  • 11. Data: 2012-03-01 12:25:08
    Temat: Re: zimowe szkody - mróz podniósł chudziaka
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 01.03.2012 12:40, brunet.wp pisze:
    > w wiadomości news:4f4f5af6$1@news.home.net.pl...
    >
    > Nie rozumiem ni w ząb tego sformułowania... Samo w sobie jest sprzeczne.
    > Może zamiast fundament powinno być chudziak?
    >
    > A może ja napisałem niejasno - pisząc chudziak mam na myśli płytę
    > podpodłogową, nie zaś część fundamentu.

    Sorki, chodził mi po głowie fundament płytowy ;)

    To może tak: pod posadzką powyżej głębokości przemarzania nie powinna
    stać woda.

  • 12. Data: 2012-03-01 12:46:09
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    wiadomości news:4f4f6aa4$1@news.home.net.pl...
    > To może tak: pod posadzką powyżej głębokości przemarzania nie powinna
    > stać woda.

    Chudziak był wylewany na zagęszczony piasek i zapewne w dalszym ciągu
    chudziak leży na tym piasku. Żadnej pustki między chudziakiem a piaskiem nie
    ma. Woda "stoi" w owym piasku, inaczej mówiąc, ten piasek jest wilgotny.
    Oczywiście na pewno tego nie wiem, to są tylko moje przypuszczenia. Ale nie
    może być tak, że ten piasek pod chudziakiem jest suchy - woda się tam
    przedostanie z zewnątrz, nie ma siły.

    Aczkolwiek chudziak od góry jest suchy jak pieprz (poza kilka miejscami,
    gdzie ostatnio pojawiła się wilgoć, np. przy jednym kominie - martwi mnie
    to).

  • 13. Data: 2012-03-01 12:46:32
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-03-01 12:29, brunet.wp pisze:
    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Schody stoją na fundamencie. Nie pisałem tego, bo to dla mnie oczywiste.
    No to coś się nie zgadzam, albo-albo:
    - jeśli stoją na fundamencie - to i fundament się przemieścił, skoro
    pękły? Więc nie tylko chudziak uszkodzony, ale też i fundament
    - jeśli stoją na fundamencie, to jakim cudem chudziak podnosząc się o
    1cm je uszkodził?
    - albo ten fundament jest coś nie teges, z chudziakiem związany, brak
    izolacji poziomej? naciągnął wilgoci od dołu do góry i od podsypki pod
    chudziakem, i tez jest "zruszony" przez zamarzającą wodę?

    Ogólnie wróży to wszystko dużą porażkę. Nie chodzi tu już o to pękanie,
    czy 1cm różnicy, tylko o to że tam masz wodę. Izolacyjność namokniętego
    gruntu i chudziaka robi się do kitu, w dodatku jeśli ta wilgoć sięga ci
    ponad izolację poziomą fundamentu - to będzie ciągnąć ją do góry, więc
    grzyby, cuda i przemarzające ściany. Albo robić prawie-wszystko od
    nowa... albo olać (jak w przypadku dużej większości budynków), najwyżej
    z czasem będzie pracować i raz na rok przemalujesz sobie pęknięcia na
    ścianach ;) a w dobrym układzie - osiądzie w tym roku latem, a jak dalej
    zaizolujesz/ogrzejesz to już więcej się nie spuchnie ani nie osiądzie
    więcej.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2012-03-01 12:51:32
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-03-2012 o 13:25:08 Andrzej Lawa
    <a...@l...spam_precz.com> napisał(a):

    > Sorki, chodził mi po głowie fundament płytowy ;)
    >
    > To może tak: pod posadzką powyżej głębokości przemarzania nie powinna
    > stać woda.
    No ale jak mu cały fundament stał w wodzie to i pod chudziakiem też ją
    miał,
    lód podniósł wszystko i tyle.
    Martwiłbym się schodami, na dole powinny one stać na swoim fundamencie
    a nie na chudziaku, u góry dobrze muszą być zakotwione w stropie.
    Pytanie jakie są te rysy, głebokość, rozwarcie i kierunek tzn w poprzek
    schodów czy po długości.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 15. Data: 2012-03-01 12:56:49
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > pękły? Więc nie tylko chudziak uszkodzony, ale też i fundament
    > - jeśli stoją na fundamencie, to jakim cudem chudziak podnosząc się o 1cm

    Schody nie zmieniły swojego położenia, przynajmniej nie na tyle aby dało się
    to zmierzyć. Chudziak w miejscu połączenia ze schodami też się nie podniósł
    do góry. Jednak jakieś naprężenia powstały skoro na schodach pojawiły się
    zarysowania. Te zarysowania są niewielkie i nie idą przez całą grubość
    schodów. Może się powiększą, mam nadzieję, że nie.

