  • 91. Data: 2011-07-25 08:29:17
    Temat: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Andrzej Lawa ma rację.
    Jest to obrona Częstochowy.
    Janko Walski...przyjmij kilka uwag od człowieka z 25 letnim stażem
    prowadzenia firmy projektowo-produkcyjnej automatyki i elektroniki
    (posiadajacego także tzw. uprawnienia).
    ŻADNE normy i świadectwa (wydawane bardzo często analfabetom i analfabetom
    technicznym) nie zastapią rozsądku i wiedzy oraz kultury technicznej i
    wyobraźni. ŻADNE !!!
    Próba skodyfikowania wszystkiego jest idiotyzmem. Epatowanie "obowiązującym
    prawem" też.
    Jeżeli prawo służy tylko utrzymywaniu nienależnych przywilejów to mam w
    d...pie takie prawo.
    Jest takie trafne powiedzenie:
    Kiedy pomyślę jakim jestem inżynierem to boję się iść do lekarza.

    Ja nie biorę się za automatyzację elektrowni atomowej. Tak jak nie biorę się
    za robienie operacji okulistycznych.
    Ale robienie nauki z pięciu (w porywach) przewodów i prawa Ohma to cyrk.
    Podobnie jak owe magiczne nazewnictwo prostych w istocie rzeczy. Do
    TN-C,TN-C-S, TN-S dodałbym jeszcze NKWD, BBWR, HOTSPOT i HOTDOG.
    Szczególnie ten ostatni.
    Owa tajemna wiedza to elementarz techniczny.
    Można oczywiście wprowadzić uprawnienia do wkręcania żarówki i spuszczania
    wody w kiblu. I próbować brać za to pieniądze, straszyć "niezgodnością z
    prawem" oraz brakiem świadectw kwalifikacyjnych.
    Jest to ważne szczególnie dla tych , którzy żadnej prawdziwej wiedzy
    przyswoić nie są w stanie.

  • 92. Data: 2011-07-25 09:45:15
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "janko walski" <j...@o...com.pl> napisał w wiadomości
    > zatrudnienia odpowiednie osoby z odpowiednimi uprawnieniami i to do niego
    > nalezy sprawdzenie wszystkich uprawnień. Poczytaj sobie Prawo Budowlane to

    To jakim prawem mój dom przeszedł odbi ór skoro ja sam wykonywałem sobie
    instalacje?
    Wiesz co? Gdybym, miał wybrac wykonawcę instalacji w moim domu i miał wybór
    pomiędzy Tobą który ma kupe papierów, uprawnień itp z mnóstwem pieczątek a
    jakims lokalnym Panem Heńkiem który tych papierów ma mniej ale instalcji
    wykonuje kilka miesięcznie to zgadnij kogo bym wybrał?

> [...]
    > prowadzisz te przewody. Ten sam przewód 2,5mm2 równie dobrze może być
    > zabezpieczony bezpiecznikiem 32A, a w innym przypadku nie będziesz mógł
    > użyc większego jak 16A. Jeżeli zdarzy się sytuacja, że musisz zabezpieczyć
    > bezpiecznikiem 16A, a zastosujesz 25 czy 32A to ta pomyłka może kiedyś
    > zakończyć się pożarem. Ty możesz popełnić błąd z powodu swojej niewiedzy.
    > Elektryk musi wiedzieć jak dobrać i musi dobrać prawidłowo. Choć możesz
    > też przyjąć pozycję asekuracyjną i zabezpieczyć wszystkie obwody
    > zabezpieczeniami 16A lub od razu ułożyć przewód 4mm2. Tylko co z

    Czy Ty tak na powaznie?
    Z rozłożenia 200 czy nawet 400 metrów przewódów próbujesz zrobić czarną
    magie.

    Sratatata
    Jaką odpowiedzialność.
    Przeciez i tak jeszcze ktoś później pomiary robi np.

    > Ale to w tym przypadku zdajesz się na wiedze fachowca, którą tak
    > krytykujesz.
    > Przecież miało to być takie łatwe i proste :)

    Bo zrobienie jest łatwe i proste.
    A pomiary to co innego. Jest koniecznośc posiadania papierków z pomiarów to
    trzeba kogoś wynając i zrobic.
    A nawet jakby takiej konieczności nie było to zawsze lepiej jak ktoś "drugim
    okiem" zerknie co i jak.
    Pomiarowcowi zapłacisz 200zł za pomiary i protokół. Zwsze to mniej jak
    2000zł za wykonanie instalacji przez fachowca.

