  • 21. Data: 2010-11-12 06:52:47
    Temat: Re: sterownik pokojowy a ciągłe grzanie
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    ale to by było ok gdyby pokoje miały te sama bezwładność a jest tak ze np w
    pokojugdzie jest pokojowy mam 22 stopnie na stałe ale w innych pokojach jak
    grzeje to czasem jest za zimno a jak nie grzeje to spada poniżej 20stopni bo
    w pokoju ze sterownikiem jest jeszcze ciepło

  • 22. Data: 2010-11-12 11:49:19
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
> [...]
    > jak grzeje to czasem jest za zimno a jak nie grzeje to spada poniżej
    > 20stopni bo w pokoju ze sterownikiem jest jeszcze ciepło

    cóż... nie pozostaje mi nic innego jak zaproponowanie skontaktowania się z
    hydraulikiem, który zrobił Ci instalację...

    --
    Bartek

  • 23. Data: 2010-11-12 13:47:22
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    tylko nie to :)
    on nie ma pojęcia co zrobił, teksty w stylu że na sterownikach się nie zna
    itd

  • 24. Data: 2010-11-12 14:19:44
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > tylko nie to :)
    > on nie ma pojęcia co zrobił, teksty w stylu że na sterownikach się nie zna
    > itd

    Ale tu problem nie jest w sterowniku tylko w reszcie instalacji.
    Instalacja musi dać się wyregulować tak, że przy pewnej temperaturze
    zasilania na kotle, pewnym ustawieniu mieszacza od podłogówki i właściwym
    ustawieniu głowic termostatycznych na grzejnikach, będziesz miał w domu
    stałą temperaturę (zakładając, że na dworze jest stała temperatura).
    Naucz się cierpliwości (jeśli nie masz doświadczenia, to regulacja zajmie Ci
    kilka tygodni), naucz się jak działa Twoja instalacja i próbuj, albo
    skonsultuj się z hydraulikiem, który przyjdzie i wszystko ustawi za Ciebie.

    Jeśli chcesz robić to sam, to zacznij od wyłączenia sterownika i ustawienia
    krzywej grzewczej, tak jak pisałem wcześniej, oraz wyreguluj mieszacz
    podłogówki (jest tam mieszacz, prawda?) i zawory na grzejnikach. Musisz
    doprowadzić do sytuacji, że przy odłączonym sterowniku na dole i górze
    będzie zbliżona temperatura.

    --
    Bartek

  • 25. Data: 2010-11-12 15:06:35
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    czekaj bo chyba czegoś nie rozumiem
    mieszacze czyli listwy rozdzielające na pionach?
    jak odłącze sterownik pokojowy na górze zostanie mi pogodówka na dole
    a grzejniki będa działać wtedy cały czas czy tylko gdy działa podłogówka? bo
    wtedy to będzie zimno na górze bo np na dole sie gotuje itd i podłogówka sie
    wyłacza

  • 26. Data: 2010-11-12 15:45:07
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    ok zabieram sie w weekend za to na powaznie...
    przypomniałem sobie że po to kupiłem pokojowy bo mnie wkurzało że kaloryfery
    cały czas mieliły :) napisane na nim jest 220V i tak sie troche boje zewrzeć
    ale chyba tak było ...
    a teraz wg pkt.
    pkt4. ustaw termostaty dowolnie - hm i to mnie dziwi bo wg mnie od tego
    zależy jaka krzywa mi dalej wyjdzie
    pkt5. rozumiem ze jest odłączony a tylko z baterii działa jako termometr

    i teraz dalej sobie reguluje krzywa grzewcza aby w pokoju gdzie wisi
    pokojowy i jest termostat na max była własciwa temperatura :) ok
    ale ...
    co z rotametrami?
    bo przeciez nawet jak coś ustawie to potem rotametrami moge rozjechać
    tak naprawde to jak powinny byc ustawione bo hydraulik mówił że na minimum
    a regulacje dokładne czy chwilowe robie na głowicach

