  • 1. Data: 2010-09-24 19:08:02
    Temat: zmniejszenie jasnosci listwy LED :)
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    Hej!

    Byl tu niedawno taki watek ale nie potrafie go znalezc.

    Kupilem 2 x 5m listwy po 300 LED, kazda 24W. Za mocno to swieciiiii,
    przydaloby sie z przynajmniej polowe slabiej! Pamieta ktos jeszcze ten
    watek ?
    Dzieki z gory :)

    BTW. Podlaczajac listwe pod zasilacz 7,5V swieci.. tak samo? Przy 5V
    nie swieci wogole :(
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 2. Data: 2010-09-24 20:00:52
    Temat: Re: zmniejszenie jasnosci listwy LED :)
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    .googlegroups.com...
> [...]
    >
    > Kupilem 2 x 5m listwy po 300 LED, kazda 24W. Za mocno to swieciiiii,
    > przydaloby sie z przynajmniej polowe slabiej! Pamieta ktos jeszcze ten

    Hi Slazaku. To ja pisalem ten watek, ale niestety brak racjonalnych
    rozwiazan. :-(
    Kupiles za duzo LED, trzeba bylo kupic 150. Jedyne wyjscie nadal kupic 150
    albo te co masz ciac co 5cm dodajac nieco kabla. Zabawa z napieciem nie
    sprawdza sie, ja lutowalem kabel. Za dlugie odcinkie kabla powoduja, ze
    strumien swiatla nie jest rownomierny, ale lepsze to niz latarnia morska.:-)
    Aha, kupilem troche ultrafioletu, swieci rewelacyjnie ale tylko dla ozdoby.

    Pozdro.. TK

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2010-09-24 20:43:37
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Adam Szendzielorz pisze:

    > BTW. Podlaczajac listwe pod zasilacz 7,5V swieci.. tak samo? Przy 5V
    > nie swieci wogole :(

    Taka jest już cecha tego źródła światła.

    Pozostaje sterowanie jasnością przy pomocy multiwibratora.

  • 4. Data: 2010-09-24 20:59:34
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 24 Wrz, 22:00, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > albo te co masz ciac co 5cm dodajac nieco kabla. Zabawa z napieciem nie

    No wlasnie myslalem ze to Ty ale znalezc nie potrafilem :)
    Poki co dalem po kilku doswiadczeniach opornik 100Ohm w szereg i
    swieci perfekt, tak jak chcialem. Opornik sie nie grzeje wogole (po 1h
    swiecenia jest zimny), po zasilaczu tez nie widac zeby go to jakos
    "zabolalo". Czy jakis madrzejszy elektronik moze mi wyjasnic co mnie
    moze czekac w przyszlosci w takim ukladzie ? :)

    W przypadku tasm z 150 diodami obawiam sie nierownomiernego swiecenia :
    ( Tak jak mam teraz jest poki co idealnie!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2010-09-24 21:00:38
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 24 Wrz, 22:43, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Taka jest już cecha tego źródła światła.
    >
    > Pozostaje sterowanie jasnością przy pomocy multiwibratora.

    Czyli zwykly uklad PWM ? Nie bedzie migotac ? :) Taki PWM to mozna na
    byle NE555 np. zrobic :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2010-09-24 21:13:14
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    Widze, ze nie ma sensu samemu nawet dlubac:

    http://allegro.pl/sciemniacz-led-regulator-jasnosci-
    3a-pwm-i1240027578.html

    3A to akurat z lekkim zapasem do jednej listwy 300 diodowej :) Tylko
    ciekawym bardzo czy ten moj rezystor za 10gr nie wystarczy ;-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2010-09-24 21:49:11
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > "zabolalo". Czy jakis madrzejszy elektronik moze mi wyjasnic co mnie
    > moze czekac w przyszlosci w takim ukladzie ? :)

    Ciekawe czy opornik zwieksza zuzycie pradu?
    Ja daje ledy min. i z tego powodu.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-09-24 22:27:48
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 24 Wrz, 23:49, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Ciekawe czy opornik zwieksza zuzycie pradu?
    > Ja daje ledy min. i z tego powodu.

    W teorii moc wydzielona na oporniku to iloczyn spadku napiecia na nim
    i pradu przez niego przeplywajacego. Spadek napiecia mam 5V
    (zmierzone), a LEDy teoretycznie biora ok 48W (dwie listwy po 5m),
    czyli teoretycznie na oporniku odklada sie 20W. Mowie teoretycznie, bo
    przeciez opornik zmniejsza natezenie (co widac - w koncu LEDy slabiej
    swieca) wiec moze i wydzielana na nim moc jest duzo mniejsza :) Musi
    byc, skoro taki malutki rezystorek jest zimny (a to jest jeden z
    najslabszych opornikow w sensie mocy). Sam nie wiem - spalo sie na
    lekcjach fizyki to teraz trzeba glowkowac i pytac na grupie ;-))

    Zmierzylbym se to amperomierzem ale mi w nim bezpiecznik na wieksze
    prady wysiadl i nic nie pokazuje :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2010-09-24 23:31:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Adam Szendzielorz pisze:

    > W teorii moc wydzielona na oporniku to iloczyn spadku napiecia na nim
    > i pradu przez niego przeplywajacego. Spadek napiecia mam 5V
    > (zmierzone),

    Jak?

    > a LEDy teoretycznie biora ok 48W (dwie listwy po 5m),

    Ale bez opornika. Teraz pewnie mniej.

    > czyli teoretycznie na oporniku odklada sie 20W. Mowie teoretycznie, bo

    Normalny malutki to by już odparował ;)

    20W to bierze mała lutownica ;->

  • 10. Data: 2010-09-25 06:41:48
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    > Jak?

    4,8 W na 100 szt

    Napięcie przewodzenia diody ~2,5V (zależnie od koloru) razy prąd 20mA, a to
    to jest 50mW
    Dla 100 sztuk, to jest ok 5W. 20mA to jest prąd max. zwykłych LED -
    najczęściej daje się mniejszy..
    Jeśli na rezystorze 1k jest 5V, prad zasilania twoich LED wynosi 5mA.
    Wobec powyższego można przyjąć, że pobór mocy całego zestawu (300szt) jest
    grubo poniżej 4,8W.
    Można wstawić potencjometr 2,2k - 4,7k i mieć regulecję jasnośći, a dla
    ułamków wata nie warto się bawić PWM.