  • 71. Data: 2016-02-25 13:54:10
    Temat: Re: Dolne źródło - rozkminki
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 25 lutego 2016 13:33:25 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
    > Gerealnie wszsytko się teraz, w "optymalnych" pieniądzach, kręci wokół
    > 5-7kW. Dlatego warto porozważać PC PW (szczególnie przy "kiepskim"
    > gruncie).

    Powietrzniak wygląda nieźle, ale już jakiś czas temu zacząłem się
    przyglądać tematowi i trochę nie podobają mi się parametry COP.
    A konkretniej, COP okołozerowy. Znalazłem artykuł o takich pompach,
    szczególnie interesujący jest fragment:

    "W przypadku producentów pomp ciepła typu powietrze/woda często podawana
    jest wartość COP tylko dla parametrów A7W35, a nie dla A2W35. Dla temperatury
    powietrza poniżej 5st. C następuje duży spadek COP w stosunku do COP dla
    A7W35. Różnica pomiędzy COP dla A7W35 a A2W35 sięga nawet kilkudziesięciu procent."
    I taki np. Hewalex pisze, że dla A7W35 mają COP 4 do 4,5. Pytanie co będzie
    w okolicach zera lub przy minusie? Czy zjedzie do 2? A może do 1,5?
    Trochę to mnie nie przekonuje, ale może żyję w błędzie?

    L.

  • 72. Data: 2016-02-25 14:34:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 25 Feb 2016 04:54:10 -0800 (PST), Lisciasty

> [...]
    > w okolicach zera lub przy minusie? Czy zjedzie do 2? A może do 1,5?
    > Trochę to mnie nie przekonuje, ale może żyję w błędzie?

    Ja tylko z doskoku i z ciekawości czytam o PCPW (w razie jakby mi się
    gruntówki odwidziało). Oczywiście trzeba dębić pozostałe dane. Ale z
    ostatnio wyciągniętych informacji dla PANASONIC AQUAREA serii T-CAP 3
    FAZOWA 9kW do porównania:

    7/W40 : COP 4,17
    -7/W45 : COP 2,21
    -15/W50 : COP 1,90

    Ogólnie użytkownicy dzielący się danymi, mający obliczenia projektowe
    tudzież ciepłomierze, mają średnioroczny COP powyżej 3 (a ostatnie lata to
    nawet powyżej 4). Zresztą na grupie na koniec poprzedniego sezonu yarecky
    się rozpruwał z wynikami -->

    <54f6c2a0$0$2193$65785112@news.neostrada.pl>

    Niestety nie ma tam nic wspomniane o obliczeniach projektowych ani o
    ciepłomierzu (co pozwoliłoby choć orientacyjnie ustalić COP Jego pompy).
    Ale po parametrach patrząc to taki typowy dom wciągający z 10-12MWh
    (CO+CWU).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 73. Data: 2016-02-25 21:33:41
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    Nie mam jeszcze domu (i nie wiadomo czy będzie), ale mam działkę nad
    jeziorem i zastanawiam się, czy można by rury wrzucić do jeziora?
    Minimalna odległość zabudowy od jeziora to 80m.
    Pomijam uzyskanie zgód od właściciela jeziora.
    Miałoby to jakiś sens?

  • 74. Data: 2016-02-25 23:16:40
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 25 lutego 2016 21:33:47 UTC+1 użytkownik Baczek napisał:
> [...]
    > Minimalna odległość zabudowy od jeziora to 80m.
    > Pomijam uzyskanie zgód od właściciela jeziora.

    Oczywiscie - to najlepsze mozliwe zrodlo ciepla - pod warunkiem, ze jezioro
    ma przynajmniej 1,5m glebokosci, a rury umiescisz na dnie :)
    Wtedy mozesz spokojnie przyjac 50W z metra uciagu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.