  • 31. Data: 2013-09-12 15:16:19
    Temat: Re: Kocioł olejowy.
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    news:80522fbd-e72a-4eff-b900-4e024c8414c0@googlegrou
    ps.com...

    > Tak przy okazji. Jak instalacja zamknięta to i jakieś ciśnienia się
    > pojawia.
    > Jesteś w stanie podać jakich ciśnień można się spodziewać?

    Nareszcie do ciebie dotarło, że plastikowe zbiorniczki z allegro po
    100zł moszesz sobie w d.... wsadzić.

  • 32. Data: 2013-09-12 15:20:16
    Od: "Piotr P." <p...@w...pll>

    In news:16af0bec-0a35-46e2-955b-c56f17079d0f@googlegrou
    ps.com,
    *Adam* <a...@g...com> typed:

    > Uuuuuh!
    > Z jakiej jestes miejscowosci i od kogo prad kupujesz?
    > 1l oleju to ok 10kWh energii, po uwzglednieniu sprawnosci kotla
    > wychodzi jakies powiedzmy 8,5kWh / l. 3,7 pln / l daje koszt 1kWh = 0,43
    > pln. U mnie na slasku w Tauronie 1kWh w II taryfie kosztuje 0,322 pln.

    Prąd kupuje w Tauronie
    Mam taryfe dzienną i nocną.

    > Zamiast kupowac piec na olej - kupilbym baniak 1000l (2k pln) i do tego ze
    > dwie grzalki po przynajmniej 6kW kazda (jakies 200-300 pln za sztuke).

    A po co aż taki duży?
    Nie wystarczy dużo mniejszy?
    Teraz przez cały dzień tj. od rana do wieczora/nocy piec nie włączy się bo
    temperatura otoczenia jest wyzsza od 18 stopni, ciepło pochodzi od kominka.
    Piec włącza się raz na dobę (max dwa przy siarczystych mrozach) około godz.
    2-3 w nocy i chodzi ok. 1 godz., po zagrzaniu wody i zarazem otoczenia,
    wyłącza sie i tak pozostaje do następnej nocy. Podgrzanie wody 40 l w obiegu
    jest bardzo krótkie, natomiast to co proponujesz to 1000l wody grzania, więc
    nie wiem za jaki okres to się nagrzeje i po licho taka ilośc wody. Chyba, że
    to ma działac na zasadzie elektrycznego bojlera, gdzie woda ciepła jest u
    góry itd.. Ale i tak, dla mnie to za duża ilość wody. Nawet jak piszesz, że
    zagrzać ją do 95 stopni, to przez jaki okres ta ciepłote skumulowaną
    utrzymasz? aby nie włączał baniak grzania.

    Na jakiej zasadzie to działa, jak możesz opisz po skrócie?

    > Bedziesz mial bezobslugowe i tansze zrodlo ciepla.
    > Bez przegladow, bez czyszczenia komina etc.

    Teraz tez mam prawie bezobsługowo.
    Nie wiem czy tańsze tańsze źródlo ciepla, bo za różowo by to było wydać
    tylko ~2k pln na sezon grzewczy.
    Teraz wydaje w *całym sezonie* na 500 l oleju ok. 1800 zł., a na prąd?

    Pzdr. Piotr

  • 33. Data: 2013-09-12 18:35:50
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "Piotr P." wrote in message news:5231bf8a$0$1258$65785112@news.neostrada.pl...

    > [...]
    > A po co aż taki duży?
    > Nie wystarczy dużo mniejszy?

    1000l to wcale nie jest tak dużo.

    > Teraz wydaje w *całym sezonie* na 500 l oleju ok. 1800 zł., a na prąd?

    W całym sezonie to raczej wydajesz minimum 3300zł.
    (15m3 drewna to pewnie minimum 1500zł).

  • 34. Data: 2013-09-12 18:46:19
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Piotr P. napisał(a):
    > In news:16af0bec-0a35-46e2-955b-c56f17079d0f@googlegrou
    ps.com,
    > *Adam* <a...@g...com> typed:

    > A po co aż taki duży?
    > Nie wystarczy dużo mniejszy?

