  • 91. Data: 2010-11-02 20:58:02
    Temat: Re: ogrzewanie podlogowe a drewniane podlogi
    Od: k...@v...pl

> [...]
    > sama jej ilość zajmuje więcej miejsca - staje się lżejsza :-) i unosi
    > się do góry.
    >
    > W styropianie są gęsto upakowane pęcherzyki uwięzionego powietrza i one
    > nie mają możliwości przemieszczania się... To powietrze może
    > przemieszczać się jedynie w obrębie każdego pęcherzyka, a dalej już nie.
    > Jakim niby sposobem ciepło ma się przemieszczać w styropianie do
    > gory...? Może mi to wytłumaczysz, bo tego jednak nie wiem :-), a sam
    > zauważyłeś, że są zjawiska o których mogę nie wiedzieć... skoro Ty zatem

    W styropianie ciepło przemieszcza się trzema sposobami. Promieniowanie można
    pominąć bo jest biały. Przewodzenie po mostkach też nie ma znaczenia. Ścianka
    jest zbyt cienka. Pozostaje jedynie konwekcja jako główny parametr. Styropian to
    materiał złożony z wypełnionych w środku gazem brył zbliżonych do kuli. Kształt
    nie ma znaczenia. Ważne że to szczelne pojemniczki na gaz. Podgrzana od dołu,
    nazwijmy ją kuleczką, kuleczka styropianu zachowuje się jak bojler. Zaczyna w
    niej krążyć gaz. Ciepły unosi się do góry a po ostudzeniu się bo następna
    kuleczka odebrała cześć ciepła opada na dół. Tak jest znowu podgrzewany. Energia
    ciepła zamienia się na energię kinetyczną. Powoduje ruch gazu. Kuleczki są jedna
    nad drugą. Do każdej co jest wyżej dochodzi mniej ciepła bo zawszę cześć jest
    tracona na wywołanie ruchu gazu. Ale jak źródło ciepła jest wyżej niż styropian
    to nie ma ruchu gazu bo cieplejszy jest na górze a zimniejszy na dole. Pozostaje
    tylko promieniowanie i przewodzenie po mostkach. Łatwo to sprawdzić. Wystarczy
    poduszka elektryczna cztery kawałki styropianu wielkości poduszki i termometr.
    Styropian nie powinien być cieńszy niż 2 cm. Kładzie się kawałek styropianu na
    stole, na nim czujnik termometru. Potem poduszka elektryczna. Na nią styropian
    czujnik i znowu styropian. Poduszka ustawiona na najmniejsze grzanie zrobi stałą
    temperaturę ok 45 stopni. Na górnym termometrze stosunkowo szybko temperatura
    osiągnie prawie 45 stopni. Na dolnym termometrze pozostanie bez zmian. Nie ma
    najmniejszego znaczenia że to nie woda jak bojlerze tylko gaz. Dokładnie te same
    prawa fizyczne opisują zjawisko dla gazu i cieczy. Jak znam życie jakiś wiejski
    głupek nie uwierzy w to co napisałem. Ale to nie mój problem tylko wiejskiego
    głupka.

  • 92. Data: 2010-11-02 21:04:59
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    Jest
    Kładzie się kawałek styropianu na
    stole, na nim czujnik termometru. Potem poduszka elektryczna. Na nią styropian
    czujnik i znowu styropian.
    powinno być
    Kładzie się kawałek styropianu na
    stole, na nim czujnik termometru. Na czujnik styropian. Potem poduszka

  • 93. Data: 2010-11-02 21:46:04
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    W dniu 2010-11-02 19:35, Jacek Midura pisze:

    > Nie wiem, co chcesz zasygnalizować, pytając o rzeczy, które masz
    > napisane tuż powyżej pytania.

    Bo porownujesz bez sensu. W tej dyskusji szukamy roznicy miedzy deskami
    a terakota na podlodze przy ogrzewaniu podlogowym, a nie roznicy oporu
    cieplnego styropianu i desek (to jest w elementarnych tabelkach)

    > A po co je utrzymywać na tym samym poziomie, skoro nawet zwiększone są
    > zaniedbywalnie małe? Przypominam, że rozwiązujemy problem praktyczny, a
    > nie zadanie na ćwiczeniach z fizyki teoretycznej.

