  • 51. Data: 2009-12-19 06:03:31
    Temat: Re: pompa ciepła z odwiertem pionowym..
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 18 Gru, 19:27, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości

    > Piszesz o oczywistych sprawach a wczesniej o taniej taryfie weekendowej.
    > Zeby skutecznie ogrzewac dom w drugiej taryfie to wcale nie jest takie
    > proste. Jak lubisz spadki temp. od rana do wieczora to proste rozwiazanie
    > jest dla Ciebie.

    Mój kolega ma PC i grzeje nią tylko w 2-giej taryfie. Nie zauważyłem
    ja, ani on nie zauważył żadnych spadków temperatur powodujących
    dyskomfort. Twoje wewnętrzne przekonanie wynika IMHO z braku
    doświadczenia empirycznego.
    ;-)

    > No to dobrze ze sobie wyjasnilismy, ze rozmawiamy o komforcie. W sumie na
    > tym etapie mozemy zakonczyc dyskusje.
    Zarzucasz innym że są zaślepieni a sam nie widzisz istotnych
    fragmentów wypowiedzi (bo nie pasują do Twoich przekonań) ...
    przykład:
    " i ograniczeniu strat"

    > To moze sie wypowiedza ci ktorzy maja stosunkowo nowe domy bez wentylacji
    > mechanicznej. Ja wiem jak jest, Ty tez ale nie zauwazasz.

    Ja też wiem. Patrzymy na to samo ale widzimy co innego....
    ;-)

    > Piszemy o wietrzeniu klimatyzowanych pomieszczen, czy sensie rekuperatora??

    O tym że mylisz rekuperator z wentylacją mechaniczną. Albo rekuperator
    z centralką rekuperacyjną (czyli wentylatory wentylacji mechanicznej
    plus sterownik plus rekuperator). Rekuperator odzyskuje ciepło
    wychodzące i ogrzewa nim zaciągane powietrze. Klimatyzator ogrzewa
    powietrze na zewnątrz a ochładza wewnętrzne. Ani rekuperator ani
    klimatyzator nie służą do wentylacji i w tym sensie całkowicie nie
    masz słuszności.
    ;-)

    > A co to ma do rzeczy?

    Ceny energii?

    > Montuja tez marmury

    Łatwe do utrzymania czystości. Eksploatacja jest tania, zużycie małe.

    >, windy

    Tego wymagają przepisy prawa.
    ;-)

    >, podgrzewane zewnetrzne schody

    Tutaj inwestycja plus koszty eksploatacji (prąd) są niższe niż
    utrzymywanie ciecia co by te schody odladzał, a potencjalne straty z
    powodu pozwów zbyt duże. Więc się opłaca ekonomicznie.
    ;-)

    >, nieotwierane
    > okna...
    To pozwala zmniejszyć koszty inwestycji. Z wygodą to nie ma nic
    wspólnego. Znowu kwestia ekonomii....
    ;-)

    > Pozwol ze sie eotuje, Waszych przekonan nie zmienie, zreszta po co...

    Dla własnej satysfakcji i potrzeby spełnienia dobrego uczynku?
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 52. Data: 2009-12-19 06:24:16
    Temat: Re: pompa ciepla z odwiertem pionowym..
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 18 Gru, 15:12, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:9419a3c4-ada0-4d8b-bcd3-bca01fb7030d@
    m26g2000yqb.googlegroups.com...

    > Żadenego podstępu w moim pytaniu nie było.
    > {Przy mechanicznej piszą o 3 wymianach na godzine przy grawitacyjnej wydaje
    > mi się że jest to kilka razy mniej ale może mi sie tylko wydaje więc pytałem
    > tych którzy to wiedzą/liczyli.
    > W necie znalazłem wyliczenia że ta wymiana to 0,5 na godzine czyli 6 razy
    > mniejsza jak mechaniczna, czyli 6 razy mniej ciepła ucieka.

    Nie wiem skąd to znalazłeś, bo 0,5 to tylko dla twardzieli a przy
    mechanicznej też piszą o 2ch (opierają się na wyliczeniach sprzed 100
    lat).
    ;-)
    A... już wiem. Jest taki wskaźnik... Higieniczny... na 1 osobę.....
    Tak się przelicza wentylację grawitacyjną gdy jest więcej osób niż 4 w
    pomieszczeniu.
    ;-)

    > To pewnik czy takie tylko gdybanie?

