  • 101. Data: 2015-07-15 11:04:54
    Temat: Re: Do Kogutka/Zenka odnośnie kosztów posiadania domu
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > No jakoś nie sadze. Oczywiście jeśli robimy rzetelne porównanie, bo jeśli
    > tak jak wielu tutaj, to można udowodnić dowolna tezę.

    Koszt budowy domu 150m2 użytkowej + dwustanowiskowy garaż ( w bryle) to
    obecnie jakieś 300 tys. samodzielnie i 400-500 tys. jak się komuś zleci.

    Do tego koszt działki na Śląsku w obrębie 10km od centrum Gliwic czy Zabrza
    to obecnie to obecnie 150-200 zł za m2. Dla działek 500-100m2 to daje od 75
    tys do 150 tys.

    Czyli łącznie (dom + działka) od 375 tys. dla domu budowanego samodzielnie
    na działce 500m2 do 650 tys. dla domu budowanego przez firmę na działce
    1000m2.

    Ceny mieszkań w nowym budownictwie przy tej powierzchni wynoszą u nas
    3,5-4,5 tys. za m2 czyli 525-675 tys. za mieszkanie. Do tego trzeba doliczyć
    jeszcze cenę za podwójny garaż lub dwa stanowiska jeśli garaż jest
    podziemny.

    > Dlaczego nie? Resztę zżycia głownie w robocie i już Ci 30m nie przeszkadza
    > :-)

    Dla mnie to nie jest "fajne życie".

    > I za to wszystko trzeba zapłacić.

    Oczywiście ale mniej niż za mieszkanie o podobnych parametrach.

    > Nie bardzo.

    Podaj wyliczenia.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 102. Data: 2015-07-15 11:43:03
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Cóż takiego niby "podkręcam"? Opłata za zarządzanie to fakt, klatka
    >schodowa to fakt.

    Liczy się tylko suma końcowa, składniki nadają się co najwyżej do epatowania
    adwersarzy :-)

    >A prestiż? Cóż jest bardziej prestiżowego w domu 150m2 niż w mieszkaniu
    >150m2.

    Elitarność? Mniej ludzi mieszka w domach niż w mieszkaniach.
    Posiadanie kawałka ziemi i jego użytkowanie na wyłączność? W przypadku
    mieszkania z wpisem do ksiąg ten kawałek jest zdecydowanie bardziej
    wirtualny.

  • 103. Data: 2015-07-15 11:54:21
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup

    >na działce 500m2 do 650 tys. dla domu budowanego przez firmę na działce
    >1000m2.

    Z przyłączami mediów?

    Co ze wspominanymi kosztami eksploatacji?

  • 104. Data: 2015-07-15 11:56:15
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    W dniu 2015-07-14 o 18:15, Ghost pisze:

    >Dobra. Nie ma co się spierać. Już zostało powiedziane, że każdy lubi
    >inną formę wypoczynku. Dla jednego chlanie w hotelu to szczyt marzeń,
    >dla innego "obwoźna" wycieczka, a dla jeszcze innego samotne
    >podróżowanie kajakiem przez ocean. Wszystkim się nie dogodzi.

    Wiec właśnie, z tym, ze do lubienia dodałbym, okoliczności, miejsce docelowe
    itp. To wszystko decyduje do kupy które rozwiązanie jest optymalnie.

  • 105. Data: 2015-07-15 12:09:16
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Liczy się tylko suma końcowa, składniki nadają się co najwyżej do
    > epatowania adwersarzy :-)

    Ale to ty zacząłeś o kosztach wspólnych jako zelecie mieszkania:

    [cytat]
    > Mam odmienne wrażenie. W mieszkaniu masz sporo kosztów wspólnych, w domu
    > wszystko bierzesz na klatę. Swoja klatę.

    > Elitarność? Mniej ludzi mieszka w domach niż w mieszkaniach.

    Jesteś pewien że mniej? Na stronie GUS nic nie widzę, ale OIDP 40% Polaków
    to mieszkańcy wsi, do tego dochodzą małe miasteczka i dzielnice domków w
    większych. Myślę że raczej będzie to porównywalna liczba.

    > Posiadanie kawałka ziemi i jego użytkowanie na wyłączność?

    Z drugiej strony w wielu miejscach za "elitarne" uchodzi mieszanie w centrum
    miasta. Mnie to mało interesuje co sobie ktoś myśli wybieram to co jest dla
    _mnie_ wygodniejsze i tańsze, a modę mam głęboko w poważaniu.

    > W przypadku mieszkania z wpisem do ksiąg ten kawałek jest zdecydowanie
    > bardziej wirtualny.

    Zakładam że mówimy o mieszkaniu własnościowym i wspólnocie (nie spółdzielni)
    w takim razie owszem kawałek ziemi pod budynkiem jest wirtualny ale własność
    jest taka sama jak własność domu.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 106. Data: 2015-07-15 12:20:53
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-07-14 o 17:03, Ghost pisze:
    > W różnych źródłach zasilania, różnych technologiach stawiania budynków, i
    > wielu innych niezależnych od modelu budynek wspólny vs samodzielny, kanciarz
    > jesteś czy głupek?
    No i co z tego? Koszt to koszt. Logiczne, że mieszkając w bloku masz na
    niego wpływ niewielki. Możesz się ewentualnie wyprowadzić.

