  • 41. Data: 2010-09-26 17:03:58
    Temat: Re: zmniejszenie jasnosci listwy LED :)
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:i7ns3q$th5$1@news.onet.pl...

    > Problemem jest samo napięcie w kierunku zaporowym. Diody LED mają dość
    > niskie napięcie przebicia w kierunku zaporowym i dlatego mogą zostać
    > uwalone takim zasilaczem.

    Tu w sumie wystarczy maly prostownik za jakies 4zl, ale to chyba nie tylko
    to.

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2010-09-26 21:45:41
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote in message

    > Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomości

    > Startuja dzis od zera. Za to gdzies czytalem, ze LED powinno ograniczac
    > sie pradowo a nie napieciowo by nie przegrzewac zlacza LED ktore to im ma
    > wyzsza temp. tym wiekszy prad przez nie plynie a im wiekszy prad tym
    > wyzsza temp. i dalej wszystko rosnie lawinowo co jak wiadomo ogranicza
    > znacznie zywotnosc diody. Tak mniej wiecej gdzies to czytalem.

    Tak, LED zasila się źródłem prądowym. Czyli stabilizuje (reguluje) się prąd,
    nie napięcie.
    (Jednak z innych przyczyn, niż termiczne sprżeżenie zwrotne.)
    Do tego celu służą właśnie rezystory umieszczone na pasku.
    Wynika z tego prosta prawda, że można LED zasilać nawet z 300V DC.
    Napięcie zasilania nie ma znaczenia, jeśłi tylko jest wyższe od nap.
    przewodzenia LED.
    Można ograniczać prąd innym układem, nie rezystorem, ale sens jest gdy jest
    to czymś uzasadnione.
    W przypadku zwykłych LED małej mocy, zasilanych stosunkowo niskim napięciem,
    najczęściej
    nie opłaca się komplikować układu - ma być proste i niezawodne.

    Generalnie LED-y są wdzięcznym odbiornikiem, bo można je zasilać z byle
    czego.
    Jeśli tylko ma się czym dokładnie ograniczyć średni prąd, bo LED nieznacznie
    przeciążony,
    szybko degraduje się i świeci coraz ciemniej.