    Gdybanie graniczące z pewnością.
    ;-)

    > Moje obserwacje są takie: tu gdzie mieszkam teraz oraz w lokalach w których
    > mieszkałem wcześniej smrodku nie było i głowa mnie ani niokogo z rodziny
    > notorycznie nie bolała. A wydaje mi się że wymiana powietrza była mniejsza
    > jak 2 na godzine.

    A zmierzyłeś czy tylko wydaje Ci się?
    A wietrzyli otwierając okna?

    > Mechaniczna tez nie odpowiada mi też z tego powodu ze musiałbym znaczaco
    > zmienić swoje nawyki. Np latem drzwi na taras mam cały czas otwarte aby
    > obserwowac córke kąpiącą sie w basenie czy doglądac grila itp.
    W lecie możesz otworzyć okna wyłączyć centralkę rekuperacyjną i
    klimatyzację i nie zmieniać nawyków...
    ;-)
    Trochę robactwa do domu naleci ale nawyków nie musisz zmieniać.
    ;-)

    > Znaczną część roku sypaim przy otwartym oknie a przy mechanicznej to bez
    > sensu. Dodatkowo drażniłaby mnie świadomośc że ciągle chodzą jakies
    > wentylatorki/rekkuperatorki i pożeraja prąd.

    Mnie drażnią komary pożerające w nocy mnie.
    ;-)
    Zysk z rekuperatora jest tylko w zimie (grzanie) i w upały w lecie
    (klimatyzacja), pozostały czas gdy temp. domu równa jest temp.
    powietrza zewnętrznego to te niewielkie ale straty. Teoretycznie
    sumarycznie średniorocznie wychodzi się na plus (licząc także koszt
    prądu). Można także wyłączyć wentylację i otworzyć okna.

    > Z tego też m. in powodu nie
    > zrobiłem cyrkulacji bo drazniła by mnie świadomość chodzacej ciągle/z
    > przerwamio pompy żrącej prad i kradnącej ciepło.

    Też tak mam. Ale się przemogę. Jak ta świadomość będzie nieznośna to
    wyłączę to w cholerę.
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 53. Data: 2009-12-19 09:35:33
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >No bo skarżyli się na migrenę spowodowaną pogodą, albo ciekami
    >wodnymi...

    Ale to sa oczywiste oczywistosci. Wiekszosc z ponad czterdziestu milionow
    ludzi w naszym kraju zyje z wentylacja grawitacyjna i gdyby to byla
    przyczyna bolu glowy to pozostala czesc by to zauwazyla, a ja nie znam
    nikogo z migrena czy innymi permanentnymi bolami czego kolwiek.

    >A ja miewam migreny. I o dziwo zdarzają się najczęściej latem po
    >przebudzeniu gdy zapomnę otworzyć okno na noc.

    Ty mozesz miec, nie napisalem ze nikt nie ma.

    >Może sobie zainstalowałeś odpromienniki radiestezyjne?

    A gdzie tam, gdyby watek pojawil sie wczesniej to moze bym to zrobil, a tak
    w nieswiadomosci zyje pewnie napromieniowany. :-)

    >Skąd Ty masz takie fakty które przeczą? Skoro je masz to się podziel,
    >bo na razie ich nie podałeś...

    Tu nie ma co podawac, wystarczy obserwowac swiat albo posluzyc sie danymi
    statystycznymi odnosnie migreny. Podejrzewam ze gdyby wentylacja
    grawitacyjna byla by taka zla jak to sie opisuje to co najmniej polowa
    naszego spoleczenstwa byla by niekomunikatywna. No chyba ze wszyscy oni
    pracuja w ZUSie, to wtedy owszem. Jednak nikt z moich znajomych nie tylko tu
    gdzie mieszkam nie potwierdza takiego stanu.

    >Wiesz coś o czym nie wiem. Podziel się.

