    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 12 Sep 2013 11:25:15 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Kocioł olejowy.
    From: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 września 2013 15:20:16 UTC+2 użytkownik Piotr P. napisał:

    > A po co aż taki duży?
    > Nie wystarczy dużo mniejszy?

    1000l to standard. Nie oplaci sie kupic mniejszego bo taki np. 500l kupisz za
    1500 pln, a 1000l za 2000 pln - a masz dwa razy wiekszy bufor :)

    > Teraz przez cały dzień tj. od rana do wieczora/nocy piec nie włączy się bo
    > temperatura otoczenia jest wyzsza od 18 stopni, ciepło pochodzi od kominka.

    A drewno po ile kupujesz? Jaki masz kominek? Jak sa spiete kominek z piecem
    na olej? Masz wszedzie kaloryfery czy tez podlogowke? Co steruje temperatura
    wody jaka jest wpuszczana na kaloryfery?

    Bo slaby kominek to moze miec i 30-40% sprawnosci - jak nie masz dostepu
    do taniego drewna to moze sie okazac w ogole ze grzanie w II taryfie nie
    wyjdzie za wiele drozej, a jest calkowicie bezobslugowe i praktycznie nie ma
    tam sie co zepsuc :)

    > Piec włącza się raz na dobę (max dwa przy siarczystych mrozach) około godz.
    > 2-3 w nocy i chodzi ok. 1 godz., po zagrzaniu wody i zarazem otoczenia,

    A jaka ma moc ten piec? Ile kW?

    > wyłącza sie i tak pozostaje do następnej nocy. Podgrzanie wody 40 l w obiegu
    > jest bardzo krótkie, natomiast to co proponujesz to 1000l wody grzania, więc
    > nie wiem za jaki okres to się nagrzeje i po licho taka ilośc wody. Chyba, że

    W baniaku 1000l przy roznicy 1stC miescisz 1,16kWh energii. Jezeli uzywasz
    kalafiorow i potrzebujesz np 50stC to po podgrzaniu bufora do 90stC
    zmagazynujesz w nim ok 46kWh energii (czyli grzalka powiedzmy 6kW musialbys
    to podgrzewac przez lekko ponad 7,5h czyli praktycznie przez cala noc kiedy
    trwa tania taryfa (8h bo od 22-6). To naprawde nie jest az tak duzo energii
    :-)

    > to ma działac na zasadzie elektrycznego bojlera, gdzie woda ciepła jest u
    > góry itd.. Ale i tak, dla mnie to za duża ilość wody. Nawet jak piszesz, że
    > zagrzać ją do 95 stopni, to przez jaki okres ta ciepłote skumulowaną
    > utrzymasz? aby nie włączał baniak grzania.

    Bufor musisz zaizolowac - kupisz rolke welny i zrobisz jej futerko z 15cm
    welny i cieplo bedzie sie tam utrzymywac nawet przez 2-3 doby. Ale przeciez
    to cieplo bedziesz wykorzystywal w ciagu dnia nie? Czy Ty tylko CWU grzejesz
    tym piecem na olej??

    > Na jakiej zasadzie to działa, jak możesz opisz po skrócie?

    Opisz najpierw swoja instalacje bo narazie malo wiemy :-)

    Narazie najwazniejsze dla Ciebie powinno byc to ze grzanie tania grzaleczka
    w II taryfie jest o 1/3 tansze niz olejem i mysle ze tansze i bezpieczniejsze
    niz spalanie oleju :-) Co wiecej - nie musisz kupic odrazu 500l oleju i
    wybulic 1,5k z kieszeni - bierzesz rachunek prognozowany w tauronie
    i te ~1200 (bo wyjdzie taniej) dzielisz sobie na 6 okresow i placisz co
    drugi miesiac 200 pln. Taki darmowy kredyt sponsorowany przez taurona ;)

    > Teraz tez mam prawie bezobsługowo.

    Prawie robi wielka roznice :-) Bezobslugowe = uruchamiasz i zapominasz na
    10 lat ze tam cokolwiek dziala. Samo sie wlaczy, samo wylaczy. Nie trzeba
    czyscic, serwisowac, uzupelniac olej etc. Tam nie ma sie co zepsuc.

    > Nie wiem czy tańsze tańsze źródlo ciepla, bo za różowo by to było wydać
    > tylko ~2k pln na sezon grzewczy.

    No plus to co spalasz w kominku! Ja liczylem tylko to co olejak spala!

    > Teraz wydaje w *całym sezonie* na 500 l oleju ok. 1800 zł., a na prąd?

    500l oleju to odpowiednik ok 5 tys kWh energii. Musisz jeszcze odliczyc
    sprawnosc kotla - sprawdz na tabliczce znamionowej (o ile jest;) ile tam
    producent podaje? Jak stary piec to pewnie 80% max. To oznacza ze z tych
    5000kWh tak naprawde w grzejniki idzie 4000kWh (reszta idzie w komin i
    ogrzewa atmosfere).

    4 tys kWh w II taryfie (nocnej) po 0,322 pln to dokladnie 1288 pln. I tyle by
    Cie to kosztowalo przy pradzie. Grzalka ma sprawnosc praktycznie 100% wiec
    tutaj nie ma strat bo nic w komin nie ucieka :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.