  • 1. Data: 2011-11-28 10:34:14
    Temat: jakie odległości przy wierceniu puszek na gniazda i wyłączniki?
    Od: shaman <g...@m...pl>

    Cześć - pytanie jak w temacie.
    Napiszcie co uważacie lub co macie u siebie.
    Żeby ułatwić - poniżej lista odległości (wpisuję swoje typy):

    1. gniazda od podłogi: 15cm
    2. wył. oświetl. od podłogi: 115cm
    3. wył. oświetl. od ościeżnicy lub otworu na gotowo: 20cm
    4. gniazda nad blatem kuchennym: 12cm
    5. o czymś zapomniałem?

    Wszelkie uwagi wykraczające poza szablon mile widziane.

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-11-28 11:36:48
    Od: Damian G <d...@u...gmail.com>

    W dniu 28.11.2011 11:34, shaman pisze:
    > Cześć - pytanie jak w temacie.
    > Napiszcie co uważacie lub co macie u siebie.
    > Żeby ułatwić - poniżej lista odległości (wpisuję swoje typy):
    >
    > 1. gniazda od podłogi: 15cm
    > 2. wył. oświetl. od podłogi: 115cm
    może być niżej - generalnie: na wysokości luźno opuszczonej ręki.
    Tudzież podniesionego kolana (jak ręce zajęte)

    Inna szkoła: dokładnie na wysokości klamki
    > 3. wył. oświetl. od ościeżnicy lub otworu na gotowo: 20cm
    > 4. gniazda nad blatem kuchennym: 12cm
    Inna szkoła: bezpośrednio pod szafkami wiszącymi

    --
    Damian

  • 3. Data: 2011-11-28 12:42:21
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    Witam.

    >4. gniazda nad blatem kuchennym: 12cm

    Jesli maja byc kafaleki to tego nie rob ;-))
    Osobiscie Ci wpieprze jak to zrobisz :D

    Cala instalacja ponizej blatu kuchennego,
    druga schowana za gorna szafkami przygotowana
    na dalsza obrobke juz po lub w trakcie montazu
    kuchni.

    >5. o czymś zapomniałem?

    O lazienkach, roletach, pomieszczeniach uzytkowych,
    wylacznikach przy lozku, wylacznikach schodowych, oswietleniu
    zewnetrznym, instalacji sat i alarmowej itp itd.

    Zrob taka symulacje wchodzisz do domu i jest ciemno
    gdzie ma byc pierwszy wlacznik swiatla, gdzie nastepny,
    jak wylaczyc pierwszy zeby sie nie wracac.
    Wychodzisz z domu tak samo.

    Owe 15 cm od podlogi to IMHO bardzo nisko, wez poprawke
    na ramke, wez pod uwage ze trzeba sie bedzie schylac do nich.
    Prawda jest taka ze z wiekoszci nie bedziesz korzystal.

    >Wszelkie uwagi wykraczające poza szablon mile widziane.

    Nie wiem czy juz masz posadzki, jesli nie to pamietaj
    ze przewaznie 115 na parterze to bedzie mniej niz 115 na pietrze,
    staraj sie jesli mozesz zeby gniazdko elektryczne
    bylo w tym samy pionie co wylacznik.

    Zrob sobie szablon np z deski, grubszej sklejki itp itd.

    pozdrawiam
    Adams

  • 4. Data: 2011-11-28 13:07:23
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 28 Lis, 13:42, "Adams" <n...@n...pl> wrote:
> [...]
    > Witam.

    > Jesli maja byc kafaleki to tego nie rob ;-))
    > Osobiscie Ci wpieprze jak to zrobisz  :D

    Ale dlaczemu? Obecnie w mieszkaniu tak mam i samo rozwiązanie mi nie
    przeszkadza. Przeszkadza jedynie brak gniazdek :)

    > Cala instalacja ponizej blatu kuchennego,
    > druga schowana za gorna szafkami przygotowana
    > na dalsza obrobke juz po lub w trakcie montazu
    > kuchni.

    Od razu powiem, że gniazdka pod wiszącymi szafkami mi się nie
    podobają. Być może mało widziałem, ale wyobrażam sobie, że kabel z
    podłączonego tostera (i jakikolwiek inny) dyndający spod szafki
    wygląda nieapetycznie. Natomiast intryguje mnie ta instalacja pod
    szafkami.. czy dobrze rozumiem, że wtedy wszystkie kable z urządzeń
    kuchennych stojących na blacie schodzą w jakiś tajemny estetycznie
    sposób pod blat i tam są wtyknięte do gniazd?

