  • 21. Data: 2011-07-18 09:34:39
    Temat: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek B." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:j00u9b$fb4$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "Kris" <k...@W...PL> napisał w wiadomości
    > [......]
    >
    > Jak nie masz o elektryce pojęcia to nie narażaj ludzi na niebezpieczeństwo
    > i nie wypisuj bzdur.

    A dziękuje bardzo za ocene. A skąd wiesz czy am czy nie mam pojęcia o
    elektryce?
    I gdzie npisałem bzdury? Proszę o cytat?
    U siebie w dwóch budynkach sam zrobiłem całą instalację i działa
    bezproblemowo. Zatrudniłem tylko fachowca do zasznurowania rozdzielni i do
    pomiarów+ protokół.
    I nadal uwazam że instalacja elektryczna to najprostsza do zrobienia
    instalacja w domu. Trzeba tylko przmyślec co gdzie będzie potrzebne.

    Krzysiek

  • 22. Data: 2011-07-18 09:40:54
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
    [.....]
    > Generalnie, żeby rozsądnie to wszystko wyszło proponuję samemu pociągnąć
    > przewody, ale w dać szafę do rozszycia elektrykowi.
    > Jak nigdy nie miałeś styczności z elektryką, to będziesz się musiał trochę
    > naczytać, żeby dobrze podłączyć bezpieczniki, różnicówki i inne
    > zabezpieczenia.

    Generalnie to zacząłbym od rozpoznania typu sieci elektrycznej. Następnie
    usytuowania RG i GSU. Kolejno chociaż w przybliżeniu oszacować pobór prądu
    przez odbiorniki, w zależności od tego dobrać obwody i zabezpieczenia
    (wcześniej typ sieci (!)). Połączenia wyrównawcze główne i miejscowe.
    W skrócie - niech zwróci się do elektryka.

  • 23. Data: 2011-07-18 09:49:39
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    [......]
> [...]
    > pomyśl na przykład, czy nigdzie nie będą ci potrzebne punkty świetlne
    > właczane z więcej niż jednego miejsca i czy na pewno wiesz, jak wtedy
    > rozłożyc przewody i jak je potem połączyć, czy na pewno będziesz wiedział,
    > jak dobrze rozplanować i tym bardziej wykonać rozdzielnię, czy wiesz, co
    > znaczy określenie "połączenia wyrównawcze", albo jak stosować (i
    > zaplanować) różnicówki.
    >
    > Moim skromnym, może nie do końca obiektywnym z racji zawodu zdaniem,
    > hydraulika jest akurat o wiele prostsza do samodzielnego zrobienia przez
    > totalnie zielonego człowieka, niż elektryka.

    Zgadzam się z tym.

    > Jeśli naprawdę się będziesz sam za to zabierał, to od kostek wszelakich
    > skręcanych się trzymaj z dala, to najgorszy syf do łaczenia przewodów.

    Też się z tym zgadzam.

    > koledzy już odpisali, ja dodam, że nie bruzdowałem u siebie, nie widziałem
    > takie potrzeby.

    Można "z", można i "bez". Ważne aby poprowadzić przewody zgodnie z normą.
    Warto przed tynkiem zrobić zdjęcia ścian.

    > Czyli odkryłeś już Wielką Tajemnicę Peszlową - dobrze wróży :)
    > Tak, masz rację, stosowanie peszli ma sens jedynie w pewnych sytuacjach
    > (przewody w wylewkach, na więźbie itp.), w ścianach peszle mają sens tylko
    > wtedy, jeśli są to w miarę proste odcinki z najwyżej łagodnymi zakrętami.
    > Inaczej jest to zbędna i zupełnie niepotrzebna robota.

    Dokładnie tak.

    > Głębokie. I ewentualnie puszki łączeniowe, jeśli gdzieś aż się prosi, żeby
    > taką dać - do głębokiej puszki osprzętowej więcej niż czterech przewodów
    > nie ma sensu wprowadzać.

    > Zależy, gdzie te halogeny.
    >

    > J.

    Widzę, że jesteś praktykiem. Nowicjuszowi jednak dawanie rad jak wykonać
    instal.el. u siebie w domu jest w moim przekonaniu nie odpowiedzialne. Po
    prostu niech wezwie elektryka.

  • 24. Data: 2011-07-18 09:52:28
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > I nadal uwazam że instalacja elektryczna to najprostsza do zrobienia
    > instalacja w domu. Trzeba tylko przmyślec co gdzie będzie potrzebne.

    Niech również autor wątku pamięta o instalacji w łazience. To chyba
    najtrudniejsze w domu jednorodzinnym pomieszczenie. Baaardzo trudno na forum
    udzielać nowicjuszowi rad jak to poprawnie zrobić.

  • 25. Data: 2011-07-18 09:55:34
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nom" <n...@u...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "kogutek" <s...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:ivvsjv$gqk$1@inews.gazeta.pl...

    > A to nie wiedziałem nawet, bo kilkanaście lat temu robiłem u siebie
    > instalację i skręcone przewody jeszcze polutowałem sobie dla pewności. :-)

    Ja niczego w normach nie doszukalem się, mówiącego, że skrętki lutować nie
    wolno. Powiem więcej - prawidłowo (!) lutowana skrętka jest najpewniejszym
    rodzajem połączenia przewodów.

  • 26. Data: 2011-07-18 09:58:17
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Niech również autor wątku pamięta o instalacji w łazience. To chyba
    > najtrudniejsze w domu jednorodzinnym pomieszczenie.