    Chodzi glownie o to, ze ci mechaniczni nie placa za ogrzewanie wyraznie
    mniej od tych niemechanicznych, nie smierdza i nie maja bolu glowy.

    Pozdro.. TK

  • 54. Data: 2009-12-19 10:02:49
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    >ja, ani on nie zauważył żadnych spadków temperatur powodujących
    >dyskomfort. Twoje wewnętrzne przekonanie wynika IMHO z braku

    Jaki Twoim zdaniem bedzie spadek temp. w ciagu dnia przy dzisiejszych temp.
    ponizej -10C przez kilka juz dni??
    Ja widze u siebie jak pracuje kociol teraz, ile razy dluzej i ile razy
    czesciej sie zalacza w ciagu dnia. Temp. jest stala, ale ilosc spalonego
    gazu jest nieporownywalna. Grzeje tez w innych miejscach i widze jakie sa
    spadki temp. przez noc w roznych budynkach. Spadek temp. o 5C przy mrozie
    sporo ponizej -10C to zadne niewiadomo co. Do tego dochodzi bezwladnosc
    (zakladam) podlogowki, ktora czuc moze po 3 godzinach. Tak wiec zanim
    pojdziesz spac to bedzie zimno w domu i w nogi nawet jak ogrzewanie bedzie
    juz chodzic.

    >Zarzucasz innym że są zaślepieni a sam nie widzisz istotnych
    >fragmentów wypowiedzi (bo nie pasują do Twoich przekonań) ...
    >przykład:
    >" i ograniczeniu strat"

    No ale jest jakis ogolny sens tej dyskusji. Znajdziesz wiecej slow do
    ktorych sie nie odnioslem.

    >Ja też wiem. Patrzymy na to samo ale widzimy co innego....

    Najwyrazniej.
    Sugerujesz, ze wiekszosc miewa migreny i bole glowy z powodu wentylacji
    grawitacyjnej?? Troche tego ludu by bylo.

> [...]

    >powietrze na zewnątrz a ochładza wewnętrzne. Ani rekuperator ani
    >klimatyzator nie służą do wentylacji i w tym sensie całkowicie nie

    Czegos nie lapie.
    Rozmawiamy o wentylacji mechanicznej z rekuperatorem. Dla mnie to komplet.
    Jaki jest inny sens stosowania rekuperatora? Mieszanie tego z klimatyzatorem
    nie wiem czemu ma sluzyc.

    >Ceny energii?

    Oby tylko, ale dalej nie widze korelacji z tematem.

    >Łatwe do utrzymania czystości. Eksploatacja jest tania, zużycie małe.

    Inwestycja niewspolmiernie wieksza. Naprawde myslisz ze banki wyklada sie
    marmurami dla lepszego utzymania czystosci?? Jest tyle innych tanszych
    materialow spelniajacych te funkcje.

    >To pozwala zmniejszyć koszty inwestycji. Z wygodą to nie ma nic
    >wspólnego. Znowu kwestia ekonomii....

    Ale wentylowac trzeba, wiec skoro oszczedzono na oknach to mamy wentylacje
    mechaniczna i brak przeciagow, ciagle swierze powietrze i co tam jeszcze.
    Kwestia ekonomii takiego rozwiazania moze byc kluczowa.

    >Dla własnej satysfakcji i potrzeby spełnienia dobrego uczynku?

    No nie wiem, dla czego Ty to robisz? :-)

    Pozdro.. TK

  • 55. Data: 2009-12-19 13:09:44
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 19 Gru, 10:35, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > ludzi w naszym kraju zyje z wentylacja grawitacyjna i gdyby to byla
    > przyczyna bolu glowy to pozostala czesc by to zauwazyla,
    Zauważyła i "medycyna" to opisała.
    ;-)
    >a ja nie znam
    > nikogo z migrena czy innymi permanentnymi bolami czego kolwiek.

    No bo to mit o tym że przy "grawitacyjnej" nie występuje wymiana
    powietrza z otoczeniem....
    ;-)

    Czyli wentylacja działała ... (pewnie ze 2 wymiany na godzinę).