    Maciek

  • 107. Data: 2015-07-15 12:27:18
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-07-15 o 11:04, Ergie pisze:
> [...]
    > 3,5-4,5 tys. za m2 czyli 525-675 tys. za mieszkanie. Do tego trzeba doliczyć
    > jeszcze cenę za podwójny garaż lub dwa stanowiska jeśli garaż jest
    A te mieszkania to też w promieniu 10km od centrum, czy może bliżej?
    Dobrze byłoby porównywać budowę domu, do powstającego w pobliżu
    mieszkania, bo jednak te +/- 10km robi różnicę w cenie gruntu.

    Maciek

  • 108. Data: 2015-07-15 12:30:57
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    >No i co z tego? Koszt to koszt. Logiczne, że mieszkając w bloku masz na
    >niego wpływ niewielki. Możesz się ewentualnie wyprowadzić.

    Opatronk....

  • 109. Data: 2015-07-15 12:33:41
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Z przyłączami mediów?

    Oczywiście. Nie demonizowałby tak tych kosztów - w końcu do porównania
    wziąłem koszty działek 10 km od centrum - one najczęściej są uzbrojone lub
    media są w sąsiedniej drodze. Łączny koszt przyłączy to 5-10 tys.

    > Co ze wspominanymi kosztami eksploatacji?

    W tym miejscu wątku było o kosztach budowy - to zakwestionowałeś.

    Jak chcesz o kosztach eksploatacji to proszę:

    Ciągle zakładam że porównujemy dom i mieszkanie o takiej samej powierzchni i
    tej samej liczbie lokatorów.

    1. Media:
    - woda, prąd, ścieki, śmieci - koszt jednakowy
    - koszt ogrzewania CO + CWU. Jeśli w mieszkaniu masz własną instalację (np.
    kocioł na gaz) to CWU wyjdzie identycznie a CO może wyjść trochę taniej
    (mniej przegród zewnętrznych) pod warunkiem że to nie parter lub ostatnia
    kondygnacja, oraz pod warunkiem że nie ma strat na klatce schodowej oraz pod
    warunkiem że budynek jest odpowiednio ocieplony. Jeśli natomiast nie masz
    wpływu na źródło ciepła i jest to ciepło z lokalnej ciepłowni to w
    mieszkaniu wyjdzie drożej.
    - w kamienicy dochodzi koszt oświetlenia klatki schodowej - w domu koszt
    oświetlenia zewnętrznego - remis.

    2. Utrzymanie bieżące:
    - W kamienicy płacisz za sprzątanie klatki schodowej i odśnieżanie w domu
    robisz to samemu ale czas też kosztuje więc IMO remis.
    - Drobne remonty jak malowanie elewacji - w domu sporo taniej bo odpada
    koszt wynajęcia rusztowań
    - Wymiana okien co 15 lat - jeśli okien tyle samo to i cena ta sama.

    3. Remonty:
    - Wymiana instalacji - przy tej samej ilości łazienek, gniazdek itp (a takie
    jest założenie) koszt będzie ten sam.
    - Wymiana dachu - ma szansę być tańsza w przypadku mieszkania (im więcej
    mieszkań pod jednym dachem tym na więcej części się koszt podzieli.

    4. Dodatkowe koszty przy mieszkaniu:
    - remont klatki schodowej
    - comiesięczna opłata dla zarządcy

    5. Dodatkowe koszty przy własnym domu
    - koszty związane z ogrodem (koszenie, podlewanie, pielęgnacja) - należy
    uwzględnić tylko jeśli zakładamy że mieszkając w mieszkaniu nie chce ogródka
    działkowego.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 110. Data: 2015-07-15 12:37:16
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Ale to ty zacząłeś o kosztach wspólnych jako zelecie mieszkania:

    [cytat]

    No bo to jest zaleta.

    >Jesteś pewien że mniej? Na stronie GUS nic nie widzę, ale OIDP 40% Polaków
    >to mieszkańcy wsi, do tego dochodzą małe miasteczka i dzielnice domków w
    >większych. Myślę że raczej będzie to porównywalna liczba.

    No na wsi, to żadna elitarność, ale w mieście owszem. Tyle, że te porównania
    nie powinny obejmować wsi w ogóle, z oczywistych względów.

    >Z drugiej strony w wielu miejscach za "elitarne" uchodzi mieszanie w
    >centrum miasta. Mnie to mało interesuje co sobie ktoś myśli wybieram to co
    >jest dla _mnie_ wygodniejsze i tańsze, a modę mam głęboko w poważaniu.

    Elitarnosc, to jest to co sobie ty gleboko powazasz. To zjawisko spoleczne.

    >Zakładam że mówimy o mieszkaniu własnościowym i wspólnocie (nie
    >spółdzielni) w takim razie owszem kawałek ziemi pod budynkiem jest
    >wirtualny ale własność jest taka sama jak własność domu.

    NIe jest. Nie mozesz sobie zamknac plotem kawalka ziemi i powiedziec, ze
    tylko ty masz tam dostep.