  • 1. Data: 2010-11-25 16:46:24
    Temat: Ciśnienie w zładzie C.O. (od podstaw)
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Witam
    Proszę speców o wykład na temat ciśnienia w instalacji CO.
    1.Dlaczego musi być podwyższone? (mówię o instalacji zamkniętej, bez naczynia
    wzbiorczego)
    2.Dlaczego zwykle powinno być między 1 a 2 atm/bar?
    3.Jaki wpływ na cokolwiek ma wzrost lub obniżenie ciśnienia?
    4.Jakie ustawić i uznać za optymalne dla konkretnego kotła? zładu? pompy? innych
    parametrów?

    pozdrowienia
    R.

  • 2. Data: 2010-11-25 17:55:02
    Temat: Re: Ciśnienie w zładzie C.O. (od podstaw)
    Od: "KS" <o...@o...pl>

> [...]
    > 3.Jaki wpływ na cokolwiek ma wzrost lub obniżenie ciśnienia?
    > 4.Jakie ustawić i uznać za optymalne dla konkretnego kotła? zładu? pompy?

    Może w małych instalacjach CO to nie jest częsty problem z racji małych
    pompek, ale przy zbyt małym ciśnieniu na pompach może powstawać szkodliwe
    dla pomp i wywołujące hałasy zjawisko kawitacji. Poza tym musisz mieć jakieś
    ciśnienie na dole aby woda doszła do wszystkich punktów leżących powyżej
    punktu pomiaru.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 3. Data: 2010-11-25 19:24:58
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Proszę speców o wykład na temat ciśnienia w instalacji CO.
    > 1.Dlaczego musi być podwyższone? (mówię o instalacji zamkniętej, bez
    > naczynia wzbiorczego)

    Tego się przyczepie :) Masz instalację zamkniętą BEZ naczynia wzbiorczego?
    Tak było na projekcie czy jakiś bohater to wymyślił?
    Odpowiedź na pozostałe punkty powinna być w instrukcji. Ciśnienie powoduje
    większą odporność na zagotowanie, łatwiejsze odpowietrzenie i kocioł bez
    niego nie ruszy :)
    Wojtek

  • 4. Data: 2010-11-26 07:34:06
    Od: "rz" <z...@i...pl>

    > Tego się przyczepie :) Masz instalację zamkniętą BEZ naczynia wzbiorczego?
    > Tak było na projekcie czy jakiś bohater to wymyślił?

    A po co ci naczynie wzbiorcze ?

  • 5. Data: 2010-11-26 10:46:55
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Rentier" <f...@g...com> wrote in message
    > Witam
    > Proszę speców o wykład na temat ciśnienia w instalacji CO.
    > 1.Dlaczego musi być podwyższone? (mówię o instalacji zamkniętej, bez
    > naczynia wzbiorczego)

    Bo instalacja koroduje i wydziela się gaz co jest mylnie odbierane jako
    zapowietrzenie. Układ trzeba raz w miesiącu odpowietrzyć, bo zbiera się tam
    go nieco i gdybyś miał za małe ciśnienie to by ci ten gaz wypchnął czynnik
    do przeponowego.

    > 2.Dlaczego zwykle powinno być między 1 a 2 atm/bar?

    naczynia przeponowe są pompowane wstępnie do 1.5 bara więc ciśnienie powinno
    się trzymać 1.2 bara żeby przy wyższej temperaturze naczynie mogło
    kompensować. Jednak 2 bary to za dużo.
    Chyba te 1.5 to ze względu na wycieki, piece z segmentów, kaloryfery
    skręcane żeby nie popuszczały chyba o to chodzi.

    > 3.Jaki wpływ na cokolwiek ma wzrost lub obniżenie ciśnienia?
    Później już żaden

    > 4.Jakie ustawić i uznać za optymalne dla konkretnego kotła? zładu? pompy?
    > innych parametrów?

    1.2 bar dla naczynia 1.5bar

  • 6. Data: 2010-11-26 11:29:13
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik "rz" <z...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A po co ci naczynie wzbiorcze ?

    Bo jest konieczne. I tyle.

  • 7. Data: 2010-11-26 18:01:08
    Temat: Re: Ci?nienie w z?adzie C.O. (od podstaw)
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

    ?
    Uzytkownik "rz" <z...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > A po co ci naczynie wzbiorcze ?

    Instalacja zamknieta bez przeponowego naczynia wzbiorczego jest skrajnie
    niebezpieczna. Podgrzana woda nie ma gdzie wezbrac.

  • 8. Data: 2010-11-26 18:08:31
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "rz" <z...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A po co ci naczynie wzbiorcze ?

    Po to, aby mój kocioł nie wyglądał jak na zdjęciu w tej dyskucji
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=154
    0848&highlight= :)
    Wojtek

    --
    sygnaturka oczekuje na natchnienie :)

  • 9. Data: 2010-11-26 22:02:42
    Od: Rentier <f...@g...com>

    > Tego się przyczepie :) Masz instalację zamkniętą BEZ naczynia wzbiorczego? Tak było
    na projekcie czy
    > jakiś bohater to wymyślił?

    Może się nieprecyzyjnie wyraziłem.Pisząc "wzbiorcze" miałem na myśli otwarty baniak
    gdzieś na górze.
    Oczywiście,że mam , ale przeponowe:-)

    Ciśnienie powoduje większą odporność na
    > zagotowanie, łatwiejsze odpowietrzenie i kocioł bez niego nie ruszy :)
    > Wojtek
    Ok,że kocioł bez ciśnienia nie ruszy, to rzecz wtórna.Pozostałe argumenty
    przemawiają..

  • 10. Data: 2010-11-28 19:12:50
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > zapowietrzenie. Układ trzeba raz w miesiącu odpowietrzyć, bo zbiera się
    > tam go nieco i gdybyś miał za małe ciśnienie to by ci ten gaz wypchnął

    Kiki, przy układzie zamkniętym instalacja z "przechodzoną wodą" nie powinna
    produkować gazu po wygazowaniu i odpowietrzeniu. U siebie przez kilka lat
    mogę nie odpowietrzać układu i nic się nie dzieje i gaz się nie zbiera a
    ciśnienie zimnego zładu się nie zmienia.
    Zimna woda nalewana lub dolewana do zładu zawiera w sobie dość sporo
    rozpuszczonego gazu (głównie powietrza). Wraz z podgrzewaniem jej następuje
    jej wygazowanie i zagazowanie układu. Gazy rozpuszczają sie znacznie lepiej
    w zimnej wodzie dlatego też jej dolewanie lub częste opróżnianie układu nie
    jest korzystne. Aby zapobiegac korozji stosuje się inhibitory uzdatniające
    wodę do celów grzewczych - sa one przede wsystkim przeznaczone do instalacji
    stalowych. Instalacje z miedzi pokrywają się od wewnątrz niereaktywną
    warstwą tlenków i soli stanowiącą naturalną osłonę antykorozyjną. Podobnie
    jest z naczyniami i instalacjami z aluminium.
    Trudno też byłoby Twoją teorię zastosować do całościowego ogrzewania
    podłogowego wykonanego z rur pex gdzie ilość metalu któryby korodował jest w
    całym układzie stosunkowo niewielka a pomimo tego takie instalacje też się
    zapowietrzają i to w dość upierdliwy sposób.
    --
    Jackare