  • 11. Data: 2010-10-19 21:00:28
    Temat: Re: odpowietrzanie grzejnika (laik)
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > typowym objawem zapowietrzenia jest
    > grzejnik zimny u góry. Jeśli jest zimny u dołu, wskazywałoby to raczej na
    > zbyt mały przepływ wody w instalacji.

    o właśnie to miałem napisać... niby różnica mała, góra-dół, a
    zasadniczo inna przyczyna :-)

    > Skręcone na minimum znaczy najmocniej, jak się da. Masz zero - skręć na
    > zero.

    tu bym się nie zgodził, jak zakręci, i ruszy odpowietrznik, to
    ciśnienie spadnie, trochę powietrza pójdzie, a reszta zostanie, woda
    nie ma takiej ściśliwości, żeby wypełnić cały grzejnik po rozprężeniu,
    ale to oczywiście nie w tym przypadku o jaki pyta pytający, tu raczej
    zadałbym pytanie: jakie to grzejniki? tzn. czy stare żeberka żeliwne,
    czy też nowocześniejsze z zaworkami zasilającym i odpływowym na
    śrubunkach, jeśli ta druga sytuacja, to odkręcaj, panie, te zaworki na
    maksa:-) i patrz czy hajcuje... :-), a jak pierwsza, to dzwoń do ADMu
    i opieprzaj palacza, że pompy za bardzo oszczędza...
    a odpowietrznik zostaw, jeszcze się nim nakręcisz po rozkręceniu
    sezonu zimowego :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 12. Data: 2010-10-19 22:06:06
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    a.googlegroups.com...

    tu bym się nie zgodził, jak zakręci, i ruszy odpowietrznik, to
    ciśnienie spadnie, trochę powietrza pójdzie, a reszta zostanie, woda
    nie ma takiej ściśliwości, żeby wypełnić cały grzejnik po rozprężeniu,

    Pamiętaj, że grzejnik ma nie tylko zasilanie, ale i powrót, ten zostanie
    otwarty, a że tam też jest ciśnienie (mniejsze, ale jest), powietrze będzie
    miało być czym wypchnięte. A zakręcona głowica zapewni brak ruchu wody w
    grzejniku i powietrze będzie mogło faktycznie się zebrać u góry, a nie być
    przepychane prądem wody w inne miejsce.

    J.

  • 13. Data: 2010-10-20 04:33:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    s_13 wrote:

> [...]
    > ciśnienie spadnie, trochę powietrza pójdzie, a reszta zostanie, woda
    > nie ma takiej ściśliwości, żeby wypełnić cały grzejnik po rozprężeniu,

    a powrót to wajs?

    chodzi o to aby podczas odpowietrzanai nei było przepływu.

  • 14. Data: 2010-10-20 09:55:44
    Od: "szparag" <n...@n...ie>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "szparag" <n...@n...ie> napisał w wiadomości

    > Skręcone na minimum znaczy najmocniej, jak się da. Masz zero - skręć
    > na zero.

    Skręcony do minimum to dla mnie znaczy na 1, a 0 to wyłączony, może źle
    zrozumiałem.

> [...]
    > zapowietrzenia jest grzejnik zimny u góry. Jeśli jest zimny u dołu,
    > wskazywałoby to raczej na zbyt mały przepływ wody w instalacji.

    Dzisiaj się tym zajmę, ale dla pewności poczytam jeszcze grupę ;)

  • 15. Data: 2010-10-20 09:58:57
    Od: "szparag" <n...@n...ie>

> [...]

    i opieprzaj palacza, że pompy za bardzo oszczędza...
    a odpowietrznik zostaw, jeszcze się nim nakręcisz po rozkręceniu

    Jest to mały grzejnik konwektorowy, o wymiarach 60x60cm, podłączany po
    prawej stronie u góry, odpływ na dole również po prawej.
    Po lewej natomiast u góry mam ten odpowietrznik, do którego dokupiłem
    kluczyk w sklepie z instalacjami, a na dole jakaś śruba, której nie mam
    zamiaru ruszać, to nazywacie śrubunkiem? Nie wiem co jeszcze mógłbym
    podać ;)
    Stare żeberka chyba nie miały żadnych łatwo dostępnych odpowietrzaczy i
    faktycznie tam było trzeba wszystko rozkręcać i robił to gość z
    administracji, robiąc syf w całym pomieszczeniu.

