    From: "Piotr P." <p...@w...pll>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kocioł olejowy.
    Date: Thu, 12 Sep 2013 19:02:22 +0200

    In news:l0sr4p$jrj$1@speranza.aioe.org,
    *zbigi* <z...@w...pl> typed:

> [...]
    > w kotle) dwa razy w ciągu doby. I to by się zgadzało, że mam bufor
    > ciepła 2 razy mniejszy, niż wynikało to z obliczeń teoretycznych.
    >
    > Uprzedzam pytania: obliczeń dokonałem na podstawie polskiej książki o
    > instalacjach w domu. Książka miała na okładce schematyczny dom (chyba)
    > wpisany w rysunek serca.
    > Książka mi wsiąkła i tamtejsze obliczenia też. Pozostały mi tylko w
    > pamięci wartości ~7kW zapotrzebowania na moc (przy obliczeniowych
    > -20stC) oraz właśnie pojemność akumulatora ciepła na poziomie 1,5...2m^3

    Super!

    > Przychodzę z pracy, rozpalam w kotle. Palę intensywnie kilka godzin do
    > naładowania bufora do ~80stC. W kotle wygasa po tych kilku godzinach, a
    > ja mam "nabój" energii wystarczający do ogrzania chałupy przez
    > następnych kilkanaście godzin bez żadnej pulsacji temperatury.

    To co piszesz, jest ok. Jedno mnie jeszcze ciekawi, jak załadujesz "nabój"
    do ~80stC to jak regulujesz wtedy temeprature na grzejnikach gdyby było za
    gorąco?
    Czy przy obecnym posiadanym kotle na olej moge dołączyc bufor o poj. np.
    1000l i bedzie to hulalo?
    Jeszcze jedno pytanie, masz już takie "cacko" w domu, więc powiedz jaki jest
    (wyniósl Cię) całkowity koszt ogrzania domu w sezonie zimowym.

    > A kosztów drewna nie liczysz?
    > 15mp*100PLN (lekko licząc) to jest następne 1500PLN. Czyli koszt
    > wychodzi bliżej 4 tysi za sezon.

    No tak, jest to taka w przybliżeniu kwota.