    > O lazienkach, roletach,  pomieszczeniach uzytkowych,
    > wylacznikach przy lozku, wylacznikach schodowych, oswietleniu
    > zewnetrznym, instalacji sat i alarmowej  itp itd.

    :D Trochę tego nazbierałeś.. wyłączniki w łazienkach zakładam, że będą
    na tej samej wysokości co inne (znowu o czymś nie wiem?). Tak samo
    wyłączniki schodowe, w pomieszczeniach użytkowych, do oświetlenia zew.

    o! Sterowanie światłem z łóżka!! Dzięki - muszę to zapisać!!
    A instalacja alarmowa i sat nie potrzebuje chyba gniazdek - jest
    podłączona bezpośrednio z tablicy...

    > Zrob taka symulacje wchodzisz do domu i jest ciemno
    > gdzie ma byc pierwszy wlacznik swiatla, gdzie nastepny,
    > jak wylaczyc pierwszy zeby sie nie wracac.
    > Wychodzisz z domu tak samo.

    Już tak próbowałem - trochę brakuje mi doświadczenia jednorodzinnego..
    w mieszkaniu 50m2 w bloku w zasięgu rąk i jednego kroku jest jakieś
    60% wyłączników :)

    > Owe 15 cm od podlogi to IMHO bardzo nisko,  wez poprawke
    > na ramke, wez pod uwage ze trzeba sie bedzie schylac do nich.
    > Prawda jest taka ze z wiekoszci nie bedziesz korzystal.

    faktycznie.. może trochę za nisko.. przeglądałem fotki z dzienników
    budów i ludziska najczęściej mają trochę wyżej. Ale tak jak mówisz..
    większość z tych gniazd będzie używana sporadycznie (czyt. prawie
    nigdy) i nie chciałem żeby za bardzo rzucały się w oczy. Na razie
    podnoszę o 5cm, narysuję i obcenię jak to wygląda :)

    > Nie wiem czy juz masz posadzki, jesli nie to pamietaj
    > ze przewaznie 115 na parterze to bedzie mniej niz 115 na pietrze,
    > staraj sie jesli mozesz zeby gniazdko elektryczne
    > bylo w tym samy pionie co wylacznik.

    Posadzek oczywiście jeszcze nie mam. Będą dopiero po zrobieniu
    instalacji. 115 liczyłem już od poziomu podłogi z docelową okładziną i
    oczywiście pamiętam, że na piętrze jest to inna grubość wylewki
    (okładzin pewnie też). A co do gniazdka pod wyłącznikiem.. chodzi o
    wzgl. praktyczne przy kładzeniu przewodów i późniejszym pamiętaniu jak
    biegną? Czy są jeszcze jakieś inne reguły umiejscawiania gniazd typu
    "odległość pomiędzy gniazdami nie powinna przekraczać X metrów"

    PZDR
    Shaman

  • 5. Data: 2011-11-28 13:10:03
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 28 Lis, 12:36, Damian G <d...@u...gmail.com> wrote:
    > W dniu 28.11.2011 11:34, shaman pisze:> Cześć - pytanie jak w temacie.

    > może być niżej - generalnie: na wysokości luźno opuszczonej ręki.
    > Tudzież podniesionego kolana (jak ręce zajęte)

    hmm.. ja jestem raczej niewysoki.. gdybym dał na wysokości kolana to
    wielu musiało by się schylić żeby włączyć światło.. jakoś ta szkoła do
    mnie nie przemawia :)

    > Inna szkoła: dokładnie na wysokości klamki> 3. wył. oświetl. od ościeżnicy lub
    otworu na gotowo: 20cm

    > Inna szkoła: bezpośrednio pod szafkami wiszącymi

    Naprawdę tak ludzie robią.. i przewody przyłączeniowe z urządzeń tak
    sobie wiszą spod tych szafek? Nie wyobrażam tego sobie.

    PZDR
    Shaman

  • 6. Data: 2011-11-28 13:26:03
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Nov 28, 11:34 am, shaman <g...@m...pl> wrote:
    > Cześć - pytanie jak w temacie.
    > Napiszcie co uważacie lub co macie u siebie.
    > Żeby ułatwić - poniżej lista odległości (wpisuję swoje typy):
    >
    > 1. gniazda od podłogi: 15cm
    Zalezy od upodoban. U siebie mam 45 od podlogi i na wysokosci 110
    (razem z wlacznikiem swiatla) Oba rozwiazania maja swoje wady i
    zalety.
    Wyzej - dzieci nie wtykaja palcow, wygodnie sie podpina cokolwiek,
    ladowarka z zwinietym kablem moze caly czas wisiec, nawet razem z
    telefonem.
    Nizej - nie widac kabli nad wersalka/tapczanem.

