  • 1. Data: 2011-11-28 10:42:46
    Temat: Jakie ogrzewanie - proszę o pomoc.
    Od: marsel <marcin@pl>

    Wpakowałem się w budowę domu w zabudowie szeregowej, problem w tym, że
    pierwotny projekt jest z początku lat 90-tych, jest w nim lakonicznie
    opisane, że piec może być na gaz i/lub paliwo stałe, oraz podane są moce
    grzejników w poszczególnych pomieszczeniach. Podłogówki nie
    przewidywano, a teraz wykonawca(budowlaniec) poleca mi układ mieszany,
    częściowo podłogówka i częściowo kaloryfery.
    Budynek jest dosyć wysoki, bo z poddaszem użytkowym ma w sumie cztery
    kondygnacje, każda o powierzchni około 55-60m2.
    Część przyziemna - piwnica(oryginalnie miała być piwnica w połowie
    wysokości zagłębiona w gruncie, ale warunki wodne na to nie pozwalają i
    cały szeregowiec został o około 1,5 metra podwyższony), w której
    przewidziano garaż, kotłownię, pomieszczenie na opał i pomieszczenie
    gospodarcze. Mam gaz, wiec głównie nim mam zamiar ogrzewać, a piec na
    paliwo stałe na wszelki wypadek i tak zamontuję.
    Druga kondygnacja to pokój dzienny z otwartą kuchnią, do tego łazienka+WC.
    Trzecia kondygnacja to łazienka+WC, sypialnia i 2 pokoje dla dzieci.
    Czwarta to strych, na niego nie mam na razie pomysłu i kasy, ocieplony i
    zaizolowany oczywiście będzie, ale wykończenie dopiero po jakimś czasie.
    Mam wiec trzy stropy betonowe, okna na północ i południe, od wschodu i
    zachodu, "ślepe" ściany sąsiadów.
    Wymyśliłem taki układ:
    1. Piwnica, będzie użytkowana raczej doraźnie i rzadko, więc tam
    podłogówki nie przewiduję ze względu na jej bezwładność i zamontuję tam
    tylko kaloryfery.
    2. Kondygnacja druga to podłogówka, ale czy tylko podłogówka wystarczy?
    3. Kondygnacja trzecia, to podłogówka+kaloryfery, żeby w razie potrzeby
    zwiększyć temperatury w poszczególnych pokojach i łazience.
    4. Kondygnacja czwarta tylko kaloryfery.
    Czy to ma sens?

    Nie mam jeszcze pomysłu na ogrzewanie wody, jedni sąsiedzi stosują
    przepływowe ogrzewacze wody na prąd, inni centralny zbiornik ogrzewany
    piecem. Wszyscy są zadowoleni i twierdzą, że mało płacą.
    Poradźcie coś, bo nie mam za bardzo o tym pojęcia, nie mam się kogo
    poradzić na miejscu.
    Nie chciałbym wtopić dużej kasy, a potem i tak mieć chatę nieogrzaną i
    spore rachunki za gaz.
    Miałem nawet zamiar zlecić projekt i ewentualne wykonanie jakiejś firmie
    specjalizującej się w takich instalacjach, ale jedni nie mają czasu, a
    inni mają ceny, które mnie mocno zmroziły. W efekcie przeglądam internet
    i próbuję coś z tego wszystkiego zrozumieć.

  • 2. Data: 2011-11-28 10:50:52
    Temat: Re: Jakie ogrzewanie - proszę o pomoc.
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "marsel" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Wpakowałem się w budowę domu w zabudowie szeregowej,

    Współczuję

    >Podłogówki nie przewidywano, a teraz wykonawca(budowlaniec) poleca mi układ
    >mieszany, częściowo podłogówka i częściowo kaloryfery.

    Zrezygnuj z kaloryferów. Rób podłogówkę po całości.

    >1. Piwnica, będzie użytkowana raczej doraźnie i rzadko, więc tam podłogówki
    >nie przewiduję ze względu na jej bezwładność i zamontuję tam tylko
    >kaloryfery.