    > Oczywiście samo ukłądanie nie jest sprawą skomplikowaną i naprawdę nie
    > wymaga się od ludzi kujących ściany i układających instalację wielkiej
    > wiedy. Ale musza to robić pod czujnym okiem osoby, która się na tym zna i
    > zadba, żeby wszystko było zrobione zgodnie z prawem, normami oraz
    > wymaganiami technicznymi.

    No widzisz w końcu przyznałes że można samemu sporo zrobić bez kg norm i
    uprawnień

    > Nie sądzę, ponieważ trzeba wziąć pod uwagę wiele uwarunkowań, a to wymaga
    > kazdo razowo odszukania norm, tabel ze współczynnikami oraz przeliczyć.

    A gdy zapytam jak wymienić wtyczkę w żelazku to dostyane odpowiedż czy
    napiszą "zatrudnij felektryka"?

    > Wybacz, ale jakbym miał tak swój czas poświęcać darmowym poradom to bym
    > umarł z głodu ;)

    Nikt Ciebie do niczego nie zmusza przeciez.
    Możesz przeciez założyć strone internetową gdzie będziesz odpowiadał na
    pytania po przesłaniu przez pytającego sms-a za 10zł+vat

    Krzysiek

  • 93. Data: 2011-07-25 16:21:01
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    Użytkownik "Andrzej Ława" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w
    wiadomości news:j0j4hs$h0g$1@inews.gazeta.pl...

    > NTG

    A Twoje docinki o sprawianiu gigolaka były na temat?
    Skoro sprowadziłeś dyskusję w tę stronę to teraz nie chowaj głowy w piasek i
    nie "rżnij ogóra".

    > FUT archiwum

    Konkrety proszę, a nie piep.... głupot..

    > Prąd elektryczny to prąd elektryczny.

    Jak będzie Cię bolał kręgosłup to dla Ciebie nieważne kto będzie Cię badał
    czy laryngolog czy do ginekolog?
    Przecież w każdym przypadku chodzi o takiego samego chorego człowieka, a
    lekarz to lekarz. :)
    Masz Ty chłopie pojęcie o ....

    > No to kto może robić instalacje w domach? Tylko ty, jedyne guru i
    > wielkie mzimu?

    To się dowiedz.

    > Tak, będę teraz jechał do rodziców szukać ich papierów od domu sprzed 11
    > lat...

    Czyli nie wiesz jakie miał uprawnienia? To skąd wiesz, że wogóle posiadał?
    Może na pieczątce było:
    Pan Żdzisio
    Profesjonalne ciągnięcie kabla
    telefon
    ?

    Dopóki nie masz "czarno na białym", że był to gość z odpowiednimi
    uprawnieniami to nie możesz twierdzić, że był fachowcem i posiadał
    uprawniania.

  • 94. Data: 2011-07-25 20:01:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.07.2011 18:21, janko walski pisze:

    > A Twoje docinki o sprawianiu gigolaka były na temat?

    To nie ja domagałem się, żeby do każdej czynności zatrudniać fachowca,
    tylko ty.

    > Skoro sprowadziłeś dyskusję w tę stronę to teraz nie chowaj głowy w
    > piasek i nie "rżnij ogóra".

    Nie wykręcaj kota ogonem.

    > Konkrety proszę, a nie piep.... głupot..

    To ja poproszę o konkrety partactw w wykonaniu osób niezawodowych. Z
    pełną dokumentacją fotograficzną, zeznaniami świadków itepe. Inaczej
    uznam je za twoje konfabulacje.

    > Jak będzie Cię bolał kręgosłup to dla Ciebie nieważne kto będzie Cię
    > badał czy laryngolog czy do ginekolog?

    Nie mąć, kłamczuszku.

    Fachowiec elektryk samochodowy z atestami, kursami, certyfikatami i
    latami praktyki sobie nie poradził.

    Amator-pasjonat - naprawił. CBDO.

    > Przecież w każdym przypadku chodzi o takiego samego chorego człowieka, a
    > lekarz to lekarz. :)
    > Masz Ty chłopie pojęcie o ....

    Powiedz mi tak szczerze - celowo kręcisz, czy zwyczajnie się pogubiłeś,
    bo wątku nie pilnuje ci zawodowy sekretarz?

    > To się dowiedz.

    Ja wiem. Ty kręcisz.

> [...]