    Nie wystarczy. Rzecz jest do policzenia - kiedys (~13 lat temu) zrobilem
    to dla swojej chalupy i wyszlo mi, że powinienem mieć jakieś
    1,5...2metry szescienne pojemnosci akumulatora ciepła dla domku
    parterowego o powierzchni ~100m^2 z przyzwoitymi jak na tamte czasy
    parametrami ocieplenia.
    Dwa lata temu kupilem wreszcie i uruchomiłem kocioł na paliwo stałe. Do
    tego dołączyłem bufor o pojemności 800l. (Można liczyć, że to jakieś 50%
    obliczeniowej pojemności.) Po uruchomieniu przyszła zima z okresem około
    5 tygodni z temperaturami około -20stC (spadki nocne były do -25stC).
    I wtedy okazało się, że zamiast jednorazowego na dobę załadowania
    akumulatora do temperatury ~85...90stC trzeba było ładować (czyli palić
    w kotle) dwa razy w ciągu doby. I to by się zgadzało, że mam bufor
    ciepła 2 razy mniejszy, niż wynikało to z obliczeń teoretycznych.

    Uprzedzam pytania: obliczeń dokonałem na podstawie polskiej książki o
    instalacjach w domu. Książka miała na okładce schematyczny dom (chyba)
    wpisany w rysunek serca.
    Książka mi wsiąkła i tamtejsze obliczenia też. Pozostały mi tylko w
    pamięci wartości ~7kW zapotrzebowania na moc (przy obliczeniowych
    -20stC) oraz właśnie pojemność akumulatora ciepła na poziomie 1,5...2m^3
    wody.

    > Na jakiej zasadzie to działa, jak możesz opisz po skrócie?

    Przychodzę z pracy, rozpalam w kotle. Palę intensywnie kilka godzin do
    naładowania bufora do ~80stC. W kotle wygasa po tych kilku godzinach, a
    ja mam "nabój" energii wystarczający do ogrzania chałupy przez
    następnych kilkanaście godzin bez żadnej pulsacji temperatury.

    > Nie wiem czy tańsze tańsze źródlo ciepla, bo za różowo by to było wydać
    > tylko ~2k pln na sezon grzewczy.
    > Teraz wydaje w *całym sezonie* na 500 l oleju ok. 1800 zł., a na prąd?

    A kosztów drewna nie liczysz?
    15mp*100PLN (lekko licząc) to jest następne 1500PLN. Czyli koszt
    wychodzi bliżej 4 tysi za sezon.
    --
    zbigi i stopka zastępcza

  • 35. Data: 2013-09-12 18:48:06
    Od: "Piotr P." <p...@w...pll>

    In news:5231ed68$0$1452$65785112@news.neostrada.pl,
    *Aleksander* <f...@f...fake> typed:
    > "Piotr P." wrote in message
    >
    > 1000l to wcale nie jest tak dużo.

    A czy możewsz napisać dwa zdania (jesli wiesz o czym mowa), dlaczego taki
    rozmiar.

    > W całym sezonie to raczej wydajesz minimum 3300zł.
    > (15m3 drewna to pewnie minimum 1500zł).

    Oczywiście, że masz racje, ja pisze wyraźnie, ze *na olej wydaje tyle*.

    PS. Gdzie te czasy, jak zakładałem 20 lat temu .., olej kupowałem po 0.5 zł.
    pln /litr

    Pzdr. Piotr

  • 36. Data: 2013-09-12 19:02:22
    Od: "Piotr P." <p...@w...pll>

    In news:l0sr4p$jrj$1@speranza.aioe.org,
    *zbigi* <z...@w...pl> typed:

> [...]
    > pamięci wartości ~7kW zapotrzebowania na moc (przy obliczeniowych
    > -20stC) oraz właśnie pojemność akumulatora ciepła na poziomie 1,5...2m^3

    Super!

> [...]
    > ja mam "nabój" energii wystarczający do ogrzania chałupy przez
    > następnych kilkanaście godzin bez żadnej pulsacji temperatury.

    To co piszesz, jest ok. Jedno mnie jeszcze ciekawi, jak załadujesz "nabój"
    do ~80stC to jak regulujesz wtedy temeprature na grzejnikach gdyby było za
    gorąco?
    Czy przy obecnym posiadanym kotle na olej moge dołączyc bufor o poj. np.
    1000l i bedzie to hulalo?
    Jeszcze jedno pytanie, masz już takie "cacko" w domu, więc powiedz jaki jest
    (wyniósl Cię) całkowity koszt ogrzania domu w sezonie zimowym.

    > A kosztów drewna nie liczysz?
    > 15mp*100PLN (lekko licząc) to jest następne 1500PLN. Czyli koszt
    > wychodzi bliżej 4 tysi za sezon.

    No tak, jest to taka w przybliżeniu kwota.

  • 37. Data: 2013-09-12 19:29:32
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Piotr P. napisał(a):
    > In news:l0sr4p$jrj$1@speranza.aioe.org,
    > *zbigi* <z...@w...pl> typed:

    > Super!