    A po co Tobie w piwnicy ogrzewanie? No chyba że saunę, siłownie czy
    pomieszczenie na kino domowe tam planujesz ale to wtedy rób tam tez
    podłogówkę. Mieszanie podłogówki z grzejnikami podnosi koszty

    >2. Kondygnacja druga to podłogówka, ale czy tylko podłogówka wystarczy?

    Spokojnie wystarczy jak będzie dobrze zrobiona

    >3. Kondygnacja trzecia, to podłogówka+kaloryfery, żeby w razie potrzeby
    >zwiększyć temperatury w poszczególnych pokojach i łazience.

    Sama podłogówke jak ustawisz poprawnie raz to będzie działac cały czas. Ja u
    siebie mam na parterze podłogówke a na piętrze kaloryfery i to był
    największy bląd moim zdaniem.

    >4. Kondygnacja czwarta tylko kaloryfery.
    >Czy to ma sens?

    Moim zdaniem nie.

> [...]
    >mają ceny, które mnie mocno zmroziły. W efekcie przeglądam internet i
    >próbuję coś z tego wszystkiego zrozumieć.

    Adam tu sie kiedyś deklarował ze za 500zł wprowadzi chatę do OZC i policzy
    podłogówke itp.;) Zagadaj do niego może aktualne jeszcze;).

  • 3. Data: 2011-11-28 13:01:56
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Sama podłogówke jak ustawisz poprawnie raz to będzie działac cały czas. Ja
    > u siebie mam na parterze podłogówke a na piętrze kaloryfery i to był
    > największy bląd moim zdaniem.

    Też tak mam i też bym wszędzie zrobił podłogówkę.
    Ale z dodatkowych grzejników w łazienkach bym nie zrezygnował.
    W garażu podłogówki bym nie dał (teraz zastanawiam się nad rezygnacją z
    ogrzewania garażu, tylko muszę go trochę lepiej odizolować od części
    mieszkalnej).
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6665
    (20111128) __________

  • 4. Data: 2011-11-28 13:18:20
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "marsel" <marcin@pl> napisał w wiadomości

    Witam.

    IMHO, na calosc bym dal podlogowke

> [...]
    > gospodarcze. Mam gaz, wiec głównie nim mam zamiar ogrzewać, a piec na
    > paliwo stałe na wszelki wypadek i tak zamontuję.

    No wiec, jesli dasz podlogowke to piwnice zostaw nie ogrzewana,
    przyda sie chlodniejsze miejsce gdzie bedzie mozna
    cos na podlodze postawic :-))

    > 3. Kondygnacja trzecia, to podłogówka+kaloryfery, żeby w razie potrzeby
    > zwiększyć temperatury w poszczególnych pokojach i łazience.

    IMHO, wystarczy podlogowka, w praktyce to beda najcieplejsze
    pokoje i bez ogrzewania

    > 4. Kondygnacja czwarta tylko kaloryfery.

    Ale tez nie trzeba, cale cieplo idzie do gory, spokojnie podlogowka
    wystarczy.

    > Nie chciałbym wtopić dużej kasy, a potem i tak mieć chatę nieogrzaną i
    > spore rachunki za gaz.

    No tak, nic nie wiemy o ;-))))))))))))))
    Mixmode: kaloryfery i podlogowka to nie bedzie tania zabawa na gaz,
    Single mode: podlogowka
    CWU - bojler z grzalka druga taryfa lub gaz.
    Nikt z sasiadow nie powie ze placi drogo
    ;-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

> [...]
    > inni mają ceny, które mnie mocno zmroziły. W efekcie przeglądam internet i
    > próbuję coś z tego wszystkiego zrozumieć.

    Ja tam sie nie znam ;-)))
    Moze inni pomogą.

    pozdrawiam
    Adams.

    PS. Zamiast pieca na paliwo stale prosze sie zastanowic nad solarami, imho
    wiekszy
    pozytek niz patrzenie jak rdza wpieprza kociol.

