  • 91. Data: 2011-01-20 15:41:06
    Temat: Re: obliczenia rekuperatora :)
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Budyń" <b...@g...pl> wrote:
    > Aaaaa gdyby pokombinować tak:
    > gdyby nie było wymiennika ciepła wypuszczamy na dwór (dT=35) 4136,8 Wh to jest
    > nasza strata. Dt bedzie różnicą miedzy wnętrzem a temp zewnętrzną bo jesli
    > wypuscimy X m3 przez komin to tyle samo musimy wpuścić przez dziury i je
    > nagrzac od -15 do 20.
    > Po zabudowanie reku odzyskujemy (dT=25,2) 2957,6 Wh
    > czyli sprawnosc energetyczna = 2957,6*100% / 4136,8= 71,49%
    >
    > mysle ze to jest dobry kierunek , nas interesuje zysk w stosunku do strat bez
    > reku, wiec tego strumienia wylotowego nie musimy brać pod uwagę. Dobrze myśle?

    Ja myślę, że Ty policzyłeś o ile procent zmniejszyły się straty na wentylację
    budynku po zainstalowaniu rekuperatora.
    Ale tak to jest jak się rozwiązuje równiania od tyłu :)

    --
    Bartek

  • 92. Data: 2011-01-20 15:45:57
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Budyń" <b...@g...pl> wrote:
    > łatwe, fak. Siedze i kombinuje bo ta wilgoc mnie zabija.

    A co tu kombinować? W tych 350m3/h masz raptem 2,7l wody w powietrzu wyrzucanym
    (przy wilgotności wzgl. 45%).
    W powietrzu zasysanym masz 0,318l wody.
    Q=m*c*(t1-t2) dla powietrza suchego:

    cw powietrza suchego 1,006kJ/kgK=0,279447Wh/kgK
    E1 energia strumienia usuwanego (dT=19): Q=2229,99Wh
    E2 energia strumienia pobieranego(dT=25,2): Q=2957,67Wh

    cw wody 1,16386Wh/kgK
    E3 energia odzyskana ze schłodzenia wody (2,7l) w powietrzu z temp 20 do 7:
    Q=40,8Wh

    cs (ciepło skraplania/parowania) wody: 630,6Wh/kg
    E4 energia odzyskana ze skroplenia 0,8l: 504Wh

    E5 energia odzyskana ze schłodzenia wody (1,9l) w powietrzu z temp 7 do 1:
    Q=13Wh
    E6 energia stracona na ogrzanie 0,318l wody z -15 do 10,2: Q=9,32Wh

    Energia odzyskana z powietrza wychodzącego:
    Q=E1+E3+E4+E5=2787,79

    Energia potrzebna na ogrzanie powietrza zasysanego:
    Q=E2+E6=2966,99

    Nie chciało mi sie doliczać energi uzyskanej ze skroplenia pary z powietrza
    podczas schładzania z 7 do 1 stopnia, ale to pewnie jakieś grosze będą. Moim
    zdaniem taki rekuperator nie istnieje :) Chyba, że ma grzałkę.

    --
    Bartek

  • 93. Data: 2011-01-20 15:56:26
    Od: "Papso Smurfso" <toważy...@g...ał>

    Órzytkownik "Budyń" napisał:

    > zajrzyj tu http://ap.pw.plock.pl/lab/itc_9.pdf
    > masz tu wykresy pracy wymienników przeciwpradowgo i współprądowego - rys 2
    > i 3 po pierwsze twierdzic ze kierunek przepływu nie ma znaczenia pokazuje
    > znajomosc fizyki - a tak twiedziłeś po drugie - w wymiennikch ciepło
    > zawsze idzie od nosnika cieplejszego do zimniejszego i żadna pompa ciepła
    > nie jest potrzebna. No ale zeby to stwierdzic potrzebne sa dwie sprawy -
    > trzeba umiec przeczytac ten wykres, i druga nieco trudniejsza -przyznać
    > sie do błędu. Pewnie nie jestes zdolny do obu - wobec tego, ja metodą
> [...]

