  • 1. Data: 2009-07-21 22:22:31
    Temat: Jaka srednica rury ?
    Od: "Jarek M." <j...@w...pl>

    Witam

    Jaką średnicą rur doprowadziliście powietrze zewnętrzne do kominka.
    Zakładam moc kominka ok 10 kW max 14 który będzie służył do
    okazjonalno-klimatyczno-weekendowego palenia.
    Czy nie ma niebezpieczeństwa że na powierzchni zewnętrznej rury będzie się
    wykraplać woda ?
    Po przeliczeniu pola powierzchni skłaniam się ku rozwiązaniu na dwóch rurach
    fi 75 mm połączonych na końcu w jedną fi 100.
    Trochę będzie dłubania żeby je złączyć ale już wymyśliłem że wkleję je w
    wywiercone otwory w deklu zaślepiającym fi 100 i na to spiro do kominka.
    Tanio, pewnie, sztywno bo jakoś te rury do wentylacji (białe) o przekroju
    prostokątnym nie wzbudzają mojego zaufania, choć wymiar idealny by pod
    wylewkę bezproblemowo upchnąć. Myślę że są zbyt delikatne i obawiam się że
    pod ciężarem świeżo wylanego betonu zwyczajnie zapadną się i cały misterny
    plan w pi...du.

    Jakie jest Wasze zdanie na ten temat i jak to rozwiązaliście u siebie ?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2009-07-21 22:44:36
    Temat: Re: Jaka srednica rury ?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Jarek M." <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Jaką średnicą rur doprowadziliście powietrze zewnętrzne do kominka.
    > Zakładam moc kominka ok 10 kW max 14 który będzie służył do
    > okazjonalno-klimatyczno-weekendowego palenia.

    Ja kupilem prostokatne dedykowane takim rozwiazaniom. Do nabycia w sklepach
    kominkowych, idealne pod wylewke i metalowe, do tego ma wszystkie niezbedne
    ksztaltki, lacznie z czerpnia na zewnatrz budynku. Niestety przekroj fanom
    szalonego internetu zupelnie nie bedzie pasowal. Nie jest to fi 200 a po
    przeliczeniu nie pamietam dokladnie, ale nie bedzie chyba nawet fi 100. Tak
    wiem do du. zupelnie, bo gdzies tam napisali ze powinno byc 200. :-) Pytanie
    tylko kto chajcuje kominkiem calymi dniami z otwartymi przepustnicami, no
    ale 200 to nie 100. :-) Zawsze to spokojniejszy sen podobno jak da sie
    wieksza rure z ktorej nigdy sie nie skorzysta. Przyda sie moze w czasie
    powodzi nie daj Boze.
    Dobra starczy tej ironi.
    Ogladalem dzis wieczorem kupiony niedawno komin do mojego kotla
    kondensacyjnego na gaz. Niestety pojdzie do reklamacji, bo uszczelka
    wywinieta w przewodzie spalinowym i wystaje. Przekroj calkowity komina to
    jakies 100mm. Wewnatrz tej rury jest druga rura do odprowadzania spalin
    srednicy miezonej okiem jakies 60mm. Zasysanie zatem to roznica miedzy ok.
    100mm a 60mm. Tyle powietrza przewidzial producent do zasilania kotla
    gazowego o mocy 24KW. Oczywiscie drzewo to nie gaz, a wnioski niech kazdy
    wyciagnie sobie sam.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-07-21 23:06:14
    Od: "Jarek M." <j...@w...pl>

    > Ja kupilem prostokatne dedykowane takim rozwiazaniom. Do nabycia w
    > sklepach kominkowych, idealne pod wylewke i metalowe, do tego ma wszystkie
    > niezbedne ksztaltki,
    to pewnie majatek tam zostawiłeś :-(
    Ja dziś ogladałem rury kanalizacyjne ( szare) i odziwo jest pełen wybór
    kształtek, kolanek i innych cudów.
    Tylko na koniec trzeba będzie pokombinować z zakończenie, ale jaki pisałem
    wcześniej mam już wizję jak to zrobić, tylko czas wygospodarować trudno :-(

