  • 1. Data: 2010-06-21 09:15:06
    Temat: solary - nadmiac ciepla co zrobic?
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    mam pytanie, bo nie wiem jak to jest. Gdy jestesmy i zuzywamy ciepla
    wode, to taki system solarow jakos tam funkcjonuje. A co gdy nas nie
    ma i np. wyjechalismy latem np. na 2-3 tygodnie a slonce grzeje. Co z
    cieplem z kolektorow?

    1. gdy mamy basen, to moze podlaczyc sie do obwodu basenu i oddawac
    nadmiar ciepla

    2. a gdy nie mamy?

    A czy kolektory sloneczne wystepuja z jakimis zaluzjami aby je
    zaslonic aby nie absorbowaly ciepla? A moze zalaczamy obwod cos ala
    chlodnica (duza powierzchnia jak w chlodnicy samochodowej +
    wentylator)?

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2010-06-21 09:47:59
    Temat: Re: solary - nadmiac ciepla co zrobic?
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > wode, to taki system solarow jakos tam funkcjonuje. A co gdy nas nie
    > ma i np. wyjechalismy latem np. na 2-3 tygodnie a slonce grzeje. Co z

    Nic, pompa sie nie wlaczy i tyle.

    > 1. gdy mamy basen, to moze podlaczyc sie do obwodu basenu i oddawac
    > nadmiar ciepla
    >
    > 2. a gdy nie mamy?

    A gdy nie mamy to w sterowniku aktywujemy wlasciwa funkcje, ktora powoduje,
    ze zasobnik jest studzony noca przez wlaczenie pompy i przeplyw glikolu
    przez kolektor.

> [...]
    > zaslonic aby nie absorbowaly ciepla? A moze zalaczamy obwod cos ala
    > chlodnica (duza powierzchnia jak w chlodnicy samochodowej +

    Zasloniecie kolektora nie zaszkodzi, ale az tak bardzo nie ma czym sie
    przejmowac, bo uklad jest zabezpieczony.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2010-06-21 19:57:44
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości

    > Nic, pompa sie nie wlaczy i tyle.

    nooo -nic , pompa sie nie włączy , glikol sie zagotuje i po zabawie.

    > A gdy nie mamy to w sterowniku aktywujemy wlasciwa funkcje, ktora
    > powoduje, ze zasobnik jest studzony noca przez wlaczenie pompy i przeplyw
    > glikolu przez kolektor.

    Sposób dobry przy odpowiednio dużym zbiorniku wody - musi miec taka
    pojemnosc cieplną aby przejął energię z całego dnia.

    > Zasloniecie kolektora nie zaszkodzi, ale az tak bardzo nie ma czym sie
    > przejmowac, bo uklad jest zabezpieczony.

    Czym?
    Dzwniłem kiedyś do jednej firmy od solarów - i byłem zachecany, och i ach.
    Ale jak stwierdziłem ze to ma byc w domku letniskowym gdzie czesto nie ma
    prądu ani ludzi to sie dowiedzialem ze sie nie da -"płyn sie zagotuje".
    Widzialem ostatnio solar osłoniety białą folią - dom jeszcze nie
    zamieszkały - ale ktos kłopoty przewidział :-)

    b.

  • 4. Data: 2010-06-21 20:29:09
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Budyń wrote:
    > Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości

    > nooo -nic , pompa sie nie włączy , glikol sie zagotuje i po zabawie.

    amen

    > Sposób dobry przy odpowiednio dużym zbiorniku wody - musi miec taka
    > pojemnosc cieplną aby przejął energię z całego dnia.

    Dlatego solara sie tak dobiera aby nagrzanie zbiorniak zajmowało sporą część
    dnia. Zbyt duże solary to proszenie sie o problemy

> [...]
    > -"płyn sie zagotuje". Widzialem ostatnio solar osłoniety białą folią
    > - dom jeszcze nie zamieszkały - ale ktos kłopoty przewidział :-)

    sa specjalne żaluzje ale kosztują majątek :)

  • 5. Data: 2010-06-21 23:12:56
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > nooo -nic , pompa sie nie włączy , glikol sie zagotuje i po zabawie.

