    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Do Kogutka/Zenka odnośnie kosztów posiadania domu
    Date: Wed, 15 Jul 2015 12:33:41 +0200
    <55a5d802$0$8374$65785112@news.neostrada.pl>
    <mo57on$164$1@node2.news.atman.pl>
    <55a62de2$0$2197$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Z przyłączami mediów?

    Oczywiście. Nie demonizowałby tak tych kosztów - w końcu do porównania
    wziąłem koszty działek 10 km od centrum - one najczęściej są uzbrojone lub
    media są w sąsiedniej drodze. Łączny koszt przyłączy to 5-10 tys.

    > Co ze wspominanymi kosztami eksploatacji?

    W tym miejscu wątku było o kosztach budowy - to zakwestionowałeś.

    Jak chcesz o kosztach eksploatacji to proszę:

    Ciągle zakładam że porównujemy dom i mieszkanie o takiej samej powierzchni i
    tej samej liczbie lokatorów.

    1. Media:
    - woda, prąd, ścieki, śmieci - koszt jednakowy
    - koszt ogrzewania CO + CWU. Jeśli w mieszkaniu masz własną instalację (np.
    kocioł na gaz) to CWU wyjdzie identycznie a CO może wyjść trochę taniej
    (mniej przegród zewnętrznych) pod warunkiem że to nie parter lub ostatnia
    kondygnacja, oraz pod warunkiem że nie ma strat na klatce schodowej oraz pod
    warunkiem że budynek jest odpowiednio ocieplony. Jeśli natomiast nie masz
    wpływu na źródło ciepła i jest to ciepło z lokalnej ciepłowni to w
    mieszkaniu wyjdzie drożej.
    - w kamienicy dochodzi koszt oświetlenia klatki schodowej - w domu koszt
    oświetlenia zewnętrznego - remis.

    2. Utrzymanie bieżące:
    - W kamienicy płacisz za sprzątanie klatki schodowej i odśnieżanie w domu
    robisz to samemu ale czas też kosztuje więc IMO remis.
    - Drobne remonty jak malowanie elewacji - w domu sporo taniej bo odpada
    koszt wynajęcia rusztowań
    - Wymiana okien co 15 lat - jeśli okien tyle samo to i cena ta sama.

    3. Remonty:
    - Wymiana instalacji - przy tej samej ilości łazienek, gniazdek itp (a takie
    jest założenie) koszt będzie ten sam.
    - Wymiana dachu - ma szansę być tańsza w przypadku mieszkania (im więcej
    mieszkań pod jednym dachem tym na więcej części się koszt podzieli.

    4. Dodatkowe koszty przy mieszkaniu:
    - remont klatki schodowej
    - comiesięczna opłata dla zarządcy

    5. Dodatkowe koszty przy własnym domu
    - koszty związane z ogrodem (koszenie, podlewanie, pielęgnacja) - należy
    uwzględnić tylko jeśli zakładamy że mieszkając w mieszkaniu nie chce ogródka
    działkowego.

    Pozdrawiam
    Ergie