    > 2. wył. oświetl. od podłogi: 115cm
    > 3. wył. oświetl. od ościeżnicy lub otworu na gotowo: 20cm
    Pomysl o daniu jakiejs maskownicy dookola wlacznika. U siebie mam
    kawalek sklejki zabejcowany i polakierowany. Duuuzo mniejszy syf na
    scianie.

    > 4. gniazda nad blatem kuchennym: 12cm
    Jak bedziesz robil to daj sobie wedle uznania jedno/dwa tak aby bolec
    byl od dolu.
    Wtedy jesli masz mikrofale/opiekacz w szafce/powyzej blatu to wtyczka
    bedzie miala kabel skierowany do gory.

    > 5. o czymś zapomniałem?
    O czujkach ruchu.
    Daj co najmniej jedna na pomieszczenie, podepnij do jakichs malych
    kinkietów.
    Byle dobrze wyreguluj i zadbaj aby lampa ktora zapala czujka nie byla
    widziana bezposrednio przez czujke.
    To rozwiaze ci problem o ktorym wspomina Adams (ze niby jak bedziesz
    chodzic i co po kolei wlaczac.

    W pokojach z kilkoma wejsciami czujka to mus. Ewentualnie przy kazdym
    wejsciu zamontuj wlacznik swiatla. Tyle ze powinien byc inteligentny
    aby mozna bylo zapalac i gasic swiatlo z dowolnego miejsca.

    U siebie zrobilem tez tak:
    na prawie kazdej scianie po dwa zestawy 4 segmentowe (na obu koncach
    sciany). W segmentach dalem: potrojne waskie gniazda, dwa gniazda z
    bolcem, jedno bez.
    I w niektorych miejscach, tam gdzie rpzewidzialem jakis kinkiet czy
    czujke zamiast gniazda bez bolca dalem wylacznik a wyzej podciagnalem
    kabel do puszki dla tegoz kinkietu.

    W kuchni zamontowalem wylacznik dla urzadzen ktore wygodnie miec caly
    czas wpiete ale czasem wylaczac.

    Generalnie to u mnie w pomieszczeniach mam po 24-32 gniazdka i jest
    tak akurat. Czesc znalazla sie za szafami wiec uzytecznych jest mniej
    ale jak potrzebuje podlaczyc laptopa to zawsze w zasiegu zasilacza
    gniazdko wolne jest.

  • 7. Data: 2011-11-28 15:04:43
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    > Jesli maja byc kafaleki to tego nie rob ;-))
    > Osobiscie Ci wpieprze jak to zrobisz :D
    >Ale dlaczemu? Obecnie w mieszkaniu tak mam i samo rozwiązanie mi nie
    >przeszkadza. Przeszkadza jedynie brak gniazdek :)

    Oczywisce mozesz tak zrobic, ale dla mnie osobiscie
    to nie ma sensu, a jesli juz to przygotuj to tak ze
    dziury zrobisz juz jak bedzie wiadomo co i
    jak bedzie stalo w kuchni, czyli w trakcie kafelkowania :-))

> [...]

    :kuchennych stojących na blacie schodzą w jakiś tajemny estetycznie
    :sposób pod blat i tam są wtyknięte do gniazd?

    Poszukaj gniazd nablatowych, chowanych itp itd.
    W kuchni tylko przygotuj instalacje, raczej nic na gotowo ...

> [...]

    :D Trochę tego nazbierałeś.. wyłączniki w łazienkach zakładam, że będą
    :na tej samej wysokości co inne (znowu o czymś nie wiem?).
    Wylaczniki tak, ale gniazdka juz nie dawaj na wysokosci 20cm tylko
    w miejscu z wygodnym dostepem, w lazience nie zapomnij o wentylatorze,
    tak samo jak nie zapomnij o dzwonku przy drzwiach.

    :instalacja alarmowa

    osobna instalacja nie potrzebuje gniazdek, na tym sie nie znam
    ;-))))))))))))))

    >i sat nie potrzebuje chyba gniazdek - jest

    Sat potrzebuje gniazdek, to osobna instalacja,
    pociagnij skretke komputerową, sa tacy co daja swiatlowod.