    > A gdzie tam, gdyby watek pojawil sie wczesniej to moze bym to zrobil, a tak
    > w nieswiadomosci zyje pewnie napromieniowany. :-)

    :-)

    > Tu nie ma co podawac, wystarczy obserwowac swiat albo posluzyc sie danymi
    > statystycznymi odnosnie migreny.
    Nie wszystko obejmuje statystyka, a i termin "migrena" nie był używany
    w sensie medycznym w tym wątku.
    ;-)
    Zobacz statystyki spożywania środków przeciwbólowych ... choć wcale
    nie twierdzę że wszystko było spowodowane złą wentylacją. Wręcz
    odwrotnie, myślę że przy grawitacyjnej, w zimie mieszkania są
    przewentylowane. A jak ktoś ma za mało spraną wentylację to nadrabia
    to otwieraniem okien. Straty przez wentylację są więc spore.
    ;-)

    Masz jakieś dane czy tak gdybasz?

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 56. Data: 2009-12-19 14:00:36
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 19 Gru, 11:02, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Jaki Twoim zdaniem bedzie spadek temp. w ciagu dnia przy dzisiejszych temp.
    > ponizej -10C przez kilka juz dni??

    A jaki jest sens tego pytania?
    ;-)

    > No ale jest jakis ogolny sens tej dyskusji. Znajdziesz wiecej slow do
    > ktorych sie nie odnioslem.

    Właśnie chodzi o ogólny sens który wypaczyłeś odnosząc się tylko do
    połowy zdania.
    ;-)
    To taj jakbyś przytoczył za kimś że "nie piję wódki" zapominając że
    druga część zdania była "w małych ilościach"
    ;-)

    > Najwyrazniej.
    > Sugerujesz, ze wiekszosc miewa migreny i bole glowy z powodu wentylacji
    > grawitacyjnej?? Troche tego ludu by bylo.

    Mówię że większość ich nie ma więc wymiana z otoczeniem powietrza nie
    jest taka mała jak się wydaje.

> [...]
    > Jaki jest inny sens stosowania rekuperatora? Mieszanie tego z klimatyzatorem
    Nawet nie pamiętasz (?) swojego stwierdzenia od którego to się
    zaczęło:
    " Rekuperator to wlasnie nic innego jak tworzenie potrzeb". Na to
    dostałeś (poniekąd słuszną) uwagę że "rekuperator" jest tylko
    dodatkiem do wentylacji. Jest to dodatek do wentylacji tak samo jak
    klimatyzator. Różnica między wentylacją mechaniczną a grawitacyjną
    jest taka że ta pierwsza jest "sterowalna" i "obserwowalna" a nawet
    może być "stabilna" co jest praktycznie niemożliwe przy grawitacyjnej.

    > Oby tylko, ale dalej nie widze korelacji z tematem.

    Jak to nie ma. Po podniesieniu cen energii wzrośnie opłacalność
    inwestycji.
    ;-)

    > Inwestycja niewspolmiernie wieksza. Naprawde myslisz ze banki wyklada sie
    > marmurami dla lepszego utzymania czystosci?? Jest tyle innych tanszych
    > materialow spelniajacych te funkcje.

    Może dlatego że w inny sposób przynosi im to zysk... przecież nie
    robią tego tylko po to by wydać pieniądze...
    ;-)

    > Ale wentylowac trzeba, wiec skoro oszczedzono na oknach to mamy wentylacje
    > mechaniczna i brak przeciagow, ciagle swierze powietrze i co tam jeszcze.
    > Kwestia ekonomii takiego rozwiazania moze byc kluczowa.

    No właśnie. Skoro to robią to "się opłaca".
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 57. Data: 2009-12-19 14:35:46
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >No bo to mit o tym że przy "grawitacyjnej" nie występuje wymiana
    >powietrza z otoczeniem....

    No i dotarlismy do sedna.

    >Masz jakieś dane czy tak gdybasz?

    Czytam, rozmawiam i slysze co ludziska pisza i mowia, roznice pewnie jakies
    sa, ale nie powalaja. Nie jest to opisywane kilkadziesiat procent, podobno
    nawet 80%.

    Pozdro.. TK

  • 58. Data: 2009-12-19 15:18:23
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >A jaki jest sens tego pytania?

