  • 1. Data: 2010-06-18 09:54:50
    Temat: Kilka pytań - ogrzewanie
    Od: kaszpir <k...@t...pl>

    Witam !

    Mam jeszcze kilka pytań. Cały czas mieszkałem w bloku więc nigdy nie
    "martwiłem" się o piec i itd ;)
    Jak było mi za zimno to odkręcałem termostat na grzejniku ;-)

    Ale wracając do pytań:

    Piec na ekogroszek z podajnikiem (zapewne Elektromet 15KW)

    W niektórych pomieszczeniach (łazienka,przedpokój,kuchnia) ma być
    ogrzewanie podłogowe.
    W łazience będzie także grzejnik drabinkowy , w innych pomieszczeniach
    grzejniki stalowe.

    Obecnie w mieszkaniu mam zawory termostatyczne elektroniczne (moge
    ustawić sobie godziny i temperatury z optymalną temperaturą i itd ...)
    Mam na nich ustawione temperatury "dzienne" i "nocne" i wszytko mi się
    automatycznie reguluje.

    Czy w przypadku posiadania pieca na ekogroszek z podajnikiem +
    ogrzewanie podłogowe + ogrzewanie - grzejniki stalowe jest możliwości
    także ustawienia różnych temperatur w różnych pokojach i nimi
    "sterowanie".
    Czy starczą takie elektroniczne termostaty montowane na grzejniki ?
    A co w przypadku ogrzewania podłogowego ???

    Najbardziej by mi pasowały termostaty na grzejnikach ale co z
    regulacją ogrzewania podłogowego ?

    Widziałem że na allegro są jakieś sterowniki pokojowe , ale wolałbym
    aby sterowanie było na grzejnikach ...

    Czy jeśli mam termostaty na grzejnikach i np. wyłącze termostaty lub
    zmniejsze temoperaturę na nich to automatycznie piec będzie działał na
    "słabszych" mocach i zużywał mniej opału ?

  • 2. Data: 2010-06-18 12:30:31
    Temat: Re: Kilka pytań - ogrzewanie
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "kaszpir" <k...@t...pl> napisał w wiadomości
    j.googlegroups.com...

    Czy starczą takie elektroniczne termostaty montowane na grzejniki ?
    A co w przypadku ogrzewania podłogowego ???

    Wystrarczą sterowniki grzejnikowe
    Regulowanie podłogówki jest niepotrzebne. Powinno się ustawić temperaturę
    podłogi na max 28 st C i nie ruszać tego. Bezwładność podłogi jest na tyle
    wielka że dynamiczne sterowanie raczej odpada. Podłoga powinna odpowiadać za
    komfort cieplny pomieszczenia a grzejniki za ogrzewanie i zmiany temperatur.

    Najbardziej by mi pasowały termostaty na grzejnikach ale co z
    regulacją ogrzewania podłogowego ?

    Sterowanie ukłądem podłogowym jest uzależnione od tego jak jest on
    zrealizowany. Może być mieszany centralnie lub lokalnie lub w ogóle nie
    mieszany tylko pętle pociągnięte z obiegu ogólnego i wyposażone w zawory RTL
    co w przypadku dużych pomieszczeń jest błedem i zasadniczo tak można sobie
    sterować pojedynczą petlą w łazience lub wc a nie zespołem pomieszczeń lub
    zespołem pętli w dużym pomieszczeniu.
    Generalnie w ogrzewniu podłogowym sterowanie opiera się na pomiarze temp
    wody w obiegu, a w grzejnikowym powietrza w pomieszczeniach
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-06-18 13:16:45
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > Czy jeśli mam termostaty na grzejnikach i np. wyłącze termostaty lub
    > zmniejsze temoperaturę na nich to automatycznie piec będzie działał na
    > "słabszych" mocach i zużywał mniej opału ?

    Uzupelniajac to co napisaj Jackare:
    sterownik w takich kotlach ma jedno zadanie - utrzymac nastawiona
    temperature wody w CO. A wiec ustawiasz powiedzmy 60st i tyle bedzie +-2stC.
    Jesli przykrecisz grzejniki, automatycznie bedzie mniejszy odbior ciepla z
    kotla, sterownik przejdzie w stan podtrzymania (bo wzrosnie temp wody w
    obiegu) i tylko czasami bedzie w stanie pracy (czyli pobieral wegiel) - dla
    podtrzymania zadanej temperatury i ognia w palenisku. Niestety nie jest to
    zaleznosc liniowa, tzn zakrecenie wszystkich termostatow nie spowoduje, ze
    zuzycie wegla spadnie do 0. Wyjatkiem jest sytuacja, gdy taki sterownik
    wspolpracuje z termostatem pokojowym - wtedy temperatura na kotle moze byc
    obnizana do ustalonego minimum (ok 40stC).

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-06-18 13:22:26
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

[...]

    na allegro zawory na bateerie
    na ktorych ustawiasz godzine
    date dzien i temp 7 dni tygodnia

    ja pociagnalem do kazdego grzejnika
    kabel telefoniczny bo najtanszy :) 100m 10zł
    wszystkie termostaty pod jeden zasialacz,
    aby nigdy baterii niewymieniac

    co do podłogowki
    to sa czuniki i silowniki

    do rozdzielni od podlogowki ciagniesz zasilanie 230V

    oraz od rozdzielni do pomieszczen z osobnymi obiegami,
    przewody np 3x1,5mm2

    ja uzylem przewodow jakie zostaly 3x1,5mm2

    niektorzy uwazaja, ze to zbędne,
    w firmie uzywamy tego i sie sprawdza

    mamy temp jaka zadamy w danych pomieszczeniach i dniach tygodnia i godzinach

    silowniki do podlogowki widzialem po ok 150zł
    a regulator temp, ok 300zł, nie jest to tania zabawka

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-06-18 13:36:36
    Temat: Re: Kilka pyta? - ogrzewanie
    Od: kaszpir <k...@t...pl>

    > zuzycie wegla spadnie do 0. Wyjatkiem jest sytuacja, gdy taki sterownik
    > wspolpracuje z termostatem pokojowym - wtedy temperatura na kotle moze byc
    > obnizana do ustalonego minimum (ok 40stC).

    OK.

    Czyli rozumie że w pokojach na grzejnikach termostaty ustawione tak
    jak mi pasuje + dodatkowo w jednym pomieszczeniu (np. salon) termostat
    pokojowy połączony bezpośrednio z elektroniką kotła ?

    Ale czy w takim przypadku gdy tak naprawdę najważniejszy będzie
    termostat połaczony z piecem inne termostaty na samych grzejnikach
    będą miały jakiś wpływ na oszczędność opału ?

    Po prostu są pokoje gdzie może być u mnie zimniej (sypialnia) a inne
    pokoje gdzie ma być ciepło (20 stopni).
    Natomiast w cyklu gdy nas nie ma w domu (pół dnia) może być
    temperatura np. 16 stopni ...

    Jak to rozwiązać ?

    Czy starczy jeden termostat połączony z piecem a reszta termostatów z
    własną elektroniką zamontowanych bezpośrednio na grzejnikach ?

  • 6. Data: 2010-06-18 14:16:03
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "Tomek" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    >Wyjatkiem jest sytuacja, gdy taki sterownik wspolpracuje z termostatem
    >pokojowym - wtedy temperatura na kotle moze byc obnizana do ustalonego
    >minimum (ok 40stC).

    Przy czym temperatura wody w kotle nie powinna spadać poniżej 60 st C z
    uwagi na ochronę samego kotła i komina.
    --
    Jackare