    > ale 200 to nie 100. :-) Zawsze to spokojniejszy sen podobno jak da sie
    > wieksza rure z ktorej nigdy sie nie skorzysta. Przyda sie moze w czasie
    > powodzi nie daj Boze.
    jak nie będę z niej korzystał to pozwolę gryzoniom zamieszkać :-)

    > jakies 100mm. Wewnatrz tej rury jest druga rura do odprowadzania spalin
    > srednicy miezonej okiem jakies 60mm. Zasysanie zatem to roznica miedzy ok.
    > 100mm a 60mm. Tyle powietrza przewidzial producent do zasilania kotla
    czyli do zasilenia powietrzem pozostaje ok 50 cm kw ???

    Pozdr.
    JM

  • 4. Data: 2009-07-21 23:31:52
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Lip, 01:06, "Jarek M." <j...@w...pl> wrote:

    > jak nie będę z niej korzystał to pozwolę gryzoniom zamieszkać :-)

    > czyli do zasilenia powietrzem pozostaje ok 50 cm kw ???

    Tak. I... wiatraczek.
    ;-)
    To nie są rury do zasilania grawitacyjnego. Stąd te małe przekroje i
    możliwość wyprowadzenia nawet przez ścianę...

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 5. Data: 2009-07-22 08:32:27
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Tylko na koniec trzeba będzie pokombinować z zakończenie, ale jaki pisałem
    > wcześniej mam już wizję jak to zrobić, tylko czas wygospodarować trudno
    > :-(

    Tylko ze trudniej bedzie Ci takie rury rozsadznie schowac w warstwie
    ocieplenia, a ocieplone musza byc, nie ma cudow. Ja akurat mialem do
    zachodniej sciany jakies 4m, w sumie caly zestaw rur pod kominek wyniosl
    mnie ok. 150zl. Czerpnia z zewnatrz z daszkiem i kratka, rury proste,
    zlaczki i wylot pod kominek ze zmiana ksztaltu na okragla.

    > jak nie będę z niej korzystał to pozwolę gryzoniom zamieszkać :-)

    Nie chodzi o to czy bedziesz w ogole korzystal, tylko czy potrzebujesz
    takiej srednicy? 200mm to pewnie przy pelnym ciagu kominka jest potrzebne,
    ale tak nikt nie pali. Kociol weglowy jaki mam w obecnym mieszkaniu ma
    przekroj otworu z uchylna klapka nad nim pod popielnikiem 140x70mm i nigdy
    nie jest w pelni otwarty, no moze przy rozpalaniu i tez nie koniecznie. To
    co pisza o jakichs 200mm srednicy to jakis kosmos, takiej srednicy powinien
    byc komin spalinowy ktory ma zmiescic nie tylko powietrze do zasilania, ale
    rowniez dym, pare wodna i co tam jeszcze.

    > czyli do zasilenia powietrzem pozostaje ok 50 cm kw ???

    Tak, ale jak Krzemo pisze do tego tez jest wentylator w kotle, no ale to
    mimo wszystko 24KW.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-07-22 19:33:52
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Mi gośc zalecił 160 i taką dam pewnie.Kominek czysto sentyment, ale mam reku
    więc musi oddychać powietrzem z rury...

    --
    Mariusz

  • 7. Data: 2009-07-22 21:31:37
    Od: "Jarek M." <j...@w...pl>

    Witam
    Zdecydowałem poprowadzić dwie rury fi 75 mm ( bez problemu upchnę w warstwie
    ocieplenia), pod kominkiem zejdą się w "kolektorze powietrznym" fi 110.
    Wiem że ten "kolektor" trochę zdławi przepustowość tych rur ( liczone wg.
    pola powierzchni) ale na chwilę obecną nie mam innego pomysłu.
    Mógłbym pokomninować ze średnicą fi 150 żeby do niej wprowadzić te moje dwie
    rury 75 mm. ale konstrukcja robi się trochę toporna i pancerna.
    Tak czy inaczej chcąc to zrobić tanim kosztem musi być "rzeźba".

    A może wiecie jakiej śdrednicy są najczęściej wejścia od dołu kominka dla
    powietrza ?

    Pozdrawiam
    Jarek