    > Dopóki nie masz "czarno na białym", że był to gość z odpowiednimi
    > uprawnieniami to nie możesz twierdzić, że był fachowcem i posiadał

    Jakby nie miał uprawnień, to by urzędasy nie przyklepały budowy.

    W końcu to fachowcy od kontroli dokumentów.

  • 95. Data: 2011-07-26 10:06:03
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 24 Lip, 21:53, "janko walski" <j...@o...com.pl> wrote:
    > Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w
    wiadomościnews:c7ba27d3-0e09-442d-b0aa-4190023b805d@
    hd10g2000vbb.googlegroups.com...

    > W obowiązującym prawie.
    > Sam sobie poszukaj. Wszak "Akurat tutaj nie trzeba mieć wielkiego pojęcia".

    Masz problemy z czytaniem. Cytowanie przez Ciebie zdanie odnosiło się
    do
    obliczenia strat na kablu a nie do szukania zapisu, który jest tylko
    Twojej głowie. Nigdzie w normie nie ma czegoś takiego co napisałeś.

    > Widzisz, to jest cały problem takiego laika, któremu się wydaje, że to takie
    > proste.

    Tak się składa, że to właśnie JEST takie proste. I chyba właśnie w tym
    jest problem - Twój problem dodajmy :)

    > Jest bardzo wiele szczegółów, które decydują o tym czy instalacja będzie
    > bezpieczna i czy będzie odebrana przez nadzór.

    Znowu dochodzimy do tego, że ktoś to musi odebrać nawet jeśli sam
    sobie zrobię. No i? Skoro odbierze fachowiec to znaczy, że jest
    zrobione dobrze prawda? Jakiś problem?

    > Takie drobne szczegóły jak wykonanie uziomów, połączeń wyrównawczych,
    > podziału przewodu PEN, doboru przewodów, podział obwodów, dobór
    > zabezpieczeń, sposób mocowania przewodów, dobór aparatów oraz ich
    > selektrywności itd.
    > Uwierz mi, że trzeba conajmniej kilku lat w zębach nosić torbę za
    > elektrykiem, żeby móc samodzielnie projektować i wykonywać instalacje i żeby
    > w chwili odbioru domu ktoś Ci nie zarzucił błędów. Nie mówiąc już o tym, że
    > trzeba zdobyć odpowiednie uprawnienia.

    Ta.. szczególnym problemem jest sposób mocowania przewodów. Ty chyba
    jeszcze ciągle nosisz w zębach torbę za elektrykiem. Stąd te kompleksy
    i potrzeba dowartościowania. Co do uprawnień..już ustaliliśmy, że
    dostają je nawet analfabeci - co potwierdził właściciel firmy
    projektowej z 25-letnim stażem w branży :)

    > Poza tym Ty patrzysz poprzez włąsny pryzmat osoby, która ma jakotakie
    > pojęcie o prądzie. Weź pod uwagę, że nie wszyscy inwestorzy je mają.

    A ja niby skąd mam to jako takie pojęcie? Nie dostałem go pod hoinkę i
    nie urodziłem się z nim. Było mi potrzebne jako takie pojęcie wiec je
    zdobyłem. Jak mi będzie potrzebne większe niż jako takie to też
    zdobędę. Żaden problem. Uważasz, że proces zdobywania wiedzy nie może
    się odbywać poza murami nadzorowanymi przez MEN? I uważasz, że zdobyty
    świchol zamienia człowieka w jakąś inną biologicznie jednostkę
    osobniczę, która wczoraj jeszcze była zagrożeniem robiąc instalację a
    dzisiaj (po zdobyciu świchola) już tym zagrożeniem nie jest? Jak ktoś
    nie ma oleju w głowie to choćby miał wywrotkę zaświadczeń i dyplomów
    jest takim samym głąbem jak był.

    > Tak to robią idioci i pseudofachowcy. Przecież jaki problem, żeby taki idota
    > wykonał pomiary z sufitu?
    > Fachowiec powie: "Panie "Kowalski" trzeba wbić jeszcze kilka uziomów, lub
    > zakopać więcej bednarki lub zastosować inny rodzaj ochrony.

    Bzdury.. tak robi wielu ludzi, którzy przestawiają się inwestorowi
    jako fachowcy z papierami. Tak dokładniej ta rozmowa odbywała się
    pomiędzy "moim" elektrykiem a elektrykiem z firmy wynajętej przez ZE
    do postawienia skrzynki przyłączeniowej. Obaj wymieniali sposoby i
    rechotali. Sam nie wiem czy to bardziej śmieszne czy straszne.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 96. Data: 2011-07-26 10:14:33
    Od: shaman <g...@m...pl>

    wiadomościnews:j04apd$nls$1@news.onet.pl...
    > [.....]

