  • 51. Data: 2009-01-14 15:47:27
    Temat: Re: krzywe grzania w sterowniku pogodowym
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    news:gkl0dd$fej$1@inews.gazeta.pl...

    > eee tam. Przeciez jesli masz regulator pokojowy to w innych pokojach tez
    > masz
    > zawory na grzejnikach i odpowiednio zestrojona instalacja bedzie smigac
    > tak
    > jak trzeba. I z duzym prawdopodobienstwem taniej.

    Nie z duzym prawdopodobienstwem tylko po prostu taniej.

    > Pogodowka ma wskazania w
    > konkretnych przypadkach, a w innych takich wskazan nie ma (nie ma pewnie
    > rowniez przeciwwskazan). Twierdzenie ze to jedyne sluszne rozwiazanie to
    > tworzenie nowej teorii.

    Pogodowka sluzy do czego innego niz pokojowy. Jej funkcja to podniesienie
    komfortu, system latwiej utrzyma temperature w zadanym zakresie.

  • 52. Data: 2009-01-14 16:01:08
    Od: " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Nie z duzym prawdopodobienstwem tylko po prostu taniej.
    Nie chcialem tego tak wprost pisac, bo pewnie zaraz znajdzie sie ktos kto zna
    szwagra ktorego sasiad...

    > Pogodowka sluzy do czego innego niz pokojowy. Jej funkcja to podniesienie
    > komfortu, system latwiej utrzyma temperature w zadanym zakresie.
    nie mniej sa instalacje ktore bez pogodowki moga pracowac po prostu malo
    efektywnie - bezwladnosc, naprawde duze powierzchnie itp. W nieduzym domu
    jednorodzinnym roznica bedzie pomijalna, rowniez w komforcie i 'zwykla'
    instalacja z termostatem pokojowym spokojnie sobie poradzi. We wszystkich
    przypadkach konieczny jest warunek - dobrze zrobiona instalacja.

    pozdrawiam
    Bruno

  • 53. Data: 2009-01-14 19:31:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    BrunoJ wrote:

> [...]
    > wskazan nie ma (nie ma pewnie rowniez przeciwwskazan). Twierdzenie ze
    > to jedyne sluszne rozwiazanie to tworzenie nowej teorii.

    czyli uważasz że jak w salonie albo w korytażu jest 20 st to na piętrze
    można już przestać grzać?

    no i jest problem bez pogodówki grzejemy zawsze tą samą temperaturą, co nie
    jest do końca ekonomiczne.

    w sumie to wystarczyłby normalny wyłącznik kotła :)

    co jest lepsze to odwieczny problem. Termostat _jeden_ miał uzasadninie gdy
    nie było powszechnie stosowanych głowic termo.

    jeśli mamy zrobione obliczenia zapotrzebowania to możemy dobrać tak krzywą
    że uzyskamy włąsciwe temperatury w pomieszczeniach nawet bez głowic na
    grzejnikach :)

  • 54. Data: 2009-01-14 20:40:34
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Jak widac jestes tu najwekszym specem. Powiem wprost: masz w glowie bigos,
    > wszystko Ci sie miesza i niewiele z tego kumasz.

    Bo nie jestem żadnym specem! Po prostu świadomym użytkownikiem
    instalacji pogodowej od ponad 12 lat..YTrochę - Ghost zdazylem zaobserwować,
    także w czasie wszelkich konserwacji, modernizacji empirycznie.Byłem nadto
    dociekliwy, bo chciałem uniknąć niepotrzebnych komplikacji.Nigdy nie wazyłem
    sie z serwisem.Duzo natomiast chłonałem od speców na targach ( chocby
    łódzkich) i na wysłuchiwaniu prawdziwych fachowców. I tyle. Czytajac te
    wczesniejsze wynalazcze podpowiedzi niektorych chciałem zasygnalizować
    pytajacemu( a nie Tobie), że warto siegnąć po fachowca serwisowego. Czytaj
    nizej wątki innych a dostrzezesz gdzie leżała prawda o pracy pomp..
    Jeżeli się mylę, odwołam wszystko.Tyle tylko wiem. Jest cos takiego jak
    doswiadczenie i pewna intuicja. Fachowość pozostawiam specom. Za stary na
    inne warianty jestem.
    Pozdrawiam Marex

  • 55. Data: 2009-01-14 20:53:47
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Bo nie jestem żadnym specem! Po prostu świadomym użytkownikiem

    Chyba jednak nie - wymuszanie ciaglego ruchu pomp bez sensownego
    uzasadnienia to malo rozsadne rozwiazanie. Przemysl to.

  • 56. Data: 2009-01-14 22:02:12
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Chyba jednak nie - wymuszanie ciaglego ruchu pomp bez sensownego
    > uzasadnienia to malo rozsadne rozwiazanie. Przemysl to.

    ".. Mam w Junkersie EUROMAX podobnie. Pompa pracuje cały czas.
    A wyłączy się dopiero jak temp zew przekroczy ustawioną
    na programatorze pogodowym wartość graniczną dla funkcji
    automatycznego wyłączenia ogrzewania (powyżej 15 stopni)
    I serwis też twierdzi, że tak ma być :(

    pozdrawiam
    leku "

    Ja u siebie mam sterowanie pogodowe Viessmana(starszy już sterownik
    Trimatic przy kotle Biferal).W instrukcji i w radach fachowców z firmy
    wyraznie stoi, że praca pomp(y) obiegowej c.o. powinna być ustawiona w opcji
    praca non stop(mowa o Pompie, nie o kotle!!)z wyłaczeniem się dopiero gdy
    temp.zewnętrzna osiągnie równowartą lub o 1oC wyzszą temperaturę od
    ustawionej.Inaczej kocioł nie rozprowadzi zgromadzonego ciepła, a w
    pomieszczeniu(-ach) nie będzie mozna osiągnąć takowej.Oczywiscie jest
    jeszcze ustawianie krzywej grzewczej, ale to inna sprawa. Mozna pracę pompy
    obiegowej wyłaczyć wcześniej - ale co to da.? Wydaje się to nazbyt
    logiczne.. spróbuj pochylic się nad tym, zadając sobie chocby pytanie po co
    te pompy w ogóle pracują? pozdrawiam Marex

  • 57. Data: 2009-01-15 08:12:57
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > ustawionej.Inaczej kocioł nie rozprowadzi zgromadzonego ciepła, a w
    > pomieszczeniu(-ach) nie będzie mozna osiągnąć takowej.