    Nooo... po 8 latach grzania kozą (kominkiem) też jestem szczęśliwy, że
    mam centralne ogrzewanie, kotłownmia jest poza salonem i w całej
    chałupie jest równomierna temperatura :)

    > To co piszesz, jest ok. Jedno mnie jeszcze ciekawi, jak załadujesz
    > "nabój" do ~80stC to jak regulujesz wtedy temeprature na grzejnikach
    > gdyby było za gorąco?

    Załadowany nabój jest źródłem ciepła - z niego pobierana jest gorącoa
    woda i domieszywana przez zawór termostatyczny zimna (z powrotu z
    instalacji) tak, aby idąca do grzania miała stabilne (dobowo) parametry.

    > Czy przy obecnym posiadanym kotle na olej moge dołączyc bufor o poj. np.
    > 1000l i bedzie to hulalo?

    Możesz ale nie ma to sensu. Kocioł olejowy fajnie się steruje.
    Bufor ciepła ma sens, gdy masz upierdliwy kocioł na paliwo stałe (no bo
    już nie z podajnikiem) lub korzystasz z prądu dutaryfowego.

    > Jeszcze jedno pytanie, masz już takie "cacko" w domu, więc powiedz jaki
    > jest (wyniósl Cię) całkowity koszt ogrzania domu w sezonie zimowym.

    Nie mogę tego powiedzieć, bo będziecie się ze mnie śmiali.

    --
    zbigi

  • 38. Data: 2013-09-12 20:04:00
    Od: "Piotr P." <p...@w...pll>

    In news:l0stlp$rej$1@speranza.aioe.org,
    *zbigi* <z...@w...pl> typed:

    > Załadowany nabój jest źródłem ciepła - z niego pobierana jest gorącoa
    > woda i domieszywana przez zawór termostatyczny zimna (z powrotu z
    > instalacji) tak, aby idąca do grzania miała stabilne (dobowo) parametry.

    Zrozumiałem :-)
    Wrzuciłem w google "Bufor zasobnik ciepła" i poczytałem sobie coś niecoś,

    > Możesz ale nie ma to sensu. Kocioł olejowy fajnie się steruje.
    > Bufor ciepła ma sens, gdy masz upierdliwy kocioł na paliwo stałe (no bo
    > już nie z podajnikiem) lub korzystasz z prądu dutaryfowego.

    Dzięki za info.

    > Nie mogę tego powiedzieć, bo będziecie się ze mnie śmiali.

    Zamknij oczy i pisz, nikt nie widzi ;-)

    Pzdr. Piotr

  • 39. Data: 2013-09-12 20:25:15
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 września 2013 15:20:16 UTC+2 użytkownik Piotr P. napisał:

    > A po co aż taki duży?
    > Nie wystarczy dużo mniejszy?

    1000l to standard. Nie oplaci sie kupic mniejszego bo taki np. 500l kupisz za
    1500 pln, a 1000l za 2000 pln - a masz dwa razy wiekszy bufor :)

    > Teraz przez cały dzień tj. od rana do wieczora/nocy piec nie włączy się bo
    > temperatura otoczenia jest wyzsza od 18 stopni, ciepło pochodzi od kominka.

    A drewno po ile kupujesz? Jaki masz kominek? Jak sa spiete kominek z piecem
    na olej? Masz wszedzie kaloryfery czy tez podlogowke? Co steruje temperatura
    wody jaka jest wpuszczana na kaloryfery?

    Bo slaby kominek to moze miec i 30-40% sprawnosci - jak nie masz dostepu
    do taniego drewna to moze sie okazac w ogole ze grzanie w II taryfie nie
    wyjdzie za wiele drozej, a jest calkowicie bezobslugowe i praktycznie nie ma
    tam sie co zepsuc :)

    > Piec włącza się raz na dobę (max dwa przy siarczystych mrozach) około godz.
    > 2-3 w nocy i chodzi ok. 1 godz., po zagrzaniu wody i zarazem otoczenia,

    A jaka ma moc ten piec? Ile kW?

> [...]
    > nie wiem za jaki okres to się nagrzeje i po licho taka ilośc wody. Chyba, że

    W baniaku 1000l przy roznicy 1stC miescisz 1,16kWh energii. Jezeli uzywasz
    kalafiorow i potrzebujesz np 50stC to po podgrzaniu bufora do 90stC
    zmagazynujesz w nim ok 46kWh energii (czyli grzalka powiedzmy 6kW musialbys
    to podgrzewac przez lekko ponad 7,5h czyli praktycznie przez cala noc kiedy
    trwa tania taryfa (8h bo od 22-6). To naprawde nie jest az tak duzo energii
    :-)

> [...]
    > zagrzać ją do 95 stopni, to przez jaki okres ta ciepłote skumulowaną
    > utrzymasz? aby nie włączał baniak grzania.