  • 16. Data: 2010-10-20 13:17:54
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > zamiaru ruszać, to nazywacie śrubunkiem? Nie wiem co jeszcze mógłbym podać

    A może na dolnym zaworku jest zbyt przykręcone i jest za mały przepływ ?
    To właśnie ta śrubka pod "pokrywką" na imbus, jeżeli coś takiego masz.

    Gejzero

  • 17. Data: 2010-10-23 10:46:02
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    > Grzejnik mi dość głośno szumi i na dole jest zimny. Wnioskuje więc, że
    > jest zapowietrzony.
    > Kupiłem już taki kluczyk do odkręcania zaworu. Jak się do tego zabrać? Gdy
    > odkręcam nic się nie dzieje, myślałem że usłyszę jakiś syk czy coś, a po
    > chwili zaczyna lecieć woda. Spuścić tą wodę? Cały proces wykonywać na
    > skręconym czy odkręconym termostacie?
    > Wiem że mocno lamerskie, ale nigdy tego nie robiłem, a nie chcę płacić
    > komuś stówy za przyjście i 5 minut roboty :>

    Grzejnik nie jest zapowietrzony.
    Moim zdaniem to wina uszkodzonego zaworu termostatycznego (głowicy).

    No, chyba że masz tak gorąco w pomieszczeniu, że nawet jak odkręcisz na
    maksa głowicę, to nie puszcza wody :)

    Może być jeszcze ewentualnie, jak ktoś pisał wcześniej, przykręcony powrót.
    U dołu powinno być takie pokrętło - jakby czapeczka. Trzeba to pokrętło
    odkręcić całkiem, znaczy zdjąć i w środku będzie zawór na klucz imbusowy lub
    śrubokręt płaski. Trzeba ten zawór odkręcić.

    Pozdry,
    MW

  • 18. Data: 2010-10-24 15:01:14
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > Wiem że mocno lamerskie, ale nigdy tego nie robiłem, a nie chcę płacić
    > komuś stówy za przyjście i 5 minut roboty :>

    1. Jeżeli grzejnik masz u góry ciepły a u dołu zimny - masz zbyt mały
    przepływ wody przez grzejnik.
    2. Zapowietrzony grzejnik nie szumi tylko bulgocze.

    Ad. 2
    a) Szum grzejnika może być jakimś efektem akustyczym szumiącego pionu.
    Zakręć całkowicie grzejnik i posłuchaj (przyłóż ucho) czy pion szumi. Jeżeli
    pion szumi może się okazać że nic z tym nie zrobisz. Szum pionu może być
    spowodowany bardzo różnymi czynnikami, np zaślepieniem przez jednego lub
    kilku lokatorów przepustów stropowych.
    b) szum może być spowodowany przeszkodą tkwiącą w rurach
    c) szym może być spowodowany przez zawór. W takim przypadku akustyka tego
    szumu powinna się zmieniać w trakcie kręcenia zaworem.

    Ad1.
    Masz zawór termostatyczny. Taki zawór ma kryzę regulacyjną służącą do
    regulacji przepływu wody przez grzejnik. Kryza jest pod głowicą
    terostatyczną. Głowicę zdejmuje się przez odkręcenie takiego srebrnego
    pierścienia (ręcznie lub kombinerkami). Po zdjęciu głowicy ujrzysz trzpień
    zaworu i taką mosiężną nakrętkę (często np z numerkami oznaczającymi
    nastawę). Odkręcając tę nakrętkę zwiększasz przepływ wody, dokręcając -
    tłumisz.
    Chwyć ją kombinerkami i delikatnie odkręcaj. Trzymaj rękę na grzejniku -
    powinieneś poczuć jak dolna część stanie się cieplejsza. Odkręcaj aż cały
    grzejnik będzie ciepły. Wtedy zamontuj głowicę.
    Ze zdjęć wynika że masz wymieniony grzejnik, ale został stary zawór
    przeznaczony (i wyregulowany) do grzejników żeberkowych które mają mniejsze
    opory przepływu, dlatego moim zdaniem jest konieczna regulacja nastawy
    kryzy. Może się okazać, że po skryzowaniu grzejnika ustąpią też szumy.

    P.S.
    Niczego się nie obawiaj. Na 95% niczego nie zepsujesz.
    --
    Jackare