    Ciekaw jestem jakich spadkow spodziewasz sie w porach bez ogrzewania i czy
    moze to byc komfortowe.
    Pisalem wyzej, ze grzanie druga taryfa nie jest proste i trzeba wziac to pod
    uwage. Watpliwe wydaje mi sie na dzis, ze z sama podlogowka uruchamiana w
    godzinach drugiej taryfy da sie komfortowo mieszkac. Niezaleznie od tego co
    to za podlogowka. Elektryczna wypada jeszcze gorzej, bo praktycznie nie daje
    zadnych mozliwosci sterowania w ciagu dnia poza druga taryfa. Zbooy pisal o
    wartosciowej taryfie weekendowej, dla mnie praktycznie nieistotnej.

    >Właśnie chodzi o ogólny sens który wypaczyłeś odnosząc się tylko do
    >połowy zdania.

    >To taj jakbyś przytoczył za kimś że "nie piję wódki" zapominając że
    >druga część zdania była "w małych ilościach"

    To moze uscislijmy. Caly sens moich wypowiedzi dotyczy tezy pisanej przez
    kolege Zbooya jakoby instalacja mechaniczna to dzis tak samo podstawowa
    instalacja jak prad, co i woda. Inaczej to smrod ale cieply. Ty dolozyles
    bole glowy i na tym sie skupmy. Jezeli dojdziemy do wniosku, ze wentylacja
    grawitacyjna to nie jakies jakosciowo sredniowiecze i daje sie przy tym
    normalnie zyc, to dalej mozemy dyskutowac o innych cechach. Dla mnie
    przyrownywanie wentylacji mechanicznej do nie posiadania pradu, wody,
    ogrzewania jest po prostu dalekie od prawdy. Teraz co do ograniczenia strat.
    Ktos tam sobie liczyl ile wymian na godzine jest przy wentylacji
    grawitacyjnej, podobno mniej jak przy mechaniczne. Gdyby grawitacyjna miala
    tyle wimian jak mechaniczna to straty byly by znacznie wieksze. Teraz
    komfort, jezeli chce sie miec wiecej swiezego powietrza to wiadomo, ze
    trzeba je wtloczyc do srodka w wiekszej ilosci a to kosztuje. By kosztowalo
    mnie to oczywiste jest, ze rekuperator jest idealnym rozwiazanie obnizajacym
    koszty wymiany. Ten komfort i zmniejszenie strat jest ze soba scisle
    powiazane i nie widze potrzeby rozpisywania sie na ten temat jakos
    oddzielnie. Sprawna wentylacja grawitacyjna zapewnia to co trzeba w sposob
    podstawowy i wystarczajacy. Dla tego nie zgodze sie, ze wentylacja
    mechaniczna to jedyna opcja ktora gwarantuje nam normalne zycie.

> [...]

    >jest taka że ta pierwsza jest "sterowalna" i "obserwowalna" a nawet
    >może być "stabilna" co jest praktycznie niemożliwe przy grawitacyjnej.

    Ale czepiasz sie, przeciez rozmawiamy o wentylacji mechanicznej w ogole. O
    ile sensu samej wentylacji mechanicznej mozna dopatrywac sie latem, o tyle
    zima pewnie generowala by wiecej strat jak grawitacyjna. Rekuperator to taki
    synonim calosci. Zauwaz, ze podnoszona byla teza szczelnych okien, drzwi a
    tym samym niedzialajacej wentylacji grawitacyjnej w ogole. Do tego
    samopoczucie do du.., wilgoc, smrod i robale. Nie rozprawiamy przeciez o
    danych fabrycznych samych rekuperatorow.

    > Oby tylko, ale dalej nie widze korelacji z tematem.

    >Jak to nie ma. Po podniesieniu cen energii wzrośnie opłacalność
    >inwestycji.

    W druga taryfe, czy rekuperator (went. mech.)? Zdaje sie, ze w tym
    stwierdzeniu chodzilo o hipotetyczna cene gazu i sam nie wiem czego, bo i o
    samowystarczalnosci byla mowa.

    >Może dlatego że w inny sposób przynosi im to zysk... przecież nie
    >robią tego tylko po to by wydać pieniądze...