    dalej jest ofset i to juz mi strasznie zamieszało

    a ostatnich zdań to nie rozumiem że kocioł ma być sterowany pogodówka a nie
    pokojówką
    to po co ją kupiłem? po to zeby nie działały non stop kaloryfery i pompy
    to jak on ma nie mieć wpływu na prace kotła skoro załącza pompy a jak woda
    zimna to sie załączy piec
    ( a tu kolejne pytanie: czy pokojowy załącza pompy czy piec)

    to chyba wszystkie moje dylematy
    teraz jak mi odpiszesz to będe najmądrzejszy :)
    i dam sobie chyba z tym rade w końcu :)

  • 27. Data: 2010-11-12 18:12:32
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
> [...]
    > przypomniałem sobie że po to kupiłem pokojowy bo mnie wkurzało że
    > kaloryfery cały czas mieliły :) napisane na nim jest 220V i tak sie troche

    Zajrzyj do instrukcji kotła. Różne są sterowniki i różnie się je podłącza...
    Jeśli faktycznie ma być zwora, to zrób ją na kotle, nie na ścianie.

    > a teraz wg pkt.
    > pkt4. ustaw termostaty dowolnie - hm i to mnie dziwi bo wg mnie od tego
    > zależy jaka krzywa mi dalej wyjdzie

    Krzywa zależy przede wszystkim od cech Twojego budynku. Głowice ustaw na
    taką temperaturę jaką chcesz mieć w danym pomieszczeniu.

    > pkt5. rozumiem ze jest odłączony a tylko z baterii działa jako termometr

    TAK JEST!

    > i teraz dalej sobie reguluje krzywa grzewcza aby w pokoju gdzie wisi
    > pokojowy i jest termostat na max była własciwa temperatura :) ok
    > ale ...
    > co z rotametrami?

    Jakiemy rotametrami? Masz rotametry na rozdzielaczu? jeśli tak, wyreguluj je
    tak, żeby mieć podobne przepływy w każdym grzejniku.

    > bo przeciez nawet jak coś ustawie to potem rotametrami moge rozjechać
    > tak naprawde to jak powinny byc ustawione bo hydraulik mówił że na minimum
    > a regulacje dokładne czy chwilowe robie na głowicach

    Gdy złapiesz krzywą grzewczą, to nie będzie miało znaczenia czy więcej
    ciepła pójdzie w ten pokój czy tamten. Kocioł wygeneruje tyle ciepła ile
    będzie potrzeba do zagrzania domu, a to jak sobie to ciepło rozłożysz nie
    będzie miało większego znaczenia.

    > dalej jest ofset i to juz mi strasznie zamieszało

    To będzie potrzebne wtedy, gdy np: Twoja krzywa grzewcza będzie prawidłowo
    działała w małym zakresie temperatur, np. od 0 do +5 stopni. Kocioł wówczas
    ustawia temp. powiedzmy 45-40 stopni. Gdy temperatura spadnie do -10, w domu
    może zrobić się za ciepło, bo kocioł za bardzo podniesie temp. wody
    grzewczej, powiedzmy do 55 stopni. Wówczas należy wybrać bardziej płaską
    krzywą, ale offsetem skorygować jej przesunięcie na osi temperatury wody
    grzewczej, aby w zakresie 0 do +5 nadal mieć mniej więcej 45-40 stopni (bo
    eksperymentalnie doszliśmy że taka temperatura wody grzewczej daje komfort w
    zakresie od 0 do 5). Nie martw się na zapas, może Twój kocioł w ogóle nie ma
    możliwości ustawienia ofsetu :)

> [...]
    > to jak on ma nie mieć wpływu na prace kotła skoro załącza pompy a jak woda

    Po to, żeby mówić kotłowi czy robi dobrze czy źle. Np. u mnie w vaillancie
    ten czujnik może pracować w 2 różnych trybach: korekty i termostatu. W
    trybie korekty, gdy kocioł zauważy, że w pokoju jest cieplej niż być
    powinno, zmniejszy nieco temperaturę wody grzewczej, ale nadal będzie
    sterowany pogodówką.
    W trybie termostatu, gdy kocioł zauważy, że w pokoju jest cieplej niż być
    powinno, ogrzewanie zostanie wyłączone.
    Sprawdź jak jest w Twoim kotle. Jeśli jest podłączony do zacisków opisanych
    jako 230V, to będzie działał jak termostat.