    Bufor musisz zaizolowac - kupisz rolke welny i zrobisz jej futerko z 15cm
    welny i cieplo bedzie sie tam utrzymywac nawet przez 2-3 doby. Ale przeciez
    to cieplo bedziesz wykorzystywal w ciagu dnia nie? Czy Ty tylko CWU grzejesz
    tym piecem na olej??

    > Na jakiej zasadzie to działa, jak możesz opisz po skrócie?

    Opisz najpierw swoja instalacje bo narazie malo wiemy :-)

    Narazie najwazniejsze dla Ciebie powinno byc to ze grzanie tania grzaleczka
    w II taryfie jest o 1/3 tansze niz olejem i mysle ze tansze i bezpieczniejsze
    niz spalanie oleju :-) Co wiecej - nie musisz kupic odrazu 500l oleju i
    wybulic 1,5k z kieszeni - bierzesz rachunek prognozowany w tauronie
    i te ~1200 (bo wyjdzie taniej) dzielisz sobie na 6 okresow i placisz co
    drugi miesiac 200 pln. Taki darmowy kredyt sponsorowany przez taurona ;)

    > Teraz tez mam prawie bezobsługowo.

    Prawie robi wielka roznice :-) Bezobslugowe = uruchamiasz i zapominasz na
    10 lat ze tam cokolwiek dziala. Samo sie wlaczy, samo wylaczy. Nie trzeba
    czyscic, serwisowac, uzupelniac olej etc. Tam nie ma sie co zepsuc.

    > Nie wiem czy tańsze tańsze źródlo ciepla, bo za różowo by to było wydać
    > tylko ~2k pln na sezon grzewczy.

    No plus to co spalasz w kominku! Ja liczylem tylko to co olejak spala!

    > Teraz wydaje w *całym sezonie* na 500 l oleju ok. 1800 zł., a na prąd?

    500l oleju to odpowiednik ok 5 tys kWh energii. Musisz jeszcze odliczyc
    sprawnosc kotla - sprawdz na tabliczce znamionowej (o ile jest;) ile tam
    producent podaje? Jak stary piec to pewnie 80% max. To oznacza ze z tych
    5000kWh tak naprawde w grzejniki idzie 4000kWh (reszta idzie w komin i
    ogrzewa atmosfere).

    4 tys kWh w II taryfie (nocnej) po 0,322 pln to dokladnie 1288 pln. I tyle by
    Cie to kosztowalo przy pradzie. Grzalka ma sprawnosc praktycznie 100% wiec
    tutaj nie ma strat bo nic w komin nie ucieka :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2013-09-13 14:11:31
    Od: "Piotr P." <p...@w...pll>

    In news:17a6eff6-f6fd-432c-b777-a993fe4b898f@googlegrou
    ps.com,
    *Adam* <a...@g...com> typed:
> [...]

    > piecem na olej? Masz wszedzie kaloryfery czy tez podlogowke? Co steruje
    > temperatura wody jaka jest wpuszczana na kaloryfery?

    Kominek, wklad jest THERMIDOR 15kW - (ciepło jak w bani).
    Kominek nie jest spiety z piecem. Od kominka rozprowadzenie grawitacyjne
    ciepłego powietrza.
    Nie ma podłogowki, wszedzie jest kaloryfer.
    Woda jest sterowana za pomoca pieca, tam sa wszelkie ustawienia.

> [...]
    > wyjdzie za wiele drozej, a jest calkowicie bezobslugowe i praktycznie nie

    Drewno kupuje w cenie rozsądnej ~100 zl/mp

    > A jaka ma moc ten piec? Ile kW?

    30 kW

> [...]
    > welny i cieplo bedzie sie tam utrzymywac nawet przez 2-3 doby. Ale
    > przeciez to cieplo bedziesz wykorzystywal w ciagu dnia nie? Czy Ty tylko

    Z pieca tylko CO grzejniki - dogrzewanie w nocy.
    Do CWU jest osobny zasobnik.

    > Opisz najpierw swoja instalacje bo narazie malo wiemy :-)

    Instalacja jest dośc uboga (j.w.), pochodzi z lat 90-tych ub. wieku,
    instalacja z rur miedzianych.