  • 11. Data: 2010-11-08 20:24:56
    Temat: Re: sterownik pokojowy a ciągłe grzanie
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    > 1) wyłącz czujnik temp. pokojowej (ten wewnątrz domu),
    ok
    > 2) przestań używać dodatkowych źródeł ciepła (kominek, farelka itp),
    zrozumiałe
    > 3) w pomieszczeniu, w którym wisi regulator, ustaw zawory termostatyczne
    > na grzejnikach na max,
    zrozumiałe
    > 4) zawory w pozostałych pomieszczeniach ustaw wedle życzenia (ustaw żądaną
    > temperaturę powietrza w pokoju),
    tak robiłem
    > 5) na sterowniku ustaw temperaturę jaką chcesz mieć w pomieszczeniu gdzie
    > on wisi,
    np 22 st, ale wczesniej go wyłączyłem !!!!
    > 6) ustaw krzywą grzewczą na najniższą z możliwych i podnieś ją o 20% (tzn.
    > jeśli zakres krzywych masz od 1 do 10, to ustaw ją na 3),
    jest 4
    > 7) odczekaj 1-2 dni,
    > 8) odczytaj aktualną temperaturę pokojową ze sterownika (wykonaj np. 3
    > odczyty w ciągu dnia) i porównaj ją z zadaną na tymże sterowniku dla
    > danego okna czasowego,
    przeciez jest wyłączony !!!

  • 12. Data: 2010-11-08 20:34:33
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości

    > np 22 st, ale wczesniej go wyłączyłem !!!!
    > [...]
    > przeciez jest wyłączony !!!

    Nie chodzi o wyłączenie sterownika pokojowego tylko spowodowanie, żeby
    sterownik nie sterował kotłem. Trzeba wypiąć przewody ze storownika -
    odkręcić i zewrzeć np. wsadzić obydwa przewody pod jedna śrubkę zacisku w
    sterowniku pokojowym:

    Zamiast

    [o]-------------
    [o]-------------

    Zrobić tak:

    [o]
    [o]<=======

    :)

  • 13. Data: 2010-11-08 20:55:44
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    no to jak będzie zwarty czyli nie będzie sterował to :
    8) odczytaj aktualną temperaturę pokojową ze sterownika (wykonaj np. 3
    odczyty w ciągu dnia) i porównaj ją z zadaną na tymże sterowniku dla danego
    okna czasowego,

    jak piec będzie cały czas chodził jak działą podłogówka ( tylko wtedy)
    to co dają te ustawiania

  • 14. Data: 2010-11-08 21:09:57
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > danego
    > okna czasowego,
    >
    > jak piec będzie cały czas chodził jak działą podłogówka ( tylko wtedy)

    Reguluj temperaturę wody CO tak, żeby ustabilizował Ci się konkretna wartość
    temperatury w domu.
    A co dają ? Przeczytaj dokładniej co było pisane.

  • 15. Data: 2010-11-08 21:11:24
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
> [...]
    > danego
    > okna czasowego,
    >
    > jak piec będzie cały czas chodził jak działą podłogówka ( tylko wtedy)

    Kocioł ma być sterowany przez "pogodówkę", a sterownik ma służyć tylko do
    zadania temperatury wewnątrz budynku.
    Kocioł ma dobierać temperaturę w obiegu co na podstawie:
    1) temperatury na zewnątrz,
    2) krzywej grzewczej,
    3) zadanej temperatury wewnątrz budynku.
    Czujnik temperatury w sterowniku pokojowym ma nie mieć wpływu na pracę
    kotła, ale jest potrzebny żebyś Ty mógł odczytywać z niego temperaturę :)

    --
    Bartek

  • 16. Data: 2010-11-08 21:37:25
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
> [...]
    > danego
    > okna czasowego,
    >
    > jak piec będzie cały czas chodził jak działą podłogówka ( tylko wtedy)

    Jeszcze jedno do metody "nie-na-małpę". Załóżmy, że kocioł oblicza
    temperaturę wody grzewczej na podstawie wzoru:
    y=a*x+b+c, gdzie:
    y - temperatura wody grzewczej
    x - temperatura na zewnątrz, odczytana z czujnika pogodowego,
    c - temperatura wewnątrz domu, zadana na zadajniku (sterowniku),
    a - współczynnik kierunkowy krzywej grzewczej,
    b - offset krzywej (przesunięcie krzywej w górę osi temp. wody grzewczej).
    My szukamy a i b.
    Najlepiej znaleźć te 2 parametry znajdując 2 punkty krzywej przy x=~-15
    stopni oraz x=~5 stopni. Tylko teraz to może być trudne, bo na zewnątrz
    temperatura nie spada poniżej zera.

    Gdy już znajdziemy te 2 parametry, kocioł będzie pracował poprawnie bez
    czujnika pokojowego.
    Jeśli go jednak włączymy, wzór będzie miał postać: y=a*x+b+c+d, gdzie d
    będzie różnicą pomiędzy zadaną temp. w pokoju a odczytaną z czujnika
    pokojowego.

    --
    Bartek

  • 17. Data: 2010-11-09 06:53:40
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    ale jak nie ma podłączonego czujnika pokojowego to kaloryfery są załączane
    tylko wtedy gdy działa podłogówka na dole
    a temp na dole i na gorze jest inna

    jak i gdzie reguluje sie temp na kotle

  • 18. Data: 2010-11-09 10:26:27
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > ale jak nie ma podłączonego czujnika pokojowego to kaloryfery są załączane
    > tylko wtedy gdy działa podłogówka na dole
    > a temp na dole i na gorze jest inna

    Grzejniki są na tym samym obiegu grzewczym co podłogówka? Jeśli nie, to czy
    sterownik wie o 2 różnych obiegach?
    Jeśli tak, to powinna być możliwość ustawienia osobnych krzywych grzewczych
    dla dwóch róznych obiegów.
    Przeczytaj jeszcze raz instrukcję do kotła i sterownika.

    > jak i gdzie reguluje sie temp na kotle

    Regulacja temperatury powinna być automatyczna, wg sterownika pogodowego.

    --
    Bartek

  • 19. Data: 2010-11-09 11:26:43
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    na sterowniku pogodowym na dole mam tylko redulacje temp wody cieplej i
    krzywej ogólnie do ogrzewania

  • 20. Data: 2010-11-11 21:22:25
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > na sterowniku pogodowym na dole mam tylko redulacje temp wody cieplej i
    > krzywej ogólnie do ogrzewania

    W takim razie musisz wyregulować balans między podłogówką a grzejnikami
    "mechanicznie". Ustawiaj mieszacz podłogówki tak, żeby przy zadanej
    temperaturze na kotle, np. 40 stopni, mieć jednakową temp. na dole i na
    górze. Gdy już to osiągniesz, próbuj znaleźć odpowiednią krzywą.

    --
    Bartek