    oj budeń budyń, nos czerwony język niebieski no co ja mam z tobą zrobić, no
    co?:O)
    znowu dałeś popis tego że nawet nie rozumiesz tego co sam linkujesz, jak z
    popszednią pracą doktorską gdzie podawano kreatywne definicje sprawnosci:O)

    odnosząc się do podanych pszez ciebie rysunkuf to zwruć uwagę na taki
    szczeguł że oba rysunki są prawie identyczne, czy ty zwróciłęś uwagę że na
    rys3 jedna kreska (tb2-tb1) jest narysowana odwrotnie nisz na rys2
    (tb1-tb2), zauważyłęś to?:O)
    gdybyś to zauważył to byś wiedział że te rysunki są identyczne, ha ha ha:O)

    czy ty myślisz że jak jakaś spszedajna dzifka z politechniki napisze trochę
    bredni to staje sie to prawdą objawioną?:O)

    słuchaj no, mam dla was obwoźnych akfizytoruf technologi pseudo
    ekologicznych i pseudo ekonomicznych propozycję nie do odżuceni!:O)
    skoro wydajecie tyle kasy na te politechniczne prostyturki żeby wam
    wymyślali kreatywne definicje i robili kreatywne wykresy to może złóżcie się
    dla mnie na kurną chatę gdzieś gdzie nie ma internetu, oraz na wycieczkę na
    rok na jakąś bezludną wyspę w tropikach, co wy na to?:O)

    każdy dzień mojej obecności na tym forum i obalanie waszych kłąmstf to dla
    was konkretne straty liczone w milionach, jak pojadę na kanary na rok a
    potem zaszyję się w sfojej chacie bez netu to macie mnie jusz z głowy

  • 94. Data: 2011-01-20 15:56:39
    Od: "Papso Smurfso" <toważy...@g...ał>

    Órzytkownik "Bartek" napisał:
    > no ale my więcej wykorzystaliśmy energii niż odzyskaliśmy...
    > Gdybyśmy olali wilgoć w tym powietrzu, to dT dla powietrza zasysanego jest
    > większe niż dT dla wywiewanego - przecież to jest niemożliwe! W naszym
    > przypadku ciepło kondensacji nam tego nie zrekompensuje, dlatego uważam,
    > że taki rekuperator nie istnieje (chyba, że ma dodatkową grzałkę)
    > Albo się gdzieś ostro rąbnąłem w założeniach :)

    bartek dobrze kombinujesz bo fikcja nie istnieje, nie rozumiem tylko
    dlaczego podejrzewasz błędy w obliczeniach skoro one są takie proste że na
    palcach:O)

    wilgotność można sobie w obliczeniach daować, bo jest jej tyle co nic i
    najwyżej zmieni procent w wyliczeniach, zkładasz dwa identyczne strumienie
    różniące się temperaturami (np: wew 20st, zewn -10st) w idealnym wymienniku
    temperatury obu strumieni się wyrównają, czyli osiągną średnią: 5st, czyli
    zawróci z wywiewanego do nawiewanego 50% ciepła, drócie 50% ciepła wywieje
    na zewnątsz, czy to skomplikowane obliczenia?:O)

    dla rzeczywistego wymiennika jusz tak różowo nie jest, bo jeśli podają
    sprawność (zakłądam że nie kłamią) to musza podać dla jakich warunkuf ją
    uzysklali, bo ta sprawność będzie różna dla różnych różnic temperatur, tak
    więc rzeczywista sprawność dla dużych różnic może byc bliska tych idelanych
    50%, ale jak ta róznica się zmniejsza to jusz ta sprawnosć tesz leci na łep
    i tego jusz nikt nie liczy:O(

