  • 11. Data: 2013-08-05 14:57:26
    Temat: Re: pobór energii przez WM
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-08-05 13:55, Marek pisze:

    > Ja swoja na wiosne wylaczylem. Stwierdzilem, ze nie ma sensu skoro i tak
    > okna nonstop otwarte.
    > Pewnie ze startem sezonu grzewczego zalacze.

    Czasem, gdy upały są nieznośne i trwają długo warto jednak włączyć w
    dzień WM i wyłączyć bypass, można wtedy w reku odzyskiwać chłód ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 12. Data: 2013-08-05 15:04:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 5 sierpnia 2013 13:51:36 UTC+2 użytkownik quent napisał:
    > Generalnie latem WM się nudzi, choć w ostatnie upały pracowała ;-)
    Były burzliwe dyskusje o opłacalności went-mech i główne argumnty zwolenników to
    KOMFORT bo grawitacyjna latem nie działa więc zaduch, pozatym komary itp. A tu widze
    na tej tylko grupie juz 3 użytkowników WM nie uzywa jej praktycznie latem. Znaczy
    zaduchu nie ma, komarów i innych plag równiez nie ma pomimo tego że WM wyłączona?
    No i z Twoich pomairów wychodzi że darmowa niejest. Gdzieś tak 10% całkowitego
    żużycia energi to pewnie na WM schodzi.

  • 13. Data: 2013-08-05 15:24:53
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-08-05 15:04, Kris pisze:
    > Były burzliwe dyskusje o opłacalności went-mech
    ...w których nie brałem niestety udziału.

    > ...i główne argumnty zwolenników to KOMFORT

    a to się zgadza.
    Jak potrzebujesz sterować wentylacja to nią sterujesz i TO jest komfort.
    Ja po roku wiem ile razu wentylacja spełniła swoją rolę.
    Szczególnie zimą i w okresach przejściowych.

    > bo grawitacyjna latem nie działa więc zaduch

    Zgadza się - powietrze stoi.
    WM wymusza jego ruch, dodatkowo w upały można "odzyskiwać chłód" - dom
    wolniej się nagrzewa.

    > pozatym komary

    Ja mam rolety na noc spuszczane i otwarte okna i komary/muchy mi nie
    dokuczają. Zresztą to nigdy nie był dla mnie argument ZA.

    > z Twoich pomairów wychodzi że darmowa niejest.

    Nie jest - zużywa energię elektryczną, mniej więcej w ilości o której
    pisałem. Dodatkowo zużywa filtry no i trzeba serwisować jak się zj..ie :/

    Mimo to uważam WM jako must-be ficzer w nowym domu ;)

  • 14. Data: 2013-08-05 15:31:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 5 sierpnia 2013 15:24:53 UTC+2 użytkownik quent napisał:
    > Jak potrzebujesz sterować wentylacja to nią sterujesz i TO jest komfort.

    W wcześniejszych dyskusjach KOMFORT to było to że ona chodzi i wentuluje a tam gdzie
    WM nie ma to zaduch, wilgoc i inne plagi

    > Ja po roku wiem ile razu wentylacja spełniła swoją rolę.
    > Szczególnie zimą i w okresach przejściowych.
    Latem nie spełnia bo nie działa u Ciebie i conajmniej kilku innych

    > WM wymusza jego ruch, dodatkowo w upały można "odzyskiwać chłód" - dom
    > wolniej się nagrzewa.
    Pod warunkiem że WM włączona a jak widać chociazby w tym watku to pomimo tego że jest
    to nie włączona.
    > Ja mam rolety na noc spuszczane i otwarte okna i komary/muchy mi nie
    > dokuczają. Zresztą to nigdy nie był dla mnie argument ZA.

    Dla niektórych był to jeden z podstawowych argumentów.

    > Nie jest - zużywa energię elektryczną, mniej więcej w ilości o której
    > pisałem.
    Czyli tak ok 10% całkowitego żużycia energii zapewne;)
    > Mimo to uważam WM jako must-be ficzer w nowym domu ;)
    Jak tam kto woli.

  • 15. Data: 2013-08-05 15:33:03
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > Znaczy zaduchu nie ma, komarów i innych plag równiez nie ma pomimo tego że

    Ja używam non stop i jestem zdziwiony, że ktoś rezygnuje z odzysku chłodu.

    > No i z Twoich pomairów wychodzi że darmowa niejest. Gdzieś tak 10%
    > całkowitego żużycia energi to pewnie na WM schodzi.

    Nie idzie 10% procent tylko idzie kilkanaście do ponad stu Wat (w zależności
    od mocy i rodzaju zastosowanych wentylatorów). U mnie to jest około 30W w
    dzień i kilkanaście w nocy. To mniej niż telewizor u statystycznego Polaka,
    który jest włączony przez kilka godzin dziennie. Do komputera w ogóle nie ma
    co porównywać bo to inny rząd wielkości, a o klimie nawet lepiej nie
    wspominać.

