  • 11. Data: 2009-11-27 21:53:02
    Temat: Re: Czym sterowany jest rekuperator ?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    news:294ccdcd-75e7-49d2-a62b-

    >ale przy samej wentylacji mechanicznej i 1 wymianie na godzine to masz
    >inny rachunek niz przy powolnej grawitacyjnej

    >wiec albo grawitacyjna albo komplet mechanicznej z rekuperatorem bo
    >inaczej musisz porownac rowniez inne wymiany

    >1 wymiana na godzine to tak jakbys mial polotwarte okna

    >to juz lepiej nie przeinwestowywac w jakies superhiper okucia :-)

    Bo to wylacznie komfort a nie jakas tam oszczednosc. Narod u nas jakby
    wiejski (sorry to stereotyp) i kieruje sie wylacznie pryzmatem ceny ekonomi,
    czy oszczednosci a to przeciez nie o to chodzi. Z drugiej strony nie
    slyszalem zeby ktos udusil sie we wlasnym domu z wentylacja grawitacyjna.
    Poza zaczadzeniami oczywiscie, wiec zyc bez tego tez sie daje i to zupelnie
    przyzwoicie przez tysiace lat jak do tej pory.

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2009-11-28 05:17:03
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > Z drugiej strony nie slyszalem zeby ktos udusil sie we wlasnym domu z
    > wentylacja grawitacyjna. Poza zaczadzeniami oczywiscie, wiec zyc bez tego
    > tez sie daje i to zupelnie przyzwoicie przez tysiace lat jak do tej pory.

    Przez tysiace lat nie mieli szczelnych drzwi i okien ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 13. Data: 2009-11-28 16:50:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Kane" <k...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Przez tysiace lat nie mieli szczelnych drzwi i okien ;)

    Racja, nie mniej jednak takie okna i drzwi montuje sie juz dobrych pare lat,
    a parcie ku wentylacji mechanicznej teraz jakby sie nasililo.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2009-11-28 20:38:21
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Racja, nie mniej jednak takie okna i drzwi montuje sie juz dobrych pare
    > lat, a parcie ku wentylacji mechanicznej teraz jakby sie nasililo.

    Nasililo bo Murator i internet spopularyzowal temat ;) A moze i ceny spadly
    i dostepnosc wzrosla ? W sumie nie wiem jak bylo wczesniej bo nie byl to dla
    mnnie istotny temat, dopiero od 2006 zajalem sie budowa domu (2006 teoria,
    2007 praktyka).

    Po okolicznych budowach i znajomych jednakze nadal widze metode "na termos"
    czyli wentylacja grawitacyjna "jak w projekcie" (bardzo czesto zła, nawet
    dla laika) + szczelna stolarka. Wlasciwie na parenascie _nowych_ domow juz
    stojacych plus drugie tyle w budowie - nikt tu w okolicy wentylacji
    mechanicznej nie stosuje (niewazne czy z reku, czy bez). Moze jaka enklawa -
    nie wiem ;) Z tyc parunastu nowych w ktorych bylem (dostarczam im internet):
    wszystkie sa a'la termos, nawet nie "dojrzeli" do montazu nawiewnikow
    okiennych. Takze wiesz - nie "udusza sie z wentylacja grawitacyjna" ale ja
    bym w takim domu mieszkac nie chcial. Teraz jeszcze mieszkam z rodzicami bo
    dom wykanczam i tu jest starszy dom z mnostwem nieszczelnosci co
    daje...swieze powietrze i brak efektu termosu (mimo ocieplenia i czesciowo
    nowych okien).

    Greets,

    Kane

  • 15. Data: 2009-11-28 21:01:18
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 28 Lis, 17:50, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Racja, nie mniej jednak takie okna i drzwi montuje sie juz dobrych pare lat,
    > a parcie ku wentylacji mechanicznej teraz jakby sie nasililo.

    zamiast miec super szczelne mało kto mysli by na parterze tam gdzie
    nie trzeba miec po prostu nieotwieralne
    bo to niemodne...

    rozwiernouchylne = 2 anemostaty + nieotwieralne

    z.

  • 16. Data: 2009-11-28 23:02:45
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Lis, 09:11, "Aleksander" <f...@f...fake> wrote:

    > Ciekawe jakie sterowanie ma Adam przy swoim nowym BRINK'u :).
    > Daj znać Adamie, jak wdepniesz w ten wątek.

