  • 1. Data: 2012-03-01 09:34:56
    Temat: zimowe szkody - mróz podniósł chudziaka
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    zły jestem na siebie, bo nie przewidziałem tego typu problemów. Mogłem na
    chudziaku rozłożyć styropian lub/i deski, mogłem jesienią wstawić okna i
    drzwi, mogłem wstawić kozę i w największe mrozy przyjeżdżać na kilka godzin
    i napalić. Niestety w środku chulał mróz i podniosło chudziaka wraz z
    działówkami do góry (nierównomiernie, w najgorszym miejscu o ok. 7-10mm).
    Pojawiły się spękania na chudziaku. Chudziak niezbrojony, z betonu B15,
    grubość 15cm.

    Ale to nie koniec szkód. Ruszyło również schody wewnętrzne (żelbetowe). Są
    dwie rysy na schodach. Schody nie są oddylatowane od chudziaka, więc
    wszystko poszło razem do góry. Ten brak dylatacji to chyba błąd. Może odkuć
    chudziaka i zrobić teraz dylatację? Oczywiście schody nie są też
    oddylatowane od stropu, więc chudziak, schody, strop tworzą całość...

    Na ile to poważne problemy? Przecież mnóstwo domów zostaje w stanie surowym
    bez okien na zimę i nic się nie dzieje... U mnie niestety jest mokry teren i
    woda pod chudziakiem zamarzając podniosła go do góry.

    Ściany nośne i strop w porządku :) Fundamenty zasypane, głęboko posadowione,
    więc nic im nie jest :)

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2012-03-01 09:57:15
    Temat: Re: zimowe szkody - mróz podniósł chudziaka
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 01.03.2012 10:34, brunet.wp pisze:

    > Na ile to poważne problemy? Przecież mnóstwo domów zostaje w stanie
    > surowym bez okien na zimę i nic się nie dzieje... U mnie niestety jest
    > mokry teren i woda pod chudziakiem zamarzając podniosła go do góry.

    Moment... Humus nie był wybrany? Dom stoi na tym rodzimym mokrym terenie?

  • 3. Data: 2012-03-01 10:04:07
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    wiadomości news:4f4f47fb$1@news.home.net.pl...
    > Moment... Humus nie był wybrany? Dom stoi na tym rodzimym mokrym terenie?

    Nic z tych rzeczy, humus wybrany, glina wybrana i zaspane fundamenty
    piaskiem, odpowiednio zagęszczone. Rodzima glina pod chudziakiem jest na
    głębkości ok. 120cm. Z zewnątrz fundamenty obsypane gliną.

  • 4. Data: 2012-03-01 10:25:18
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 01.03.2012 11:04, brunet.wp pisze:
> [...]
    > piaskiem, odpowiednio zagęszczone. Rodzima glina pod chudziakiem jest na
    > głębkości ok. 120cm. Z zewnątrz fundamenty obsypane gliną.

    To jakim cudem "spuchło"?

  • 5. Data: 2012-03-01 10:36:51
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    wiadomości news:4f4f4e8f@news.home.net.pl...

    > To jakim cudem "spuchło"?

    Zamarzła woda pod chudziakiem?

  • 6. Data: 2012-03-01 11:07:25
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jinfs1$dt7$1@usenet.news.interia.pl...

    > Ruszyło również schody wewnętrzne (żelbetowe). Są dwie rysy na schodach.
    > Schody nie są oddylatowane od chudziaka, więc wszystko poszło razem do
    > góry.

    To jest błąd konstrukcyjny. Schody powinny stać ZAWSZE na fundamencie

    > Na ile to poważne problemy? Przecież mnóstwo domów zostaje w stanie
    > surowym bez okien na zimę i nic się nie dzieje... U mnie niestety jest
    > mokry teren i woda pod chudziakiem zamarzając podniosła go do góry.

    Kierbud do zwolnienia.

    Marek

  • 7. Data: 2012-03-01 11:18:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 01.03.2012 11:36, brunet.wp pisze:
    > w wiadomości news:4f4f4e8f@news.home.net.pl...

    > Zamarzła woda pod chudziakiem?

    To coś było nieźle spartolone, skoro pod fundamentem powyżej głębokości
    przemarzania była woda.

    Humus powinien być zdjęty i wymieniony na podłoże niemające skłonności
    do zbierania wody i wysadzania. Ba! Jeszcze drenaż by się przydał.

  • 8. Data: 2012-03-01 11:29:29
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > To jest błąd konstrukcyjny. Schody powinny stać ZAWSZE na fundamencie

    Schody stoją na fundamencie. Nie pisałem tego, bo to dla mnie oczywiste.

  • 9. Data: 2012-03-01 11:36:24
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    wiadomości news:4f4f5af6$1@news.home.net.pl...

    > To coś było nieźle spartolone, skoro pod fundamentem powyżej głębokości
    > przemarzania była woda.

    Ale co zostało źle zrobione? Grunt wymieniony na niewysadzinowy,
    zagęszczony, itd. Moim zdaniem zrobione wszystko książkowo.

    Nie wiem czy podniosło na skutek zamarznięcia wody pod chudziakiem, nie
    kułem chudziaka. Ale wszystko na to wskazuje.

    Dlaczego pod chudziakiem nie miałoby być wody skoro na zewnątrz budynku stoi
    woda?

    > Humus powinien być zdjęty i wymieniony na podłoże niemające skłonności
    > do zbierania wody i wysadzania. Ba! Jeszcze drenaż by się przydał.

    Czyli jakie podłoże? Co powinienem dać pod chudziak i ile?

  • 10. Data: 2012-03-01 11:40:48
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    wiadomości news:4f4f5af6$1@news.home.net.pl...
    > (...) pod fundamentem powyżej głębokości przemarzania (...)

    Nie rozumiem ni w ząb tego sformułowania... Samo w sobie jest sprzeczne.
    Może zamiast fundament powinno być chudziak?

    A może ja napisałem niejasno - pisząc chudziak mam na myśli płytę
    podpodłogową, nie zaś część fundamentu.