    Przy czym WM odzyskując zimno sprawia że w upały klima ma mniej roboty.
    Niektórzy twierdzą nawet że latem sa większe oszczędności dzięki rekuperacji
    niż w zimie. Nie wiem, mnie nigdy nie chciało się tego tak dokładnie liczyć.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 16. Data: 2013-08-05 15:37:24
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 05.08.2013 15:04, Kris wrote:
> [...]
    > No i z Twoich pomairów wychodzi że darmowa niejest.
    Gdzieś tak 10% całkowitego żużycia energi to pewnie na WM schodzi.

    Moze to kwestia nastawienia. Ja bym nie mogl w lecie miec zamknietych
    okien, gdy za oknem cieplo, zielen, ptaki. Moze to dla alergikow dobre
    ?? Nie wiem bo nie jestem.
    W okna wstawilismy moskitiery i komary nie przeszkadzaja.
    Okna caly czas sa na uchyle.

    Moze WM cos tam zima przy wiekszych mrozach daje, ale raczej szalu z
    odzysku nie ma. Na pewno jest wygoda, ze guziczkiem sobie wlacze
    przewietrzanie, o ile akurat jakis sasiad nie smrodzi po okolicy weglem.
    Teraz kombinuje, jak zrobic wylaczanie reku jak na dworze wyczuje sie
    smrod spalin i zalaczanie jak jest czysto.
    Kazda sugestia co do czujnika mile widziana :)

    Aspektu zaciagania smierdzacego powietrza nikt z marketingowcow nie
    porusza. Kazda firma tylko chwali, ze komfort, swieze powietrze itp. A
    starczy jeden propalowiec lub mialowiec w promieniu 500 m i juz nie da
    sie oddychac (uprzedzam dyskusje nt. kotla - nie kazdy ma super kociol
    za 10k).

    Gdybym zaplacil firmie grube tysiace za WM to bym stwierdzil, ze nie warto.
    A ze sam robilem to w zasadzie tylko koszt materialow i mojego czasu. Da
    sie jakos przelknac te kilkanascie tysi w skali calego domu i na pewno
    ciekawe, nowe doswiadczenie.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 17. Data: 2013-08-05 15:42:55
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-08-05 15:33, Ergie pisze:
    > Ja używam non stop i jestem zdziwiony, że ktoś rezygnuje z odzysku chłodu.

    A ja to mogę zrozumieć.
    Powód jest dosyć prozaiczny. Latem uwielbiam mieć kontakt z otoczeniem
    (o ile nie ma skrajności, typu burze, wichury czy inne hałasy) stąd wolę
    otwarte okna... drzwi tarasowe mam niemal non-stop otwarte.

    > Nie idzie 10% procent tylko idzie kilkanaście do ponad stu Wat

    Ja pomierzywszy zapotrzebowanie stwierdzam, że koszt jest w sumie
    niewielki. W każdym razie myślałem, że jest większy.

  • 18. Data: 2013-08-05 15:44:56
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 5 sierpnia 2013 15:33:03 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Nie idzie 10% procent tylko idzie kilkanaście do ponad stu Wat (w zależności
    > od mocy i rodzaju zastosowanych wentylatorów). U mnie to jest około 30W w
    >
    > dzień i kilkanaście w nocy.

    Pisał gość wyżej że mierzył i wyszło ok 15zl miesięcznie
    To mniej więcej 10% kosztu zuzywanej w domu energii.
> [...]
    > niż w zimie. Nie wiem, mnie nigdy nie chciało się tego tak dokładnie liczyć.
    Pod warunkiem że WM działa a w tym watku juz dwie osoby zdeklarowały że u nich latem
    nie włączają+ Kaszpir tez niedawno pisał że nie włącza

  • 19. Data: 2013-08-05 16:15:03
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

> [...]
    > statystycznego Polaka, który jest włączony przez kilka godzin dziennie.
    > Do komputera w ogóle nie ma co porównywać bo to inny rząd wielkości, a o

    Hehe i to jest argument.
    Nizej jest watek o LED. Droga analogii proponuje zamontowac oprawy LED
    zamiast innych zarowek, rezygnyjac przy okazji z wlacznikow w scianach.
    To czysta oszczednosc. Zuzycie pradu bedzie co prawda, ale jakies
    minimalne w porownaniu do non stop wlaczonego zelazka i czajnika
    elektrycznego. Gdybysmy jeszcze wlaczyli elektryczne rozmrazanie ogrodu
    zima to kwota przeznaczana na stale oswietlenie bedzie stanowic wogole
    jakis promil sumarycznego rachunku za energie. :-)

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2013-08-05 16:18:42
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > ile nie ma skrajności, typu burze, wichury czy inne hałasy) stąd wolę
    > otwarte okna... drzwi tarasowe mam niemal non-stop otwarte.

    Ja latem często jadam w ogrodzie i spędzam tam wieczory, ale drzwi z salonu
    za każdym razem za sobą zamykam. Po co zapraszać do środka muchy których na
    wsi nie brakuje.

    Pozdrawiam
    Ergie