    >A co do gniazdka pod wyłącznikiem.. chodzi o
    >wzgl. praktyczne przy kładzeniu przewodów i późniejszym pamiętaniu jak
    >biegną?

    Kable to osobna opowiesc :D

    Najczesciej pod wylacznikiem nie ma nic albo stoi szafka,
    tak czy siak to jest gniazdo z ktorego na 99% sie korzysta ;-)))))))))))

    Poza tym masz nawyk jest wylacznik to jest gniazdko.
    A i bez przesady zeby pod kazdym wylacznikiem robic gniazdko ;-))

    >Czy są jeszcze jakieś inne reguły umiejscawiania gniazd typu
    >"odległość pomiędzy gniazdami nie powinna przekraczać X metrów"

    Tak nie rob :-))))))))))))))))))))))))

    Robisz w rogach, ale nie tak zeby kaloryfer Ci potem przeszkadal,
    grzal gniazdka, albo przy odpowietrzaniu lalo sie do gniazdek.
    Robisz tak zebys ty mogl miec wygodny dostep, i zeby nie wialo :D

    Jedynym odstepstwem jest miejsce gdzie planujesz TV, wtedy na srodku
    dlugosci sciany (jak sie domyslam) robisz gniazdka.
    Gniazda na podlaczeni glosnikow.

    IMHO, dobrze jest wiedziec jaki osprzet bedzie montowany, wtedy
    co zrobisz otwor, zapisujesz i dodajesz do kosztow, mozesz w pewym
    stopniu ograniczyc wyobraznie i nie zdziwic sie kiedy bedziesz go zamawial.

    I najwazniejsze, jesli nie musisz, nie masz innego wyjscia, to w scianach
    zewnetrznych
    nic nie kujesz, nic nie wiercisz, jesli juz musisz to zrob to tak zeby nie
    wialo :D

    pozdrawiam
    Adams

  • 8. Data: 2011-11-28 15:22:51
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

    >Generalnie to u mnie w pomieszczeniach mam po 24-32 gniazdka
    >i jest tak akurat.

    Zarty :D

    To moze inaczej :D

    Ile gniazdek w takim pokoju przypada na m2 ??

    IMHO, to lekkie przegiecie w druga strone :D
    Ale bogatemu wolno.

    pozdrawiam
    Adams

  • 9. Data: 2011-11-28 15:22:52
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Adams" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Poszukaj gniazd nablatowych, chowanych itp itd.
    > W kuchni tylko przygotuj instalacje, raczej nic na gotowo ...

    Nablatowe gniazda się sprawdzają? Nie szkoda powierzchni blatu? Gniazda
    chowane w blat faktycznie są chowane czy cały czas są wysunięte z
    podłączonymi urządzeniami?

  • 10. Data: 2011-11-28 16:13:19
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Nov 28, 4:22 pm, "Adams" <n...@n...pl> wrote:

    > Zarty :D
    >
    > To moze inaczej :D
    >
    > Ile gniazdek w takim pokoju przypada na m2 ??

    1,3(3)
    pokoj 4,5x4,5 gniazd 27 sztuk.

    > IMHO, to lekkie przegiecie w druga strone :D
    > Ale bogatemu wolno.

    Czy ja wiem ze bogato?
    Wyszedlem z zalozenia ze albo bede uzywal przedluzaczy albo nie. Skoro
    i tak robie gniazdka to po co sobie jeszcze komplikowac zycie. Gniazdo
    w tynku kosztuje tylko troche wiecej niz gniazdo w przedluzaczu.
    Zrobilem calosc w oparciu o linie kontakt simon.

    Ale juz ethernety zrobilem ze zwyklych puszek natynkowych. Te
    systemowe sa tak drogie ze nawet patrzec nie moglem.

    O! i jeszcze jedna uwaga:
    -Puscilem sobie po 10-16 skretek cat 5 per pokoj. Przydaje sie zeby
    podpinac glosniki, ethernet, czujniki wszelkiej masci i nawet jak zona
    wymysli inne umeblowanie i zastawi polowe gniazdek to dalej jest sie
    gdzie wpiac.

    Koszt wyszedl smieszny (koszt kabla, peszla, puszek i spinek
    plastikowych) a pozytek ogromny.
    Zalozylem ze na kazdej scianie ma byc minimum 2 skretki a optymalnie
    zeby byly 4.

    PS wiem co to wifi. Ale jak kolega porownal jak idzie kopiowanie
    plików po ethernecie 100Mbit i po wifi 54Mbit to przyznal racje ze to
    nie overkill...