    Skoro schody nie zmieniły położenia to i fundament pod schodami również nie
    mógł się przemieścić.

  • 16. Data: 2012-03-01 13:20:50
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    > Witam,

    > zły jestem na siebie, bo nie przewidziałem tego typu problemów. Mogłem na
    > chudziaku rozłożyć styropian lub/i deski, mogłem jesienią wstawić okna i
    > drzwi, mogłem wstawić kozę i w największe mrozy przyjeżdżać na kilka
    > godzin i napalić. Niestety w środku chulał mróz i podniosło chudziaka wraz
    > z działówkami do góry (nierównomiernie, w najgorszym miejscu o ok.
    > 7-10mm). Pojawiły się spękania na chudziaku. Chudziak niezbrojony, z
    > betonu B15, grubość 15cm.

    Jedyne czym bym się martwił to te działówki, aby nie popękały jak to
    wszystko z powrotem osiądzie, ale nie wiem, czy coś można teraz zrobić
    oprócz czekania.

    > Ale to nie koniec szkód. Ruszyło również schody wewnętrzne (żelbetowe). Są
    > dwie rysy na schodach. Schody nie są oddylatowane od chudziaka, więc
    > wszystko poszło razem do góry. Ten brak dylatacji to chyba błąd. Może
    > odkuć chudziaka i zrobić teraz dylatację? Oczywiście schody nie są też
    > oddylatowane od stropu, więc chudziak, schody, strop tworzą całość...

    Możesz spytać kierownika dla spokoju, ale jeśli to tylko rysy to nie ma
    problemu. Po prostu chudziak jak się podnosił to wywarł nacisk. One się nie
    dały i tyle. Jakby się podniosły to byłby problem.

    > Na ile to poważne problemy? Przecież mnóstwo domów zostaje w stanie
    > surowym bez okien na zimę i nic się nie dzieje... U mnie niestety jest
    > mokry teren i woda pod chudziakiem zamarzając podniosła go do góry.

    To normalne w taką nienormalną zimę :-) przez dwa miesiące ciągle padał
    śnieg i deszcz, a temperatury były dodatnie więc jak chwycił mróz to w całej
    objętości ziemi i piasku było dużo wody. Zwykle najpierw zamarza z wierchu
    ziemia a potem pada śnieg i już w nią nie wsiąka. Za kilka tygodni chudziak
    siądzie i nie będzie śladu

    > Ściany nośne i strop w porządku :) Fundamenty zasypane, głęboko
    > posadowione, więc nic im nie jest :)

    I właśnie dlatego ściany nośne sadowi się głębiej. :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 17. Data: 2012-03-01 13:26:23
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

> [...]
    > a nie na chudziaku, u góry dobrze muszą być zakotwione w stropie.
    > Pytanie jakie są te rysy, głebokość, rozwarcie i kierunek tzn w poprzek

    Rysy są dwie, idą w poprzek schodów. Są widoczne od góry, od dołu schodów
    już nie. Rozwarcie niewielkie, zapewne 1mm lub mniej.

    Schody mają swój fundament. Napiszę jak to było robione po kolei.

    Po zasypaniu fundamentów piaskiem, w miejscu gdzie schody miały mieć
    fundament, został ręcznie szpadlem wykonany otwór o wymiarach ok. 90cm
    (czyli taki jak szerokość schodów) na ok. 20cm. Głębokość tego otworu to ok.
    100cm. Wbite pionowo 8 prętów fi12 w ten otwór. Pręty wystawały na ok. 2m
    ponad poziom gruntu. Potem wraz z zalewaniem chudziaka została zalana owa
    "dziura" z prętami i tak powstał fundament pod schody.

    Gdy było wykonywane zbrojenie stropu i schodów, owe pręty zostały odgięte w
    kierunku schodów i połączone ze zbrojeniem schodów.

    Schody są od góry dobrze zakotwione w stropie.