    > Nie daje się jak widać wytłumaczyć tych spraw kilku panom z forum. Ludzie ci
    > zamiast wziąć się do nauki i choćby poznać rzetelnie elektrykę z zakresu 1kV
    > E wchodzą w zwykłą filozofię jak obywatel "shaman".

    Wręcz przeciwnie.. ja akurat prezentuję czystą pragmatykę poznawczą.
    Może jeno nieco kwieciście opisaną :) To wy filozujecie o wyższej
    świadomości choć żaden z was nie zna ani wszystkich norm ani
    wszystkich przepisów a jak rezystancja uziomu jest zbyt wielka to
    polewacie słoną wodą i jest git (mówię ogólnie, nie bierz tego do
    siebie).

    --
    PZDR
    Shaman

  • 97. Data: 2011-07-26 17:27:53
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    > Masz problemy z czytaniem. Cytowanie przez Ciebie zdanie odnosiło się do
    > obliczenia strat na kablu a nie do szukania zapisu, który jest tylko w
    > Twojej głowie. Nigdzie w normie nie ma czegoś takiego co napisałeś.

    Raczej Ty masz problem z czytaniem, ponieważ pytałeś o zakaz wykonywania
    zerowania i moja wypowiedź się własnie tyczyła tego zakazu i nie ma to nic
    wspólnego do obliczania strat.

    > Tak się składa, że to właśnie JEST takie proste. I chyba właśnie w tym
    > jest problem - Twój problem dodajmy :)

    Samo wiercenie ścian i mocowanie przewodó jest proste. Tyle, ze trzeba
    wiedzieć co jak i gdzie, żeby zrobić zgonie z prawem, normami oraz zasadami
    technicznymi.

    > Znowu dochodzimy do tego, że ktoś to musi odebrać nawet jeśli sam
    > sobie zrobię. No i? Skoro odbierze fachowiec to znaczy, że jest
    > zrobione dobrze prawda? Jakiś problem?

    Tylko, że Ty zakładasz, że na pewno ktoś to odbierze i się pod tym podpisze.
    A co będzie jak położysz źle i ten, kto się ma pod tym podpisać nie podpisze
    się pod tym?
    Będziesz rwał przewody i układał ponownie?

> [...]
    > dostają je nawet analfabeci - co potwierdził właściciel firmy
    > projektowej z 25-letnim stażem w branży :)

    Ja już swoje odnosiłem, teraz noszą za mną :)
    Widzisz problem tego człowieka polega na tym, że jemu się wydaje, ponieważ
    automatyka to trochę inna dziedzina niż typowe instalatorstwo.

> [...]
    > dzisiaj (po zdobyciu świchola) już tym zagrożeniem nie jest? Jak ktoś
    > nie ma oleju w głowie to choćby miał wywrotkę zaświadczeń i dyplomów

    Zależy jakie świchole zdobywasz. Żeby mieć uprawnienia budowlane kierownicze
    lub do projektowania to musisz poza wiedzą teoretyczną oraz wykształceniem
    odbębnić praktykę na budowach pod okiem osoby posiadającej takie
    uprawnienia. Ta praktyka musi być poświadczona.
    Powtarzam jeszcze raz, ze to o czym Ty piszesz nazywając "świcholem" nie
    uprawnia do samodzielnej pracy przy budowie instalacji.

> [...]
    > do postawienia skrzynki przyłączeniowej. Obaj wymieniali sposoby i
    > rechotali. Sam nie wiem czy to bardziej śmieszne czy straszne.

    Widzisz bo w zakompleksionych i niedouczonych Polakach jest taka dziwna
    cecha ośmieszania konkurencji z branży. W ten sposób się dowartościowują i
    podwyższają swój prestiż, którego im brak. Dobry fachowiec tak nie robić,
    ponieważ ma renomę, masę roboty i brak czasu na samodowartościowywanie się i
    skupia się na tym, żeby robotę zrobić dobrze.

  • 98. Data: 2011-07-26 17:42:54
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    wiadomości news:4e2dcb9c$1@news.home.net.pl...

    > Nie wykręcaj kota ogonem.