  • 95. Data: 2011-01-20 15:56:40
    Od: "Papso Smurfso" <toważy...@g...ał>

    > Ja myślę, że Ty policzyłeś o ile procent zmniejszyły się straty na
    > wentylację budynku po zainstalowaniu rekuperatora.
    > Ale tak to jest jak się rozwiązuje równiania od tyłu :)

    "budyń" nic nie liczy, on tylko czyta opracowania kture są cytatami z innych
    opracowań, gdyby potrafił to policzyć to by bajek nie pisał:O)

    jak on nie bierze pod uwagę strumienia wylotowego to wychodz mu straty
    połowe mniejsze nisz rzeczywiste:O)

    idealny wymiennik jest w stanie odzyskać połowę ciepła strat z wentylacji,
    ale wymiennik rzeczywisty ma jusz tą sprawność mniejszą, dodatkowo sprawność
    wymiennika rzeczywistego bardzo zależy od warunkuf w jakich on pracuje,
    czyli im różnica temperatur większa tym sprawnosć większa, im mniejsza tym
    sprawność mniejsza, tak więc nawet jakby marketingofcy podawali prawdziwe
    sprawności bez podania warunkuf dla jakich są one osiąganr to i tak kłamią,
    więc dla liczenia zyskuf z rekuperacji tszeba by policzyć je dla
    zmieniających się w ciągu roku warunkuf a więc i zmiennej sprawności i
    dopiero wtedy sprawdzić czy ma to możliwość się zwrucić, ale podejrzewam że
    producenci takich danych po prostu nie podają:O(

  • 96. Data: 2011-01-20 16:01:03
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Energia odzyskana z powietrza wychodzącego:
    > Q=E1+E3+E4+E5=2787,79
    >
    > Energia potrzebna na ogrzanie powietrza zasysanego:
    > Q=E2+E6=2966,99

    No i w porzadku zassysane przejmuje tyle energii co usuwane oddaje. A zysk
    energetyczny policzymy jako stosunek tego Q do energii strumienia 350m3 z
    którego powietrza nie odbieramy. No i wychodzi jakies 70%. Czy sie gdzies
    nie machnelismy to nie wiem :-)

    b.

  • 97. Data: 2011-01-20 16:15:32
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

  • 98. Data: 2011-01-20 17:07:58
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Albo się gdzieś ostro rąbnąłem w założeniach :)

    cw wody to 1162Wh/kgK to raz, tam masz błąd
    nie ma czegos takiego jak woda w powietrzu, tak chyba liczyc nie mozna. Jest
    para wodna i ma swoje cw.

    poza tym - strumienie sie nie zbilansują bo kondensat wodny prawdopodobnie
    jest usuwany zanim odda ciepło. Nie znamy jego temperatury gdy opuszcza
    wymiennik.

    wiec uważam ze ostatecznie powinno byc tak (uwzgledniajac różne ciepła
    własciwe powietrza suchego i wilgotnego):
    bez reku nasza strata ciepła to:
    350m3/h*1,2kg/m3*0,281419Wh/kgK*(20-(-15))=4136Wh

    po zamontowaniu reku uzysk "ogrzanego" powietrza z rury wlotowej to
    350m3/h*1,2kg/m3*0,279447Wh/kgK*(10,2-(-15))=2975Wh

    zyskujemy 2975*100/4136=71,5%

    b.

  • 99. Data: 2011-01-20 17:32:23
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Budyń" <b...@g...pl> wrote:
    > cw wody to 1162Wh/kgK to raz, tam masz błąd

    Skoro tak, to w jakim czasie czajnik 2,2kW podgrzeje litr wody o 1 K? :)

    --
    Bartek

  • 100. Data: 2011-01-20 17:49:33
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Skoro tak, to w jakim czasie czajnik 2,2kW podgrzeje litr wody o 1 K? :)

    Eeee, no jasne :) na jule nie spojrzałem a miałem żle wpisane.

    b.