    Pewnie najtrudniejsze bo kilka odległości trzeba zachowac. Ale nie jest
    fizyka kwantowa i jak ktoś ma trochę zacięcia technicznego i to sobier
    poradzi.
    Nie poradzi sobie pewnie z posznurowaniem rozdzielni ale to można zlecic
    fachowcowi. U mnie zrobił to gościu w dwie godziny chyba i skasował 50zł.
    A samo rozprowadzaneie przewódów to banalnie proste jest przecież. Otwornica
    kosztuje chyba ze 20zł, głebokie puszki pod włącznikami , kostki wago i
    robota prosta
    No chyba że ktoś chce skomplikowana instalacje+ do tego tzw "inteligencje"
    to trochę komplikuje prace.

    > Baaardzo trudno na forum udzielać nowicjuszowi rad jak to poprawnie
    > zrobić.
    A to fakt. Ale jak sobie poczyta dostępne w sieci materiały to da radę. A
    pomiarowiec późnmiej i tak ew błędy wychwyci.

    Krzysiek

  • 27. Data: 2011-07-18 10:22:25
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kris wrote:

    > Ale po co bruzdy wogóle?
    > Pzrewody przypiąć do ściany spinkami lub tasma aluminiową i
    > zatynkować. Nie widzę potrzeby bawienia się w bruzdowanie.

    przy tynkach cienkowarstwowych kable mogą wyłazić albo zostawiać cień na
    tynku.

  • 28. Data: 2011-07-18 10:23:31
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kiki wrote:
    > "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote in message

    > Chyba śnisz. wsadzą kable w bruzdy i kilka placków gipsu na zewnątrz
    > żeby nie wypadły. Na to tynk, a między kablami, tynkiem i rozciętym
    > porothermem bedzie komin powietrzny.
    > Tak to sobie można robić w cięższym gazobetonie murowanym na obie
    > spoiny ale nawet nie w ytongach na poziomą spoinę i zamki. A
    > porotherm - to porażka.

    pitolisz i tyle, przecież potem na to idzie tynk i ten tynk zaklei wszelkie
    dziury, pomijając że twoje teksty o kanałach powietrznych to kompletne
    brednie.

  • 29. Data: 2011-07-18 10:34:21
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości

    Witam.

    > Rozumiem, że instalacja elektryczna to bezpieczeństwo, nie chcę spalić
    > chaty ani pozabijać dzieci, ale jak mam mieć po 5-8 punktów w
    > pomieszczeniu a 50-80 w domu i dać za to parę patoli, to wolałbym zrobić
    > to sam.

    Bedziesz potrzebujesz elektryka do tablicy
    i pomiarow.

    Sam dasz rade, we dwoch lepiej i szybciej :-))))))))))))))))))))))))))))))
    Podziel prace na conajmniej 3-4 etapy

    I. zaplanuj gniazdka i swiatlo zaznacz na scianie w ktorych miejscach
    przyjdz za dwa-trzy dni i ponownie sprawdz czy dobrze zaznaczyles,
    popraw.
    Ze szczegolna uwaga zaplanuj elektryke w kuchni, w lazience nie
    zapomnij
    o wentylatorze.
    Zastanow sie jakie gniazda bedzie montowal modulowe i czy nie, jakiej
    firmy bedzie tzw. bialy osprzet.
    Zaplanuj gdzie bedzie tablica rozdzielcza, zaplanuj ilosc obwodow.
    Zaczynasz od najprostszego pomieszczenia.,

    II Mierzysz, wyznaczasz wysokosci, lapiesz poziom, i kujesz ladnie otwory,
    puszki glebokie- kup puszki laczeniowe robisz zestawy 4 puszek, 2 puszek
    itp itd przymierzaj kazdy otwor,
    ciagniesz kable, wszedzie zapasy, kazdy kabel opisujesz od razu
    wyraznie i czytelnie niezmywalnym pisakiem
    - nie prowadzisz nowego kabla jesli nie opisales poprzedniego,
    dokumentacja, zdjecia itp itd.

    Pamietaj o instalacji dla wylaczników schodowych - nie tylko dla schodów

    Kable po podlodze, kable w suficie z podlogi nad nim, nie podwieszaj
    kabla
    do sufitu nawet na placki.
    Na podlodze ukladasz tak kable zeby pozniej styropian w miare
    bezproblemow ulozyc, zeby gosc od CO
    nie przeklinał, zeby na hydraulike i kanalizacje starczylo miejsca.
    Dobrze by bylo zeby fachowcy w/w tez juz robili swoje.

    Idealu nie osiagniesz, ale probowac musisz.

    W peszlach ciagniesz kable tam gdzie beda narazony na ewentualne
    uszkdzodzenia. Zgniecenia, itp itd.,
    zeby taczka. Zalatw pilota do peszla.
    W scianach peszla nie uzywasz.

    Etap III i IV bedzie jak zrobisz I i II,

  • 30. Data: 2011-07-18 11:04:00
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 18.07.2011 11:52, Jacek B. pisze:

    > Niech również autor wątku pamięta o instalacji w łazience. To chyba
    > najtrudniejsze w domu jednorodzinnym pomieszczenie. Baaardzo trudno na
    > forum udzielać nowicjuszowi rad jak to poprawnie zrobić.

    Co niby w łazience trudnego?

    Różnicówka, wyłączniki na zewnątrz lub wodoodporne... Jakie problemy
    przewidujesz?