  • 21. Data: 2015-12-07 09:56:43
    Temat: Re: Czas na zmiany w kotłowni
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 06 Dec 2015 20:19:27 +0100, Irek.N.

    > Kocioł to samoróba z podajnikiem oparta na wymienniku Dakon Dor32.
    > Teoretycznie kocioł ma 32kW, retorta zaś 35kW, ale podaję mniej węgla i
    > mniej powietrza. Mogę jedynie ocenić, że retorta pracuje gdzieś na 1/2
    > mocy maksymalnej. Działa to zarąbiście... przez czas życia wymiennika,
    > czyli około 7-8 lat.
    > Od zrobienia około 14 lat temu padł zbiornik w zeszłym roku (przegnił, a
    > panuje w nim nadciśnienie, więc dymił), ze 2 ślimaki już wymieniłem,
    > jeden komplet wieńca retorty i teraz 2 deflektor wypadało by też wymienić.

    Fajnie, że o tym piszesz. Jak się czyta tutejszych (i nie tylko)
    "wielbicieli" ekowęgla (szczególnie rozważających je w nowych domach),
    którzy udowadniają (albo raczej próbują), że to jest rozwiązanie tanie
    inwestycyjnie, bezobsługowe i przez wiele lat nie trzeba dokładać (bo co
    tam się może psuć i gdy PC w tym czasie padają jak muchy i trzeba krocie
    płacić za naprawy), to można pomyśleć, że to rozwiązanie wręcz idealne.

    > Myślę, że kocioł jest bardzo sprawny. Spaliny rozgrzewają czopuch
    > wyjściowy tak, że da się go chwilowo dotknąć (nie pamiętam dokładnie
    > ile, ale szacuję go na 70C).

    Ale skoro pracuje na małej mocy, a w zasadzie w podtrzymaniu (a mimo tego
    gotuje Was w domu), to pewnie też sporo ciepła puszcza w komin. Ja
    przyjąłem, że 50% spływa oknami i na stratach.

    > Powiem Ci, że gdyby sezon zamknął się w 6250zł jak policzyłeś, to chyba
    > bym zdecydował się tylko na gaz. Boję się natomiast, że to bardzo
    > optymistyczny wariant.

    Może w takim razie warto się pokusić o dokładny audyt. Nie są to jakieś
    strasznie duże pieniądze (w 500 zł powinno się zamknąć) -- a z pewnością
    mniej to kosztuje niż piec i późniejsze doświadczenia na własnym tyłku
    sprawdzając zużycie. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk