  • 1. Data: 2010-07-14 20:22:55
    Temat: Jaka grzałka do bojlera?
    Od: Paul_Muad_Dib <r...@g...com>

    Witam!

    Jak w temacie: potrzebuję dobrać grzałkę elektryczną do bojlera 140l.
    Ważne:
    - będzie używana tylko poza sezonem grzewczym,
    - z regulacją temperatury,
    - czasowe włączanie (grzanie wody na wieczór, kiedy wszyscy wracają),
    - bojler nowy (pół roku, umieszczony w piwnicy pod łazienką).

    W zasadzie to główne pytanie brzmi: wziąć mocniejszą na trzy fazy (3kW
    lub >)? Czy 220V/2kW? Chodzi o to, żeby nie szła 8 godzin, a temp. i
    tak ledwo 40 st.

    Macie sprawdzonych producentów?

    Z góry dzięki za rady.

    PMD

  • 2. Data: 2010-07-14 21:21:13
    Temat: Re: Jaka grzałka do bojlera?
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Paul_Muad_Dib" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
[...]

    Jak najmocniejszą. Bojler nie jest idealnie izolowany - podgrzanie do 40
    stopni w 3 godziny spowoduje wiecej strat niz podgrzanie do 40 stopni w np
    godzine. Zauważ, że dając grzałke np 100 W pewnie nigdy bys tej wody nie
    ogrzał, a za prąd trzeba byłoby zapłacić

    MaW

  • 3. Data: 2010-07-15 05:59:14
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Grzałka 3 kW ogrzeje 140 litrów wody o 25 stopni w około półtorej godziny.
    Ja bym wybrał do szybkiego grzania zasilanie trójfazowe i 3x1,5 kW a nawet
    3x2
    Co do producenta, to przychodzi mi do głowy jedynie Selfa. Stara firma, ale
    do dziś u mam kilka sprawnych wiekowych grzałek ich produkcji.
    Jacek

  • 4. Data: 2010-07-15 06:09:37
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

> [...]
    > np godzine. Zauważ, że dając grzałke np 100 W pewnie nigdy bys tej wody
    > nie ogrzał, a za prąd trzeba byłoby zapłacić

    troche sie rozpedziles. Fakt, ze bojler ma straty, ale sa one stale (przy
    zalozonej temp wody i powietrza). Utrzymywanie stalej temperatury wody
    zawsze kosztuje tyle samo, bez wzgledu na moc grzalki. W sumie jakby
    dokladnie policzyc to mniejsza grzalka bedzie tansza, bo podczas grzania
    przez dluzszy czas bedzie nizsza temperatura wody a wiec i mniejsze straty.
    Tyle teorii, w praktyce trzeba sprawdzic czy 2kW dadza Ci odpowiednia ilosc
    cieplej wody np do kapieli dla calej rodzinki. Ja mam wlasnie 2kW ale bojler
    300l. To ilosc wody, ktora wystarcza mi na caly dzien i jeszcze troche
    zostaje (bez dogrzewania). Grzalka jest w stanie nagrzac ten bojler do
    temperatury ok 45stC w ciagu nocy. Ty masz mniejszy bojler, wiec bedzie
    grzal sie odpowiednio szybciej, ale pytanie czy 140l cieplej wody wystarczy
    Ci na 4-5h korzystania bez wlaczonej grzalki. Jesli nie lub masz
    watpliwosci, bierz duza 3-fazowa grzalke.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-07-15 06:52:34
    Od: Paul_Muad_Dib <r...@g...com>

    On 15 Lip, 08:09, "Tomek" <a...@i...pl> wrote:

> [...]
    > Ci na 4-5h korzystania bez wlaczonej grzalki. Jesli nie lub masz
    > watpliwosci, bierz duza 3-fazowa grzalke.

    Dzięki. No tak to sobie właśnie myślałem. Ale jeszcze jedna rzecz. Ze
    względu na obecność (a raczej nieobecność) w domu, myślałem o
    dogrzewaniu doraźnym raz dziennie jeden bojler do kąpieli na wieczór.
    W przypadku jednofazowej grzałki sterownik czasowy to sprawa prosta i
    tania (myślałem o takim zwykłym z jakiejś Castoramy). Ale jak to
    wygląda przy trójfazowej - nie znam się na tym. Czego szukać, drogie
    to?