    Wiesz co, nie chce mi sie juz odpowiadac na te wszystkie wydumane problemy i
    "wydaje mi sie" opinie. Nie zebym pil do Ciebie, ale najzwyczajniej nie chce
    mi sie. Sprobuje jeszcze raz.
    Jak glikol sie zagotuje to nic sie nie stanie, nic kompletnie nic. Glikolu w
    instalacji jest kilkanascie litrow, w samym kolektorze zaledwie male kilka.
    Odparowany glikol, a raczej wzrost jego obietosci przejmie naczynie
    wzbiorcze. Jak zrobi sie chlodniej glikol sie skropli i tyle.

    > Sposób dobry przy odpowiednio dużym zbiorniku wody - musi miec taka
    > pojemnosc cieplną aby przejął energię z całego dnia.

    Niemozliwe przy uzytkowej calorocznie instalacji. Poza tym duzy zbiornik
    wolniej wychlodzi sie noca.

    > Czym?

    Tym samym co kazda instalacja CWU

> [...]
    > Ale jak stwierdziłem ze to ma byc w domku letniskowym gdzie czesto nie ma
    > prądu ani ludzi to sie dowiedzialem ze sie nie da -"płyn sie zagotuje".

    Nastepny ociemnialy sprzedawca. I co z tego jak sie zagotuje 2 - 3 litry
    glikolu w samym tylko kolektorze?

    > Widzialem ostatnio solar osłoniety białą folią - dom jeszcze nie
    > zamieszkały - ale ktos kłopoty przewidział :-)

    Lepiej oslaniac jak nie oslaniac, ale wiekszego problemu nie ma.
    Zeby nie byc goloslownym, przeczytaj co w linku pisza:
    http://kolektorysloneczne.org/masz-pytania/57-zabezp
    ieczenie-ukadu-solarnego-przed-dugotrwaym-przegrzewe

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2010-06-22 05:51:35
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > http://kolektorysloneczne.org/masz-pytania/57-zabezp
    ieczenie-ukadu-solarnego-przed-dugotrwaym-przegrzewe

    No własnie - pełny arytykuł omawiający zagrozenia i sposoby ich unikania -
    a ty sobie lekceważąco stwierdzasz "nie ma problemu".
    Chociaż dobrze ze tego linka podrzuciłeś :-)

    b.

  • 7. Data: 2010-06-22 09:21:27
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > unikania - a ty sobie lekceważąco stwierdzasz "nie ma problemu".
    > Chociaż dobrze ze tego linka podrzuciłeś :-)

    Nie rozumiem, uklad jest tak zabezpieczony, ze nie ma problemu. Pytanie bylo
    co jak sie wyjedzie na wakacje, no wiec nie ma problemu bo jest opanowany.
    :-)

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-06-22 11:47:30
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    >
    > Nie rozumiem, uklad jest tak zabezpieczony, ze nie ma problemu. Pytanie
    > bylo co jak sie wyjedzie na wakacje, no wiec nie ma problemu bo jest

    Czyj jest zabezpieczony, twój? Jak ktos pyta to moze ma kłopoty ze swoim,
    albo jest to jakas samoróbka, w której trzeba dopasować elementy.
    Stwierdzenie, ze układ jest zabezpieczony chyba nie dotyczy wszystkich? :-)
    Twój link na pewno sie przyda w projektowaniu układu solarnego.

    b.

  • 9. Data: 2010-06-22 22:55:39
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > albo jest to jakas samoróbka, w której trzeba dopasować elementy.
    > Stwierdzenie, ze układ jest zabezpieczony chyba nie dotyczy wszystkich?

    Moze masz racje. Odpowiadam na konkretne pytanie, przy najmniej tak mi sie
    wydaje. Przyjalem, ze gdyby chodzilo o zabezpiecznie ukladu to pytanie bylo
    by w stylu jak zabezpieczyc uklad. Problem nadmiaru ciepla ogolnie jest dosc
    czesto poruszany wsrod sceptykow. Natchniony wczesniejszymi dyskusjami
    podswiadomie pewnie tak do tego podszedlem, byc moze nieslusznie.

    > Twój link na pewno sie przyda w projektowaniu układu solarnego.

    Oby z pozytkiem dla grupy. :-)

    Pozdro.. TK