  • 5. Data: 2011-11-28 14:50:37
    Od: marsel <marcin@pl>

> [...]
    >
    > Sama podłogówke jak ustawisz poprawnie raz to będzie działac cały czas.
    > Ja u siebie mam na parterze podłogówke a na piętrze kaloryfery i to był

    Tylko jak regulować temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach w
    przypadku podłogówki?

    No i żona chce kaloryfery przynajmniej w łazienkach, takie drabinkowe,
    wiec przynajmniej dwa muszą być.

  • 6. Data: 2011-11-28 14:58:26
    Temat: Re: Jakie ogrzewanie - prosz? o pomoc.
    Od: marsel <marcin@pl>

    Garażu w ogóle nie planowałem ogrzewać, jedynie dobrze zaizolować bo nad
    nim jest łazienka, w której ma być podłogówka oraz kaloryfer-drabinka.
    Dodatkowo z jednej strony garażu jest garaż sąsiada, z drugiej kotłownia.

  • 7. Data: 2011-11-28 19:44:36
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 28-11-2011 o 15:58:26 marsel <marcin@pl> napisał(a):

    > Garażu w ogóle nie planowałem ogrzewać, jedynie dobrze zaizolować bo nad
    > nim jest łazienka, w której ma być podłogówka oraz kaloryfer-drabinka.
    > Dodatkowo z jednej strony garażu jest garaż sąsiada, z drugiej kotłownia.
    To go dobrze zaizoluj od środka szczególnie strop i ściany na wysokości
    około 1m
    od góry, min 5cm styro na to klej i siatka.
    Wylewki masz? jak nie to daj pod nie co najmniej 10cm stro jak chcesz robić
    podłogówkę, oczywiście jak cię otwory puszczą z tak podniesioną wylewką.
    Podłogówke trzeba liczyć, mogę ci to policzyć łącznie z OZC i dobrać
    wszystko,
    a jak blisko mieszkasz to nawet zrobić :)pisz na priv.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 8. Data: 2011-11-28 19:57:42
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 28-11-2011 o 11:42:46 marsel <marcin@pl> napisał(a):

> [...]
    > przewidywano, a teraz wykonawca(budowlaniec) poleca mi układ mieszany,
    > częściowo podłogówka i częściowo kaloryfery.
    Bardziej opłaca się zrobić na całość podłogówkę + kaloryfery w łazienkach
    To jest po prostu wygoda, i oszczędność energi.

> [...]
    > gospodarcze. Mam gaz, wiec głównie nim mam zamiar ogrzewać, a piec na
    > paliwo stałe na wszelki wypadek i tak zamontuję.
    Bez sensu, będzie tylko rdzewiał, jak chcesz mieć coś na dogrzanie
    to zrób sobie np kominek, nawet najprostrzy powietrzny spełni swoje
    zadanie w razie czego, do tego w piwnicy kilka worków brykietu z trocin.

> [...]
    > Czwarta to strych, na niego nie mam na razie pomysłu i kasy, ocieplony i
    > zaizolowany oczywiście będzie, ale wykończenie dopiero po jakimś czasie.
    A co ty chcesz na strychu mieszkać? po co go chcesz ocieplać?
    ocieplij strop pomiędzy pokojami a strychem aby go niepotrzebnie nie grzać,
    wtedy nie będziesz musiał strychu ocieplać, ja na strychu mam rupiecie.

> [...]
    > zwiększyć temperatury w poszczególnych pokojach i łazience.
    > 4. Kondygnacja czwarta tylko kaloryfery.
    Częściowo, po co ci grzany strych? chyba że tam zrobisz pokój hobby czy
    salę kinową to co innego.