    No przeciez to jakas bzdura. Moze sie zdarzyc, ze ciagle pompujesz wode,
    kora juz ciepla nie oddaje, pomijam w ogole sensownosc powyzszej
    argunetacji.

    > Oczywiscie jest
    > jeszcze ustawianie krzywej grzewczej, ale to inna sprawa.

    To nie ma nic do ciaglego ruchu pomp.

    > Mozna pracę pompy
    > obiegowej wyłaczyć wcześniej - ale co to da.?

    Mniej zuzytego pradu.

    > Wydaje się to nazbyt
    > logiczne.. spróbuj pochylic się nad tym, zadając sobie chocby pytanie po
    > co
    > te pompy w ogóle pracują?

    A to przekracza moje mozliwosci percepcji rzeczywistosci, chyba nigdy nie
    zglebie tej wielkiej tajemnicy - po co te pompy w ogole pracuja? Nie na moja
    glowe to.

  • 58. Data: 2009-01-15 08:56:22
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

> [...]

    > obiegowej wyłaczyć wcześniej - ale co to da.? Wydaje się to nazbyt
    > logiczne.. spróbuj pochylic się nad tym, zadając sobie chocby pytanie po

    To ja podam przykład praktyczny z mojego domu - październik, temperatury
    w ciągu dnia rzędu 5-10 stC, temperatura wewnątrz domu 21-23 st, okresowe
    palenie kominkiem w zupełności wystarcza do utrzymania komfortowej temp.
    wewnątrz domu (w miarę nowy dom ocieplony 12 cm wełny).
    Pewnej nocy temperatura zewn. spadła do +2st - no i VRC 420 uruchomił pompy
    i zrobił to MIMO WYŁĄCZONEGO TRYBU GRZANIA C.O. W KOTLE - czyli jedynym
    efektem
    pracy pomp jest ruch zimnej wody w rurkach i marnowanie prądu. Sterownik ma
    zaaplikowaną histerezę i nie wyłącza pomp przy osiągnięciu z powrotem +3st
    na
    zewnątrz ale w temperaturze zewn. znacznie wyższej (empirycznie
    zaobserwowałem,
    że jest to > +6 stC).

    Ogrzewanie CO włączyłem gdzieś w połowie listopada, czyli pompy bezsensownie
    pracowały prawie miesiąc. Podobną sytuację zapewne zaobserwuję pod koniec
    zimy
    (temperatury zewn pozwolą na wyłączenie ogrzewania CO, ale pompy będą
    pracować
    dalej). Czyli dwa miesiące pracy 2 pomp po powiedzmy 45W - pracy kompletnie
    bezsensownej. Jak na zewnątrz jest -10 stC, to niech te pompy sobie chodzą
    non-stop, pozwalając rurkom oddawać ciepło itd, ale jak jest +5 stC, a
    ogrzewanie
    jest OFF?

    W VRC 420 nie można ustawić niczego, co pozwoliłoby na wyłączenie tych pomp,
    bądź ustawienie ich wybiegu na określony czas (przynajmniej wg oficjalnej
    instrukcji użytkownika) - normalny HAL9000 z Odysei Kosmicznej - sterownik
    'wie lepiej' niż użytkownik, który go kupił/zamontował/powołał do życia.

    Janusz Pawlinka

  • 59. Data: 2009-01-15 09:11:10
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    > jeśli mamy zrobione obliczenia zapotrzebowania to możemy dobrać tak krzywą
    > że uzyskamy włąsciwe temperatury w pomieszczeniach nawet bez głowic na
    > grzejnikach :)

    Ale głowice na zaworach jednak się przydadzą np. po gruntownym przewietrzeniu
    pomieszczenia w zimie. Tego źadne wyliczenia nie uwzględnią ;-)

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 60. Data: 2009-01-15 09:15:18
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    > No przeciez to jakas bzdura. Moze sie zdarzyc, ze ciagle pompujesz wode,
    > kora juz ciepla nie oddaje, pomijam w ogole sensownosc powyzszej
    > argunetacji.

    U mnie, tu gdzie mieszkam obecnie zrobione jest tak: kociol weglowy,
    zasobnik wiszacy i grzejniki. Za wyjsciem z kotla jest pompa i obieg
    rozchodzi sie na grzejniki i zasobnik. Sterownik pompy ustawiony jest na 45
    C. Wszystko dziala dobrze, do momentu kiedy w kotle nie zacznie przygasac.
    Pompa pracuje dalej, kociol ciepla juz nie oddaje, a woda w zasobniku
    zaczyna byc studzona przez krazaca wode w obwodzie grzejnikowym, innymi
    slowy woda z zasobnika ogrzewa mieszkanie i posrednio komin. Skutek tego
    jest taki, ze rano mam nie za ciepla wode. Aby tego uniknac musze pompe
    wylaczac na noc.
    Mysle, ze w rozwazanych przez was przypadkach, a dotyczacych ogrzewania
    podlogowego skutek pracujacych pomp moze byc wrecz niepozadany.

    Pozdro.. TK