  • 1. Data: 2009-07-05 12:00:24
    Temat: problem: spadający sufit
    Od: on <o...@o...no>

    Może ktoś się z tym zetknął... i doradzi co dalej.

    Jakiś czas temu oderwał mi się od sufitu kawał tynku (około. 1 x 2 m).
    Podobno 'odparzony'. Bez specjalnej przyczyny, nikt mnie nie zalał, ot
    tak po prostu znudziło mu się na suficie i spadł.
    Reszta trzymała się bardzo mocno.
    Po jakimś czasie zauważyłem, że tynk odkleja się dalej. Skutek jest
    taki, że co kilka tygodni (ostatnio bardzo przyspieszyło) muszę zerwać
    to co jest w powietrzu by nie spadło na głowę. Co ciekawe po zerwaniu
    reszta trzyma się naprawdę mocno ... przez kilka dni.

    - Co może być przyczyną takiego stanu? (podobno na samym początku bywały
    podobne problemy na osiedlu, ale po tylu latach...)

    - Dlaczego to się nadal odkleja i czy można to zatrzymać?

    - Czy jest szansa, że problem występuje tylko w jednym pokoju czy cała
    chata do remontu?

    - Co z tym zrobić? (szczególnie z innymi pomieszczeniami gdzie wszystko
    jest na razie OK)

    /dodatkowe informacje: to jest mieszkanie w budynku, budynek ma ponad 7
    lat, tynk ma grubość 2 cm i jest położony na jakąś brązową substancję
    naniesioną na beton. Po oderwaniu na suficie prawie nie ma białych
    śladów tynku, za to tynk nosi ślady tej substancji (brązowy od strony
    sufitu).

  • 2. Data: 2009-07-06 19:40:22
    Temat: Re: problem: spadający sufit
    Od: "W." <h...@g...pl>

    Użytkownik "on" <o...@o...no> napisał w wiadomości
> [...]
    > naniesioną na beton. Po oderwaniu na suficie prawie nie ma białych śladów
    > tynku, za to tynk nosi ślady tej substancji (brązowy od strony sufitu).
    U mnie tynk spadł z sufitu po 20 latach. Zaczął spadać kawałami 1m, 2m .
    Musiałam cały tynk na suficie skuć i zrobić nowy. Miałam dobrego fachowca,
    bo po 15 latach trzyma sie dobrze.
    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2009-07-08 03:21:54
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    . Co ciekawe po zerwaniu
    > reszta trzyma się naprawdę mocno ... przez kilka dni.
    >
    > - Co może być przyczyną takiego stanu? (podobno na samym początku bywały
    > podobne problemy na osiedlu, ale po tylu latach...)

    Jeżeli to bloki z tzw wielkiej płyty lub innych prefabrykowanych elementów
    to może to wyglądać tak, że podczas wibrowania prefabrykatu w tzw fabryce
    domów, formę wysmarowano świńtwem typu ropa lub olej silnikowy bo właściwej
    substancji zabrakło, została sprzedana na lewo a produkcja musiała "iść".
    Smarowanie takie wykonuje się po to by po zawibrowaniu elementu łatwo i bez
    uszkodzeń oddzielić go od formy. Użycie ropy lub oleju silnikowego skutkuje
    jednak tym że prefabrykat jest tłusty i niestety nie da się go umyć i
    odtłuścić. Skutkuje to też tym że niczego nie da się do takiego elementu
    przykleić. Niczego a w szczególności tynku.
    Znam całe takie osiedle w Bytomiu gdzie odwalono taką partaninę. Domy z
    początku lat 80-tych. Jedyne co wtedy ludzie mogl sobie zrobić to zamontować
    boazerię. Teraz są płyty GK, panele itp więc łatwiej coś z tym zrobić.
    Ta brązowa substancja to może być właśnie jakiś taki "oddzielacz" tłustj
    powierzchni prefabrykatu, jakaś żywica lub specjalna farba. Pewnie właśnie
    skończyła się jej trwałość i już nie potrafi utrzymać ciężkiego skądinąd
    tynku. IMHO i tak dużo wytrzymała
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2009-07-08 04:33:02
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik "on" <o...@o...no> napisał w wiadomości

    Wziąć fachowca - niech założy siatkę tynkarską na cały sufit i otynkuje.
    Inna opcja sufit podwieszany.

  • 5. Data: 2009-07-08 07:54:37
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    > Wziąć fachowca - niech założy siatkę tynkarską na cały sufit i otynkuje.
    > Inna opcja sufit podwieszany.

    ale jeżeli to wibrobeton to życzę powodzenia w kotwieniu tej siatki, chyba
    musiałby kołki strzelać...
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2009-07-08 08:53:13
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jackare" <...@s...de.pl> napisał w wiadomości

    > ale jeżeli to wibrobeton to życzę powodzenia w kotwieniu tej siatki, chyba
    > musiałby kołki strzelać...
    > --
    > Jackare

    Ale nie odpadnie.

  • 7. Data: 2009-07-08 19:36:17
    Od: Rentier <f...@g...com>

    E,tam.
    Wiertło SDS,kołki rozporowe 6mm do tego krótkie wkręty z czymś co siatkę przytrzyma i
    po zawodach.

  • 8. Data: 2009-07-09 10:16:23
    Od: on <o...@o...no>

> [...]
    > tzw fabryce domów, formę wysmarowano świńtwem typu ropa lub olej
    > silnikowy bo właściwej substancji zabrakło,

    to by wiele wyjaśniało ale to osiedle ma niecałe 10 lat.
    zupełnie inne technologie, itp.

> [...]
    > właśnie skończyła się jej trwałość i już nie potrafi utrzymać ciężkiego
    > skądinąd tynku. IMHO i tak dużo wytrzymała

    i tu pytanie do specjalistów czy to "oddzielacz" by szalunek łatwo
    odszedł czy jakiś podkład by tynk lepiej trzymał (przynajmniej w teorii).

    wstępnie stawiam na to drugie i tym bardziej się zastanawiam dlaczego
    się tynk odkleja. bo efekt jest taki jakby odsłonięcie kolejnego obszaru
    przez zerwanie lub odkucie tynku obok powodowało np. dostęp powietrza i
    przez to dalsze odklejanie.

    za każdym razem jest tak samo, gdy oderwę wszystko co nie przylega
    naprawdę ściśle do sufitu po kilku dniach kolejne kilka kilkanaście
    centymetrów od krawędzi ulega odklejeniu.
    jak to zerwę, za chwilę kolejny płat jest gotów do rwania.

    gdybym sam nie zobaczył to bym nie uwierzył...

  • 9. Data: 2009-07-09 10:20:14
    Od: on <o...@o...no>

    On 2009-07-08 21:36, Rentier wrote:

    > E,tam.
    > Wiertło SDS,kołki rozporowe 6mm do tego krótkie wkręty z czymś co siatkę
    > przytrzyma i po zawodach.

    To się da zrobić, to nie jest wielka płyta, osiedle jest nowe.
    Siatka, kołki, nowy tynk, ok, tylko czy w pomieszczeniach gdzie jeszcze
    nie ma żadnych oznak problemu to robić i czy kłaść na istniejący tynk
    czy zrywać wszystko?
    doradźcie bo sam już nie wiem co dalej.

  • 10. Data: 2009-07-09 13:33:40
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    > to by wiele wyjaśniało ale to osiedle ma niecałe 10 lat.
    > zupełnie inne technologie, itp.

    Partactwo jest tak stare jak ludzkość...