    Zacytuje wypowiedz z innego watku dotyczaca tego samego tematu.

    uzyszkodnik M napisal:
    "Sposobem na skompensowanie mniejszej przenikalności ciepła jest
    zwiększenie temperatury jastrychu - a to oznacza zwiększone straty. O
    ile - to trzeba policzyć.

    Nawet rzuciłem okiem na moje wyliczenia dla podłogówki. Przy mocy 56W/m2
    (terakota, 22C) a w dół jest 2,6W/m2 (10cm styro, 8C) - czyli 5%.
    Temperatura zasilenia 45C, podłoga 27C. Ażeby to 27C uzyskać na drewnie
    zamiast terakoty trzeba podwyższyć temperaturę zasilenia.

    Współczynnik przewodnictwa cieplnego drewna w poprzek włókien wynosi
    0,16W/mK terakota ma ok. 1W/mK - czyli 7 razy więcej. Musisz się więc
    liczyć ze zwiększeniem temperatury jastrychu lub zmniejszeniem mocy
    podłogówki. Jeśli dom jest dobrze izolowany to nie potrzebujesz tych
    56W/m2 i nie musisz dużo zwiększać temperatury jastrychu. Istotne jest
    to, że trzeba to wiedzieć PRZED zrobieniem instalacji, bo może się
    okazać, że potrzebujesz w salonie dodatkowe źródło ciepła lub liczyć się
    ze zwiększonymi stratami (zmniejsza się moc grzejnika w górę oraz
    zwiększa się moc w dół - procentowo straty są większe).

    Dotyczy to skrajnych warunków (-20C na zewnątrz, gdy zapotrzebowanie na
    moc jest maksymalne). "

    A teraz moj komentarz: z powyzszych wyliczen wynika ze straty przy
    ukladzie z terakota osiagaja 5%, dla drewna bez zmiany ocieplenia pod
    wylewka beda wieksze a wiec nie takie znowu pomijalne co usilujesz wmowic.

    Marek

  • 94. Data: 2010-11-03 11:20:02
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    W dniu 2010-11-02 21:58, k...@v...pl pisze:

> [...]
    > głupek nie uwierzy w to co napisałem. Ale to nie mój problem tylko wiejskiego

    Nie mam już siły do tego betonowego łba :/
    I odradzam komukolwiek robienie eksperymentu z poduszką elektryczną. To
    proste urządzenie grzejne bez termostatu i dobrze zaizolowane cieplnie
    przez styropian może go stopić i ulec zniszczeniu.

    Marek

  • 95. Data: 2010-11-03 14:03:05
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Nie mam juĹź siĹ&#65533;y do tego betonowego Ĺ&#65533;ba :/
    > I odradzam komukolwiek robienie eksperymentu z poduszkÄ&#65533;
    elektrycznÄ&#65533;. To
    > proste urzÄ&#65533;dzenie grzejne bez termostatu i dobrze zaizolowane cieplnie
    > przez styropian moĹźe go stopiÄ&#65533; i ulec zniszczeniu.
    >
    > Marek

    Miło że masz odrobinę samokrytyki. Wiadomo bez tego że do bystrych nie należysz.
    Pewno w wojsku byłeś kapralem. Oni są głupi i nie do zaje. Bania. Dlaczego
    odradzasz? Żeby się nie okazało że mam rację. Też sposób. Beznadziejny, ale
    jakiś. Lepszy głupi sposób niż żaden. Wychodzi ze tak jak nie masz pojęcia o
    styropianie i co się w nim dzieje, tak samo nie masz pojęcia o budowie poduszki
    elektrycznej. Znasz się na czymś? Tak z ciekawości pytam. Na styropianie się nie
    znasz, na poduszkach elektrycznych też nie. Może chociaż na paleniu gałęzi się
    znasz?

