:44:08
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Sty, 13:37, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > A masz juz wszystkie przewody dociagniete do tego PLC? To musi wygladac
    > ciekawiej niz przelacznica w Odrze.

    Mam :) Kable z przelacznikow mam na 100parowym krone-boxie. A sam PLC
    z przekaznikami na wyjsciu jest w bodaj 90-cio modulowej skrzynce.
    Zrobie popoludniu/wieczorem fotki to wystawie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2011-01-10 13:10:39
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 10-01-2011 o 11:38:23 Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    napisał(a):

> [...]
    > Nie wiem jak u Ciebie ale jakbym ja zaczal projektowac cos swojego
    > zamiast PLC to do dzisiaj swiatla wlaczalbym na bezpieczniku, a

    Trafiony zatopiony (dziś np. spałem 2 godz..), ale mam nadzieję, że będzie
    lepiej - dzieci rosną a w pracy też chyba nie zawsze będzie tyle rzeczy na
    wczoraj :) Ale nie trzeba wszystkiego robić samemu.. np tu:
    http://www.shop.kristech.eu/product_info.php?product
    s_id=296
    mamy moduł ARM i 42 porty I/O za 50zł :)

    albo Arduino zaq 120zł:
    http://allegro.pl/arduino-mega-atmega1280-kabel-usb-
    gratis-i1402107269.html
    Oparte o kontroler ATmega1280 posiada:
    -54 cyfrowych wejść/wyjść (14 z nich może pracować w trybie PWM)
    -16 wejść analogowych
    -4 porty szeregowe
    -128 KB pamięci Flash na programy (4 z nich zajęte przez bootloader)
    -8 KB pamięci RAM -4 KB pamięci EEPROM.

    a to tylko pierwsze z brzegu linki..

    > Jezeli najpierw chcesz zrobic
    > "standardowo" to bedziesz musial do wylacznikow pociagnac kable typu
    > 0,75-1mm2. W gwiazdzie to znacznie podrozy koszt samych kabli.. Nie
    > wiem czy warto :)

    Kable tak czy siak bym podciągał.. Jakoś mnie nie przekonuje zrobienie
    wszystkich wyłączników bez napięcia sieciowego. Sterownik traktuję jako
    dodatek który może być ale nie musi.

> [...]
    > obsluga MODBUSa wiec mozesz sie tym komunikowac zdalnie. Nie wiem, czy
    > takie mozliwosci da Ci Twoj sterownik, w tej cenie! Odzalowalbym te 3k

    Gdyby się dało to wolałbym nie wydawać 3kPLN nawet kosztem funkcjonalności
    :) Ale nie odrzucam tego rozwiązania, zresztą zacząłem kombinowanie od
    sterowników Fatek i Wago.. dopiero potem dopadła mnie mieszanka ambicji i
    skąpstwa :) A tak z ciekawości, jesteś już w stanie ocenić ile wejść/wyjść
    tak naprawde będziesz w stanie rozsądnie wykorzystać bez kombinowania pt.
    co by tu jeszcze podłączyć?

    --
    PZDR
    Shaman

  • 9. Data: 2011-01-10 13:12:58
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 10-01-2011 o 13:44:08 Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    napisał(a):

> [...]
    > z przekaznikami na wyjsciu jest w bodaj 90-cio modulowej skrzynce.
    > Zrobie popoludniu/wieczorem fotki to wystawie.

    o tak tak!! poprosimy fotki.. ;>

    --
    PZDR
    Shaman

  • 10. Data: 2011-01-10 13:23:49
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 10-01-2011 o 11:58:44 Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Shaman" <s...@o...com> napisał w wiadomości
    >
    > [ciach]
    >
    > Nie wiem czym chcesz docelowo sterowac, ale jesli swiatlem to na jednym
    > sterowniku raczej nie powinno sie skonczyc.

    W tej chwili sam nie wiem co dokładnie chcę uzyskać. I to jest mój problem
    :) Na razie zbieram wiedzę, spektrum zastosowań i próbuję określić swoje
    potrzeby. Między innymi dlatego nie chcę wydawać trzyzerowych sum, bo może
    się okazać, że moje potrzeby są minimalne :)

> [...]
    > Gdyby torobic jednym sterownikiem musialby miec ogromna ilosc wyjsc, a i
    > opanowanie ogromnej liczby kabli byloby problemem.

    Z ekonomicznego punktu widzenia też pewnie lepiej jest rozdzielić
    sterowanie. Pewnie masz przekaźniki na szynę DIN (?) Ja odrzucam takie
    rozwiązanie. Zrobię/zlecę/kupię moduł wykonawczy z triakami - będzie
    oszczędniej, ciszej i bardziej kompaktowo.

> [...]
    > przelacznikow, tak odpowiednio polaczone. Jak bedziesz gotowy wsadzisz
    > do tych skrzynek sterowniki. Skrzynki nie powinny byc male.

    O tak! To jest dobry pomysł.. na drodze przewodów zrobić skrzynki. Takie,
    żeby zmieścić zasilacz, moduł sterujący i wykonawczy.

    > Nie widze sensu bawic sie w sterowanie swiatlem, gdy ma ono byc
    > ograniczone jak za komuny tzn. zyradol na suficie i tyle.

    W małych pokojach nie przewiduję żadnego sterowania.. no.. może jedynie w
    sypialni ;).

    --
    PZDR
    Shaman