  • 1. Data: 2010-03-15 09:44:29
    Temat: wentylacja grawitacyjna - jak sterowac
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Wszyscy pytaja o rekuperatory a ja zapytam
    o grawitacyjna wentylacje.
    Czy jest jakakolwiek automatyka, ktora sie stosuje
    przy sterowaniu przeplywem przez wentylacje grawitacyjna?
    Czy jest dopuszczalne zakladanie jakichkolwiek kratek
    sterowanych na wloty kanalow went. kominowych?

    Powiedzmy jest srodek zimy, bardzo duza roznica temperatur,
    czyli ciag kominowy spory i wieksza pewnie niz wymagana
    wymiana powietrza w domu. Czy stosowal ktoklwiek jakies
    sterowanie - nie musie tu o przymykaniu kratki recznie, chodzi
    mi o pelna kontrole. Oczywiscie jak jest za slaby ciag to jedyne
    co mozna zrobic to otworzyc kratke na maksa, choc pewnie mozna stosowac
    wentylatory wewnatrz kanalowe, albo elektryczne turbinki nakladane
    na komin. Wiem ze ta kontrola nie bedzie tak skuteczna jak w wentylacji
    mechanicznej, ale czy stosuje sie cos takiego z powodzeniem?

    Z gory zaznaczam ze nie szukalem niczego na ten temat w sieci,
    pytam tak pod wplywam ostatniego watku o rekuperatorach.

    Pzdr
    Darek

  • 2. Data: 2010-03-15 10:19:16
    Temat: Re: wentylacja grawitacyjna - jak sterowac
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > na komin. Wiem ze ta kontrola nie bedzie tak skuteczna jak w wentylacji
    > mechanicznej, ale czy stosuje sie cos takiego z powodzeniem?

    Są np anemostaty nawiewne i wywiewne. Wyposażone są w regulację
    termostatyczną. Działają "same" w oparciu o wstępną regulację. Bez bieżącej
    kontroli i sterowania.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-03-15 12:04:51
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 15 Mar, 10:44, "Darek" <d...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Z gory zaznaczam ze nie szukalem niczego na ten temat w sieci,
    > pytam tak pod wplywam ostatniego watku o rekuperatorach.

    mozesz zamontowac przepustnice kanalowa na wylocie z komina ale to
    bedzie loteria bo dzisiaj jest cisnienie atmosferyczne x a jutro inne,
    wtedy zmienia sie ilosc wymian na h.
    Lepiej wentylator na kominie i robisz stale podcisnienie w budynku.
    Ale wtedy masz na wejsciu do domu zalozmy -20 stopni a przeciez chodzi
    w calej zabawie aby na wejsciu bylo 15-20 stopni. To tylko jest
    mozliwe przez wymiennik krzyzowy lub nagrzewnice kanalowa.

  • 4. Data: 2010-03-15 13:55:06
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 15 Mar, 10:44, "Darek" <d...@o...pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Wszyscy pytaja o rekuperatory a ja zapytam o grawitacyjna wentylacje.

    co innego jest pytani o went mechaniczna a co innego o rekuperator

    > Czy jest jakakolwiek automatyka, ktora sie stosuje
    > przy sterowaniu przeplywem przez wentylacje grawitacyjna?

    ale to bedzie automatyka rozproszona raczej, poza tym to uzupelnianie
    grawitacyjnej o wspomaganie przeplywami a szczegolnie dodatkowe
    wentylatory to juz robisz powoli mechaniczna tylko tak naokolo

    > Czy jest dopuszczalne zakladanie jakichkolwiek kratek sterowanych na wloty kanalow
    went. kominowych?

    pewno jest - rowniez wkladanie szmatki tez dziala, pewno to najtansze
    rozwiazanie

> [...]
    > wymiana powietrza w domu. Czy stosowal ktoklwiek jakies
    > sterowanie - nie musie tu o przymykaniu kratki recznie, chodzi

    pelna kontrola to centralizacja i szczelne okna

    > Oczywiscie jak jest za slaby ciag to jedyne
    > co mozna zrobic to otworzyc kratke na maksa, choc pewnie mozna stosowac
    > wentylatory wewnatrz kanalowe, albo elektryczne turbinki nakladane
    > na komin.

    a nie lepiej jeden centralny wentylator i regulacja anemostatami?

    > Wiem ze ta kontrola nie bedzie tak skuteczna jak w wentylacji
    > mechanicznej, ale czy stosuje sie cos takiego z powodzeniem?

    np okap i wentylator lazienkowy to takie wspomagania najbardziej
    wymagalnych pomieszczen, sypialni juz raczej malo kto traktuje tak
    priorytetowo przy grawitacyjnej a tam spedzasz w koncu chyba najwiecej
    czasu, no chyba, ze ktos akurat najmniej ;-)

    > Z gory zaznaczam ze nie szukalem niczego na ten temat w sieci pytam tak pod wplywam
    ostatniego watku o rekuperatorach.

    poczytaj, to nie zaszkodzi

    z.

  • 5. Data: 2010-04-04 18:55:53
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Mon, 15 Mar 2010 09:44:29 -0000, Darek napisał(a):
    > Czy jest jakakolwiek automatyka, ktora sie stosuje
    > przy sterowaniu przeplywem przez wentylacje grawitacyjna?
    Poczytaj o nawiewnikach higrosterowalnych.
    Świeże powietrze jest wpuszczane tam gdzie jest aktualnie potrzebne a
    wywiewane przez łazienkę i kuchnię (czy gdzie tam masz wyloty).

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/