  • 18. Data: 2012-03-01 13:43:04
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    (...)
    > - albo ten fundament jest coś nie teges, z chudziakiem związany, brak
    > izolacji poziomej? naciągnął wilgoci od dołu do góry i od podsypki pod
    > chudziakem, i tez jest "zruszony" przez zamarzającą wodę?

    Opisałem w innym poście jak był robiony fundament pod schody. Zerknij tam.

    > Ogólnie wróży to wszystko dużą porażkę.

    Porażka tak, ale nie duża tylko mała. I raczej przez moją głupotę i brak
    przezorności. Mogłem zabezpieczyć chudziaka w te mrozy, a szczególnie w
    okolicach schodów. No ale człowiek wciąż się uczy...

    > Nie chodzi tu już o to pękanie, czy 1cm różnicy, tylko o to że tam masz
    > wodę.

    A czemu miałbym nie mieć? Wskaż choć 1 powód.

    > Izolacyjność namokniętego gruntu i chudziaka robi się do kitu, w dodatku
    > jeśli ta wilgoć sięga ci ponad izolację poziomą fundamentu - to będzie
    > ciągnąć ją do góry, więc grzyby, cuda i przemarzające ściany.

    Chudziak od góry jest suchy (poza jednym miejscem przy kominie, komin też
    nasiąka wilogocią i ciągnie ją do góry - nie wiem czemu). Izolacja pozioma
    jest wykonana poprawnie. Są to 2 warstwy folii. Jedna na wieńcu
    fundamentowym i druga na pierwszej warstwie bloczka suporeksu (12cm
    wysokości). Wilgoć nie przechodzi powyżej warstwy dolnej izolacji poziomej.
    Potem zostanie połączona z folią na chudziaku.

    Nie wiem skąd wywnioskowałeś te cuda i inne grzyby.

> [...]
    > w tym roku latem, a jak dalej zaizolujesz/ogrzejesz to już więcej się nie

    Jeśli dam warstwę styropianu na chudziak, potem wylewkę to nawet jeśliby
    budynek stał całe lata nieogrzewany, to nie podniesie chudziaka w górę. No
    chyba, żeby mróz ścisnął solidny i przez dłuższy czas... Teraz też nic by
    nie było gdyby mróz był mniejszy. Jednak wielką moją głupotą było
    zostawienie domu bez okien, drzwi na zimę i z gołym chudziakiem!

  • 19. Data: 2012-03-01 13:51:09
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Jedyne czym bym się martwił to te działówki, aby nie popękały jak to
    > wszystko z powrotem osiądzie, ale nie wiem, czy coś można teraz zrobić
    > oprócz czekania.

    Działówkom nic nie jest, są całe. Ale tak jak pisałem, nie wszędzie
    podniosło chudziaka o 1cm. W niektórych miejscach wcale, w innych o kilka
    mm. Mam tak precyzyjne dane, ponieważ spodziewałem się, że chudziak z czasem
    będzie siadał w dół i dlatego mam pozaznaczane poziomy chudziaka.

    > Możesz spytać kierownika dla spokoju, ale jeśli to tylko rysy to nie ma
    > problemu. Po prostu chudziak jak się podnosił to wywarł nacisk. One się
    > nie dały i tyle. Jakby się podniosły to byłby problem.

    Kierownika spytam na pewno, ale wolę mieć więcej opinii. Schody się nie
    podniosły, tylko są rysy. Jednak wydaje mi się, że trzeba będzie zrobić
    dylatację od chudziaka...

> [...]
    > wierchu ziemia a potem pada śnieg i już w nią nie wsiąka. Za kilka
    > tygodni chudziak siądzie i nie będzie śladu

    Tak też to sobie tłumaczę.

    > I właśnie dlatego ściany nośne sadowi się głębiej. :-)

    Ławy są bezpiecznie głęboko, mróz im nie grozi :) Podczas budowy sąsiedzi
    się dziwili, że tak głęboko wchodzę z ławami. Oni mają płycej, ale i tak nic
    im się nie dzieje.

  • 20. Data: 2012-03-02 17:02:17
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jinte1$3sp$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]
    >
    > Gdy było wykonywane zbrojenie stropu i schodów, owe pręty zostały odgięte
    > w kierunku schodów i połączone ze zbrojeniem schodów.

    I co sądzicie o takim sposobie wykonania fundamentu pod schody? Poprawny czy
    błędny? Jeśli błędny, to co zostało zrobione źle?