    From: "Johnny" <j...@p...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Odp: Pnącze milin
    Date: Sat, 15 Aug 2015 18:56:36 +0200

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski"

    > Zawsze mnie to zastanawiało, skąd u pszczelarzy taka pewność
    > siebie, gdy wypowiadają się na temat tego, z czego zrobiony jest
    > sprzedawany przez nich miód. A to lipowy, ten znowu nawłociowy,
    > inny zaś gryczany. Latają wszędzie za tymi swoimi pszczołami,
    > że wszystko wiedzą? A co jeśli któraś taka sprytna, że nie
    > chce jej się zapylać po towar na odległą łąkę i znajdzie sobie
    > alternatywne źródło zaopatrzenia gdzieś w pobliżu? Gucio jej
    > w ulu zrobią za niezbyt dokładą realizację zlecenia pszczelarza.

    To akurat dość proste do wyjaśnienia. Otóż gdy kwitnie na przykład rzepak,
    lipa, nawłoć czy inne pożytki, to miód odebrany pszczołom bezpośrednio po
    przekwitnięciu tych roślin daje prawo pszczelarzowi nazwania miodu jako
    gatunkowy czyli rzepakowy, lipowy itd. Decyduje o tym przeważająca ilość
    pyłku danej rośliny w miodzie. Oczywiście nie ma nigdy w miodach gatunkowych
    nektaru zebranego tylko i wyłącznie z jednego gatunku, ale tu liczy się
    przeważająca ilość pyłku w miodzie. Nie chce teraz strzelić kulą w plot, ale
    o ile pamiętam miód lipowy może mieć tylko 30% pyłku lipy aby mógł sie
    nazywać lipowy. Pozostają jeszcze miody wielokwiatowe i spadziowe ale to też
    nie filozofia.