  • 6. Data: 2010-07-15 06:59:24
    Od: "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl>

    (...)
> [...]
    > troche zostaje (bez dogrzewania). Grzalka jest w stanie nagrzac ten bojler

    to coś masz nie tak z tą grzałką chyba, ja mam 2kW/230 V 200 l i może grzać
    przez noc na maxa, ale mam ustawione 60°C i programator, aby grzać na II
    taryfie i w okresie kiedy jest wzmożone zapotrzebowanie na ciepłą wodę, mam
    ustawione tak (2 taryfy i weekendówka):

    pn-pt
    13:00 - 16:00 - II taryfa - w dzień nikogo nie ma w domu ale tani prąd i
    grzanie na wieczór
    22:00 - 24:00 - II taryfa - chodzę spać późno i zdąży się nagrzać woda na
    kąpiel, reszta domowników korzysta z wody nagrzanej w dzień
    4:00 - 6:00 - II taryfa - aby mieć na poranne czynności

    so-nd
    dodatkowo mam ustawione grzanie w rano, dzień, wieczór po 1 h na sprzątanie,
    mycie itp., bo wiadono, że w weekend się więcej wody zużywa bo wszyscy w
    domu i dochodzą dodatkowe czynności

    do tej pory nie musiałem zmieniać programów a ciepłej wody nigdy nie
    zabrakło
    i jak widać na I taryfie nie korzystam z boliera wogóle

    Ty masz mniejszy bojler, wiec bedzie
    > grzal sie odpowiednio szybciej, ale pytanie czy 140l cieplej wody
    > wystarczy Ci na 4-5h korzystania bez wlaczonej grzalki. Jesli nie lub masz
    > watpliwosci, bierz duza 3-fazowa grzalke.

    do 140 l 3-fazowa to armata na komara, programator jest lepszym
    rozwiązaniem - można tak ustawić, że będzie tylko dogrzewał wodę w czasie
    pomiędzy wzmożonymi poborami wody

    --=olo=--

  • 7. Data: 2010-07-15 07:06:21
    Od: Paul_Muad_Dib <r...@g...com>

    On 15 Lip, 08:59, "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl> wrote:
> [...]
    >
    > do 140 l 3-fazowa to armata na komara, programator jest lepszym
    > rozwiązaniem - można tak ustawić, że będzie tylko dogrzewał wodę w czasie

    A mógłbyś napisać z jakiego programatora korzystasz? (firma i model)

  • 8. Data: 2010-07-15 07:07:11
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sprzątanie, mycie itp., bo wiadono, że w weekend się więcej wody zużywa bo
    > wszyscy w domu i dochodzą dodatkowe czynności

    A ja mam jedną taryfę i "zwykły" łazienkowy bojler 80l ustawiony na około 70
    st. Najtaniej ze wszystkich kombinbacji jakie czyniłem jest mi go po prostu
    załączyć, ustawić temoperaturę na termostacie i zapomnieć. Wszelkie
    kombinacje z grzaniem czasowym itp przynosiły tylko zwiększone zużycie
    energii.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2010-07-15 07:16:24
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Paul_Muad_Dib" <r...@g...com> wrote in message
    d.googlegroups.com...

> [...]

    tania (myślałem o takim zwykłym z jakiejś Castoramy). Ale jak to
    wygląda przy trójfazowej - nie znam się na tym. Czego szukać, drogie

    Wystarczy zwykły stycznik MSM z cewką na 230V:
    http://allegro.pl/item1144914753_stycznik_msm_1_220v
    _zapasowe_styki.html

  • 10. Data: 2010-07-15 07:18:10
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

[...]

    wg mnie taki pomysł - dajesz stycznik trójfazowy na szynę (o odpowiednim
    pradzie znamionowym) a cewkę zasilasz z tego sterownika z castoramy. koszt
    takiego stycznika to kilkadziesat zl