  • 1. Data: 2009-06-01 16:06:04
    Temat: Korniki
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Zburzyłem w altance działkowej jedną z wewnętrznych ścianek działowych.
    Zbudowana była z desek oklejonych dwuwarstwowym fornirem. Okazało się, że
    kilka z desek zjadł kornik. Domek ma ~30 lat. Czy jest szansa, że korniki są
    tam nadal i zjadają inne deski (najbardziej martwią mnie elementy
    konstrukcyjne - krokwie itd)

    Jeżeli jest szansa, że są nadal to co zrobić? Zagazować czymś domek? Krokwie
    są malowane jakąś farbą (zwykła nie żaden impregnat) co zrobić, żeby
    konstrukcja przetrwała?

    Rozbudowuję ten domek i postanowiłem dołozyć krokwie po jednej do juz
    istniejących czym je zabezpieczyć?

    PC

  • 2. Data: 2009-06-01 17:14:11
    Temat: Re: Korniki
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 01.06.2009 PC <p...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > kilka z desek zjadł kornik. Domek ma ~30 lat. Czy jest szansa, że korniki są
    > tam nadal i zjadają inne deski (najbardziej martwią mnie elementy

    Nie. Korników już dawno tam nie ma.
    Conajwyżej były i/lub są kołatki
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82atek_domowy
    ewentualnie spuszczel
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Spuszczel_pospolity
    (poznasz po wielkości otworów)

    > Jeżeli jest szansa, że są nadal to co zrobić? Zagazować czymś domek? Krokwie
    > są malowane jakąś farbą (zwykła nie żaden impregnat) co zrobić, żeby
    > konstrukcja przetrwała?

    poczytaj:
    http://www.abc-dachy.pl/index2.php?site=art&id=566
    szczególnie ostatnie akapity

    http://www.altax.pl/produkty/hylotox-q#dal

    Można też próbować domowymi sposobami
    po pół szklanki terpentyny i nafty z łyżką naftaliny w proszku
    i wstrzykiwać w otworki.
    Kiedyś w stary wertikoł /taki mebel/ siostra wstrzykiwała terpentynę
    z naftą. Do dziś wertikoł stoi i nic go nie żre. A nie sądzę, żeby
    same robale po dobroci się wyniosły :) No i wietrzenie mebla było
    potrzebne ;)
    Ale to mozolna robota, jakbym miał całą więźbę dziurka po dziurce...

    Przy okazji: lepiej sprawdź jak wygląda stan więźby - wyrwij jedną belkę
    i potnij ją - zobacz jak duże są spustoszenia, czy nie trzeba całych
    elementó wymieniać. Czasem jest tak, że z zewnątrz wygląda w miarę, a w
    środku pustka.

    > Rozbudowuję ten domek i postanowiłem dołozyć krokwie po jednej do juz
    > istniejących czym je zabezpieczyć?

    np: http://tnij.org.pl/go.php?sk=2075

    pzdr, szadok
    --
    'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
    śp. babcia

  • 3. Data: 2009-06-01 18:02:56
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Dzięki za wyjaśnienia. Wszystko wskazuje, że to spuszczel :-( Teraz kojarzę,
    że dorosłe osobniki często spotykam w trawie.
    Wydaje się, że tylko kilka desek jest zaatakowanych ale być może jeszcze coś
    znajdę.

    Pozdrawiam,
    PC