    > Nie mam jeszcze pomysłu na ogrzewanie wody, jedni sąsiedzi stosują
    > przepływowe ogrzewacze wody na prąd, inni centralny zbiornik ogrzewany
    > piecem. Wszyscy są zadowoleni i twierdzą, że mało płacą.
    Ci co mają zbiornik grzany piecem to pewnie tak, ale ci z przepływowymi
    ogrzewaczami to ściemniają. Pytanie jak duże masz odlległości
    łązienki - kuchnia, jak małe i da się gdzieś blisko piec powiesić to
    od biedy można dać 2Funkcyjny ale to upierdliwe na dłuższą metę.
    Najlepszym rozwiązaniem jest piec 1Funkc i zbironik wody CWU płaszczowy o
    pojemności
    w zależności od liczby osób, ja mam 130L na 4 osoby i spokojnie starcza,
    zresztą zagrzanie go żeby szła ciepła woda to 10 minut.

    > Poradźcie coś, bo nie mam za bardzo o tym pojęcia, nie mam się kogo
    > poradzić na miejscu.
    > Nie chciałbym wtopić dużej kasy, a potem i tak mieć chatę nieogrzaną i
    > spore rachunki za gaz.
    A to zawsze możesz mieć, musisz przypilnować ekipy aby ocieplenie było
    dobrze
    zrobione i nie było mostków.

    > Miałem nawet zamiar zlecić projekt i ewentualne wykonanie jakiejś firmie
    > specjalizującej się w takich instalacjach, ale jedni nie mają czasu, a
    > inni mają ceny, które mnie mocno zmroziły.
    Dałem ci propozycję w innym poście.

  • 9. Data: 2011-11-29 09:33:13
    Od: marsel <marcin@pl>

    > A co ty chcesz na strychu mieszkać? po co go chcesz ocieplać?
    > ocieplij strop pomiędzy pokojami a strychem aby go niepotrzebnie nie grzać,
    > wtedy nie będziesz musiał strychu ocieplać, ja na strychu mam rupiecie.
    Mieszkać nie, ale strych, ze względu na swą wysokość, chcę zaadoptować
    na pomieszczenie użytkowe, awaryjny pokój w razie jakiegoś spędu
    rodzinnego. No i czasem trzeba będzie to ogrzać.

    > Częściowo, po co ci grzany strych? chyba że tam zrobisz pokój hobby czy
    > salę kinową to co innego.
    j.w.

> [...]
    > łązienki - kuchnia, jak małe i da się gdzieś blisko piec powiesić to
    > od biedy można dać 2Funkcyjny ale to upierdliwe na dłuższą metę.
    Same łazienki są jedna nad drugą, kuchnia to jakieś 6-7 metrów od
    najbliższej łazienki.
    Z tym, że awaryjnie przyjmuję, że w kuchni wystarczy mi elektryczny,
    przepływowy ogrzewać wody, nawet jednofazowy.
    W tej chwili, przez to, że mam zmywarkę zużycie ciepłej wody w kuchni
    mam znikome, wychodzi tego jakieś 3-4m3 na rok.

    > Najlepszym rozwiązaniem jest piec 1Funkc i zbironik wody CWU płaszczowy
    > o pojemności
    Jak daleko może być ten zbiornik od kranów, czy jest jakaś zwłoka w
    dostępie do ciepłej wody?
    Czy różnica w poziomach, jeżeli zbiornik jest jakieś 5m poniżej od
    najwyższego kranu jest jakąś przeszkodą?

    > w zależności od liczby osób, ja mam 130L na 4 osoby i spokojnie starcza,
    > zresztą zagrzanie go żeby szła ciepła woda to 10 minut.
    Czyli latem też piec musi chodzić, tak?

  • 10. Data: 2011-11-30 08:53:58
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "marsel" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >No i żona chce kaloryfery przynajmniej w łazienkach, takie drabinkowe, wiec
    >przynajmniej dwa muszą być.

    Moja tez chciała i więc dwa drabinkowe mam w łazienkach. Trzy lata już
    mieszkam ii może dwa razy były włączane.
    Do ogrzewanie niepotrzebne bo w łazienkach mam podłogówki a jak wentylacja
    łazienki dobra to ręczniki i inne rzeczy tez szybko schną. Więc kilka stówek
    które kosztowały te kaloryfery to u mnie kasa wyrzucona w błoto. Przy
    najbliższym remoncie je pewnie zdejmę i na allegro(nówki nieśmigane).