    Za odsetki od kredytow hipotecznych stac ich na to zeby bylo sliczniutko.
    :-)

> [...]
    > Kwestia ekonomii takiego rozwiazania moze byc kluczowa.

    No właśnie. Skoro to robią to "się opłaca".

    No oczywiscie, przeciez temu nie przeczylem. Szczerze mowiac troche mi sie
    smiac chcialo bo problem w tym, ze rozmawiamy o domach jednorodzinnych a nie
    wiezowcach. Tam moze bardziej oplaca sie robienie wentylacji mechanicznej
    jak budowanie kilku kominow, byc moze jest to jedyna mozliwa metoda w ogole.
    Wykorzystujac kanaly wentylacji mozna zapewnic latem klimatyzacje, a
    skorelowanych powodow zapewne jest znacznie wiecej.

    Pozdro.. TK

  • 59. Data: 2009-12-19 17:16:20
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 19 Gru, 16:18, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > godzinach drugiej taryfy da sie komfortowo mieszkac. Niezaleznie od tego co

    Toż podałem Ci realny przykład kolegi u którego wystarcza. Twoje
    "wydaje mi się" traci więc dla mnie znaczenie...
    ;-)

    > To moze uscislijmy. Caly sens moich wypowiedzi dotyczy tezy pisanej przez
    > kolege Zbooya jakoby instalacja mechaniczna to dzis tak samo podstawowa
    > instalacja jak prad, co i woda.

    No to czegoś nie doczytałem...
    ;-)

    > Ty dolozyles
    > bole glowy i na tym sie skupmy.

    ????

    >Jezeli dojdziemy do wniosku, ze wentylacja
    > grawitacyjna to nie jakies jakosciowo sredniowiecze i daje sie przy tym
    > normalnie zyc, to dalej mozemy dyskutowac o innych cechach.

    A ja w którym miejscu twierdziłem inaczej?

    > Teraz co do ograniczenia strat.
    > Ktos tam sobie liczyl ile wymian na godzine jest przy wentylacji
    > grawitacyjnej, podobno mniej jak przy mechaniczne.

    A niby dlaczego miała by być różnica? Przy grawitacyjnej jest więcej
    tlenu w powietrzu? Łatwiej się oddycha "grawitacyjnym powietrzem"?
    Grawitacyjna sprawniej smród usuwa?
    ;-)

    >Gdyby grawitacyjna miala
    > tyle wimian jak mechaniczna to straty byly by znacznie wieksze.

    A gdyby wyłączyć mechaniczną to nie było by w ogóle strat (i wymiany
    powietrza).
    I co z tego?
    ;-)

    > Sprawna wentylacja grawitacyjna zapewnia to co trzeba w sposob
    > podstawowy i wystarczajacy.

    No właśnie... sprawna!
    Czyli podsumowując:

    1) niesprawna grawitacyjna to bóle głowy, smrodek ale teoretycznie
    mniejsze koszty (o tym zaraz powiem) względem mechanicznej z
    rekuperacją

    2) Sprawna wentylacja grawitacyjna to dużo większe koszty niż przy
    wentylacji mechanicznej z rekuperacją.

    A co do kosztów z pkt 1 to i tak może się okazać że mechaniczna z
    rekuperacją wychodzi taniej.... kwestia kosztów ogrzewania i różnicy w
    przepływach.

    > Dla tego nie zgodze sie, ze wentylacja
    > mechaniczna to jedyna opcja ktora gwarantuje nam normalne zycie.

    To jest dla mnie nowy motyw...
    ;-)

    > W druga taryfe, czy rekuperator (went. mech.)?

    W wentylację mechaniczną z rekuperacją.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 60. Data: 2009-12-19 18:28:17
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    >A co do kosztów z pkt 1 to i tak może się okazać że mechaniczna z
    >rekuperacją wychodzi taniej.... kwestia kosztów ogrzewania i różnicy w
    >przepływach.

    Pół królestwa dla tego kto udowodni że kilka/kilkadziesiąt tysiecy
    zainwestowane w wentylacje mechaniczna +rekuperator sie zwróci w rozsądnym
    czasie.

    Kris