    Dopiero bede go montowal ale juz testowalem - piekne cacko z niezlymi
    mozliwosciami (jak na centralke wentylacyjna oczywiscie) ;) Ja w
    pierwszej fazie wykorzystam dolaczony, prosty, trzy biegowy "reczny"
    sterowniczek z sygnalizacja (dioda led) zabrudzenia filtra.
    Przypuszczam, ze w wiekszosci czasu reku bedzie chodzil na jedynce lub
    dwojce. Tylko w wyjatkowych sytuacjach (impreza, duze gotowanie,
    swieta etc) bedzie chodzil na trojce. Praktyka pokaze czy jest sens
    stosowac czujniki wilgotnosci - prawdopodobnie wilgoc po praniu,
    kapieli, czy gotowaniu i tak bedzie "schodzic" znacznie sprawniej niz
    przy wentylacji grawitacyjnej. Jezeli jednak bede widzial sens - to
    nie ma problemu - w kazdym pokoju w suficie mam po 4 pary wolnych zyl
    i przy kazdym wylaczniku (do swiatel) po 2-3 pary, wiec dolaczenie go
    w przyszlosci to zaden problem :)

    Tak czy siak - jakos nie neka mnie wizja uduszenia sie "bo byl
    wlaczony za niski bieg" ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2009-11-28 23:08:58
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Lis, 22:01, zbooY <z...@g...com> wrote:

    > rozwiernouchylne  = 2 anemostaty + nieotwieralne

    Z tym ze nieotwieralne to znowu.. mniejszy komfort - bo zeby go umyc
    musisz zapierniczac na dwor :) Jak juz ktos kupuje reku to znaczy ze
    wymaga wiekszego komfortu, a fixy to taka jakby znowu klasa nizej ;)
    No chyba ze ktos ma w domu sluzbe od sprzatania :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2009-11-28 23:10:05
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >zamiast miec super szczelne mało kto mysli by na parterze tam gdzie
    >nie trzeba miec po prostu nieotwieralne
    >bo to niemodne...

    >rozwiernouchylne = 2 anemostaty + nieotwieralne

    Oj tak to ja bym nie chcial. Nie tyle ze nie modne co niepraktyczne.
    Otwieram okno i wolam dzieciaki, nie musze wylazic na dwor dla przykladu.
    Przez rekuperator raczej nie uslysza. :-)

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2009-11-29 07:33:16
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 27 Lis, 22:53, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Poza zaczadzeniami oczywiscie, wiec zyc bez tego tez sie daje i to zupelnie
    > przyzwoicie przez tysiace lat jak do tej pory.

    Hmmm... Następna rzecz która się "nie opłaca"?
    ;-)

    O tej jednej wymianie na godzinę to czytałem przy okazji
    wentylacji .... grawitacyjnej. Opracowanie sprzed 100 lat. Gość dobrał
    empirycznie ustawienia tak żeby człowiek czuł się dobrze. Z tego co
    wiem to dalej tak się projektuje budynki z wentylacją grawitacyjną...
    ;-)

    Ale jak ktoś chce mniej to przecież rekuperator też można "przykręcić"
    ;-)

    A jak ktoś ma za szczelne okna... to je zwykle szeroko otwiera i
    intensywnie wietrzy, więc IMHO wychodzi na to samo a nawet gorzej dla
    grawitacyjnej (w sensie więcej wymian)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 20. Data: 2009-11-29 16:17:00
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    >Hmmm... Następna rzecz która się "nie opłaca"?

    Nie ze sie nie oplaca, ale dolozenie tego zamiast grawitacyjnej nie
    oszczedzi 80% kwot wydawanych na ogrzewanie jak opowiada wiekszosc
    marketingowych sciemniaczy. Chcesz miec lepsza wentylacje to montuj
    rekuperator bez strat na ogrzewaniu i tyle.

    >A jak ktoś ma za szczelne okna... to je zwykle szeroko otwiera i
    >intensywnie wietrzy, więc IMHO wychodzi na to samo a nawet gorzej dla
    >grawitacyjnej (w sensie więcej wymian)

    Pewnikiem tak.

    Pozdro.. TK