    To Ty się wykręcasz kotem :)

    > To ja poproszę o konkrety partactw w wykonaniu osób niezawodowych. Z pełną
    > dokumentacją fotograficzną, zeznaniami świadków itepe. Inaczej uznam je za
    > twoje konfabulacje.

    Wali mnie to co Ty chcesz. Twierdzę, że kłamiesz, bo znam branżę i
    wielokrotnie poprawiałem po takich jak Ty.

    > Fachowiec elektryk samochodowy z atestami, kursami, certyfikatami i latami
    > praktyki sobie nie poradził.
    >
    > Amator-pasjonat - naprawił. CBDO.

    "Wczonsajonce"
    Bo widzisz teraz się liczy szybki serwis i szybko zarobione pieniądze.
    W pewnym sensie to rozumiem i usprawiedliwiam.
    W autoryzowanych serwisach liczy się tylko żeby wymienić cały podzespół i
    skroić klienta. Z resztą nie ma się co dziwić, skoro za plecami tego
    fachowca stoi kilkanaście pazernych firm i urzędów, którzy tylko wyciągają
    łapy po pieniądze.
    Problem w tym, że obecnie nafaszerowane elektroniką samochody wymagają
    uiszczania opłat producentowi za każde połączenie się oprogramowaniem
    serwisowym z ECU.
    Pasjnat zaś poświęci masę czasu na grzebanie w necie i będzie drążył temat
    do końca. Ściągnie nielegalne oprogramowanie i zrobi robotę, bo nie musi za
    nic płącić i odprowadzać podatków.
    Dla Ciebie jako klienta liczy się, zeby zrobić tanio.

    > Jakby nie miał uprawnień, to by urzędasy nie przyklepały budowy.
    >
    > W końcu to fachowcy od kontroli dokumentów.

    Nie zdajesz sobie nawet sprawy do czego ludzie są zdolni, aby tylko
    zalegalizować samowolę i przepchnąć odbiory.
    Bardzo często na odbiorach widnieją podpisy osób, które nawet nie widziały
    budowy. To jest cała prawda.

  • 99. Data: 2011-07-26 17:45:07
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    bb.googlegroups.com...

> [...]
    > wszystkich przepisów a jak rezystancja uziomu jest zbyt wielka to
    > polewacie słoną wodą i jest git (mówię ogólnie, nie bierz tego do

    Czyli znaów pie..... o niczym, a że kwieciście prawisz to my o tym wiemy.
    Dobrze, że choć sam to dostrzegasz :)

  • 100. Data: 2011-07-27 07:33:33
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]
    > zalegalizować samowolę i przepchnąć odbiory.
    > Bardzo często na odbiorach widnieją podpisy osób, które nawet nie widziały

    Tym samym przyznałeś że wymagania dotyczace uprawnień i tona swicholi to o
    kant dupy rozbić
    Instalacje zrobione przez ludzi bez uprawnień, podpisane dla formalności
    przez kogoś z odpowiednim świcholem działaja i masowo ludzie we własnych
    domach nie gina porażeni pradem.
    Naprawde zdecydowana większość ludzi to nie idioci i jak coś robi dla siebie
    to zrobi dobrze i tak że będzie bezpiecznie. I niepotrzebne tu jakies
    uprawnienia, swichole itp. A że mamy tak jak mamy i na kazdej pierdółce musi
    byc pieczatka to i pieczatki sa. Śmiem twierdzić że na większości budów
    domów jednorodzinnych kierbud nie był częściej jak 5 razy a tylko stawioał
    pieczatki i wypełniał dziennik budowy- i pomimo takiej sytuacji domy stoja,
    nie zawalaja się itp. Tu naprawde cudów nie ma, jak ktoś zachowa minimum
    zdrowego rozsądku to prawidłowo wybuduje dom i bez problemu zrobi sobie ta
    nieszczęsna instalacje elektryczną.
    A Ty ciągle się upierasz że to wiedza tajemna dostępna dla wybranych.
    Gdzieś wyżej pisałes że jakbyś porady za darmo udzielał to byś z głodu
    zdechł. Wczoraj rozmawiałem z kumplem-elektrykiem tym który sznurował moja
    rozdzielnię. Poruszyłem temat uprawnień, certyfikatów norm itp. Gość robi
    conajmniej kilka instalacji miesięcznie i mówi do mnie że jakby maił czytac
    wszystkie normy, robić wszystkie uprawnienia, uczestniczyć we wszystkich
    szkoleniach certyfikacyjnych to by z głodu zdechł;)

    Krzysiek