    > ( a tu kolejne pytanie: czy pokojowy załącza pompy czy piec)

    To robi automatyka kotła - pokojowy wysyła tylko informację jaka jest
    temperatura w pokoju lub zapodaje żądanie grzania.

    > to chyba wszystkie moje dylematy
    > teraz jak mi odpiszesz to będe najmądrzejszy :)
    > i dam sobie chyba z tym rade w końcu :)

    Powodzenia.

    --
    Bartek

  • 28. Data: 2010-11-15 11:02:17
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    i nadal nie rzoumiem tego jak ten pokojowy ma mi sterowac skoro ...
    obojetne jaka krzywa grzewca, obojętne jak ustawie rotametry to przeciez
    inne pokoje ( bez czujnika) wychładzaja sie np szybciej a czujnik nie
    załaczony nie włączy obiegu
    a na zapas ogrzac sie nie :(
    powoli widze brak sensu montażu tego
    chyba że mnie jakoś naprostujecie

  • 29. Data: 2010-11-15 12:27:17
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 15 Lis, 12:02, "Rafa " <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > i nadal nie rzoumiem tego jak ten pokojowy ma mi sterowac skoro ...
    > obojetne jaka krzywa grzewca, oboj tne jak ustawie rotametry to przeciez
    > inne pokoje ( bez czujnika) wych adzaja sie np szybciej a czujnik nie
    > za aczony nie w czy obiegu
    > a na zapas ogrzac sie nie :(
    > powoli widze brak sensu monta u tego
    > chyba e mnie jako naprostujecie

    Wg mnie czujnik pokojowy podlacza sie tak:
    Dajesz go w najzimniejszym pomieszczeniu-takim ktore najdluzej sie
    nagrzewa i zawszew nim ma byc cieplo (tzn. nie wylaczysz tam grzania,
    albo nie ustawisz np. 10 stopni ;) ), nie dajesz tam termostatow (jak
    sa to odkr. na full), tylko ust.temp. na regolatorze czujnika. Reszta
    pomieszczen na termostatach - jak sie nagrzeja do ust.temp, to
    termostaty je odetna...

    WS

    PS. Najistotniejszy jest wybor tego pomieszczenia z czujnikiem! Np.
    jakis korytarz?

  • 30. Data: 2010-11-15 12:30:51
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > obojetne jaka krzywa grzewca, obojętne jak ustawie rotametry to przeciez
    > inne pokoje ( bez czujnika) wychładzaja sie np szybciej a czujnik nie

    To proste.
    Zakłada się ze dom masz w całości raczej jednolicie ocieplony, tzn że nie
    masz pomieszczeń w których wyjątkowo szybko robi się chłodno. Owszem
    pomieszczenia od północy będą i tak szybciej się wychładzać ale nie aż tak
    bardzo
    I to te właśnie pomieszczenia weź sobie za punkt wyjścia. Musisz teraz tylko
    tak poustawiać termostaty aby każde pomieszczenie w domu grzane było na
    miarę strat +/- indywidualne potrzeby. To że będziesz miał w pomieszczeniu
    ze sterownikiem te 1-2st więcej to się nie przejmuj, gdyż każdy projektant
    ci powie że te sterowniki montuje się w tych własnei pomieszczeniach gdzie
    ciągle przebywasz czyli najczęściej jakiś duży pokój czy też salon.

    Marek