  • 96. Data: 2010-11-03 14:12:24
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Otóż to - pseudoakademickie dysputy, jak zazwyczaj w tego typu wątkach,
    > biorą górę nad rozsądkiem.
    > Niech więc ktoś poda popartą więcej niż "bo tak" wartość - np. o ile
    > większe procentowo koszty ogrzewania czekają twórcę wątku przy położeniu
    > na podłodze drewna zamiast ceramiki. Ktokolwiek?
    >
    > --
    > ŁC
    > Jak jest ochota, to pies kota wyłomota
    Nikt Ci nie poda. Nikt nie ma dwóch identycznych domów z dwoma różnymi
    wykończeniami podłogi. Pozostają tylko rozważania teoretyczne. Jedni będą
    twierdzili że płytki lepsze inni że drewno. Prawda jest taka że do każdego z
    tych materiałów musi być dostosowana instalacja. Jak będzie dostosowana to w
    każdym przypadku zużyje się tyle samo opału. Bo zużycie ma tylko związek z
    budynkiem a nie ze sposobem grzania. Jak budynek potrzebuje jakiejś mocy do
    ogrzania to trzeba tą moc dostarczyć w dowolny sposób. Można ognisko w pokoju
    napalić. Byle by miało tą moc. Amen

  • 97. Data: 2010-11-03 22:12:33
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    W dniu 2010-11-02 22:46, Marek K pisze:

    > Bo porownujesz bez sensu. W tej dyskusji szukamy roznicy miedzy deskami
    > a terakota na podlodze przy ogrzewaniu podlogowym, a nie roznicy oporu
    > cieplnego styropianu i desek (to jest w elementarnych tabelkach)

    Nie pozostaje mi nic innego, jak po raz kolejny przypomnieć pytanie
    otwierające wątek: czy jest sens kłaść drewno na podłogówkę? Dla mnie to
    zagadnienie można rozbić na dwa:
    1. czy taki układ jest ekonomiczny (nie będzie nadmiernych strat ciepła)?
    2. czy taki układ jest skuteczny (potrafi ogrzać pomieszczenie)?

    Większość wypowiedzi w tym wątku dotyczyła pierwszego problemu, więc
    moje porównanie daje właśnie na nie odpowiedź. Twoje porównanie, jak
    rozumiem, odnosi się do problemu drugiego.

    > A teraz moj komentarz: z powyzszych wyliczen wynika ze straty przy
    > ukladzie z terakota osiagaja 5%, dla drewna bez zmiany ocieplenia pod
    > wylewka beda wieksze a wiec nie takie znowu pomijalne co usilujesz wmowic.

    Ja tylko przedstawiłem to, co jest w, jak to określiłeś, "elementarnych
    tabelkach". Więc może to one coś usiłują wmówić?

    --
    Jacek Midura

  • 98. Data: 2010-11-03 22:47:52
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    W dniu 2010-11-03 23:12, Jacek Midura pisze:

> [...]
    > moje porównanie daje właśnie na nie odpowiedź. Twoje porównanie, jak
    > rozumiem, odnosi się do problemu drugiego.

    Mozesz podkrecic jasnosc wypowiedzi ?
    Wlasnie oszacowanie strat przy zmianie jednego z parametrow jest celem
    moich prob obliczen. I twierdze nadal, ze Twoje obliczenie mowi bardzo
    niewiele o poziomie strat. Zbyt uproszczone.

    Marek

  • 99. Data: 2010-11-03 23:03:58
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    W dniu 2010-11-03 15:03, kogutek pisze:

> [...]
    > znasz, na poduszkach elektrycznych też nie. Może chociaż na paleniu gałęzi się

    To moze zrob sam ten zachwalany eksperyment z poduszka elektryczna,
    chetnie poczytam w gazecie jak straz wyciaga cie z zadymionego lokalu.
    Nie masz najmniejszego pojecia o rozchodzeniu sie ciepla, a siejesz
    glupotami dookola i niestety trzeba to nieco kontrowac bo jeszcze ktos z
    wyksztalceniem nietechnicznym uwierzy w twoje wynurzenia spod kamienia.

    Reszty nie komentuje,
    sam sie ladnie przedstawiasz milionom sluchaczy ... ;)

    Marek

  • 100. Data: 2010-11-04 02:41:05
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > sam sie ladnie przedstawiasz milionom sluchaczy ... ;)
    >
    > Marek

    Wydaje mi się że lubisz duże liczby. Miliony. Ale much. One wiedzą co robią.
    Bierz z nich przykład. Smacznego.