  • 1. Data: 2010-11-25 00:17:15
    Temat: piec na wegiel a otwarte naczynie
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    dzis rozmawialem ze znajomym i stwierdzil, ze ja w instalacji CO jest
    piec na wegiel to powinno byc otwarte naczynie wyrownawcze
    (przelewowe). Czy to prawda?

    Generalnie wyglada to tak, ze jest piec gazowy + piec na ekogroszek -
    bez zasobnika.

    Co wy na to?

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2010-11-25 09:02:40
    Temat: Re: piec na wegiel a otwarte naczynie
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci
    | Czesc,
    |
    | dzis rozmawialem ze znajomym i stwierdzil, ze ja w instalacji CO jest
    | piec na wegiel to powinno byc otwarte naczynie wyrownawcze
    | (przelewowe). Czy to prawda?

    Generalnie to nie wiem czy sa jakies przepisy prawa w tej materii ale jak znam zycie
    to jakies sa. Z
    drugiej strony zdrowy rozsadek podpowiada, ze tak trzeba zrobic. Nie bedziesz musial
    cale zycie
    martwic sie o to co bedzie jak Ci sie kociol zagotuje. Znam osobiscie taki przypadek,
    ze piec
    mailowy stojacy w pomieszczeniu gospodarczym kilka metrów od domu sie zagotowal a
    wlasciciel
    zauwazyl to w ostatniej chwili, tzn w momecie kiedy w domu zrobilo sie tak goraco, ze
    sie obudzil.
    Niestety piec wymagal solidnego remontu bo wypalilo sie w nim wszystko co moglo,
    rozszczelnily sie
    wszystkie polaczenia, spalil wentylator. Wszystko bylo spowodowane tylko tym, ze
    wlasciciel nie
    zauwazyl, ze sznur uszczelnijacy drzwiczki popielnika wypadl a piec mial "lewy"
    doplyw powietrza.

    | Generalnie wyglada to tak, ze jest piec gazowy + piec na ekogroszek -
    | bez zasobnika.
    |
    | Co wy na to?

    Piec gazowy z cala instalacja w jednym obiegu zamknietym a do tego podpiety piec na
    ekogroszek z
    obiegiem otwartym za posrednictwem wymiennika ciepla.

    http://motoallegro.pl/show_item.php?item=1181180498&
    apv_visits=1 na tej aukcji (przykladowej, nie
    mojej) masz takie wymiennik i schemat podlaczenia z piecem na paliwo stale lub
    kominkiem z plaszczem
    wodnym.

    Tomasz

  • 3. Data: 2010-11-25 10:01:22
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz O." <t...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci

    > Generalnie to nie wiem czy sa jakies przepisy prawa w tej materii ale jak
    > znam zycie to jakies sa.

    Są i to szczegółowe i trochę się dziwię że właściciele domów ich nie znają,
    bo są to rzeczy które w bardzo bezpośredni sposób ich dotyczą.

    Od lipca ubiegłego roku można stosować kotły na paliwa stałe w układzie
    zamkniętym pod warunkiem wyposażenia instalacji w wymagane urządzenia
    zabezpieczające oraz pod warunkiem dostosowania kotła. Kocioł musi być
    dostosowany fabrycznie (deklaracja co do ciśnienia pracy i wyposażenie w
    chłodnicę wymiennika).

  • 4. Data: 2010-11-25 10:12:11
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Piec gazowy z cala instalacja w jednym obiegu zamknietym a do tego
    > podpiety piec na ekogroszek z
    > obiegiem otwartym za posrednictwem wymiennika ciepla.

    tak jak piszesz - tak powinno być,
    choć nalezy pamiętac, że nawet prawidłowa instalacja hydrauliczna nie
    zabezpieczy kotła przed opisanym zagotowaniem...
    to są dwie różne bajki...
    oczywiście, otwarta instalacja wodna dzieki zapasowi wody w naczyniu
    wzbiorczym
    bedzie się dłużej bronić, ale afekt końcowy bedzie dokładnie taki sam
    jak przy obiegach zamkniętych

> [...]
    > aukcji (przykladowej, nie
    > mojej) masz takie wymiennik i schemat podlaczenia z piecem na paliwo stale

    ale wymienniki staniały!
    teraz to normalnie aż grzech ich nie używać...

  • 5. Data: 2010-11-25 10:18:22
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > zabezpieczające oraz pod warunkiem dostosowania kotła. Kocioł musi być
    > dostosowany fabrycznie (deklaracja co do ciśnienia pracy i wyposażenie w

    to rozluźnienie przepisów (na wzór innych krajów UE)
    nie dotyczy kotła o jakim pisze twórca wątku...

    on MUSI mieć instalację otwartą wg przepisów PL...

  • 6. Data: 2010-11-25 11:54:29
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    Użytkownik "Bucz" <n...@...pl> napisał w wiadomości

    | a jako laik zapytam jakie sa glowne plusy uzywania wymiennika?
    | bo z moje skromnej wiedzy na ten temat widze tylko minus - dodatkowa pompka?

    Podstawowy to taki, że jak grzejesz gazem to nie grzejesz całego pieca na paliwo
    stałe, tylko to co
    jest do wymiennika.
    Poza tym zalecane jest aby piece gazowe były w układze zamknięty (o ile się nie mylę
    to ze względu
    na korozie) a nie da się połaczyć ukladu zamkniętego z otwartym w inny sposób.

    Tomasz

  • 7. Data: 2010-11-25 11:56:53
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    | wzbiorczym
    | bedzie się dłużej bronić, ale afekt końcowy bedzie dokładnie taki sam

    Dokładnie ale jak masz obieg otwarty to w przypadku zagotowana kotła to
    niebezpieczeństow wielkiego
    bum jest znikome. Woda się zagotuje a para będzie miała ujście i nie tworzy się
    niebezpieczne
    ciśnienie.

    Tomasz

  • 8. Data: 2010-11-25 13:16:28
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > niebezpieczeństow wielkiego
    > bum jest znikome. Woda się zagotuje a para będzie miała ujście i nie

    ale czemu zakładasz że ktoś bedzie na tyle szalony żeby zrobić układ
    zamknięty bez zabezpieczeń?
    imho: ryzyko bum jest dokładnie takie samo, tylko lont krótszy ;-)

  • 9. Data: 2010-11-25 13:52:14
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    | a w przypadku grzania kotlem na paliwa stale?

    Nie rozumie pytania? Ale jeżeli chodzi Ci o to, że grzejąc kotłem na paliwo stałe
    grzejesz rownież
    piec gazowy to prawda, chociaż da się to obejść. W tym temacie to już trzeba pytać
    specjalistów ale
    na pewno się da. Poza tym nie jest to tak bardzo istotne ponieważ jest to
    zdecydowanie mniejsza
    ilość wody do ogrzania.

    Tomasz

  • 10. Data: 2010-11-25 13:55:06
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    | ale czemu zakładasz że ktoś bedzie na tyle szalony żeby zrobić układ
    | zamknięty bez zabezpieczeń?
    | imho: ryzyko bum jest dokładnie takie samo, tylko lont krótszy ;-)

    Nie zakładam niczego takiego. Nawet w układzie otwartym warto zamontować dodatkowe
    zabezpieczenia w
    postaci zaworów.
    imho: Wedle mnie ryzyko jest zdecydowanie mniejsze, ale ja hydraulikiem nie jestem i
    pisze tylko to
    co mi podpowiada zdrowy rozsądek i ogólna znajomość fizyki.

    Tomasz